Controleren of je 4x4 hebt? Heel makkelijk: In de sneeuw flink gas geven en iemand aan de zijkant laten constateren of ook de achterwielen doorspinnen.
XC 90 grip bij gladheid en sneeuw
- Discovery
- 5th Gear member
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
- Locatie: Delft
Klopt, die knop heb je niet meer. DSTC uitschakelen kan je doen door aan het wieltje aan het eind van richtingaanwijzer te draaien tot DSTC en dan op de reset knop drukken om het uit te schakelen. W is de winterstand van de automaat, heeft verder niets met het DSTC te maken.ixzee schreef:Hallo allemaal, ik ben nieuw hier.
Ik heb een xc90 d5 uit 2007 en naar aanleiding van dit topic heb ik mij geregistreerd. Ik heb namelijk helemaal geen DSTC knop op mijn dash zitten, wel een W (winter) knop. Hoe kan dat??
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 18.05.2007 - 12:12
Hallo allemaal,
Heb met veel interesse alle berichten van dit topic gelezen. Het betreft ieders mening en of ervaring maar wat ik mis is een technische of door expertise onderbouwde VERKLARING van wel of geen slechte grip in combinatie met wel of geen DSTC ingeschakeld.
DE vraag die bij mij is ontstaan: "Waarom dien je een systeem dat notabene de Stabiliteit en Tractie elektronisch dient te regelen, UIT te zetten om bijvoorbeeld uit rulle sneeuw weg te kunnen komen?" Het is toch juist de bedoeling dat dit systeem herkent, regelt en vervolgens tractie verdeelt op een dusdanige manier dat elk aangedreven wiel met de meeste grip ook meer vermogen krijgt?
Het lijkt erop dat dit DSTC-systeem domweg tekortschiet! Wat doet het anders wél??
Waarom zit er bijv bij het 4-motion systeem van VW geen "aan-uit knop" op maar werkt dit systeem gewoon zoals het hoort d.w.z. de aandrijfkrachten worden elektronisch verdeeld naar de wielen met grip zonder dat je als bestuurder na moet gaan denken in welke situatie het knopje aan of uit moet staan.. Dit moet de auto(elektronica) doen!
Ik ben benieuwd naar de (hopelijk ook technische) reacties.
gr.
bas
Heb met veel interesse alle berichten van dit topic gelezen. Het betreft ieders mening en of ervaring maar wat ik mis is een technische of door expertise onderbouwde VERKLARING van wel of geen slechte grip in combinatie met wel of geen DSTC ingeschakeld.
DE vraag die bij mij is ontstaan: "Waarom dien je een systeem dat notabene de Stabiliteit en Tractie elektronisch dient te regelen, UIT te zetten om bijvoorbeeld uit rulle sneeuw weg te kunnen komen?" Het is toch juist de bedoeling dat dit systeem herkent, regelt en vervolgens tractie verdeelt op een dusdanige manier dat elk aangedreven wiel met de meeste grip ook meer vermogen krijgt?
Het lijkt erop dat dit DSTC-systeem domweg tekortschiet! Wat doet het anders wél??
Waarom zit er bijv bij het 4-motion systeem van VW geen "aan-uit knop" op maar werkt dit systeem gewoon zoals het hoort d.w.z. de aandrijfkrachten worden elektronisch verdeeld naar de wielen met grip zonder dat je als bestuurder na moet gaan denken in welke situatie het knopje aan of uit moet staan.. Dit moet de auto(elektronica) doen!
Ik ben benieuwd naar de (hopelijk ook technische) reacties.
gr.
bas
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Als er geen grip is bij elk wiel, gebeurt er dus niets. Daarom de mogelijkheid om het 'uit' te zetten, met doorslippende wielen kan je toch wegkomen.
Voor een echt AWD systeem moet je ook niet bij Volvo zijn, helaas..
Voor een echt AWD systeem moet je ook niet bij Volvo zijn, helaas..
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21179
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Zoals @945i zegt, soms wil je wielspin om weg te komen.
Wielspin is ook een mooie manier om je profiel schoon te krijgen van rommel waardoor je weer grip kunt krijgen.
Als je eenmaal weg bent niet vergeten om het systeem weer te activeren, met name nu in de gladheid werkt het systeem zeer goed om een "losse" achterhand weer in het gareel te krijgen.
Wielspin is ook een mooie manier om je profiel schoon te krijgen van rommel waardoor je weer grip kunt krijgen.
Als je eenmaal weg bent niet vergeten om het systeem weer te activeren, met name nu in de gladheid werkt het systeem zeer goed om een "losse" achterhand weer in het gareel te krijgen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 19.12.2006 - 19:02
- Locatie: Brugge
ik rijd nu met mijn 2° XC90.
MEt m'n eerste XC90 een 200Kkm gereden en dit steeds op "zomerbanden".
Inderdaad: Wegligging, stoppen, wegrijden niet fameus (bij winterse omstandigheden).
Nu heb ik voor de eerste maal winterbandn liggen. Awel, het mag gezegd worden: grip, wegligging fenomenaal. Heb ik mij al geamuseerd zeg in de sneeuw.
Ik rijd steeds met DSTC aan. Wel, dat stuurt nogal bij indien je een slppertje maakt . (moedwillig of niet).
ik ben positief verrast over de winterbanden.
Inderdaad: Op m'n XC90 D5 van 2006 zat er en DSTC knop op het dashbord. Op m'n XC90 D5 van 2010 is deze niet meer aanwezig op het dashbord. Dit zou nu uitschakelbaar zijn via de keuzeknop op de linkerhendel aan het stuur.
MEt m'n eerste XC90 een 200Kkm gereden en dit steeds op "zomerbanden".
Inderdaad: Wegligging, stoppen, wegrijden niet fameus (bij winterse omstandigheden).
Nu heb ik voor de eerste maal winterbandn liggen. Awel, het mag gezegd worden: grip, wegligging fenomenaal. Heb ik mij al geamuseerd zeg in de sneeuw.
Ik rijd steeds met DSTC aan. Wel, dat stuurt nogal bij indien je een slppertje maakt . (moedwillig of niet).
ik ben positief verrast over de winterbanden.
Inderdaad: Op m'n XC90 D5 van 2006 zat er en DSTC knop op het dashbord. Op m'n XC90 D5 van 2010 is deze niet meer aanwezig op het dashbord. Dit zou nu uitschakelbaar zijn via de keuzeknop op de linkerhendel aan het stuur.