Mayday!.. Roetfilter vol melding en noodloop... in Fankrijk

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11743
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Hmmm, dit klinkt wel erg naar de problemen die ik met mijn V50 (2.0D, Powershift) heb.

Sinds ongeveer de 60.000km heb ik regelmatig de melding "ROETFILTER VOL" op het display staan. In het begin zo ongeveer eens in de 20.000km, maar tussen 120 en 140dkm heb ik de melding (dacht ik) drie keer gehad.

Het gebeurt tot nu toe altijd nadat ik geruime tijd (minimaal een half uur) op ongeveer dezelfde snelheid (120-130km/u) heb gereden. Ik weet niet meer of het iedere keer was, maar mijn geheugen zegt me dat het vaak was dat op het moment dat ik het gas even los liet omdat er iets voor me gebeurde en daarna weer het gas in trapte, dat ik dan die melding kreeg.

Tot nu toe is het iedere keer ook vanzelf weer verdwenen. De laatste paar keer schakel ik de bak twee versnellingen terug en blaas 'm dan maar flink door. Genoeg blauwe rook achter me op zo'n moment.

Wat me verder opvalt is dat mijn auto buitensporig veel uit de uitlaat rookt, vooral als er opgetrokken wordt en als ik korte versnellingen doe (van 100 naar 105 bijvoorbeeld). Zeker in het donker kan ik dan de auto's achter me in een rookgordijn zetten.

Recentelijk krijg ik het idee dat het misschien iets met de turbo te maken heeft. Eigenlijk al sinds ik de auto heb valt het me op dat als ik 's ochtends de snelweg optrek dat er een gorgelend geluid uit het vooronder komt. Dat kan natuurlijk normaal zijn, maar meestal hoor ik mensen praten over 'fluiten' van een turbo, niet gorgelen :-)

Daar is recent nog een verschijningsvorm bij gekomen: als ik rond de 120km/u een beetje gas bij geef (genoeg om te versnellen, niet zoveel dat de bak een kickdown doet) gaat het in onder de auto dusdanig trillen dat er iets mee gaat rammelen (hard genoeg dat mijn vriendin "wat is dat!?" uitriep). Een paar keer flink gas geven en dan houdt het tot nu toe weer op... Dit is tot nu toe 3-4x gebeurt.

Met het gerammel ben ik nog niet bij de dealer geweest (de 160.000km beurt duurt nog 10dkm) maar tot nu toe is er geen enkele foutcode opgedoken bij de dealer die het heeft kunnen verklaren.

Nu moet mijn auto toch met 180.000 er uit, dus zolang hij voorlopig door rijdt overleef ik het wel, maar normaal is het volgens mij niet.

Iemand met een idee?
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

als je het idee hebt dat het je turbo is,laat hem dan eens een tijdje stationair
draaien.
bij een slechte turbo begint hij de walmen uit de uitlaat.
wat je zelf ook kunt doen is,even de buis vd turbo en voelen
of er speling op de as van het schoepenwiel zit.
maar met deze problemen verwacht ik dat je ook wel
vermogensverlies hebt?
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11743
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Dat is dan het gekke: daar merk ik helemaal niks van. Hij trekt nog prima...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

evt. zou het vastzitten van de verstelbare schoepen vh turbinewiel
de oorzaak kunnen zijn,maar ook dit gaat gepaard met
vermogensverlies.
alle slangen zitten nog goed vast?(intercooler-turbo)
hoe is het olieverbruik?
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11743
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Het olieverbruik is nagenoeg nul. Na 20.000km staat er nog genoeg op de stok dat de dealer nog nooit heeft geklaagd, en een lampje heb ik ook nog nooit zien branden.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33127
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Dat gerammel heb ik met een koude motor de eerste 10km, daarna over.
Heb jij het nog gevraagd in Beesd, dit voorval?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1671
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

toppertje schreef:als je het idee hebt dat het je turbo is,laat hem dan eens een tijdje stationair
draaien.
bij een slechte turbo begint hij de walmen uit de uitlaat.
geld alleen voor diesel neem ik aan?
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11743
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Paul schreef:Dat gerammel heb ik met een koude motor de eerste 10km, daarna over.
Heb jij het nog gevraagd in Beesd, dit voorval?
Koude motor resulteert wel in een rammelende motor, maar dat zie ik als normaal. Dit is altijd bij een motor die ruimschoots op bedrijfstemperatuur is. En het feit dat het niet op commando te reproduceren is maakt het zo goed als onmogelijk om aan de dealer te laten horen/voelen. Het filmpje wat ik er van gemaakt heb is ook niet meer dan wat gerammel op de achtergrond...

En nee, niet nagevraagd in Beesd, gezien mijn huidige kilometerstand leek het me meer opportuun om over de V60 te beginnen :-)
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

crackedtooth schreef:
toppertje schreef:als je het idee hebt dat het je turbo is,laat hem dan eens een tijdje stationair
draaien.
bij een slechte turbo begint hij de walmen uit de uitlaat.
geld alleen voor diesel neem ik aan?
dit geld voor turbo-motoren in het algemeen
dus ook voor benzine-modellen.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21219
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

A31 8)
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

diesel01 schreef:A31 8)
daar kun je idd een niet frisse turbo wel een handje helpen :lol:
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

Mod-edit: posting verwijderd met reclame voor eigen gewin, bij de volgende keer: Ban!
Gebruikersavatar
ajschot
3rd Gear member
Berichten: 306
Lid geworden op: 16.02.2009 - 09:50
Locatie: Lelystad

V70/2.4D/2003 schreef: Zijn er, onder de meelezers, ook soortgelijke dieslervaringen bij motoren die NIET voorzien zijn van een roetfilter? Of moet het probleem echt gezocht worden in de franseslag dieselolie?

Tot slot uiteraard wel veel plezier gewenst en de hoop uitsprekende dat de V70 zich weer normaal gaat gedragen.
Hele late reactie maar met mijn V40 6 of 7 keer in Frankrijk geweest waarvan 5 bij de Pyreneen. Nooit problemen gehad met de brandstof! Ik tank altijd bij de goedkope tank bij centre commercials het is gewoon het goedkoppste. intermarché Carrefour en E.Leclerc V40 dus zonder roet filter....
Citroën ZX 1.4
Renault Megane 1.4 16v RXE break
Volvo V40 1.9D Europa 102PK 2001 (342.500... Is met pensioen!)
Volvo V70 2.4D 163pk (Rica 205pk) 08-2006 (MY2007)

Volvo V70 D4 181pk 12-2015 (MY2016) Magic Blue, Premium Audio, IntelliSafe Pro
Gebruikersavatar
PdJ
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 27.09.2008 - 13:48

Zou het misshien te maken kunnen hebben met het steeds vaker en meer bijmengen van biodiesel bij de gewone diesel?
Iets wat bij de 'premium' (vpower, ultimate, etc.) voor zover ik weet nog niet gebeurt.
v40 black - sports - 1.9d - 2003 || v70 black sapphire - 2.4 - LPG (vanaf 100dkm) - 2004 || c30 silver+brown - 1.6d - 2007 || v70 savile grey met. - 2.5ft - LPG (vanaf 70dkm) - 2008 || subaru outback tugnsten metallic - 2.5i - LPG (vanaf 20dkm) - 2019 - c40 recharche extended range rwd - 2024
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”