144 aandrijflijn trilt (kruiskoppeling versleten)

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
soepkip
2nd Gear member

Klopt, vooral bij de moer kan je niet met een dop... Nog geen passende steeksleuten gevonden helaas... :(
'72 Volvo 144 De Luxe- B20A - M40 - LPG
V50?
Iroll
6th Gear member

Ik heb het met een kleine ratel plus verlengstuk met dopje 11 voor elkaar gekregen. Dat is wel bij mijn ES.
retsok
2nd Gear member

Ik heb het vorige week gedaan. Samen met mijn zoon bij zijn 144.
De maat van de boutjes is 7/16 en de maat van de moertjes weet ik niet meer. De moertjes heb ik vervangen, daar heb ik er nog wel 50 van liggen.
Je kunt met een dop op de bout werken, alleen moet je de smeernippels verwijderen om bij de laatste bout te komen.
Kruiskoppelingen zijn er in 2 maten. Oude meenemen dus. Kosten €12,50 bij Nordicar. Lager is heel makkelijk zelf te verwisselen.
Het demonteren van de kruiskoppelingen is wel moeilijk. Ze zaten verschrikkelijk vast.
Bij het monteren steeds voelen of de naaldjes nog op de goede plek zitten. Dit deed ik door het kruis steeds heen en weer te bewegen voordat ik verder ging persen. Let wel heel goed op waar je smeernippel terechtkomt. Als je dit niet goed doet dan breekt hij af zodra de as 1 keer rond is geweest.
Deze klus hoeft niet op een brug, maar dat is wel makkelijker.
soepkip
2nd Gear member

Omdat ik de as niet loskreeg (versleten boutjes) heb ik het ondertussen laten doen. Voor 90 Euro is 'ie weer helemaal in topconditie dankij Marco Vespa in Delft. Voor dat geld ga ik er zelf in deze kou niet onder liggen, gereedschap aanschaffen, het eerst fout doen, etc. :twisted:

De 144 cruised weer (of slide, met dit weer!) 8)
V50?
Jordos
3rd Gear member

Kijk uit met die pekel he, straks gaat ie roesten aan de onderkant :D
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
soepkip
2nd Gear member

Helaas is de trilling nog steeds niet helemaal verdwenen, boven de 60km/h komt er nog een sterke trilling door de hele auto welke niet wegtrekt. Het stuur trilt niet. Samen met Volvogarage naar gekeken, achterwieltjes gebalanceerd maar dat mocht niet baten...

Hebben jullie meer ideeen behalve dat de aandrijfas uit balans is geraakt?
De as is op dezelfde manier terug gemonteerd als hij eraf is gekomen, kan me wel herinneren dat de smeernippel van de oude middelste kruiskoppeling was afgebroken/kwijt maar ik weet niet of dat voor of na het trillen is gebeurd....

:(

Iets heel anders: mijn auto komt met dit weer heel moeilijk of eigenlijk niet op temperatuur, heb nu de helft van de radiateur afgedekt en dan gaat het redelijk.. Ik verdenk de thermostaat, als ik een nieuwe haal zal ik dan een 82gr of 87gr variant doen?
In de zomer was het op LPG op de snelweg, berg af, soms ook 'te koud' (volgens mijn tempmeter dan...) normaal gezien zat de temp wel in het groen, net boven het eerste streepje.
V50?
Iroll
6th Gear member

Heb je alleen de middelste kk laten vervangen en niet allebei plus lager?
Als dat zo is dan zal het de andere kk zijn die verrot is. Speling voel je niet altijd terwijl ze wel kunnen trillen, daarom moeten ze altijd beide vervangen worden.
Er is een 82c voorgeschreven volgens Haynes. Hou er rekening mee dat de temp.meter niet echt betrouwbaar is. Daarvoor zou je de temp moeten meten met een infra rood thermometer om zekerheid te krijgen.
soepkip
2nd Gear member

Er zitten er toch 3 per as? Wel lekker dan, garage zou indien nodig (in overleg) ook andere kruisjes en/of lager/rubber vervangen..!
Wat raden jullie aan? Andere kruisjes laten vervangen en dan in overleg gaan over de prijs (half uurtje minder werk?) als het daar in blijkt te zitten?

Hoop niet dat de hele as gebalanceerd hoeft te worden...
V50?
Iroll
6th Gear member

Sorry je hebt gelijk, er zitten 3 kk op de as, iets te snel getypt! Dus moeten ze alle3 vervangen worden om de reden die je nu ervaart. Je kan proberen of je wat voor elkaar kunt krijgen bij de garage, misschien lukt het.
Het balanceren valt trouwens reuze mee, dat gebeurt met de as onder de auto. Dus je hoeft 'm niet te demonteren. Maar vervang eerst maar eens de kk's, daar zal de trilling wel vandaan komen.Terberg in Nieuwegein staat goed bekend mocht hij nog trillen na het vervangen.
soepkip
2nd Gear member

Terberg! Misschien kan Sjors (Benschop) dan nog wat korting regelen, haha!

