Sinds het verwisselen van zomer- naar winterbanden (en wielen) komt er te pas en te onpas een vreemd gekloink en gerammel vanuit de rechter wielkast.
In eerste instantie trad het op zonder dat er een patroon te ontdekken viel.
Nu gebeurt het voornamelijk als ik het gas loslaat en dan varieert het van een harde of zachte kloink (of meerder keren achter elkaar) bij stapvoets rijden (het klinkt dan alsof er met een hamer op de bodemplaat geslagen wordt), bij ca 80km en dan klinkt meer als een 'gerommel', waarna het opeens weer verdwijnt.
Bij hogere snelheden klinkt het soms opeens alsof ik op de streep van de vluchtstrook rijdt. En dat alles gewoon op de vlakke weg.
De beruchte 'kloink' linksvoor heb ik ook maar die klinkt echt anders.
Vanmorgen heb ik de auto op de brug gehad en is alles geïnspecteerd, er zit niks los, geen speling op de rubbers etc.
(alleen de uitlaatsteun was afgebroken, maar dat schijnt ook een bekende kwaal te zijn)
Al met al een zeer vreemde kwaal waar ik wel vanaf wil. Iemand iets soortgelijks gehad?
Gerammel en gebons in het vooronder
- abbabak1
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
- Locatie: bergneustadt
Het wiel voor het aandraaien helemaal los gehad ? En de gaten geinspecteerd ?
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21230
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Wie heeft de banden gewisseld?
Je moet er niet aan denken als een wiel eraf loopt bij snelweg km's op bij een autoweg met tegemoet komend verkeer, verder wat abbabak zegt, het zou maar zo kunnen dat het naafgat en de gaten voor de bouten wat zijn opgerekt.
Als je het zelf doet zou ik een momentsleutel kopen en de wielen vast zetten op 140nm, een goeie sleutel heb je voor ongeveer €50 en je weet zeker dat de wielen vast zitten.
Je moet er niet aan denken als een wiel eraf loopt bij snelweg km's op bij een autoweg met tegemoet komend verkeer, verder wat abbabak zegt, het zou maar zo kunnen dat het naafgat en de gaten voor de bouten wat zijn opgerekt.
Als je het zelf doet zou ik een momentsleutel kopen en de wielen vast zetten op 140nm, een goeie sleutel heb je voor ongeveer €50 en je weet zeker dat de wielen vast zitten.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21230
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
J.s.s ik denk dat TS wel snapt wat ik bedoel, dat de technische mannen dingen anders noemen maar hetzelfde bedoelen, tsja :dontknow:945i schreef:Opgerekte boutgaten?
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Herman41
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 24.04.2009 - 14:56
Een momentsleutel ga ik zeker aanschaffen, wiel zat niet heel erg los, slechts een kleine marge vandaar ook dat het geluid te pas en te onpas optrad.
Ik ben overigens in eerste instantie naar mijn bandenman gegaan en daar is alles nagekeken, behalve dus of het wiel wel goed vastzat.....
Ik denk dat het met de 'opgerekte boutgaten' wel losloopt. (aardige woordspeling haha).
Ik ben overigens in eerste instantie naar mijn bandenman gegaan en daar is alles nagekeken, behalve dus of het wiel wel goed vastzat.....
Ik denk dat het met de 'opgerekte boutgaten' wel losloopt. (aardige woordspeling haha).
V70 D5 2005 Summum geartronic, voll. zilvergrijs
Saab 9-3 2002 cabrio aero automaat steelgrey
Saab 9-3 2002 cabrio aero automaat steelgrey
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 11.09.2007 - 20:49
Het kan zijn dat de stalen velg tijdens het vastdraaien op de rand van de naaf is blijven hangen (kraagje rond het asgat). Zo lijkt het of het wiel goed vast zit, maar bij de eerste de beste hobbel schiet de velg van het randje, en zit het wiel dus los. Ik trek de wielbouten ook altijd even na, na een kort ritje.