De achterwielen van mijn XC90 worden niet (meer) aangedreven.
Dit ligt aan het feit dat na verloop van tijd de tandwielen van de overbrenging in de tussenbak afgesleten zijn en de cardanas niet meer aandrijft.
Komt volgens de dealer vaker voor bij XC90. De cardanas kan in dit geval gewoon met de hand rondgedraaid worden. Makkelijk te controleren dus.
Tandwielen vervangen kost E400
Het asje uit de bak kost E1400
Wie heeft hier nog meer problemen mee?
tandwielen overbrenging cardanas afgesleten
- lkort
- 3rd Gear member
Heb een XC70 AWD uit 2005 met 125000 km op de klok. Mijn achterwielen draaien nog wel mee maar worden NIET aangedreven. Al eerder laten checken bij de dealer maar toen geen problemen gevonden. Nu met de sneeuw merk je het toch wel.
Ik kan de lange aandrijfas naar achteren ook met de hand draaien als alle 4 de wielen op de grond staan.
Volgende week maar weer naar de dealer. Als bij mij de tandwielen afgesleten zijn na 125K is dat Volvo onwaardig en verwacht ik dat ze dat soepel oplossen.
Ik kan de lange aandrijfas naar achteren ook met de hand draaien als alle 4 de wielen op de grond staan.
Volgende week maar weer naar de dealer. Als bij mij de tandwielen afgesleten zijn na 125K is dat Volvo onwaardig en verwacht ik dat ze dat soepel oplossen.
XC70 2.4D Ocean Race 2005.
S40 D5 Geartronic 2007.
S40 D5 Geartronic 2007.
- bjacobs
- 2nd Gear member
Heb hetzelfde probleem. XC70 2.5T 2004 195.000 km. Gaat begin januari naar de garage voor reparatie. Hopelijk zijn het alleen de tandwielen en niet ook de cardanas. Mijn vertrouwen in de degelijkheid van Volvo is hiermee zeer geschaad.
-
- 7th Gear member
Er zit tussen de bak en de tussenbak een mof met vertanding,die is stuk,de tanden zijn er aan de binnenkant uit in de meeste gevallen.
- abbabak1
- 4th Gear member
Dat is dan niet het hetzelfde probleem als van Patrick ? En wat kost zo'n vertandingsmof dan ?
En iet die bedoeld als slijtage of als schuifstuk ?
En iet die bedoeld als slijtage of als schuifstuk ?
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
- bjacobs
- 2nd Gear member
Met deze sneeuw zullen er nog wel meer Volvo XC eigenaren erachter komen dat ze geen AWD meer hebben. En dit terwijl ze wellicht onlangs een grote beurt hebben laten doen. Volgens mij wordt dit gewoon niet gechecked bij regulier onderhoud. Of wel soms ?
- lkort
- 3rd Gear member
Heb bij de laatste beurt expliciet aangegeven dat er naar gekeken moest worden.
Ik kreeg de boodschap dat er niks mis was met de AWD.
Afgelopen zomer werkte de awd nog wel, geconstateerd door een boot uit het water te trekken. een week later met de caravan op een grasveld bleken de achterwielen niet meer mee te doen.
Nu met de sneeuw is het duidelijk, de achterwielen worden niet aangedreven.
Ik kreeg de boodschap dat er niks mis was met de AWD.
Afgelopen zomer werkte de awd nog wel, geconstateerd door een boot uit het water te trekken. een week later met de caravan op een grasveld bleken de achterwielen niet meer mee te doen.
Nu met de sneeuw is het duidelijk, de achterwielen worden niet aangedreven.
XC70 2.4D Ocean Race 2005.
S40 D5 Geartronic 2007.
S40 D5 Geartronic 2007.
- iksee90
- 3rd Gear member
De tandwielen in de haakse overbrenging kunnen nooit zover afslijten dat de aandrijving weg is. De hoogstwaarschijnlijke oorzaak is de stalen mof (overbrenging tussen versnellingsbak en haakse overbrenging) Deze mof heeft een inwendige vertanding die wel eens afbreken. De mof kost ca. 50 euro. Maar soms is de vertandig van de haakse overbrenging hierdoor ook beschadigd. Ik heb goede ervaringen met alleen vervangen van de mof.
-
- 7th Gear member
-
- 7th Gear member
iksee90 schreef:De tandwielen in de haakse overbrenging kunnen nooit zover afslijten dat de aandrijving weg is. De hoogstwaarschijnlijke oorzaak is de stalen mof (overbrenging tussen versnellingsbak en haakse overbrenging) Deze mof heeft een inwendige vertanding die wel eens afbreken. De mof kost ca. 50 euro. Maar soms is de vertandig van de haakse overbrenging hierdoor ook beschadigd. Ik heb goede ervaringen met alleen vervangen van de mof.
Die mof is niet zo duur,maar het is wel even werk..
-
- 2nd Gear member
Hier nog een slachtoffer. Ik merkte inderdaad met de sneeuw dat mijn XC90 zich als een voorwiel aangedreven auto gedraagt. Op de brug bleek mijn vermoeden juist, geen aandrijving op de achterwielen meer. Donderdag gaat ie heen....ben benieuwd!
-
- 2nd Gear member
bedankt voor jullie reacties!
Het is wel raar te zien dat een degelijk merk als Volvo toch zulke mankementen heeft die je toch niet mag verwachten.
Wat bij mij het geval is weet ik pas als de garage gaat repareren.