Maargoed, fijn om te horen, dan is dat denk ik het plan de campagne... laatste kruiskoppelingen laten doen en anders laten balanceren..!
V50?
B-lennium
4th Gear member

heb je misschien ook veren of bussen vervangen aan de achteras? als je pignon hoek van de achteras verkeerd is kun je ook trillingen krijgen.
soepkip
2nd Gear member

Niets vervangen aan de achteras, hooguit zijn daar wat rubbers versleten o.i.d. wat misschien wat erger is geworden door de trillingen van de versleten (middelste) kruiskoppeling? Maar of dat nu dan de oorzaak is..?

Het is een vrij heftige trilling door de hele auto, met een beetje bonkend geluid... gas los of in of uit de versnelling maakt geen verschil.
V50?
Jordos
3rd Gear member

Ik heb anders nog wel een heerlijke, trilloze 164 voor je staan? :D
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
soepkip
2nd Gear member

Ruilen dan? Mijne kan je tenminste VINDEN in deze sneeuw? :P
V50?
Zescilinder
1st Gear member

Er staat regelmatig iets over het inpersen van de nieuwe naaldlagercups. Zelf ben ik hier niet zo'n voorstander van. De 2 gaten in een halve koppeling zijn in lijn geboord en met een pers of een bankschroef kun je de zaak, ondanks dat het gietstaal is, gemakkelijk vervormen. Een paar honderdste tot een tiende heb je al gauw te pakken.
Het resultaat is dan dat de naaldlagercups niet meer exact in lijn staan en het sneller slijten van je nieuwe koppeling is het gevolg.
Maak de boring na demontage goed schoon, schuren mag gerust. Als je nu de nieuwe cup er zwaar schuivend in kunt duwen is het voor elkaar en kun je gaan monteren.
Na montage moet de koppeling soepel in alle richtingen kunnen bewegen, er mogen geen zware punten in voorkomen.

Bij twijfel over de lijnboring, deze is eenvoudig te controleren door er een as doorheen te steken die afgedraaid is op dezelfde diameter als de cups.

Grt, zescilinder.
soepkip
2nd Gear member

Ik zal deze post duursturen aan mijn garagehouder, vannacht is namelijk de middelste kruiskoppeling er doodleuk weer uitgelopen (minimaal een lagercup eruit)... Behalve dat ik pas om 04:00u thuis was ben ik wel 'blij' dat het trillen waarschijnlijk toch in een scheef geperste kruiskoppeling zat en dat het hierna hopelijk is opgelost!

(Toch handig, ANWB....)
V50?
Iroll
6th Gear member

Tsjonge jonge, dat zijn dan professionals! Ik heb nu bij 2 ama's en een ES alle kruiskoppelingen vervangen (met de pers dus) en nog nooit problemen gehad. Dus in totaal 9 kk's, geen trillingen meer en geen uitgelopen cups. Maar laat nu wel alle kk's plus lager vervangen, anders krijg je geheid spijt! De nog 'goede" kk's en lager krijgen enorm op hun duvel als er eentje stuk is.
soepkip
2nd Gear member

Ja, inderdaad voor de zekerheid maar alle drie doen, wie weet hoe hard ze op hun lazer hebben gekregen.. Kon gelukkig de sleep wel overtuigen dat ie de wagen aan de achterkant optilde, anders was het nog verder kapot gedraaid :shock:
V50?
Zescilinder
1st Gear member

Hey Soepkip, als er een cup verdwenen is zoals je zegt is dat waarschijnlijk het resultaat van te zwaar inpersen. Doordat de koppeling vervormd is de maatvoering naar de maan en krijg je de circlip niet goed in z'n zitting.
In de hoogste versnelling (zonder overdrive dus) draait je cardanas op motortoerental. Gaat dus best hard rond.
Zelf monteer ik zo'n circlip altijd met de opening haaks op de as. Dit om ev inveren van de clip te voorkomen. Tikje academisch, ben ik het mee eens maar goed.
Ook geef ik na montage van de clip een klein tikje na met een drevel om te checken of tie nog dieper in de groef kan.

Zo te lezen ben je een beetje terug bij af.
grt, zescilinder.
Iroll
6th Gear member

Hey Soepkip, als er een cup verdwenen is zoals je zegt is dat waarschijnlijk het resultaat van te zwaar inpersen.

Ze zullen wel gewoon vergeten zijn om de circlip te monteren of niet goed in de rand ingelegd omdat ze het vuil niet verwijderd hebben, dat lijkt me een heel stuk waarschijnlijker. AUB geen doemdenken en gelijk van het ergste uitgaan, anders maak je Soepkip helemaal paranoia en rijdt hij met 144 en al de van Brienenoordbrug af! Ik heb nog nooit in mijn 35 jaar ervaring als sleutelaar meegemaakt dat een juk krom geperst is, dat valt allemaal zat mee.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”