Verschil rijden in S60 vs V70

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
JCF
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 09.04.2007 - 20:21

Ik overweeg de aanschaf van een S60 2.0T handgeschakeld. Nu heb ik nog niet gereden in een S60, maar wel in de technisch sterk overeenkomende V70 (2.4 handbak).
Ik vind de V70 alleen rechtuit op de snelweg goed rijden, maar mis de mogelijkheid om wat steviger/vlotter op kleine wegen te rijden, daar heeft de V70 duidelijk geen zin in. (slap onderstel, hele auto vind ik trouwens niet erg solide aanvoelen,veel beweging in de carroserie) Dat is de reden voor mij om richting een S60 te zoeken, in de hoop dat dat meer "uit-1-stuk" aanvoelt maar is die verwachting gerechtvaardigd?
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ja.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
V70 T5 assen
5th Gear member
Berichten: 1329
Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
Locatie: Drenthe

@jcf

Zoals jij de V70 beschrijft is het wel heel erg , toevallig in 1 gereden met versleten schokdemper oid?
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Zal ongetwijfeld een V70 met nivomats of versleten dempers geweest zijn. Voor het overige: een Volvo is een rij-auto, geen race-auto (of je moet al een RRRR nemen)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Geplaatst: Wo 25 Apr, 2007 11:07 am s60 of (vorige) C70

Ik overweeg de aanschaf van een andere volvo, de keuze is tussen de vorige C70 T5 en een s60 T5.
Rationeel is de s60 natuurlijk het nieuwste ontwerp, maar de c70 is toch wel een van de mooiste Volvo's ooit geproduceerd.
Wie heeft advies; welke rijdt beter/ is stiller/sneller oid? Het praktisch gebruik is geen zwaarwegend punt.

Chris




@jcf, wat is het toen geworden?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
JCF
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 09.04.2007 - 20:21

@945i: Het is toen niets geworden, ik ben lekker doorgereden in mijn 945 GL, een auto waarvan het moeilijk afscheid nemen is. Iets dat ik ook nu niet ga doen, ik hou hem gewoon, zonde om weg te doen, zijn ook werkelijk niets waard op het ogenblik, iedere grote beurt kost evenveel als de verkoopprijs...

Maar mijn 945 is geen fijne auto meer voor lange stukken, gewoon te oud, teveel herrie, te weinig vermogen etc. T.a.v. de V70 voelt (zelfs) de 945 een stuk steviger aan, zit gevoelsmatig beter in elkaar geschroefd, ook de gebruikte materialen voor bijv het dashboard zijn mooier en degelijker in een 945 dan in de V70 (goedkoop grijs plastic).

Dus nu doet zich weer de vraag voor waarmee ik deze thread startte.. Ik zou graag een Volvo rijden uit die reeks (2000-2007) omdat ik het prachtige ontwerpen vind, maar ik zoek tegelijkertijd een wat bewegelijker auto, wat lichtvoetiger dan de Volvo's die ik gewend ben. Wil niet met een vrachtwagen onderweg zijn. Vandaar mijn vraag naar het rijden met een S60.

En tav de oude C70; die is e technisch te oud, zitten niet eens Curtainairbags in, bovendien maken de 1e generatie vijfcylinders mij teveel roffelend geluid, een motor hoor ik het liefst niet.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Dan ben je met de S60 het beste af idd. Of toch nog een C70 coupe... ;)
Een S40 is ook strak (zo niet strakker), maar die zal je wel te klein/ niet mooi vinden.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
gevanje
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 07.05.2006 - 10:36
Locatie: Het mooie twentse land.

Ik rij nu een s60, daarvoor had ik een v70 (2003 model). Ik vind de s60 fijner rijden maar de v70 is praktischer en mooier. Een sedan is volgens mij sowieso strakker om te rijden dan welke stationcar-uitvoering dan ook. Ook heb ik het idee dat de s60 wat rustiger/stiller is.

Qua rijden geef ik de voorkeur aan de s60. Het is bovendien nog steeds een erg mooie auto om te zien. Maar ja 'helaas' is de nieuwe wel erg mooi geworden dus....................... het kriebelt.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

de S60 is de betere rijdersauto tov. de V70.
ik heb beide gehad,dus heb enig vergelijk.
echter vind ik,maar dat is persoonlijk,dat bij normaal gebruik het verschil
in rijbeleving nihil is.
misschien is mijn rijstijl iets anders dan de jouwe?(lees:verwachtingspatroon)
maar ook de V70 is kwa onderstel wel iets aan te passen.
stuggere draagarm-rubbers,schokbrekers,dikkere stabilisator-stangen,maken
van de V70 nog geen circuit auto,maar wel minder "sompig"
dat de auto niet solide aanvoelt,kan ik niet onderschrijven.
mijn V70n heeft inmiddels meer dan 400.000km op de teller,en alles doet/werkt
nog zoals het hoort.
ook van rammels ed.geen tot weinig last,het enige kraakje komt af en toe
vd. bestuurdersstoel.
maar als je een standaard strak sturende auto zoekt,dan ben je
wellicht met een BMW of Audi beter bediend,voor ieder wat wils.
geen glans zonder wrijving
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

toppertje schreef: ook van rammels ed.geen tot weinig last,het enige kraakje komt af en toe
vd. bestuurdersstoel.
Komt dat kraakje van de stoel of uit de bestuurder? ;)
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

jpwg001 schreef:
toppertje schreef: ook van rammels ed.geen tot weinig last,het enige kraakje komt af en toe
vd. bestuurdersstoel.
Komt dat kraakje van de stoel of uit de bestuurder? ;)
grapjurk! :lol:
uit beide.
geen glans zonder wrijving
Pikantje
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37

Ik dacht dat de V70 dezelfde wielbasis heeft als de S80 en die is groter dan van de S60. kortere wielbasis van de S60 zou hem in de bochten een ander gedrag moeten geven.

