Volvo 440 1.8 inj.kat. b18u 1794cc 66kw 09-1991 t/m 08-1993
Hallo,
Ik kwam er vandaag achter dat plotseling mn 440 niet harder dan 120 gaat.
Hij ging altijd +/- 160. Nu gaat het mij niet om de snelheid want je mag toch niet harder dan 120. Maar is dit een voorteken van een eventueel lastig probleem?
De wagen trekt wel gewoon normaal/vlot op.
Alleen ik heb ook gemerkt dat ie een iets "sportiever" geluid maakt.
(Niet een super overdreven geluid o.i.d. / ook niet als een lekke/rotte uitlaat)
Wat kan het zijn?
Gaat plotseling niet harder dan 120
-
- 5th Gear member
1) Lekke/losse inlaat slang vanaf filter,
2) gat in de uitlaat dichtbij of in het spruitstuk.
3) losse verbinding van spruitstuk naar 1e bocht.
2) gat in de uitlaat dichtbij of in het spruitstuk.
3) losse verbinding van spruitstuk naar 1e bocht.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 3rd Gear member
van een afstand is het koffiedik kijken.
Wat ook kan, is dat de motor geen goed mensel krijgt door bijv. een probleem in de lambdasonde oid. Of ergens iets in het injectiesysteem.
Je gaat dan toch meer gas moeten geven om dezelfde snelheid te behalen, zonder dat je het zelf in de gaten hebt. Dit merk je dan door het "sportieve geluid". De gasklep staat dan meer open normaal voor dezelfde snelheid.
Vergelijk het maar met dat je een caravan aan het trekken bent met windkracht 6 tegen. Je moet dan ook veel meer gas geven voor dezelfde snelheid.
Als mijn theorie klopt moet je verbruik nu ook veel meer zijn dan normaal.
Wat ook kan, is dat de motor geen goed mensel krijgt door bijv. een probleem in de lambdasonde oid. Of ergens iets in het injectiesysteem.
Je gaat dan toch meer gas moeten geven om dezelfde snelheid te behalen, zonder dat je het zelf in de gaten hebt. Dit merk je dan door het "sportieve geluid". De gasklep staat dan meer open normaal voor dezelfde snelheid.
Vergelijk het maar met dat je een caravan aan het trekken bent met windkracht 6 tegen. Je moet dan ook veel meer gas geven voor dezelfde snelheid.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
- V440_wrecker
- 2nd Gear member
Hmm.. Jah ik moet wel zeggen dat de laatste anderhalve maand mn brandstof vrij vlot op is jah. Maar dit klinkt meer als een garage klusje o.i.d.?sleutelaar schreef:van een afstand is het koffiedik kijken.
Of zou ik eventueel alvast bepaalde dingen uit kunnen gaan sluiten door zelf iets te ondernemen? Ik ga sowieso even de inlaatslang even goed bekijken.
- V440_wrecker
- 2nd Gear member
De auto trekt lekker door tot in zn 3.Iroll schreef:Wat doet de motor als je vol gas geeft? Houdt hij dan ook in, maw trekt hij in alle versnellingen goed door in zijn toeren?
Rond de 80 / 90 in zn 4 begint ie minder vlot te reageren (lijkt op vertraging). Normaal trok ie em in zn 4 soepel naar de 100 toe / motor loopt wel normaal, stottert niet o.i.d.
Wat ik overigens heb opgemerkt is het volgende:
Rond de 3000 toeren begint de motor een (licht) fluitend geluid te maken.
Alsof er heel hard lucht langs iets aangezogen wordt. Motorgeluid kun je vergelijken met een openluchtfilter-idee. Maar er zit gewoon de standaard (Volvo) luchtfilter op. Het verdwijnt wanneer ik naar de volgende versnelling schakel.
Gister nogmaals uitgeprobeerd maar hij gaat echt niet harder dan de 120.
- Iroll
- 6th Gear member
Misschien zit je uitlaat of katalysator verstopt en kan de motor daardoor zijn gassen niet goed kwijt. Kijk eens in de achterpijp of daar stukken/draden glaswol te voorschijn komen. Demping materiaal van de einddemper wil soms loslaten en als draden uit de uitlaat komen.
- V440_wrecker
- 2nd Gear member
Dat dempingsmateriaal heb ik afgelopen zomer er al gedeeltelijk uitgereden. Ik meen ook het geluid meer bij mn blok te horen dan bij mn demper. Kan het niet zijn dat mn koppakking een optater heeft gekregen en dat ie nu niet meer goed aansluit of zelfs beschadigt is?Iroll schreef:Misschien zit je uitlaat of katalysator verstopt en kan de motor daardoor zijn gassen niet goed kwijt. Kijk eens in de achterpijp of daar stukken/draden glaswol te voorschijn komen. Demping materiaal van de einddemper wil soms loslaten en als draden uit de uitlaat komen.
