De beste bobine in combinatie met een 123 ignition

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Ik merk dat bij een koude start mijn volvo 164 voor een paar minuten op een pit minder loopt. (starten op benzine) Bougiekabels zijn uitstekend evenals de bougies, rotor en verdeler. Maakt een flamethrower bobine echt veel uit of zit dit voornamelijk tussen de oren?
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

maakt zeker wel wat uit, maar waarom pak je geen DIS ontsteking? je hebt er de hardware voor!
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Dat is ook een goede optie, ik hoop alleen dat ik het goed werkend krijg. Verdeler ontsteking met megasquirt gaf missers met de ontsteking die ik niet opgelost kreeg.. Overigens heb ik op mijn kdfi standaard 4 ontstekings torretjes aanwezig dus je hebt een goed punt :)
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

ik heb met mijn ford Edis6 ontsteking een vonk van 15cm van bougiedop tot kleppendeksel, misschien dat dat je over de streep kan halen?.

om de juiste onstekingsmap te krijgen zijn er excel sheets op internet waarmee je een heel eind in de richting kan komen.
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

da's een flinke jongen!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Zescilinder
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 26.12.2010 - 16:42

Hoi Ferdy, probeer eens direct na de koude start te voelen aan het uitlaatspruitstuk welke pit er achter blijft. Degene die niet goed meedoet blijft echt langer koud.
Als je weet welke het is kun je ev eens een bougie wissellen. Als het probleem mee verhuist naar een andere cilinder is het de bougie.
Met kabels, voor zover ze passen kun je dit ook doen. Maar wel 1 ding tegelijk.
Ook een verdeelkap kan doorgeslagen zijn, is niet altijd zichtbaar.
En is de klepspeling oke?
grt, zescilinder.
Gebruikersavatar
Botje
2nd Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: 13.09.2010 - 21:33
Locatie: Amersfoort

Hey Ferdy, ik heb een zelf soort probleem gehad, tenminste zelfde symptomen. Uiteindelijk bleek het bij mij een vacuumlek te zijn bij het inlaatspruitstuk (scheurtje in de pakking). Het lokaliseren van de niet me lopende cilinder was voor mij het duidelijkst door bij de koude start ff de bougiekabels er stuk voor stuk af te trekken en vervolgens luisteren wanneer het effect heeft. Wanneer het niets gebeurd heb je de cilinder te pakken. Dan kan je je specifiek op die plek focussen waardoor het probleem “makkelijker” te vinden is.
Bezig met: Volvo 164 automaat (1969)
Afbeelding
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

oke bedankt voor de reacties, het zou goed kunnen dat er een klein vaccuum lekje zit. IK heb ook al heel lang last van een heel klein lekje in het uitlaat systeem van de motor. Het blijft namelijk stinken, bij de APK konden ze niets vinden. Ik zal binnenkort een kleine hoeveelperslucht op het systeem zetten en controleren of er toch een klein lekje zit..

Bas wat dacht je van 3 K100 bobines Bmw in Wasted spark configuratie?

btw 15 cm :shock:
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Ik weet niet wat de vonkenergie en de afmeting is van de K100 bobines. ik weet dat Ford edis bobines, en GM (OPEL!)DIS bobines vaak gebruikt worden, je zou ook nog Coil On PLug (COP) kunnen doen, maar is eigenlijk niet geschikt op onze motoren doordat de bougie uit het blok steekt. hier enkele voorbeelden:

GM Dis

Afbeelding

Ford Edis

Afbeelding

COP

Afbeelding

In feite kun je elke 6cyl Wasted spark ontstekings systeem gebruiken.
Zoals je ziet is er voldoende keus, er is een verschil tussen de aansturing die de bobine nodig heeft, vaak heeft de COP bobine een interne trigger en heeft die alleen een 5v signaal nodig om te vlamen, de rest moet naar 0v geschakeld te worden door een trigger transistor in de ecu (hoog vermogen)

Ik heb de ford bobine omdat ik eerst het volledig EDIS syteem heb geprobeerd, later ben ik de bobine direct gaan aansturen via de megasquirt. de bobine wordt gebruikt in de v6 mondeo, siera cosworth of 6cyl mustang van 1996 t/m ongeveer 2000.
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Heb je de jouwe van de sloop of kan je die ook voordelig elders kopen?
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Ik heb na een tijdje zoeken een 6cyl edis gekocht op een usa sloop in soest (mustang 6 cilinder). uiteindelijk heb ik de edis besteurings module niet gebruikt. De bobines zijn gebruikt op de v6 blokken van ford (siera cosworth, mondeo v6 of mustang)

Ook op de V6 van opel (omega) zit een DIS bobineblok wat je kunt gebruiken. trek op de sloop eens wat motorkappen open van 'dikke' auto's als je een V6 treft dan zit je waarschijnlijk gebakken.

Ook de v6 van Chrysler gebruikt een 6 dis blok.
Ebay is een goede optie als je geen vieze vingers wil, anders nieuw bij http://www.trigger-wheels.com
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Ja, een van mn k100 bobines is intern gescheurd op de secundaire spoel dus hoogstwaarschijnlijk krijg ik daardoor gigantisch veel resets.. ALs ik er aan toe komt morgen ff bellen :)
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Heb gelukkig op de sloop nog een v6 mondeo bobine kunnen vinden + kabels en speciaal ontstoorfilter. :)
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

Even aanhaken, terugpakken, inbreken

Schijnt dat mijn voorschakelweerstand stuk is en dat
de start daarom slecht is.
De bobine is een 12v exemplaar van Bosch (red)
Waarom dan een voorschakelweerstand eigenlijk?
Die kan er dan wel tussenuit, toch?

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Meet je voltage op je accu maar eens twee keer, een met motor af en een keer met de motor lopend. Dan snap je de voorschakelweerstand :) Eventjes opletten dat wanneer je start de voorschakelweerstand onderbroken wordt. VOlgens mij loopt er origineel een kabeltje vanaf het startrelais naar de bobine.
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

Ikke niet begrijp niet

Waarom moet de spanning met de vsw (toch?) terug met naar 9v wanneer de bobine 12v is?

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Het verlagen van de amperage is wat je wilt met de weerstand. Tijdens het starten is de volle mep niet erg (vette vonk start lekker) maar tijdens het rijden zal de bobine te warm worden en stuk gaan zonder weerstand.

Een 'performance' bobine gebruikt geen weerstand, bosch blauw en flametrower enz
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

dacht, en begreep van meerdere zgn experts dat een 12v gewoon 12v mag hebben. het gaat om een rode bosch

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Rode bosch heeft een weerstand nodig.
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

v164 schreef:dacht, en begreep van meerdere zgn experts dat een 12v gewoon 12v mag hebben. het gaat om een rode bosch
Als je wagen draait heb je ~ 14.5 volt van je dynamo
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”