Hallo allemaal,
Nu, het is zover, in mijn XC90 T6 uit 2005 is bij 121000 km mijn 4-traps geartronic defect, althans hij loop nog wel, maar volgens de dealer slippen de magneetschijven en ruikt de olie verbrand, terwijl deze er wel helder uitziet.
Hij komt tot deze conclusie door een proefrit en via het uitlezen van de foutmelding die ik op display kreeg (nl. versnellingsbak service spoed!)
Schakelen gaat wel, maar moeizaam, toeren lopen op en pakt dan soms met een schok op, of in D slaat hij een versnelling over, of reageert heeeel laat. Manueel gaat het ook niet lekker en is het probleem niet reproduceerbaar elke keer hetzelfde. Kortom de dealer zegt schijven vervangen betekent hele blok+bak uitbouwen en aangezien de schijven 2x400 euro kosten en daarbij de arbeidstijd, blijft de vraag of het probleem hiermee wel is opgelost.
Revisiebak is de zekere optie volgens hen, maar dat loopt aardig in de papieren, aangezien een bak via Volvo 4400 euro kost. Daar komt de arbeid nog bij en alle dingen die ze ook maar even vervangen, omdat ze er nu bij kunnen.
Wat is jullie mening hierover? En ik wil even checken of de prijsopgave die ik heb gehad een beetje reëel is. Wat moet dit volgens de de (ervarings)deskundigen kosten?
Overigens komen ze wel met een coulance regeling, maar dan blijft het toch een bak met geld.
Trouwens, past er eigenlijk een 5 of 6 bak op, of is daar echt geen ruimte voor in de motorruimte?
XC90 T6 geartronic vervangen
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik zou eerder voor een revisie kiezen bij een automaten revisie bedrijf. Dat is een heel stuk goedkoper en zeker net zo goed. Denk aan ongeveer 2500-3000 euro totaal.
Maar waarom niet eerst een diagnose laten stellen door een automaten specialist. Die weten veel meer van deze materie dan de dealer.
Ombouwen naar 5 of 6 bak is niet zomaar mogelijk. Afgezien van de fysieke constructie moet er ook een ander bak computer geplaatst worden, en dat lijkt me een behoorlijke uitdaging!
Maar waarom niet eerst een diagnose laten stellen door een automaten specialist. Die weten veel meer van deze materie dan de dealer.
Ombouwen naar 5 of 6 bak is niet zomaar mogelijk. Afgezien van de fysieke constructie moet er ook een ander bak computer geplaatst worden, en dat lijkt me een behoorlijke uitdaging!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
5 of 6 bak passen niet achter de lange 6 cilinder
Volvo for life
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Vanaf 2006 hebben de zescilinders een 6 bak automaat. Alleen dan is het dus een atmosferische 6 cilinder en ik denk dat die ook problemen gaat krijgen met het koppel van een T6.
Betreffende de computer: is het alleen de module vervangen dan is het eenvoudig. Als de aansluitingen anders zijn, wordt het een uitdaging.
Betreffende de computer: is het alleen de module vervangen dan is het eenvoudig. Als de aansluitingen anders zijn, wordt het een uitdaging.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
zelfs de 8 cylinder heeft een 6 bak, maar dat is dan ook een speciale 8 cylinder
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
eentje die zolang is al een 4 cilinder lijnmotor, een V8
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
niet echt, die bak zit ook aan de nw 304pk T6, dat blok ia alleen korter dan het oude T6 blokpimsam schreef:Vanaf 2006 hebben de zescilinders een 6 bak automaat. Alleen dan is het dus een atmosferische 6 cilinder en ik denk dat die ook problemen gaat krijgen met het koppel van een T6.
Volvo for life
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Ik dacht dat het beide dezelfde blokken waren maar dat is idd niet zo. Dan maar motor én bak vervangen.....nog grotere uitdaging.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Zeker, kost je zomaar een C30-je en gaat na deze serieuze aderlating iig nooit werken.
Zou zelf gewoon een verse originele bak aankopen, zo is het ook geen rijden.
Zou zelf gewoon een verse originele bak aankopen, zo is het ook geen rijden.
Volvo for life
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:53
- Locatie: Amsterdam
Ik denk dat hier een "s"-je is vergeten?bart simpson schreef:eentje die zolang is al een 4 cilinder lijnmotor, een V8
Volvo XC90, '03, zilver,full options
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 01.01.2009 - 13:37
Maar zijn er ook ervaringsdeskundigen die hun geartronic van de xc90 al hebben laten vervangen? Wat heeft het gekost?
Ik denk bovendien niet dat een revisiebedrijf het voor 2500-3000 kan doen, omdat ook het hele blok eruit moet.
Ik denk bovendien niet dat een revisiebedrijf het voor 2500-3000 kan doen, omdat ook het hele blok eruit moet.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Reken maar dat je ongeveer 6500 euro kwijt bent aan reparatie kosten totaal bij de volvo dealer!
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ruilbak plus de en montage!
- Rob Bakker
- 5th Gear member
- Berichten: 2189
- Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14
Hoeveel is het uiteindelijk geworden als je het wil delen?
Weet ik hoeveel de reserve pot moet zijn (op dit moment nog geen problemen hoor
)
Weet ik hoeveel de reserve pot moet zijn (op dit moment nog geen problemen hoor

S60 2.4 AUT 

S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)


S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 01.01.2009 - 13:37
Normaal rond de 6500 Euro, door de coulanceregeling zo'n 4000 Euro.Rob Bakker schreef:Hoeveel is het uiteindelijk geworden als je het wil delen?
Weet ik hoeveel de reserve pot moet zijn (op dit moment nog geen problemen hoor)
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
captain low?Captain Slow schreef:Ik denk dat hier een "s"-je is vergeten?bart simpson schreef:eentje die zolang is al een 4 cilinder lijnmotor, een V8
Volvo for life
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
bart simpson schreef:captain low?Captain Slow schreef:Ik denk dat hier een "s"-je is vergeten?bart simpson schreef:eentje die zolang is al een 4 cilinder lijnmotor, een V8
Kniesoor die daar op let.

-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 07.03.2011 - 15:12
We willen binnenkort bij een XC90 T6 gaan kijken en nu was ik aan het rond kijken over (bekende) problemen met zo'n auto en daarbij zie ik op een Amerikaanse site steeds weer de automaat terug komen.
Op dit forum kwam ik dit draadje tegen.
Maar dat gaat maar over 1 automaat....
Dus de vraag is eigenlijk: is de automaat van een XC90 T6 daadwerkelijk een (zeer) zwakke schakel? (hmm wel toepasselijk)
Alvast dank voor uw bijdrage.
Ik zal mij gelijk even voorstellen op de geijkte plaats.
Op dit forum kwam ik dit draadje tegen.
Maar dat gaat maar over 1 automaat....
Dus de vraag is eigenlijk: is de automaat van een XC90 T6 daadwerkelijk een (zeer) zwakke schakel? (hmm wel toepasselijk)
Alvast dank voor uw bijdrage.
Ik zal mij gelijk even voorstellen op de geijkte plaats.