Verder is een station is door zijn bouw iets minder torsiestijf, maar of je dat ook voelt vraag ik me af.

Groet,
Jan
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

Of een niet-R S60 sportief te besturen valt ? :)

Ik kan dat beamen :D

Er bestaan trouwens meer dan genoeg aftermarket oplossingen om je auto sportiever te laten rijden qua weggedrag..

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

Mijn punt is dus trouwens dat je een V70 gerust ook een pak strakker kan laten sturen, als dat moet.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik kom uit een S60 en ben overgestapt op een V70. Ik vind de V70 echt een heel stuk gezapiger aanvoelen dan de S60 deed, Ik heb de S60 later wel uitegrust met Eibach veren vanwege optische overwegingen, maar afgezien daarvan vond ik het verschil best wel groot. Ik vind de V70 meer als een boot "rijden". er zit enorm veel beweging in het onderstel en het voelt allemaal erg gezapig aan. Daarnaast beweegt de carosserie van de V70 duidelijk meer dan de S60 waardoor er kraakjes en rammels ontstaan.
De technische verschillen zijn overigens niet al te groot. De S60 heeft iets stijvere veren en daarnaast standaard een stabilisator stang aan de achterkant (althans de mijne wel).
Ik heb bu op de V70 Koni FSD dempers gemonteerd en het gevoel is al een stuk beter. De stabi komt er nog op en ik denk dat het dan bijna een S60 is kwa gevoel.
De S60 vind ik echter een zeer onpraktische auto en veel te klein voor zijn klasse (net als de V70 trouwens). Je kunt er echt zeer weinig in kwijt, voor mij was dat de reden om over te stappen naar de V70.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik vind de S60 ook onpraktisch in het dagelijks gebruik, maar hij rijdt wel beter en hij is in aanschaf veel voordeliger. Behalve de reeds genoemde redenen, denk ik dat het hogere zwaartegewicht van de estate ook geen positieve bijdrage levert aan de wegligging.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
JCF
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 09.04.2007 - 20:21

Een (nieuw model) S40 heb ik ook aan gedacht, is een zeer goed vormgegeven auto, maar na enig rijden in die S40, V50 en ook in een C30 mis ik wat verfijning, ik krijg in die auto's een nogal doorsnee middenklasser-voel; geen typische Volvo's zoals ik ze ken (740, 940, V70). Dus afgezien van het uiterlijk is er dan voor mij weinig reden meer om niet 1 van de andere grote merken te pakken, die dezelfde kwaliteit auto bieden maar voor aanmerkelijk minder geld.

Vandaar dus dat een S60 (laatste echte, dwz door Volvo geheel in eigen beheer ontworpen Volvo-serie) door mij sterk overwogen wordt. Graag zou ik het confortabele en luxe Volvo-gevoel gecombineerd zien met wat lichtvoetig en soepel rijgedrag. Een puur sportieve auto is voor mij niet aantrekkelijk, dus geen Eibach en aanverwanten.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21225
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Heb ik dan een ander onderstel????
Ik heb laatst met onze V70 een stukje snelweg gereden waarbij het 80 km/h te hard ging, ook in één van de weinige doordraaiers die de A28 heeft bleef hij uiterst stabiel.
Voor de duidelijkheid midden in de nacht, geen verkeer op de weg en bi-xenon op standje groot.
Ook ik heb(zie onderschrift) vergelijkings materiaal.
De V70 is voor mij de comfortabele snelweg cruisser en voor de binnendoorwegen geldt imo, ook daar wonen mensen die last kunnen hebben van dergelijk gedrag.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Misschien zit het hem in de toevoeging "sports edition"? Ik heb zomaar het vermoeden dat jouw auto een ander onderstel heeft.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
JCF
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 09.04.2007 - 20:21

De V70 2.4 waar ik regelmatig in rijdt is een model uit 2002 met 140.000 km op de klok en het onderstel laat zich omschrijven als: zacht geveerd en stevig gedempt, dus niet te hard over snelheidsdrempels want dat trekt hij niet, dwarsrichels in de snelweg geven nogal eens een te harde bonk, waarbij zelfs de auto enigzins van koers kan raken, rijden over een kleinere weg met veel putten en kuilen of klinkers doet al snel het ergste vrezen voor het onderstel, het voelt gewoonweg niet of het allemaal ruim op z'n taak berekend is. (dit itt bijv de 940, die kun je met een enorme gang over een slechte weg jagen zonder problemen)
De V70 voelt gewoonweg te zwaar/log aan, er zijn diverse aanzienlijk zwaarder auto's te noemen die dit niet hebben.
Overigens is ook de tractie al snel een probleem.

Positief punt is de redelijk directe besturing waardoor je in stadsverkeer in krappe bochten het stuur niet veel hoeft te verdraaien om de bocht door te komen. Positief is ook de rechtuitstabiliteit op de snelweg.

Maar goed, het ging allemaal over de S60...
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”