Quizje

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
black smoke
3rd Gear member

nou, heb ff kennis van me gebeld die chef-werkplaats is bij 'n Audi-dealer !

bij VW, is 't als volgt geregeld !
na de wissel, 2 jaar garantie, ongeacht kilometers
gaat er binnen die termijn riem, rol, of wat ook stuk, zijn de kosten voor dealer !

hij betwijfelt of de rol bij de laatste wissel wel vervangen is !
je ziet zeeeeer zelden, dat de rol eerder stuk loopt dan de riem !!
bij VW wordt de spanrol zelfs om de anderste riem pas vervangen
(is interval voorschrift van VW) maar hun doen 't met iedere riem mee !

bovenstaande gaat dan wel niet over Volvo, maar gewoon 'n voorbeeld
van garantie voorwaarden bij VW vwb distri-wissel bij dealer
V70 D5 in black.. MY '04... MT.... 270dkm
donald1957
2nd Gear member

De riem is bij 94000 km. vervangen i.v.m. reparatie wegens een storing waardoor de boel toch los moest (2006).
De km. stand is nu 193000. Kennelijk zijn de span- en geleidingsrollen destijds niet vervangen. Er staat echter volgens de volvomonteur niet echt een termijn voor die rollen. Ze worden over het algemeen meegenomen met de riemwissel bij 160000 km.
Mijn riem is bij 160000 km. niet gewisseld om logische redenen (was pas bij 250000 km. weer aan de beurt). De spanrol besloot echter eerder met pensioen te gaan.
VolvoRob
5th Gear member

OK, duidelijk. Erg vervelend voor je, ik hoop dat de boel snel weer soepel draait!
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Quota
6th Gear member

donald1957 schreef:De riem is bij 94000 km. vervangen i.v.m. reparatie wegens een storing waardoor de boel toch los moest (2006).
De km. stand is nu 193000. Kennelijk zijn de span- en geleidingsrollen destijds niet vervangen. Er staat echter volgens de volvomonteur niet echt een termijn voor die rollen. Ze worden over het algemeen meegenomen met de riemwissel bij 160000 km.
Mijn riem is bij 160000 km. niet gewisseld om logische redenen (was pas bij 250000 km. weer aan de beurt). De spanrol besloot echter eerder met pensioen te gaan.
Maar ook een volvomonteur kan bedenken (en anders de werkplaatschef) dat als je om wat voor reden dan ook eerder een distributieriem vervangt, dat je dan alle items die bij de (nu dus vervroegde) riemwissel vervangen zouden moeten worden, dan ook vervangen worden.

Je gaat niet bij 160.000 km dan alsnog de boel loshalen om dan de spanrol te vervangen die men eerder niet heeft meegenomen. Mocht men wel van mening zijn dat men dan bij 160.000 km de spanrol alleen kon vervangen, dan had men daarvan een aantekening in het systeem moeten maken op kenteken dat deze wissel alsnog uitgevoerd zou moeten worden.

Als je de auto altijd bij dezelfde dealer in onderhoud hebt gehad, dan lijkt het me dat je op zijn minst (als het inderdaad komt doordat eerder de spanrol niet vervangen is) met de dealer moet kunnen praten over coulance.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
black smoke
3rd Gear member

Quota schreef:
donald1957 schreef:De riem is bij 94000 km. vervangen i.v.m. reparatie wegens een storing waardoor de boel toch los moest (2006).
Maar ook een volvomonteur kan bedenken (en anders de werkplaatschef) dat als je om wat voor reden dan ook eerder een distributieriem vervangt, dat je dan alle items die bij de (nu dus vervroegde) riemwissel vervangen zouden moeten worden, dan ook vervangen worden.

Je gaat niet bij 160.000 km dan alsnog de boel loshalen om dan de spanrol te vervangen die men eerder niet heeft meegenomen. Mocht men wel van mening zijn dat men dan bij 160.000 km de spanrol alleen kon vervangen, dan had men daarvan een aantekening in het systeem moeten maken op kenteken dat deze wissel alsnog uitgevoerd zou moeten worden.

Als je de auto altijd bij dezelfde dealer in onderhoud hebt gehad, dan lijkt het me dat je op zijn minst (als het inderdaad komt doordat eerder de spanrol niet vervangen is) met de dealer moet kunnen praten over coulance.

helemaal mee eens !!
het bevreemd me ten zeerste, dat Volvo geen termijn heeft staan voor het vervangen van de rollen !
als dat werkelijk zo is, zou je ze dus ook niet hoeven vervangen ?!

ga met "Quota" mee ! indien 't zelfde dealer is, gewoon is gaan praten daar !! indien je 0 krijgt, kun je (ik zeg kun je... !) hier ook mee naar je rechtsbijstandverzekering gaan, en hier een zaak van maken !

- ondeugdelijk materiaal = gebrekkige spanrol
- geen voorschriften = geen interval termijn/kmters
- nalatigheid
- gevolgschade voor jouw p/m 4000 euro

wel betrefende rol in je bezit krijgen !

je gaat dan ver hoor !!! maar 't kan wel........je moest is weten hoe vaak
je uiteindelijk de zaak toch zo vergoed krijgt !
donald1957
2nd Gear member

De riem is destijds niet bij mijn huidige garage/dealer vervangen, maar onder garantie bij een garage waarmee de verkopende garage contacten had (geen volvo garage).
Het enige dat ik mijn huidige volvo garage kan verwijten is dat zij mij niet bij 160000 km. geattendeerd hebben op het vervangen van rollen en waterpomp. Maar nogmaals: er staat geen termijn op rollen en waterpomp dus wat is wanneer waar en wijs. Daarnaast weet de volvo garage niet wat er destijds wel/niet vervangen is.
Conclusie: een rolletje van een paar euro kan uiteindelijk een paar duizend euro gaan kosten.

Weet iemand exact hoe het zit met het vervangen van spanrollen, etc. ? Is dit echt niet voorgeschreven bij een bepaalde km. stand ?
black smoke
3rd Gear member

ik weet nu dat 't bij VW/audi, 300.000 is (voorgeschreven)
of 't verstandig is, is vers 2 !
kan me dan niet echt voorstellen, dat tie van Volvo dan nog geen 2 halen ?!
maargoed we horen wel of 't wel/niet is..

en anders, bel is wat div. dealers op met die vraag ?!
Johan s60
6th Gear member

donald1957 schreef:De riem is destijds niet bij mijn huidige garage/dealer vervangen, maar onder garantie bij een garage waarmee de verkopende garage contacten had (geen volvo garage).
Het enige dat ik mijn huidige volvo garage kan verwijten is dat zij mij niet bij 160000 km. geattendeerd hebben op het vervangen van rollen en waterpomp. Maar nogmaals: er staat geen termijn op rollen en waterpomp dus wat is wanneer waar en wijs. Daarnaast weet de volvo garage niet wat er destijds wel/niet vervangen is.
Conclusie: een rolletje van een paar euro kan uiteindelijk een paar duizend euro gaan kosten.

Weet iemand exact hoe het zit met het vervangen van spanrollen, etc. ? Is dit echt niet voorgeschreven bij een bepaalde km. stand ?
De riem gaat vaak langer mee dan de span/ omlooprollen, die rollen zijn juist de zwakste schakel, dus die moeten altijd vervangen worden incl. de waterpomp (is tevens een omlooprol)

Wat volvo voorschrijft weet ik niet precies
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gast

Wat is de prijsopgave van je huidige huidige garage/dealer voor deze schade?
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”