Sinds een tijdje heb ik het probleem dat mijn V50 2.0D om onverklaarbare reden in noodloop gaat. Het vreemde is wel dat er geen melding op de BC komt. Dus cruisecontrol gaat volledig uit, nauwelijks nog vermogen, kan niet hoger dan 2800 rpm, ... Maar er komt niks van storingen op het dashboard...
Na even contact af en weer starten gaat het weer goed.
Soms is het al direct na starten, soms na 50km pas, soms bij het optrekken, soms bij rustig rijden op cruisecontrol. De ene keer heb ik het constant, dan heb ik een hele dag niet...
Auto is al uitgelezen door de dealer, deze gaf 3 storingen:
- Gaspedaalsensor signaal te hoog
- Gaspedaalsensor signaal foutief
- Gaspedaalsensor signaal te laag
Dealer vermoedde dus dat er iets scheelde met het gaspedaal en heeft dat reeds vervangen, maar dit weekend was het weer van dat. Dealer vermoed nu een probleem met de bekabeling van het gaspedaal en wil dus dat ik de wagen daar een weekje laat...
Iemand die dit probleem al heeft meegemaakt en/of eventueel een oplossing weet?
Auto gaat in noodloop
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY05 V50 2.0D
- Fredhead
- Geartronic member
Als ik dit zo lees weet ik haast wel zeker dat er ergens een kabelbreuk in de bekabeling van de pedalen zit
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
-
- 1st Gear member
Eigenlijk gaat het niet zo snel fout midden in een kabelboom tenzij die ergens tegenaan rammelt of iets dergelijks.
Hoe is het met de stekers? Alles netjes schoon en goed vast?
Hoe is het met de stekers? Alles netjes schoon en goed vast?
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
Ik denk dus exact hetzelfde (en hoop stiekem ook dat het "maar" dat is)fredhead schreef:Als ik dit zo lees weet ik haast wel zeker dat er ergens een kabelbreuk in de bekabeling van de pedalen zit
Nu moet ik zeggen dat de problemen begonnen zijn een week nadat ik met mijn auto over een autowiel gereden ben (reservewiel dat vermoedelijk van een aanhangwagen gevallen was, maar de enige zichtbare schade was dat die plastieken carterbescherming kapot was (scheur erin en afgebroken rond 2 bouten) en het hitteschild rond de uitlaat wat geplooid, maar verder niks gezien)
MY05 V50 2.0D
MY05 V50 2.0D
-
- 1st Gear member
Dan heeft je wagen best wel een klap gehad.
Als de plastic carterbescherming gescheurd is, is tie ook ingedeukt geweest denk ik. Als je de kap even demonteert, wat zit er dan achter?
Misschien is daar een kabelboom gekneusd? Gewoon 's kijken wat je daar tegenkomt.
Als de plastic carterbescherming gescheurd is, is tie ook ingedeukt geweest denk ik. Als je de kap even demonteert, wat zit er dan achter?
Misschien is daar een kabelboom gekneusd? Gewoon 's kijken wat je daar tegenkomt.
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
de carterbescherming is door de dealer reeds vervangen door een van de sloop, daarachter was er niks te zien, lopen geen kabels langs.
MY05 V50 2.0D
MY05 V50 2.0D
-
- 1st Gear member
Waar ik woon heb je ontzettend veel verkeersdrempels, 's avonds zie alleen maar koplampen omhoog en naar beneden schijnen. Er zijn straten waar geen 30 mtr vlakke weg in zit.
Alle merken, waaronder Volvo's, worden dus flink door elkaar geschud. Zou er wel een oorzakelijk verband zijn met dat wiel waar je overheen gereden bent?
En wat zou dat wiel verder nog kunnen raken onder je auto? Uitlaat? Zit daar een sonde op?
Alle merken, waaronder Volvo's, worden dus flink door elkaar geschud. Zou er wel een oorzakelijk verband zijn met dat wiel waar je overheen gereden bent?
En wat zou dat wiel verder nog kunnen raken onder je auto? Uitlaat? Zit daar een sonde op?
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
Toen ik het wiel vanonder m'n voorligger zag komen (met de bijhorende vonken) ben ik vol in de rem gegaan en ben erover gegaan aan +_ 30 km/h. Ik kon het niet meer ontwijken, maar heb geprobeerd het zo goed mogelijk in het midden te nemen zodat het zeker niet onder m'n wielen zou komen.
In de garage heb ik met de monteur even meegekeken terwijl de auto op de brug stond. Het enige wat beschadigd was was de carterbescherming en het hitteschild van de uitlaat dat wat geplooid was, verder geen zichtbare schade.
Vanmorgen is de auto binnen gegaan in de garage
hopelijk heb ik em snel terug... 
Garage meldde nogmaals dat er "onmogelijk een verband kan zijn met dat wiel dat eronderdoor is gegaan".
In de garage heb ik met de monteur even meegekeken terwijl de auto op de brug stond. Het enige wat beschadigd was was de carterbescherming en het hitteschild van de uitlaat dat wat geplooid was, verder geen zichtbare schade.
Vanmorgen is de auto binnen gegaan in de garage

