Doe ik ook altijd, als mijn vrouw dan naast mij zit hebben we altijd bonje voor een minuut ofzo..toppertje schreef: persoonlijk probeer ik regelmatig HOE glad het is,door even gas te geven,
of even remmen(als er niemand dicht achter zit)
je krijgt hierdoor een redelijke indicatie hoe glad het is,en kan hier
op anticiperen.
XC70 in de sneeuw... 120 km/u
-
945i
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
En hoe vaak zou je dan extra gas moeten geven en remmen om een goed beeld van die gladheid te krijgen? Je legt bij 80 km/u zo'n 22 meter per seconde af. Aangezien gladheid nogal plaatselijk kan zijn zou je dus eigenlijk iedere kilometer toch zo'n "test" moeten doen, nietwaar? Dan zou je dat dus in elk geval één keer per minuut moeten herhalen...
Zie als voorbeeld het topic van bartv70. Er hoeft echt maar iets onverwachts te gebeuren en je zit bovenop elkaar. Snelheid aanpassen en afstand houden; als ik in het dagelijkse verkeer om mij heen kijk, is het eigenlijk nog een wonder dat het niet vaker mis gaat.
Zie als voorbeeld het topic van bartv70. Er hoeft echt maar iets onverwachts te gebeuren en je zit bovenop elkaar. Snelheid aanpassen en afstand houden; als ik in het dagelijkse verkeer om mij heen kijk, is het eigenlijk nog een wonder dat het niet vaker mis gaat.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
945i
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Helemaal mee eens, alleen bij zeer lage snelheid en met voldoende ruimte, geen verkeer in de buurt etc... 
Morgen moet ik wel met mijn eigen auto weg naar Friesland, en die heeft Michelin Energie's.... Komt goed.
Rustig rijden, spanning op 2.2 en de wegen zijn dan al aardig schoon.
Morgen moet ik wel met mijn eigen auto weg naar Friesland, en die heeft Michelin Energie's.... Komt goed.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Rudyvg
- 4th Gear member
- Berichten: 839
- Lid geworden op: 19.10.2010 - 09:32
- Locatie: Leiden
Gewoon op tijd vertrekken en iets warms meenemen voor het geval dat. En dan maar hopen dat andere verkeersdeelnemers zich ook een beetje aanpassen. Alhoewel dat er in Nederland volgens mij niet echt meer bij is.
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016
XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
V70 D3 Dynamic Edition MY2016
XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Nope. Haast, haast en nog eens haast...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
DawnBlueED
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Ik vind het wel een gaaf filmpje, maar misschien vrouw en kind eerst even laten uitstappen 
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3816
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
zoals jijhet bekijkt,is 1keer per minuut nog te weinig.Oceanracer schreef:En hoe vaak zou je dan extra gas moeten geven en remmen om een goed beeld van die gladheid te krijgen? Je legt bij 80 km/u zo'n 22 meter per seconde af. Aangezien gladheid nogal plaatselijk kan zijn zou je dus eigenlijk iedere kilometer toch zo'n "test" moeten doen, nietwaar? Dan zou je dat dus in elk geval één keer per minuut moeten herhalen...
Zie als voorbeeld het topic van bartv70. Er hoeft echt maar iets onverwachts te gebeuren en je zit bovenop elkaar. Snelheid aanpassen en afstand houden; als ik in het dagelijkse verkeer om mij heen kijk, is het eigenlijk nog een wonder dat het niet vaker mis gaat.
ik vind op de manier door mij omschreven,dat je een redelijke
inschatting kunt maken vwb de gladheid.
let wel! ik zeg "redelijke"
Snelheid aanpassen?
zoals ik vertelde, ging het mij om de mensen die traag blijven rijden,terwijl dit dus niet meer nodig was.
dit is mi. geen aanpassen vd snelheid.
aanpassen in dit geval,is mi. goed opletten/anticiperen op gladheid ed.
maar zodra het wegdek wat hogere snelheid weer toelaat,en men
blijft 40a50km/u rijden,is er mijn inziens geen sprake van aanpassen.
als ik s,morgensvroeg hier uit het dorp vertrek is 30km hard zat,er
word hier niet gestrooid nl.
maar als ik verderop eenmaal op de autoweg zit,en deze is gestrooid en
schoon,dan blijf ikigg.geen 40km/u meer rijden,maar pas ik mijn
snelheid dus aan.(lees:ik ga harder rijden).
geen glans zonder wrijving
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik heb gepoogd de dommigheid van de redenering aan te tonen middels die berekening. Kennelijk ben ik daar niet in geslaagd, maar ik denk dat het in dit geval aan dovemansoren is gericht.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3816
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
nou nou,Erwin, nou raak je me toch even.Oceanracer schreef:Ik heb gepoogd de dommigheid van de redenering aan te tonen middels die berekening. Kennelijk ben ik daar niet in geslaagd, maar ik denk dat het in dit geval aan dovemansoren is gericht.
