De boel zit in elkaar (zie ook onderwerp zoekplaatje..)
maar in de automaat zit geen druppel olie.
Moet daar nu de speciale volvo transmissieolie ATF 116 1540-8 of 1640-6 in of kan dat elke olie voor een automatische transmissie zijn?
olie in automaat? Losse koppelomvormer !
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Op de site van Kroon oil
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/p ... w50-awd-1/
Heb je misschien iets aan?
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/p ... w50-awd-1/
Heb je misschien iets aan?
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Volvo zelf zegt voor de versnellingsbak het volgende:
Automaat: Uitsluitend versnellingsbakolie van Volvo met art.nr. 1161540-8. Niet met andere soorten olie mengen.
En Kroon Oil (link van Rippie V70) zegt over hun ATF SP 2062 dat die gebruikt kan worden indien om bovenstaand art. nr. van Volvo wordt gevraagd !
Toepassing
ATF SP 2062 is een zeer hoogwaardige long life ATF, speciaal ontwikkeld voor de nieuwe generatie elektronisch geregelde transmissies van transmissiefabrikant Aisin-Warner. Transmissies van Aisin-Warner worden door diverse automerken toegepast in personenwagens en bestelwagens. ATF SP 2062 kan worden toegepast als één van de volgende specificaties of onderdeelnummers wordt gevraagd: JWS 3309, Toyota & Lexus Type T-IV, Volvo 1161540, VAG G055025-A2 & GM 9986195.
Castrol geeft aan: Castrol Transmax E. Wellicht heeft die de voorkeur omdat Volvo zelf in zijn algemeenheid Castrol aanbeveelt !
Rob
Automaat: Uitsluitend versnellingsbakolie van Volvo met art.nr. 1161540-8. Niet met andere soorten olie mengen.
En Kroon Oil (link van Rippie V70) zegt over hun ATF SP 2062 dat die gebruikt kan worden indien om bovenstaand art. nr. van Volvo wordt gevraagd !
Toepassing
ATF SP 2062 is een zeer hoogwaardige long life ATF, speciaal ontwikkeld voor de nieuwe generatie elektronisch geregelde transmissies van transmissiefabrikant Aisin-Warner. Transmissies van Aisin-Warner worden door diverse automerken toegepast in personenwagens en bestelwagens. ATF SP 2062 kan worden toegepast als één van de volgende specificaties of onderdeelnummers wordt gevraagd: JWS 3309, Toyota & Lexus Type T-IV, Volvo 1161540, VAG G055025-A2 & GM 9986195.
Castrol geeft aan: Castrol Transmax E. Wellicht heeft die de voorkeur omdat Volvo zelf in zijn algemeenheid Castrol aanbeveelt !
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
De oliespecificaties zijn heel belangrijk. Met normale ATF help je de bak ongelooflijk snel naar zijn grootje.Marelli schreef:De boel zit in elkaar (zie ook onderwerp zoekplaatje..)
maar in de automaat zit geen druppel olie.
Moet daar nu de speciale volvo transmissieolie ATF 116 1540-8 of 1640-6 in of kan dat elke olie voor een automatische transmissie zijn?
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21584
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Kijk eens in je instructieboekje Marelli. Daar staat iets in hoe je olie moet peilen: met draaiende motor of juist niet. En dan is er nog zoiets als warme olie en koude olie, ook van belang voor de stand op de peilstok.
Een automaat is prima maar de olie die je erin kiepert is enorm belangrijk voor de levensduur van je bak.
Een automaat is prima maar de olie die je erin kiepert is enorm belangrijk voor de levensduur van je bak.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Marelli
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
- Locatie: Noord Veluwe
Ik krijg 2 (van de 7!) liter in de bak en dan geeft het peilstokje "vol" aan.
Als ik dan start maakt de bak een pokkeherrie (alsof er een draaiende schijf droogloopt, koppelomvormer staat droog?)
Volgens de instructies moet de retourleiding los en dan stationair draaien totdat daar de ATF met bubbeltjes uitkomt.
Dat heb ik gedaan -met dat hele enge schuurgeluid- maar het lijkt wel of de pomp niet pakt of zo. Geen bubbels dus.
Klopt het dat de bak dan zo'n herrie maakt?
Hoe krijg ik de rest van de ATF erin? (kan dat via de retouropening vlak onder het schakelmechaniekje) of moet je echt wachten tot de oliekoeler vol is?
En de bak doet niets bij 'schakelen', dus gaat in in voor- of achteruit.
Als ik dan start maakt de bak een pokkeherrie (alsof er een draaiende schijf droogloopt, koppelomvormer staat droog?)
