Hartog Tuning V50 1.6D

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
JAY-T
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 02.11.2010 - 10:49

Vanmiddag met de V50 bij Hartog Tuning geweest!

Hij begint met het maken van een testrit om de huidige waardes van de motor vast te leggen. Vervolgens worden de gegevens van de computer ingelezen op de pc en wanneer dat gebeurd is kan hij beginnen met het herschrijven ervan. Als dit klaar is maakt hij opnieuw een testrit en wanneer hij daarover tevreden is kunnen we zelf ff een testritje maken om te kijken of het ons bevalt :) Al met al is hij er bijna 2 uur mee bezig geweest.

Uiteindelijk is er 25pk en 60Nm bijgekomen (dit viel binnen de safe zone zegmaar..) Ook is de EGR-klep afgesloten.

De uitdraai van meting laat oa. het volgende zien:

0-100 van 11,7 naar 9,2 sec.
0-140 van 25,4 naar 19 sec.
100-140 van 13,7 naar 9,7 sec.

De rit naar huis was uiteraard genieten, echt merkbaar meer vermogen! Tussensprints gaan een stuk sneller, meer koppel etc. en ik heb ook het idee dat hij wat rustiger/soepeler rijdt.. Echt top dus! :D
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

JAY-T schreef: 0-100 van 11,7 naar 9,2 sec.
0-140 van 25,4 naar 19 sec.
100-140 van 13,7 naar 9,7 sec.

De rit naar huis was uiteraard genieten, echt merkbaar meer vermogen! Tussensprints gaan een stuk sneller, meer koppel etc. en ik heb ook het idee dat hij wat rustiger/soepeler rijdt.. Echt top dus! :D
Dus nu op niveau van 2.0D? Maar door de andere overbrenging is ie wel wat sneller. 2.5 sec van de 0-100 is trouwens erg netjes, an me voorstellen dat je dat allemaal merkt.
tjompe

Ik overweeg ook maar heb een beetje schrik dat koppeling en versnellingsbak het niet gaan uithouden.....Heeft ie daar iets over gezegd ?
Ik denk dat de onderdelen van bak en koppeling niet berekend zijn op die grotere pk waarden en Nm's, vandaar mijn terughoudendheid...

In ieder geval zeeeeer mooie waarden ! Geniet er van

T.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

verschil blijft natuurlijk ook dat een 2.0D grotere remmen heeft
Volvo for life
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3800
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

120 blijft 120 ongeacht de remmen.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

toppertje schreef:120 blijft 120 ongeacht de remmen.
daar heb je op dat punt gelijk, maar voeg je wel prestaties toe qua accelleratie en top en snap je niet dat je daarbij ook meer remcapaciteit nodig hebt ben je toch niet zo schrander als je zelf denkt
Volvo for life
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

tjompe schreef:Ik overweeg ook maar heb een beetje schrik dat koppeling en versnellingsbak het niet gaan uithouden.....Heeft ie daar iets over gezegd ?
Ik denk dat de onderdelen van bak en koppeling niet berekend zijn op die grotere pk waarden en Nm's, vandaar mijn terughoudendheid...

In ieder geval zeeeeer mooie waarden ! Geniet er van

T.
Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken. Voor zover ik dat heb na kunnen gaan is de koppeling van de 1.6D en 2.0D het zelfde, althans volgens VADIS hebben ze hetzelfde onderdeelnummer. De versnellingsbakken zijn ook gelijk.

Rob

Edit Vergeet mijn bijdrage maar. Inderdaad verkeerd gekeken ! (verkeerde motorcode gebruikt) Sorry.
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

@ gsx750r, zou zeker nog eens goed kijken als ik jou was, de ene is een 6 bak en de andere is een 5 bak
Volvo for life
tjompe

gsx750r schreef:
tjompe schreef:Ik overweeg ook maar heb een beetje schrik dat koppeling en versnellingsbak het niet gaan uithouden.....Heeft ie daar iets over gezegd ?
Ik denk dat de onderdelen van bak en koppeling niet berekend zijn op die grotere pk waarden en Nm's, vandaar mijn terughoudendheid...

In ieder geval zeeeeer mooie waarden ! Geniet er van

T.
Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken. Voor zover ik dat heb na kunnen gaan is de koppeling van de 1.6D en 2.0D het zelfde, althans volgens VADIS hebben ze hetzelfde onderdeelnummer. De versnellingsbakken zijn ook gelijk.

Rob
Volgens mij toch verschillende bakken :
C30 1.6D = MTX-75 versnellingsbak
C30 2.0D = MMT-6 versnellingsbak

Kan iemand dit bevestigen ?

T.
Gebruikersavatar
Edgar
5th Gear member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32

JAY-T schreef:Vanmiddag met de V50 bij Hartog Tuning geweest!