Om antwoord te geven aan abbabak1
De mof repareren kost dus E399 bij de Volvodealer. In de mof zitten die tandwielen die dan versleten zijn...
Als de haakse overbrenging ook stuk is dan komt er E1399 bij.
Dit zijn de prijzen die de dealer mij gaat rekenen.
Als hierboven staat dat de mof maar E50 kost is het vervangen dus E350.
De jongen in de garage heeft mij de mof laten zien en daarbij de standaardprijzen die de dealer rekent.
Daarbij merkte hij op dat meestal dan ook de haakse overbrengen,die ik as noemde, vervangen moet worden.
Ik denk dat bovengenoemde stelling wel waar is, er zullen meer mensen deze winter er achter komen dat het niet meer werkt omdat het juist in de sneeuw zo lekker is een 4X4 te rijden en je het snel ontdekt dat het niet meer werkt,
Ik hoor graag de resultaten van de mannen hierboven die al voor reparatie gaan.
Mijn XC90 moet de 4de januari.
Maar als iemand een goedkopere oplossing heeft of adres voor het voor minder kan worden gedaan....graag jullie reacties.
Het is wel raar te zien dat een degelijk merk als Volvo toch zulke mankementen heeft die je toch niet mag verwachten.
Wat bij mij het geval is weet ik pas als de garage gaat repareren.
Om antwoord te geven aan abbabak1
De mof repareren kost dus E399 bij de Volvodealer. In de mof zitten die tandwielen die dan versleten zijn...
Als de haakse overbrenging ook stuk is dan komt er E1399 bij.
Dit zijn de prijzen die de dealer mij gaat rekenen.
Als hierboven staat dat de mof maar E50 kost is het vervangen dus E350.
De jongen in de garage heeft mij de mof laten zien en daarbij de standaardprijzen die de dealer rekent.
Daarbij merkte hij op dat meestal dan ook de haakse overbrengen,die ik as noemde, vervangen moet worden.
Ik denk dat bovengenoemde stelling wel waar is, er zullen meer mensen deze winter er achter komen dat het niet meer werkt omdat het juist in de sneeuw zo lekker is een 4X4 te rijden en je het snel ontdekt dat het niet meer werkt,
Ik hoor graag de resultaten van de mannen hierboven die al voor reparatie gaan.
Mijn XC90 moet de 4de januari.
Maar als iemand een goedkopere oplossing heeft of adres voor het voor minder kan worden gedaan....graag jullie reacties.
Met groet,
Patrick
Nu:XC90 D5 2004
Toen: V70 2.4 2001
850 station
940 en de good old 240 een paar keer
Patrick
850 station
Wat wilde je hier mee zeggen?Ramon&Ramon schreef:http://www.volvo-forum.nl/posting.php?m ... e&p=781820
Want de deze link gaat naar een quote van iksee90. (die je verm. wilde gaan beantwoorden)
Bedoeld als een soort beveiliging?Ramon&Ramon schreef:Er zit tussen de bak en de tussenbak een mof met vertanding,die is stuk,de tanden zijn er aan de binnenkant uit in de meeste gevallen.
-
- 2nd Gear member
beveiliging?
nee, juist om de boel aan te drijven.
die mof zit tussen de aandrijfas uit de bak en de achteras. En die mof gaat juist vaak stuk,die tanden, waardoor er geen aandrijving meer kan plaatsvinden.
die mof zit tussen de aandrijfas uit de bak en de achteras. En die mof gaat juist vaak stuk,die tanden, waardoor er geen aandrijving meer kan plaatsvinden.
Met groet,
Patrick
850 station
Patrick
850 station
Dus beveiliging..... ?vmcc schreef:beveiliging?
"De ketting is zo sterk als de zwakste schakel"
Als die mof niet stuk zou gaan wat gaat er dan stuk, als je een en ander overbelast?
- bjacobs
- 2nd Gear member
Ik heb een prijsopgave gekregen van 750 euro (max) voor vervangen van die mof (denk ik dan). Ze zeggen dat ze veel uren kwijt zijn aan de reparatie omdat er zorgvuldig alles schoongemaakt dient te worden. Maar die prijs lijkt me toch erg aan de hoge kant. Moet de versnellingsbakolie ook ververst worden en is die kostbaar ?
-
- 2nd Gear member
Gisteren is de auto naar de garage geweest en de diagnose is gesteld:
De bus vanuit de versnellingsbak naar de achteras heeft een inwendige vertanding die (waarschijnlijk) kapot is. Dit schreven iksee90, Ramon&Ramon en VMCC ook al. Als de auto koud is en ik rijd weg dan hoor ik een behoorlijke "kloink" die er voor het wegvallen van de achteraandrijving niet was. Volgens de monteur wijst dat er ook op dat de bus kaduuk is. De reparatie zal pas in de tweede week januari plaatsvinden want ze hadden er zo vlak voor de jaarwisseling geen tijd meer voor. Krijgt dus een vervolg.........
De bus vanuit de versnellingsbak naar de achteras heeft een inwendige vertanding die (waarschijnlijk) kapot is. Dit schreven iksee90, Ramon&Ramon en VMCC ook al. Als de auto koud is en ik rijd weg dan hoor ik een behoorlijke "kloink" die er voor het wegvallen van de achteraandrijving niet was. Volgens de monteur wijst dat er ook op dat de bus kaduuk is. De reparatie zal pas in de tweede week januari plaatsvinden want ze hadden er zo vlak voor de jaarwisseling geen tijd meer voor. Krijgt dus een vervolg.........