Volgens de instructies moet de retourleiding los en dan stationair draaien totdat daar de ATF met bubbeltjes uitkomt.
Dat heb ik gedaan -met dat hele enge schuurgeluid- maar het lijkt wel of de pomp niet pakt of zo. Geen bubbels dus.
Klopt het dat de bak dan zo'n herrie maakt?
Hoe krijg ik de rest van de ATF erin? (kan dat via de retouropening vlak onder het schakelmechaniekje) of moet je echt wachten tot de oliekoeler vol is?
En de bak doet niets bij 'schakelen', dus gaat in in voor- of achteruit.
V60 PIH (2013)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Als je bak zo'n rare geluiden maakt is het einde oefening. Beste naar een automaat specialist. Op het forum worden er diverse genoemd. Dealers weten er minder van.
Ik heb in mijn XC90 D5 Geartronic een half jaar geleden geflushed. Lang gezocht naar een geschikte olie. Volvo olie is gemakkelijk maar veel te duur. Volvo schrijf JWS3309 specificaties voor. Heb uiteindelijk ATF van AMSoil gebruikt: http://www.mdperformance.nl/index.php?p ... &Itemid=63
Werkt perfect. Ik had 12 liter besteld maar dit was eigenlijk te weinig. Je hebt gemiddeld 14 liter nodig.
Ik heb in mijn XC90 D5 Geartronic een half jaar geleden geflushed. Lang gezocht naar een geschikte olie. Volvo olie is gemakkelijk maar veel te duur. Volvo schrijf JWS3309 specificaties voor. Heb uiteindelijk ATF van AMSoil gebruikt: http://www.mdperformance.nl/index.php?p ... &Itemid=63
Werkt perfect. Ik had 12 liter besteld maar dit was eigenlijk te weinig. Je hebt gemiddeld 14 liter nodig.
- Marelli
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
- Locatie: Noord Veluwe
die bak is er af geweest, dus is alle olie eruit.
Ik heb daarvoor nooit problemen gehad, ik neem dus aan dat die bak nog goed is.
klopt het dat die bak dat schurende geluid maakt als er te weinig olie inzit?
En waarom pompt ie niet?
Ik heb daarvoor nooit problemen gehad, ik neem dus aan dat die bak nog goed is.
klopt het dat die bak dat schurende geluid maakt als er te weinig olie inzit?
En waarom pompt ie niet?
V60 PIH (2013)
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
:shock:Ik krijg 2 (van de 7!) liter in de bak en dan geeft het peilstokje "vol" aan.
Als ik dan start maakt de bak een pokkeherrie (alsof er een draaiende schijf droogloopt, koppelomvormer staat droog?)
En als ik de rest van dit berichtje lees kan je het beter over laten aan de specialist ipv zelf "maar wat knoeien".. Ik krijg een beetje het idee dat je niet 100% weet waar je mee bezig bent, en dan kan je de boel wel eens vernaggelen ipv verbeteren. En dat is een dure hobby met automaatbakken...
Overigens alle respect dat je de rest weer in elkaar hebt gekregen!!!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
[quote="Marelli"]die bak is er af geweest, dus is alle olie eruit.
Ik heb daarvoor nooit problemen gehad, ik neem dus aan dat die bak nog goed is.
[/quote]
Dat is meestal als iets kapot gaat.
[quote="Marelli"]klopt het dat die bak dat schurende geluid maakt als er te weinig olie inzit?
En waarom pompt ie niet?[/quote]
Een automaat met te weinig olie rijdt gewoon niet maar maakt geen geluiden. Hij maakt schurende geluiden en hij pompt niet omdat ie kapot is.
Ik heb daarvoor nooit problemen gehad, ik neem dus aan dat die bak nog goed is.
[/quote]
Dat is meestal als iets kapot gaat.
[quote="Marelli"]klopt het dat die bak dat schurende geluid maakt als er te weinig olie inzit?
En waarom pompt ie niet?[/quote]
Een automaat met te weinig olie rijdt gewoon niet maar maakt geen geluiden. Hij maakt schurende geluiden en hij pompt niet omdat ie kapot is.
- Marelli
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
- Locatie: Noord Veluwe
nee, de bak was prima voor de reparatie!
Het leek erop dat de oliekeerring krukas lekte en vervangen moest worden en daarom is het blok+bak eruit geweest.
Ik heb alles er zelf weer in moeten zetten alles weer bijgevuld nu krijg ik de rest van de 7 liter olie niet in die bak. Zonder olie doet ie het niet omdat de koppelomvormer olie nodig heeft om überhaupt te kunnen werken.
waarom zou die bak nu plots stuk zijn? van demonteren en weer terug monteren gaat de bak toch niet stuk?
