Geachte Volvo rijder,
Ik heb het volgende plobleem met mijn 240 van 1992:
Bij het starten blokkeert de 2l injectie motor af en toe. De startmotor valt vrijwel stil en alle controle lampjes dimmen. De motor slaat wel aan na een aantal pogingen, vooral als de motor nog koud is. De motor draait na het aanslaan redelijk, maar slaat wel af bij stationair toerental de eerste 5 minuten. De startmotor heb ik vervangen de bougies de bougiekabels en de benzinefilters. De kleppen staan goed en de distributie is vervangen.
Weet iemand, wat er mis zou kunnen zijn? Mijn Volvo beun de haas garage kan het niet vinden.
Volvo 240
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
startrelais?
Volvo for life
- psychonautlib
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 08.06.2009 - 21:51
- Contacteer:
accu vervangen! dit zijn eerste tekenen van accu failure. met name als het wat kouder wordt.
Volvo 244 GL Automaat, 1980
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
- abbabak1
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
- Locatie: bergneustadt
... ik tip op een tand versprongen op de tandriem...
vandaar het slechtere lopen...
of kleppen stellen...
i.i.g. timing ook van de onsteking controleren (met stroboscoop)
Niet de electra, de motor wil starten heeft waarsch teveel compressie...
Als de aandrukrol te slap staat weet je al genoeg...
succes !
vandaar het slechtere lopen...
of kleppen stellen...
i.i.g. timing ook van de onsteking controleren (met stroboscoop)
Niet de electra, de motor wil starten heeft waarsch teveel compressie...
Als de aandrukrol te slap staat weet je al genoeg...
succes !
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
- psychonautlib
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 08.06.2009 - 21:51
- Contacteer:
Het stilvallen bij het starten zal hoogstwaarschijnlijk je accu zijn. Bij het starten hoort alles soepel rond te draaien. Ook als de motor niet aanslaat. Doet het dit niet dan is dat bijna altijd de accu. Een enkele keer wil een backfire wel eens de oorzaak zijn.
Het slechte draaien van de motor en het uitvallen heeft waarschijnlijk te maken met je brandstof systeem. In de eerste 5 minuten is de motor natuurlijk nog niet op bedrijfstemperatuur. Vroeger hadden de motoren hiervoor de choke (mijn 244 heeft hem nog steeds) dan wel handmatig als automatisch. (Vanochtend net de automatische choke van de golf II van mijn vrouw gemaakt. Bleef hangen). Ook injectie motoren hebben een voorziening om de motor koud makkelijker te starten. Als dit systeem niet naar behoren werkt, zal de motor totdat hij warm is, slecht lopen en moeilijk starten.
Dit koudestart systeem wordt vaak aangestuurd door een temperatuursensor in de koelvloeistof. Ik weet niet of dit bij jouw ook het geval is,maar ik vermoed het wel. Werkt deze sensor niet meer omdat bijvoorbeeld de sensor kapot is, of het koelvloeistof niveau te laag is, dan denkt het brandstof systeem dat het niet koud is (of juist erg koud is wat ik ooit bij een 440 heb gehad) met alle gevolgen van dien.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes!
Het slechte draaien van de motor en het uitvallen heeft waarschijnlijk te maken met je brandstof systeem. In de eerste 5 minuten is de motor natuurlijk nog niet op bedrijfstemperatuur. Vroeger hadden de motoren hiervoor de choke (mijn 244 heeft hem nog steeds) dan wel handmatig als automatisch. (Vanochtend net de automatische choke van de golf II van mijn vrouw gemaakt. Bleef hangen). Ook injectie motoren hebben een voorziening om de motor koud makkelijker te starten. Als dit systeem niet naar behoren werkt, zal de motor totdat hij warm is, slecht lopen en moeilijk starten.
Dit koudestart systeem wordt vaak aangestuurd door een temperatuursensor in de koelvloeistof. Ik weet niet of dit bij jouw ook het geval is,maar ik vermoed het wel. Werkt deze sensor niet meer omdat bijvoorbeeld de sensor kapot is, of het koelvloeistof niveau te laag is, dan denkt het brandstof systeem dat het niet koud is (of juist erg koud is wat ik ooit bij een 440 heb gehad) met alle gevolgen van dien.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes!
Volvo 244 GL Automaat, 1980
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Aangezien hij het over blokkeren heeft, zou ik toch de timing verdenken: distributie. Is die wel goed teruggezet? Het kan zo zijn dat de startmotor tegen de compresie in blijft hangen en aardoor alle stroom wegtrekt.
Bij een kapotte accu of een massaprobleem draait de motor altijd langzaam rond.
Bij een kapotte accu of een massaprobleem draait de motor altijd langzaam rond.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 26.12.2010 - 16:42
dat blokkeren mag niet naar mijn idee, de zaak moet gewoon soepel ronddraaien. Distributie checken ligt het meest voor de hand. Daarna met de strobo kijken of het ontst tijdstip klopt bij stationair.whitehorsekart schreef:Aangezien hij het over blokkeren heeft, zou ik toch de timing verdenken: distributie. Is die wel goed teruggezet? Het kan zo zijn dat de startmotor tegen de compresie in blijft hangen en aardoor alle stroom wegtrekt.
Bij een kapotte accu of een massaprobleem draait de motor altijd langzaam rond.
Het controleren kost niets en er staan duidelijke merktekens op.
grt, zescilinder
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 31.01.2007 - 19:59
Het blokkeren van de motor lag aan een defecte bdp-sensor op de versnellingsbak. De sensor bekijkt de stand van het vliegwiel, waar de timing van de vonk van afhankelijk is. Hierdoor had de motor last van misfires (backfire). De distributie was goed en de onsteking ook. De accu heb ik wel vervangen want de oude was wel slecht geworden, maar de accu was niet de oorzaak van het probleem. Bedankt voor jullie reacties.
Ik kan nu weer lekker rond tuffen.
Ik kan nu weer lekker rond tuffen.
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Mooi, Amazonni! Veel plezier!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- abbabak1
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
- Locatie: bergneustadt
Aha, nieuwerwets spul 
Gelukkig is het opgelost...

Gelukkig is het opgelost...
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9