ABS, raar probleem, bij 10-15km/h abs ca 1-2 sec actief

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
mxbouke
Starter

Hallo,

Sinds een paar dagen ben ik eigenaar van een Volvo v40 1.8 comfort uit 1996. Hij heeft 197.000 km gelopen.
Deze auto kocht ik zonder remmen met in de eerste instantie volgens mij de hoofdremcilinder.
Natuurlijk brandde ook het ABS lampje dus heb ik van de sloop gelijk maar een ABS pomp + computer en hoofdremcilinder gekocht.
De ABS pomp vervangen, systeem ontlucht en hij had alweer remmen, dus naar mijn idee probleem opgelost. Het lampje was ook uit en de ABS werkt ook.

Het rare is nu, als je rond de 10-15 km/u rijd, en dan remt (ook al is het rustig) word het ABS systeem ingeschakeld voor ong 1 sec. Je hoort dan ook ''trrrrrrt'' en voelt het pedaal trillen (zoals normaal).
Er is echter geen reden om de ABS in te laten schakelen. Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ik heb nog 2x alles goed ontlucht, pedaal mooi hard. Sensoren moeten ook wel goed zijn en er zijn geen kapotte abs ringen.

De pomp die er op zat was een bosch met op het einde van het serie nummer 015 en die ik van de sloop het gehaald op het laatst 017 (ervoor was identiek). Kan het hierdoor komen of is dit op te lossen als het door de andere pomp komt? De stekkers op de pomp zijn hetzelfde en aan het uiterlijk is ook geen verschil te zien....

Alvast bedankt,

Groeten Bouke
EVV
5th Gear member

Is dit eenmalig, of iedere keer bij die snelheid?
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
mxbouke
Starter

EVV schreef:Is dit eenmalig, of iedere keer bij die snelheid?
Elke keer bij die snelheid, ook precies bij die snelheid. Het maakt ook niet uit of je dan het pedaal hard of zacht indrukt, bij keren schakelt hij in...
EVV
5th Gear member

Ik dacht aan de ABS zelftest, maar die is maar 1x per starten, dat is het dus niet.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
mxbouke
Starter

hmm okee.. zou het dan toch kunnen zijn dat het door het andere serienummer komt? En kan je het misschien ook softwarematig repareren?
RickK
Starter

Je hebt waarschijnlijk een kapotte homokineet gehad en dan loopt het vet uit de ashoes en komt dan op de abssensor.
Abs-sensor schoon maken en het probleem is waarschijnlijk opgelost. Ik heb dit grapje meerdere malen gehad met een Passat.

Succes.

Gr Rick
patrick2wd
2nd Gear member
Contacteer:

en ik met een Landrover..

als de sensor verkeerde data krijgt doet ie ook vreemd.
- scheef
- vuil
- defect
- los kontakt
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”