jij bent heel goed geslaagd in je poging,en ik begrijp hem
ook wel.
ook heb ik dus uitleg gegeven hoe ik daar mee om ga.
dat dit niet jou idee van aanpassen is,tja .
maar ik heb de indruk dat jij mij niet goed begrijpt?
geen glans zonder wrijving
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Wat maakt iemand beter dan de rest? En wat zou er met het verkeersbeeld en de daarbij behorende verkeersveiligheid gebeuren als iedereen uit de rij (die jij dus inhaalt, omdat ze in jouw ogen te langzaam rijden) op gezette tijden eens gaat proberen of het ook glad is?
Als iedere chauffeur minstens zo goed zou rijden als dat hij/zij dénkt dat hij/zij rijdt, zouden er veel minder ongevallen gebeuren. Helaas blijkt uit de dagelijkse praktijk juist het omgekeerde.
Als iedere chauffeur minstens zo goed zou rijden als dat hij/zij dénkt dat hij/zij rijdt, zouden er veel minder ongevallen gebeuren. Helaas blijkt uit de dagelijkse praktijk juist het omgekeerde.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
945i
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Hij heeft niet gezegd dat hij die auto's inhaalt, alleen dat hij voor kan stellen dat...
En wat iemand beter maakt, simpel, het vermogen de situatie goed in te schatten en de juiste beslissing te nemen op het juiste moment.
En wat iemand beter maakt, simpel, het vermogen de situatie goed in te schatten en de juiste beslissing te nemen op het juiste moment.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3816
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
ik begrijp dat je als rijschoolhouder een opvoedende taak hebtOceanracer schreef:Wat maakt iemand beter dan de rest? En wat zou er met het verkeersbeeld en de daarbij behorende verkeersveiligheid gebeuren als iedereen uit de rij (die jij dus inhaalt, omdat ze in jouw ogen te langzaam rijden) op gezette tijden eens gaat proberen of het ook glad is?
Als iedere chauffeur minstens zo goed zou rijden als dat hij/zij dénkt dat hij/zij rijdt, zouden er veel minder ongevallen gebeuren. Helaas blijkt uit de dagelijkse praktijk juist het omgekeerde.
om onervaren autobestuurders op te leiden.
met ong.100.000km/pj en in totaal inmiddels meer dan 2.5miljoen km
reken ik mij niet(meer) tot deze groep,zonder te zeggen dat ik geen
fouten maken kan in het verkeer.
maar ik kan wel inschatten wat wel,en niet verantwoord is
ook ik word dagelijks geconfronteerd met nieuwe/onverwachte situaties.
waar je weer iets van leert.
door over een grens te gaan,leer je je grenzen(en de grip van je auto)Oceanracer schreef:Wat maakt iemand beter dan de rest?
kennen.hetzelfde gebeurt dus bij een slipcursus.
dus probeer eens(op een aangepaste plek) waar de grenzen van
je auto(grip)liggen,en je wordt een zelfverzekerde chauffeur.
ken je deze echter niet,en er is plaatselijke gladheid,en je neemt de verkeerde beslissing door plots te remmen oid. dan gaat het alsnog
mis.dit kan ook met 50km/u.
vwb.het inhalen,945i was mij voor.
geen glans zonder wrijving
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Toppertje, mijn excuses. Ik heb je reactie van donderdag 21:18 uur verkeerd geïnterpreteerd. Ik zie nu dat je schrijft dat onnodig langzaam rijden inhaalgedrag uitlokt, niet dat je jezelf ook hiertoe laat uitlokken. Door in één adem te beschrijven hoe je zelf "test" of het glad is, trok ik de verkeerde conclusie. Nogmaals, sorry.
Goed lezen is een kunst, dat blijkt maar weer.
Goed lezen is een kunst, dat blijkt maar weer.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Rudyvg
- 4th Gear member
- Berichten: 839
- Lid geworden op: 19.10.2010 - 09:32
- Locatie: Leiden
Gelukkig ligt er inmiddels een stuk minder rotzooi op de weg (tenminste bij mij in de buurt). De ervaring op dit moment bij onze mensen die zorgdragen voor de schade-afwikkeling is dat de meeste schade toch is veroorzaakt daardat iemand de situatie op de weg niet goed inschat. En in dat geval kan een paar kilometer minder per uur geen kwaad.
Op naar een veilig 2011!
Op naar een veilig 2011!
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016
XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
V70 D3 Dynamic Edition MY2016
XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022















