Slipende automaat

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
SPYBOT
1st Gear member

Hoi,

Ik heb een probleem dat plotseling onstaan is.

Auto gekocht, uiteraard goed op de automaatbak gelet, die deed het prima. Nu circa 1500 km verder slipt de automaat van het ene op het andere moment. In vooruit zetten, gas geven en de motor gaat toeren maken zonder dat de aandrijving serieus mee doet. Nogmaals, een zeer plotseling ontstaan probleem. Auto gaat wel in de versnelling, zowel voor als achteruit, maar echt tempo wil die niet maken, wel toeren..

Eerste verdachte is dus de olie. Olie is precies gevuld zoals het zou moeten. Dat zal dus niet het probleem zijn. Opvallend is wel dat de olie zo goed als nieuw is (rode kleur) en er zitten wat luchtbellen aan de pijlstok.

Waar moet ik zoeken, wat moet ik doen? Wat is de juiste wijze om fouten op te sporen?
SPYBOT
1st Gear member

Aanvulling;
het betreft een 1.8i uit 1995, het tweede model
945i
8th Gear member

Dat is een CVT met bretelsaandrijving toch?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

945i schreef:Dat is een CVT met bretelsaandrijving toch?
Óf een 'gewone' 4-traps automaat (ZF 4 HP 14Q) volgens mij.

Een CVT heeft trouwens géén 'bretelaandrijving', dat was de variomatic !

Het principe is wel gelijk maar de bij deze CVT zijn de rubberriemen ('bretels') vervangen door een metalen 'duwband'.

Dus ........................ tenzij jij wel eens iemand met metalen bretels hebt gezien .......... :lol: :lol: :lol:

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
945i
8th Gear member

Jort in zijn SM Kelder misschien.. ;)

Ik dacht altijd dat alleen de 2.0 een 4 traps had.. :?
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

945i schreef:Jort in zijn SM Kelder misschien.. ;)

Ik dacht altijd dat alleen de 2.0 een 4 traps had.. :?
Voor beide geldt: Zou kunnen, mijn kennis reikt in dit geval niet ver genoeg. :wink:

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Een B18 U motor heeft een CVT bak,als hij slipt is de bak stuk.
Die riemen werden alleen gebruikt bij een volvo 340 en niet bij een 440 0f 460.
Jammer,ik heb er net eentje weggegooid een goeie bak waar nog een knappe 440 aan vast zat. :)
SPYBOT
1st Gear member

hoe kom ik er achter wat voor versnellingsbak ik heb?

Hoe kan het dat de versnellingsbak het op het ene moment gewoon perfect doet en het andere moment flink slipt?

PS auto heeft ongeveer 120.000 gereden
Ramon&Ramon
7th Gear member

SPYBOT schreef:hoe kom ik er achter wat voor versnellingsbak ik heb?

Hoe kan het dat de versnellingsbak het op het ene moment gewoon perfect doet en het andere moment flink slipt?

PS auto heeft ongeveer 120.000 gereden

Er staat al wat voor bak je hebt,een CVT dus.
Als er een paar keer verkeerde olie is gebruikt of twee soorten door elkaar,dan gaat hij stuk,daar kunnen ze niet tegen.
De kilometerstand zegt mij ook genoeg,rond die stand gaan ze meestal stuk.
SPYBOT
1st Gear member

maar gaan die dingen dan van het ene op het andere moment plotseling stuk?
Ramon&Ramon
7th Gear member

Dat kan ja,dat is met de meeste dingen,die gaan spontaan stuk,net als een distributieriem die breekt van het ene op het andere moment.
Ramon&Ramon
7th Gear member

En ik zelf heb al een flink aantal van die bakken voorbij zien komen met problemen,vandaar dat ik het weet. :)
SPYBOT
1st Gear member

Net even een stuk om de wijkheen gereden.
In de vooruit functioneert die redelijk tot goed maar niet helemaal normaal. Kan er wel gewoon mee rijden. De achteruit doet vrijwel niets. Gas geven en hij gaat niet rollen. Enige waarmee die dan verplaatst is door in de achteruit te zetten en uit zichzlf te laten rollen, geen gas bijgeven.