- Iroll
- 6th Gear member
Het kan zijn dat de rest van het dempingsmateriaal nu de boel verstopt. Dat je voor meer geluid hoort kan komen omdat daar een lek in de uitlaat is ontstaan door de verhoogde druk. Een koppakking hoor je niet over het algemeen (alles kan natuurlijk) en geeft andere verschijnselen, veel witte rook uit de uitlaat, olie in het koelwater of water in de olie, peil koelwater daalt, slecht lopen en starten, dat zijn de meest voorkomende verschijnselen.
- V440_wrecker
- 2nd Gear member
Zo, ik heb even het één en ander nagekeken.
In mn olie zit in iedergeval geen koelvloeistof.
In mn koelvloeistof zit geen olie.
Koelvloeistofpeil is ook gewoon goed/onveranderd gebleven.
Motortemperatuur is ook niet anders dan normaal.
Geen witte rook uit uitlaat. (gelukkig!)
Start gewoon normaal zoals altijd. Auto loopt ook gewoon goed. (op de snelheid na dan)
Alleen het volgende heb ik opgemerkt. Als ik stil sta en ik geef eventjes goed gas dan ruik ik uitlaatgassen in mn auto. Zo bij mn middenconsole ongeveer.
Ik veronderstel dat mn uitlaat ergens bij het voorste gedeelte is gescheurd.
2 jaar geleden is ie namelijk daar gelast omdat daar ook al een scheur in zat.
Dus ik veronderstel dat ie op diezelfde plek of anders ergens in de buurt daarvan is gescheurd of misschien een gat is ingekomen.
Kan dat kloppen? Maar wat verklaart dan het blijven hangen bij de 120km per uur? (die uitlaat dan o.i.d.?)
Ik ga in het weekend in iedergeval even onder de auto kijken.
In iedergeval tot zo ver bedankt voor de hulp.
Ik hou jullie op de hoogte(!)
In mn olie zit in iedergeval geen koelvloeistof.
In mn koelvloeistof zit geen olie.
Koelvloeistofpeil is ook gewoon goed/onveranderd gebleven.
Motortemperatuur is ook niet anders dan normaal.
Geen witte rook uit uitlaat. (gelukkig!)
Start gewoon normaal zoals altijd. Auto loopt ook gewoon goed. (op de snelheid na dan)
Alleen het volgende heb ik opgemerkt. Als ik stil sta en ik geef eventjes goed gas dan ruik ik uitlaatgassen in mn auto. Zo bij mn middenconsole ongeveer.
Ik veronderstel dat mn uitlaat ergens bij het voorste gedeelte is gescheurd.
2 jaar geleden is ie namelijk daar gelast omdat daar ook al een scheur in zat.
Dus ik veronderstel dat ie op diezelfde plek of anders ergens in de buurt daarvan is gescheurd of misschien een gat is ingekomen.
Kan dat kloppen? Maar wat verklaart dan het blijven hangen bij de 120km per uur? (die uitlaat dan o.i.d.?)
Ik ga in het weekend in iedergeval even onder de auto kijken.
In iedergeval tot zo ver bedankt voor de hulp.

Ik hou jullie op de hoogte(!)
- erik-hakkers
- 2nd Gear member
Pakking injectie(carbarateur) ofwel spruitstukpakking misschien lek?
volvo 480 forum
volvo 480 1.7 es 1987 kleurcode 305
volvo s70 2.5 10v 1998
volvo 480 1.7 es 1987 kleurcode 305
volvo s70 2.5 10v 1998
-
- 2nd Gear member
Als je auto op een gegeven moment van 120 nog maar 60 km/h en dus steeds meer blijft inhouden, zou het ook kunnen dat je katalysator kapot is en vervangen moet worden (op leeg laten kloppen indien voor 1992 (als ik dat jaar goed heb).
-
- 2nd Gear member
Of Voorpijp staat voor de spruitstuk zodat uitlaat blokkeerd?
-
- 2nd Gear member
Bij ruiken van gassen duidelijk geen lambdasonde probleem :S. Zo opeens lijkt me zoiezo sterk, die meet alleen volgens mij vooral je CO2.
- V440_wrecker
- 2nd Gear member
Ik ben er helaas nog niet aan toe gekomen om wat uit te proberen. Maar ik probeer jullie sowieso op de hoogte te houden. In ieder geval bedankt voor jullie antwoord.