Betrouwbaarder: 2.0i of 1.7 carburateur

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Ik zit wat te dubben. Ik zou wel (weer) een 2.0 blok willen hebben.
Is dit type betrouwbaarder of niet?
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ik zou denken van wel. Neem aan dat je het 2.0 blok van Renault voor ogen hebt, in een 4 serie zit geen redblock hè..
Mits goed onderhouden gaan die 2 liters lang mee.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Met het 2.0i blok zelf is helemaal niks mis, dat gaat erg lang mee. Het is een lekker gretig motortje, en als je er rustig mee rijdt is 1:13 te halen met een 5bak. Zorg wel dat je er een van '94 of jonger hebt, te herkennen aan de groene oliepeilstok. Modeljaar '93, met rode peilstok kan je beter laten staan. Die kunnen extreem olie gebruiken. De "groene" hebben daar geen last van, die zijn sterk verbetert door Volvo.
Gebruikersavatar
chrisje
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 12.05.2008 - 12:35
Locatie: Tilburg

Ik heb in het verleden een 1.8 gehad, nu weer een 2.0.
Ik ben er tot nu toe zeer tevreden over
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Modeljaar '93, met rode peilstok kan je beter laten staan. Die kunnen extreem olie gebruiken.
Die waren een beetje met de franse slag gemaakt?
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
telegraphroad
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 26.12.2006 - 12:44

nee, de rode hebben een oliekoelsysteem, en bij slecht onderhoud/rijgedrag gaan deze olielekken en dat verbrandt in de cilinders.
eenmaal begonnen is het niet te repareren zonder blokrevisie
Volvo V40 2003 bi-fuel black
Volvo 480 2.0i Automaat Collection Dark Grey metalic
telegraphroad
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 26.12.2006 - 12:44

De 2.0i is een fijne motor, verbruik ligt rond de 1 op 13.
lange afstanden kan dit wel verbeteren, 1200 km vanuit frankrijk gemiddeld 1 op 15.

Niet alles is super, zo hoor je de injectoren en kan er een tokkelend geluid hoorbaar zijn.

veel plezier met de tweeliter
Volvo V40 2003 bi-fuel black
Volvo 480 2.0i Automaat Collection Dark Grey metalic
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

telegraphroad schreef:nee, de rode hebben een oliekoelsysteem, en bij slecht onderhoud/rijgedrag gaan deze olielekken en dat verbrandt in de cilinders.
eenmaal begonnen is het niet te repareren zonder blokrevisie
Zuigerkoeling, oliesproeiers spuiter olie op de bodem van de zuiger. Door slecht inrijden en koud aftrappen krijgt de olie de kans om tussen de zuiger en cilinderwand de verbrandingsruimte te bereiken waardoor hij olie gaat zuipen.

Even controleren of het blok geen olie verbruikt, als dat niet het geval is kun je bij juiste omgang lang van zo'n rood peilstokblok genieten. Heb twee 480's van MY93 gereden die geen druppel olie verbruikte en toch al 200dkm op de teller hadden staan.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
telegraphroad
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 26.12.2006 - 12:44

@Auk: helemaal gelijk, helaas kom je er nog wel eens zo'n oliezuiper tegen...
Volvo V40 2003 bi-fuel black
Volvo 480 2.0i Automaat Collection Dark Grey metalic
smartjan
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 06.11.2007 - 20:59

945i schreef:Ik zou denken van wel. Neem aan dat je het 2.0 blok van Renault voor ogen hebt, in een 4 serie zit geen redblock hè..
Mits goed onderhouden gaan die 2 liters lang mee.
Ik zie regelmatig de opmerking voorbij komen dat het zou gaan om een blok van Renault. Is mijn 2.0 blok in mijn 440 uit '96 dan geen originele Volvo-motor of zijn er voor '93 enkel Renault-blokken gebruikt? Dat zou gelijk verklaren waarom de jongere 400's motorisch beter zijn :P
Volvo S40 2.0i Polar Sports (193.000 km)
Volvo 440 2.0i '97 (151.013 km) (gesloopt)
Volvo 940 SE 2.0 Turbo (verkocht)
Volvo 460 2.0i '95, LG-HN-80 (gecrashed)
Volvo 340 1.4 Winner Special '86, 5-deurs, PK-30-RT(donor)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Alle blokken en versnellingsbakken in de 400 serie stammen af van Renault. Volvo heeft ze wel hier en daar (laten) aanpassen. De meeste motor en versnellingsbak onderdelen zijn ook bij de Renault dealer te krijgen, vaak goedkoper als van Volvo. Het 2.0i blok van '93 gebruikt verder alleen meer olie, verder is er helemaal niets mis mee. En dat oliezuipen was geen Renault foutje maar van Volvo zelf.
smartjan
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 06.11.2007 - 20:59

Aha, bedankt voor de info!

Ik gebruik mijn auto dagelijks voor woon- / werkverkeer en dan rij ik gemiddeld 1:16 met wat file-rijden erbij (25 km v.v. met zo'n 5 a 6 km filerijden). Als ik er in de avonduren ook nog regelmatig korte stukken mee rijdt, gaat het verbruik omhoog naar 1:14,5.
Voor een 2.0 blok een net verbruik wat me erg meevalt!
Het fijne van de 2.0 vind ik dat het koppel zelfs onderin de toeren toch vrij groot is. Zeker bij filerijden ideaal!
Volvo S40 2.0i Polar Sports (193.000 km)
Volvo 440 2.0i '97 (151.013 km) (gesloopt)
Volvo 940 SE 2.0 Turbo (verkocht)
Volvo 460 2.0i '95, LG-HN-80 (gecrashed)
Volvo 340 1.4 Winner Special '86, 5-deurs, PK-30-RT(donor)
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Ik heb dezelfde ervaringen als jouw smartjan. Het 2.0 blok is een heel fijn blok waarmee je toch nog redelijk zuinig kunt rijden.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Met (Volvo) 2 liters met injectie, in verschillende 360's ben ik nooit zuiniger als 1:11 uitgekomen..
Moet wel zeggen dat ik stevig doorreed met die dingen dat gaat namelijk vrij makkelijk. :razz:
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

haha, ja, dan gaat het hard... Ik rij dan ook redelijk rustig. Als ik over de 3000 toeren kom is dat uniek te noemen :D
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Met mijn 480 2ltr zit ik meer richting 945i's 360 verbruik. Erg lastig om niet af en toe het pedaal intetrappen! In de toptoeren verliest het blok snel vermogen vind ik, tussen de 3 en 4.5 dtoeren draait het blokkie het sportiefst. En rond de 3500 toeren merk je goed dat het blok zijn top Nm's draait.
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

3e versnelling 3500 toeren, dan gatie bij mij het snelst.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
smartjan
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 06.11.2007 - 20:59

Shockwave schreef:haha, ja, dan gaat het hard... Ik rij dan ook redelijk rustig. Als ik over de 3000 toeren kom is dat uniek te noemen :D
Hier precies hetzelfde! :P
Volvo S40 2.0i Polar Sports (193.000 km)
Volvo 440 2.0i '97 (151.013 km) (gesloopt)
Volvo 940 SE 2.0 Turbo (verkocht)
Volvo 460 2.0i '95, LG-HN-80 (gecrashed)
Volvo 340 1.4 Winner Special '86, 5-deurs, PK-30-RT(donor)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”