motor wordt slecht warm

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Ardy
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 14.12.2010 - 23:22

Ik heb een V 70 D5 uit 2002.
Bij temperaturen onder het vriespunt wordt de motor slecht warm en werkt de kachel nauwelijks. Boven 0 is er niets aan de hand.
Weet iemand waar dit aan kan liggen ?
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Mods mode.

Topic verplaatst naar juiste rubriek
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

Yep, hoog rendementmotor. Ik heb de radiator eerst 30% afgesloten met flexibel isolatiemateriaal. Had geen nut, nu 100% en dat werkt.

Overigens nog geen lange snelle rijkswegritten gedaan.

Voorheen bij -5--10C bij warme motor(standkachel) in 5 km weer koud en onaangenaam.
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Twee oplossingen:

1. Controleer de thermostaat op de juiste werking. Na verloop van jaren gaan ze gewoon vastzitten.
2. Als de thermostaat goed is, plaats dan bij koude iets van karton o.i.d. achter de grill.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

Yep, in januari naar de garage voor wat checks,vloeistoffen vervangen en beurt...
Dan komt de thermostaat bij mij ook aan de beurt.

Overigens is het koud worden bij licht bergaf, als je dan rustig rijdt en niet inhaalt red de motor het niet. De thermostaat werkt maar ik kan me voorstellen dat ie door wat vuil niet volledig afsluit....

Ik kijk dan gelijk even of er een alternatief zou zijn want ze zijn nogal prijzig...
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
Gast

abbabak1 schreef:Ik kijk dan gelijk even of er een alternatief zou zijn want ze zijn nogal prijzig...
Laat het hier dan ook even weten welk thermostaat er in past.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Oceanracer schreef: 2. Als de thermostaat goed is, plaats dan bij koude iets van karton o.i.d. achter de grill.
zoiets heb ik ook al eens geprobeerd,maar dat gaat niet zo
eenvoudig.
wil je het netjes doen,dan moet de bumper los.
geen glans zonder wrijving
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Hmm bij mij werd de auto vandaag al vrij snel warm (na +/- 3,5 km) en bleef de warmte goed vasthouden, ook tijdens de file op de snelweg e.d. Indicator bleef mooi in het midden staan...
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
black smoke
3rd Gear member
Berichten: 260
Lid geworden op: 17.10.2010 - 20:35
Locatie: oost-brabant

Ardy schreef:Ik heb een V 70 D5 uit 2002.
Bij temperaturen onder het vriespunt wordt de motor slecht warm en werkt de kachel nauwelijks. Boven 0 is er niets aan de hand.
Weet iemand waar dit aan kan liggen ?


wat bedoel je met slecht warm ? starten en dan enkel bebouwde kom/
80 km wegen/ of autobaan ? met temps onder nul zal je motor minder snel warm zijn ! en als dat ook nog gepaard gaat met laag-toerige stukken, duurt 't des te langer !
V70 D5 in black.. MY '04... MT.... 270dkm
Gebruikersavatar
P.Mallegrom
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 26.10.2010 - 20:02
Locatie: Achterhoek :D

Ik heb onlangs een nieuwe thermostaat gekregen in mijn S60 D5 uit 2003. Nog steeds wordt de motor echter pas na zo'n 15 KM (met 0 graden buitentemperatuur) a 20 KM (bij temperaturen lager dan 0 graden) echt warm.
I can not argue with you unless you've paid (Monty Python)
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

P.Mallegrom schreef:Ik heb onlangs een nieuwe thermostaat gekregen in mijn S60 D5 uit 2003. Nog steeds wordt de motor echter pas na zo'n 15 KM (met 0 graden buitentemperatuur) a 20 KM (bij temperaturen lager dan 0 graden) echt warm.
dit is niet ongewoon,ik had bij mijn D5 hetzelfde.
ga je s,morgens gelijk de auto(snel)weg op,en je rijd niet te veel
in toeren(omdat de motor nog koud is) dan duurt het een
eeuwigheid voordat de motor lekker warm is.
mijn ervaring is wel,dat als de eerste km door de bebouwde kom
gaan(regelmatig optrekken/stoppen)de motor sneller
op temp. kwam.
dan is mijn huidige 2.5d met hulpverwarming een uitkomst.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Mrlten
2nd Gear member
Berichten: 167
Lid geworden op: 11.03.2010 - 20:12
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Wat verstaan jullie onder echt warm? Als de meter in het dashboard in het midden staat, betekend het nog niet dat de olie al zijn bedrijfstemperatuur heeft bereikt. Wat ik merk is dat wanneer ik achter een vrachtwagen ga hangen de eerste kilometers, de temperatuur erg langzaam omhoog gaat (richting midden dus). En wanneer ik gewoon 120 ga rijden dan is de auto veel sneller warm.
Zescilinder
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 26.12.2010 - 16:42

Daarom werkt warmdraaien ook niet, duurt het een eeuwigheid voor er wat gebeurd. Maar tijdens het rijden heeft je radiateur ook te maken met windchill. Hebben wij mensen ook als het hard waait.
Klein stukje afdekken werkt. Mijn Amazon uit '62 had daar een echt rolgordijntje zitten en dan ook nog eens van binnenuit te bedienen. Bij koude motor trik ik 'm helemaal dicht en dat scheelde behoorlijk.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Windchill merken alleen mensen, geen objecten.
Iets voor de radiateur helpt natuurlijk wel, de wind is gewoon erg koud.
Als het goed is gaat de thermostaat pas open als de temperatuur bereikt is, dus het blok zelf zou in alle gevallen gewoon naar zo om en de nabij 90'c (KVS), moeten komen.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Zescilinder
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 26.12.2010 - 16:42

Misschien 's kijken bij scandinavische topics? Wij denken dat het hier koud is maar daar is het ECHT koud.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Je kunt ook wat later doorschakelen. Dus op een 80-weg niet doorschakelen naar 5 maar in 4 blijven zitten. Gaat je motor echt niet van kapot, maar komt wel eerder op temperatuur.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”