Hallo,
weet iemand ook hoeveel olie in de versnellingsbak gaat ?
Ik heb een Volvo 240 station, 2.0i en 5 versnellingen, bouwjaar 1992.
Met vriendelijke groet, Roy.
Hoeveel olie in de versnellingsbak
-
- 4th Gear member
heb je een 4bak met overdrive (knopje op de pook = 5e versnelling) dan gebruik je ATF type F.
heb je een 'echte' 5bak dan 20w50 motorolie.
aan de zijkant van de bak zit een vuldop, je moet de bak vullen totdat het uit die dop loopt. voor beide bakken zal 1.5L MEER dan voldoende zijn.
heb je een 'echte' 5bak dan 20w50 motorolie.
aan de zijkant van de bak zit een vuldop, je moet de bak vullen totdat het uit die dop loopt. voor beide bakken zal 1.5L MEER dan voldoende zijn.
-
- Starter
Ik heb inderdaad een "echte" 5 bak (dus geen overdrive) en daar gaat dus gewone motorolie (20W50) in ? Wat apart, daar had ik nog nooit van gehoord. Maar bedankt voor de tip.
Roy
Roy
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Ik ben ook een beetje verbaasd over de keuze van 20W50. Kort geleden heb ik met pa zijn M41 (4bak + overdrive) geleegd en weer gevuld. En daar hebben we 80W90 in gekieperd tot aan de rand van de vulplug.
Tot genoegen want het schakelt weer goed en we hebben beslist niet het idee dat er teveel inzit.
PS: het betreft een 144 de luxe van eind 1972
Tot genoegen want het schakelt weer goed en we hebben beslist niet het idee dat er teveel inzit.
PS: het betreft een 144 de luxe van eind 1972
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- Starter
Dan ga ik toch maar voor de ATF olie en hoop ik dat ie ook weer wat beter schakelt want hij gaat vaak moeilijk in de eerste versnelling.
Bedankt voor de tips en nog de beste wensen voor 2011.
Groetjes, Roy.
Bedankt voor de tips en nog de beste wensen voor 2011.
Groetjes, Roy.
-
- 2nd Gear member
De bak gaat rollend erg slecht in z'n één, en zelfs stilstaand nog wel eens hakerig, da's vrij normaal.
Kan ook dat de achteruitbeveiliging (2 boutjes onder de rubber hoes) wat in de weg is gaan zitten, doordat de busjes in de schakelstang wat slijten. In dit geval zou z'n 1 makkelijker gaan als je de achteruitpal op de pook optrekt.
Nieuwe ATF in een verder geruisloze/arme bak verwacht ik weinig van, maar het kan geen kwaad natuurlijk.
Kan ook dat de achteruitbeveiliging (2 boutjes onder de rubber hoes) wat in de weg is gaan zitten, doordat de busjes in de schakelstang wat slijten. In dit geval zou z'n 1 makkelijker gaan als je de achteruitpal op de pook optrekt.
Nieuwe ATF in een verder geruisloze/arme bak verwacht ik weinig van, maar het kan geen kwaad natuurlijk.
-
- Starter
Oké, dan ga ik eens onder de rubberhoes kijken. Ik ga in iedergeval ook de olie vervangen want dat kan, zoals je al zegt, geen kwaad. De auto heeft er al 400.000 km op zitten en ik weet niet wanneer de olie voor het laatst is vervangen. De bak maakt inderdaad geen lawaai.
Groetjes, Roy.
Groetjes, Roy.