De uitdraai van meting laat oa. het volgende zien:

0-100 van 11,7 naar 9,2 sec.
0-140 van 25,4 naar 19 sec.
100-140 van 13,7 naar 9,7 sec.
Wat een verschil he?! Ik heb meerder auto's bij Hartog laten tunen, waaronder mijn Audi en mijn vorige V50, was ook een 1.6D en ik maakte het de 2.0D erg moeilijk na de tuning weet ik nog wel ;-) het dode moment bij het wegrijden is ook gelijk weg, of niet?

Veel plezier ermee! :D
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

@ tjompe, kan me jouw "angst" voorstellen, er zijn echt de nodige verschillen tussen de 1.6D en de 2.0D
Volvo for life
tjompe

bart simpson schreef:@ tjompe, kan me jouw "angst" voorstellen, er zijn echt de nodige verschillen tussen de 1.6D en de 2.0D
Tis niet zozeer angst....Heb gewoon geen zin om mijn bak of koppeling naar de kl***n te rijden voor die paar pk's en Nm's meer. Ik overweeg het wel maar had graag wat zekerheid of garantie dat ik geen problemen krijg in de toekomst.....
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Waarom kopen die mensen niet gewoon een 2.0D als het sneller moet, desnoods een D5.
Of in geval van lease, mag dat niet van de baas... Tja, dan zal de 1.6 wel bij de functie passen.
Beter je best doen zou ik dan zeggen, misschien komt er een keer een echte snelle auto... :D ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Edgar
5th Gear member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32

tjompe schreef:
bart simpson schreef:@ tjompe, kan me jouw "angst" voorstellen, er zijn echt de nodige verschillen tussen de 1.6D en de 2.0D
Tis niet zozeer angst....Heb gewoon geen zin om mijn bak of koppeling naar de kl***n te rijden voor die paar pk's en Nm's meer. Ik overweeg het wel maar had graag wat zekerheid of garantie dat ik geen problemen krijg in de toekomst.....
Kan ik mijn voorstellen, als je voor tuning wilt gaan is het ook belangrijk om dit bij een goede tuner te laten doen en niet bij de "stunters" met prijzen die absoluut geen maatwerk leveren. (al zeggen ze van wel ;-))

Hartog Tuning heeft ook al heel wat nee verkocht, en tuned altijd save.

Je wilt niet weten hoe vaak een dealer een (goede) tuner nodig heeft om een probleem auto software matig (dmv tuning) goed rijdend te krijgen omdat het vanuit de importeur niet lukt.

Hartog doet dit veel voor oa VAG en ook JD enginering doet dit voor Syper cars (VAG motoren). Zegt ook wel wat ;-)

Maar laten we de tuning discussie maar niet weer opstarten :lol: staat al genoeg op het forum.

Al je er geen voorstander van bent, gewoon niet doen.

Maar ik weet zeker dat de topic starten gaat genieten!
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Bijdrage van 10.04 am aangepast.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Vanuit geen enkele tuner hoor ik het advies om je remmen ook meteen aan te passen.
De stelling dat een dealer bij voorkomende problemen vaak bij een tuner te raden gaat voor "de" oplossing acht ik ook volstrekte onzin, een tuner is geen constructeur.
Volvo for life
Gebruikersavatar
Edgar
5th Gear member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32

bart simpson schreef:De stelling dat een dealer bij voorkomende problemen vaak bij een tuner te raden gaat acht ik ook volstrekte onzin, een tuner is geen constructeur.
Het grote Spyker Cars doet dit bij JD in Lochem en bij Hartog is dit oa gebeurd door een grote importeur van een Japans of Koreaans (ergens in Azie) merk en dan ging de auto nog voor aflevering aan de klant naar deze tuner!, Heb de vele auto's zelf zien staan..
En door de plaatselijke VAG dealer.

Ik kom dus niet met de stelling maar met bovenstaande voorbeelden ;-)
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21169
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

De topsnelheid wordt toch niet hoger? Daar lees ik namelijk niets over en het motorblok kan nu eenmaal niet meer toeren maken. Tuning heeft er hier voor gezorgd dat de topsnelheid eerder wordt bereikt.
De mooiste verbetering in de auto van JAY-T is de souplesse van 100 naar 140: gewoon doorgaan zonder je suf te schakelen.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

VAG oogt daardoor dus als een gebrekkiger product dan Volvo, het zij zo
Volvo for life
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

TS schreef:
De uitdraai van meting laat oa. het volgende zien:

0-100 van 11,7 naar 9,2 sec.
0-140 van 25,4 naar 19 sec.
100-140 van 13,7 naar 9,7 sec
.

Er zal dus meer zijn dan die paar getallen, je vergroot je koppel en je vermogen tenslotte.
Maar in zijn algemeenheid, kun je sneller van 100 naar de 140 is het hebben van een grotere remcapacitiet geen overbodigheid, dat onderschrijft ook iedere autofabrikant
Volvo for life
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”