Het leek erop dat de oliekeerring krukas lekte en vervangen moest worden en daarom is het blok+bak eruit geweest.
Ik heb alles er zelf weer in moeten zetten alles weer bijgevuld nu krijg ik de rest van de 7 liter olie niet in die bak. Zonder olie doet ie het niet omdat de koppelomvormer olie nodig heeft om überhaupt te kunnen werken.
waarom zou die bak nu plots stuk zijn? van demonteren en weer terug monteren gaat de bak toch niet stuk?
V60 PIH (2013)
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21584
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik heb de olie ooit bijgevuld via de peilstok. Eerst iets gemaakt met een kleine trechter en een slang en die in de opening gestoken.
Er zijn leukere dingen maar bij mij was dat de enige optie om te vullen. En dus ook flushen.
Er zijn leukere dingen maar bij mij was dat de enige optie om te vullen. En dus ook flushen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik denk dat de bak verkeerd gemonteerd is,ze hebben eerst de koppelomvormer gemonteerd en toe de de bak er op geschoven..Marelli schreef:die bak is er af geweest, dus is alle olie eruit.
Ik heb daarvoor nooit problemen gehad, ik neem dus aan dat die bak nog goed is.
klopt het dat die bak dat schurende geluid maakt als er te weinig olie inzit?
En waarom pompt ie niet?
Als dat inderdaad het geval is,is nu dus je bak stuk,de oliepomp van de bak is stuk gedrukt met alle elllende van dien.
Heb je de bak zelf gemonteerd?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Boutjes van de koppelomvormer vergeten misschien?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik denk zelf,zet hem op een aanhanger en breng de auto bij iemand die er iets van af weet,dit gaat je handen vol geld kosten,zonder dat je er iets mee op schiet,ik twijfel niet aan je sleutelervaring,maar dit gaat misschien iets te ver boven je pet?
Er zit vast wel een Volvo kenner bij je in de buurt?
Janssen in Elburg bijvoorbeeld.
Er zit vast wel een Volvo kenner bij je in de buurt?
Janssen in Elburg bijvoorbeeld.
- Marelli
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
- Locatie: Noord Veluwe
bedankt R&R (zie ook je PM)
ook ik ben bang dat de verbinding blok naar bak los zit.
Autoservice F te H. zou zich diep moeten schamen en dit soort werk maar niet meer doen
Ik begrijp dat je twijfelt aan m'n sleutelvaardigheid maar 30 jaar geleden haalde ik m'n bak al uit de Renault 4 (6 volt) met alleen een doppensetje en een boekje van olieslager, komplete revisie van een eend"blok". Het nu wél wat ingewikkelder...maar toch
Het is nieuw voor me maar dat is nu net de uitdaging.
Het enige probleem is het geklooi met dat subframe en het blok er onderuit. (en....ik heb dan wel een XC70 maar nie de centjes om dat te laten doen, veel te veel uren, en die zijn duur!)
We zien wel weer.
ook ik ben bang dat de verbinding blok naar bak los zit.
Autoservice F te H. zou zich diep moeten schamen en dit soort werk maar niet meer doen
Ik begrijp dat je twijfelt aan m'n sleutelvaardigheid maar 30 jaar geleden haalde ik m'n bak al uit de Renault 4 (6 volt) met alleen een doppensetje en een boekje van olieslager, komplete revisie van een eend"blok". Het nu wél wat ingewikkelder...maar toch
Het is nieuw voor me maar dat is nu net de uitdaging.
Het enige probleem is het geklooi met dat subframe en het blok er onderuit. (en....ik heb dan wel een XC70 maar nie de centjes om dat te laten doen, veel te veel uren, en die zijn duur!)
We zien wel weer.
V60 PIH (2013)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Een Renault vier is in vergelijk met een Volvo een Bart Smit auto.
Het subframe ligt er met 20 minuten onderuit.
Ik begrijp ook niet goed waarom je de complete motor er weer uit wil halen,alleen de bak is handiger.
Als de bak verkeerd is gemonteerd,ga er dan maar vanuit dat deze nu dus echt stuk is..
Als de koppelomvormer niet goed in de bak is gemonteerd bij het monteren van de bak,dan heb je nu dus een groot probleem.
Succes.
Het subframe ligt er met 20 minuten onderuit.
Ik begrijp ook niet goed waarom je de complete motor er weer uit wil halen,alleen de bak is handiger.
Als de bak verkeerd is gemonteerd,ga er dan maar vanuit dat deze nu dus echt stuk is..
Als de koppelomvormer niet goed in de bak is gemonteerd bij het monteren van de bak,dan heb je nu dus een groot probleem.
Succes.