Garage meldde nogmaals dat er "onmogelijk een verband kan zijn met dat wiel dat eronderdoor is gegaan".
MY05 V50 2.0D
MY05 V50 2.0D
-
- 1st Gear member
De oorzaak zal vast wel gevonden worden! Hopelijk pakt het financieel ook nog een beetje redelijk uit.
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
Vandaag al telefoon gekregen.
Dealer heeft een vacuumslangetje (aansturing wastegate) gevonden dat ietwas los zat. Voorlopig een spanbandje errond gedaan.
Heeft er vervolgens 3 kwartier mee gaan rijden, en geen problemen gehad. Ik meldde hem dat het probleem soms een hele dag niet voorkomt, en soms al vanaf het starten is. Daarop hebben we overeen gekomen dat hij de auto nog een dagje mag houden, hij heeft morgen een aantal ritten te doen en zal deze met mijn V50 doen, kwestie van goed te testen.
Hopelijk is het dus opgelost met zo iets simpels, en heb ik em morgenavond al terug
Vannacht ga ik nog wel eens werken met mijn pa z'n V70 :p Geen straf, maar ik mis de kracht van de 2.0D toch wel :p
Dealer heeft een vacuumslangetje (aansturing wastegate) gevonden dat ietwas los zat. Voorlopig een spanbandje errond gedaan.
Heeft er vervolgens 3 kwartier mee gaan rijden, en geen problemen gehad. Ik meldde hem dat het probleem soms een hele dag niet voorkomt, en soms al vanaf het starten is. Daarop hebben we overeen gekomen dat hij de auto nog een dagje mag houden, hij heeft morgen een aantal ritten te doen en zal deze met mijn V50 doen, kwestie van goed te testen.
Hopelijk is het dus opgelost met zo iets simpels, en heb ik em morgenavond al terug

Vannacht ga ik nog wel eens werken met mijn pa z'n V70 :p Geen straf, maar ik mis de kracht van de 2.0D toch wel :p
MY05 V50 2.0D
MY05 V50 2.0D
- Chemzy
- 4th Gear member
Vandaag op de parking van de garage een minimeeting gehad met een mede-forumlid, alleen was enkel de auto aanwezig... :razz:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 440 1.9 TD 1995
Volvo V50 2.0 D Business Line MY08
Volvo V50 2.0 D Business Line MY08
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
da's de mijne ja 
Heb de mijne dus terug opgehaald vandaag, nog even een kort ritje gedaan met de monteur, omdat hij het probleem geen enkele keer heeft gehad. Ook tijdens dit ritje geen enkel probleem gehad.
Ben ik onderweg naar huis, gaat de auto weer in noodloop
Echt iets waardoor je het vertrouwen in je auto begint te verliezen 

Heb de mijne dus terug opgehaald vandaag, nog even een kort ritje gedaan met de monteur, omdat hij het probleem geen enkele keer heeft gehad. Ook tijdens dit ritje geen enkel probleem gehad.
Ben ik onderweg naar huis, gaat de auto weer in noodloop

MY05 V50 2.0D
MY05 V50 2.0D
- Fredhead
- Geartronic member
Ik weet helaas maar al te goed hoe dat voelt.
Blijf echter volhouden dat je ergens een kabelbreuk moet hebben, telkens als ik het had waren de problemen ook niet constant
Blijf echter volhouden dat je ergens een kabelbreuk moet hebben, telkens als ik het had waren de problemen ook niet constant
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
-
- 7th Gear member
Het probleem zit vaak in de EGR klep of in het brandstofrelais
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
Ramon&Ramon: Ook als er in de computer meldingen komen over de gaspedaalsensor?
EGR klep kan het niet zijn, want die is afgedopt en uitgeschakeld. Verder draait de motor ook steeds normaal, niet dat hij plots hapert of minder mooi loopt, hij gaat gewoon plots in noodloop.
Vandaag heb ik het weer gehad, zet de auto aan de kant, contact af, weer starten, en nu startte hij zelfs in zijn noodprogramma (merk ik door te starten en nog voor het rijden de cruisecontrol aan te leggen, als er geen "cruise-" verschijnt zit hij in noodloop. Contact weer uit, weer starten, nog steeds... tot 3x toe, dus dan maar gewoon zo verder gereden...
Deze week echter geen tijd om de auto opnieuw binnen te steken (binnensteken wel, maar heb geen vervanging)
EGR klep kan het niet zijn, want die is afgedopt en uitgeschakeld. Verder draait de motor ook steeds normaal, niet dat hij plots hapert of minder mooi loopt, hij gaat gewoon plots in noodloop.
Vandaag heb ik het weer gehad, zet de auto aan de kant, contact af, weer starten, en nu startte hij zelfs in zijn noodprogramma (merk ik door te starten en nog voor het rijden de cruisecontrol aan te leggen, als er geen "cruise-" verschijnt zit hij in noodloop. Contact weer uit, weer starten, nog steeds... tot 3x toe, dus dan maar gewoon zo verder gereden...
Deze week echter geen tijd om de auto opnieuw binnen te steken (binnensteken wel, maar heb geen vervanging)
MY05 V50 2.0D
MY05 V50 2.0D
-
- 7th Gear member
-
- 7th Gear member
Waarom de EGR uitgeschakeld en hoe als ik vragen mag?
Misschien is dat de oorzaak van je probleem?
Misschien is dat de oorzaak van je probleem?