Bijgeluid autom. airco/fan

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
josas
4th Gear member

Aangezien jullie ook V40 rijders zijn, moet je dit eventueel herkennen.

Wanneer de airco aanstaat hoor je zo af en toe een soort licht schrapend geluid uit het dashboard komen. Lijkt alsof de fan aanslaat. Is dus niet constant, maar wel regelmatig. Natuurlijk meer wanneer het warmer weer is.
Doet íe al vanaf het begin en aangezien de airco wordt nagekekn bij iedere beurt, zal het wel zo horen... :?
Maar is dat ook zo? Horen jullie V40 rijders de airco/fan ook inkomen?

Jos

Edit: spelfoutje in titel
menjo
7th Gear member

Dat hoor ik ook ja
franzi
1st Gear member

misschien iets van een stelmotortje die een of ander klepje bedient?
volvo for live
joost
7th Gear member

Volgens mij is het een compressor. Dit om het systeem onder druk te houden en koudemiddel te circuleren. Het zou goed kunnen dat deze slechts werkt als de druk te laag is (dus niet continu), wat het aan- en uitslaan zou verklaren. Bij mijn Mondeo TD (99) ging dat gepaard met een blikkerige klik en... een aantal PK´s minder. In de V40 is het mij juist opgevallen dat die veel stiller is (geen nadrukkelijke klik) en minder uitwerking heeft op het motorvermogen. Schrapende geluiden heb ik (nog) niet waargenomen.

Iets anders is de blazer als ik die hoger dan 4 zet is het alsof de nabranders van een F16 worden gestart. Wat een herrie!

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
josas
4th Gear member

Zou kunnen, die compressor.
Ik hoor het bij lage snelheden, vlgs mij nooit bij 50km+.
Ben ik toch niet de enige die iets hoort. Het is ook geen luid schrapen, hoor...heel eventjes, licht.
Verlies van pk heb ik ook niet gemerkt!
Hiervoor een golf4 gehad en die had wel wat van die kuren, dat bv onder het rijden de koplamp sterkte ineens iets verminderde; waarschijnlijk omdat de airco eea wegtrok.
Vind de werking van de Volvo ECC beter dan de climatronic van de Golf(uiteraard, zou ik bijna zeggen)

Tja, die blazer.....eigenlijk verplicht om oordoppen te dragen bij stand 4 of meer...vooral s'winters, met koud weer, vind ik 'm meer herrie maken.
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”