Nu heb ik al een aantalautomaten gehad (jeeps). Slippende automaten hadden dan altijd als oorzaak te weinig olie. De symptomen zijn nu een beetje gelijk. Wat me opvalt is dat de peilstok een andere is dan wat er volgens het boekje in zou moeten zitten. Boekje geeft aan dat voor en achterkant een andere waarde aangeven,namelijk voor peilen bij 40 en 90 graden. De olie is wel keurig afgevuld tot aan hoe het volgens de peilstok zou moeten zijn.

Zou erg jammer zijn als die bak kapot is. Net deze auto gekocht ivm een schouderoperatie die aanstaande is. Kan ik me iig nog verplaatsen dankzij de automaat..
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Pas op: olie peilen moet soms met draaiende motor. Kijk dat even na in je instructieboek voordat je denkt dat er genoeg of te weinig olie in de automaat zit.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
SPYBOT
1st Gear member

ik weet hoe je die olie moet peilen, dat zit wel snor :-)
thx
945i
8th Gear member

Als ik jou was zou ik dat ding (proberen) te verkopen voor weinig, en een 340 met CVT aanschaffen. Dat is goedkoper dan repareren, en zit wat hoger, heeft karakter enz.enz. :)
Sjeng
2nd Gear member

Spybot,

Je hebt deze automaat toch niet pas in het zuiden des Lands gekocht in de omgeving van Roermond, hé?
SPYBOT
1st Gear member

nee Empel bij Den bosch,
is een rood metallic
Hele onderhoudshistorie erbij, incl. alle facturen
van een man gekocht die hem van een overleden oma heeft. (Kan dat nachecken aan de hand vd facturen. )

van binnen als nieuw van buiten wat gebruikssporen. automaat deed het echt perfect.

Snap er ook niks van de auto heeft vooral moeite met van stilstaan door te rijden. Staat wel in de versnelling want als je rem loslaat dan gaat die rollen, gas geven moet erg voorzichtig teneinde slippen te voorkomen. Rolt die eenmaal dan gaat het verder allemaal wel en schakelt die zelf makkelijk terug bij extra gas geven als je 60 ofzo rijdt.

zou erg zonde zijn als die bak echt verrot is want dat ding ziet er echt uit alsof die nieuw is, van binnen. daarnaast is er zeer veel onderhoud aan gepleegd. net waterpomp en diustributie vervangen bijvoorbeeld.

Dat slippen lijkt erg op een tekort aan olie, vandaar ook mijn peilstok vraag in het andere toppik
Sjeng
2nd Gear member

Zelfde probleem heb ik ook, ik ben n.l. bezig met een automaat. (te kopen) Ik ben in Roermond bij een man geweest die had de beste volvo, totdat hij de pook bediende, de wagen schoot meet een harde knal naar voren toe, wat voor mij weer direct de afkanpper was en dus rechtsomkeer maakte op zoek naar beters Ben nog een beetje huiverig, ik heb met automaten geen ervaring v.w. betreft aandachtpunten bij koop. Alleen de hoge km stand schrikt me nog af! 2 ton!!!! is veel, maar er zou al vanalles vervangen zijn. En er zouden twee typen in passen de CTV en ??? maar wat is het optische verschil? Dit zou iets te maken kunnen hebben met de belettering naast de pook. (wat heerlijke amateuristische benaderingen)

Maar ik kan nog altijd proberen om er een 5 bak in te leggen uit mijn "oude" 460. (112.000km)

En ik weet, Het is idd een ontzettende klus, maar het moet te doen zijn.
Iroll
6th Gear member

En er zouden twee typen in passen de CTV en ???
Heel simpel:
Alleen de 1.8i met B18U motor heeft of een 5 bak of een CVT
De 2.0i met B20F motor en de turbo's hebben altijd of een "gewone" ZF 4bak automaat (P,R,N,D,3,2,1 op de pook) of een 5 bak. Een 1.8i met CVT zou ik altijd laten staan. De ZF van de 2.0i is een stuk sterker. Maar veel halen de 2ton niet door slecht onderhoud. Controleer of hij goed schakeld zonder al te veel schokken, trap het gas flink in en check hoe en of de kickdown werkt. Schakel ook terug tijdens het rijden met de pook van D naar 3 naar 2 naar 1 uiteraard afhankelijk van de snelheid! En trek de oliepeilstok eruit om te zien hoe de kleur van de olie is. Die hoort mooi helder rood te zijn. Istie bruin en ruikt de olie verbrand dan laten staan. Uiteraard ook kijken of het oliepeil goed is met draaiende motor. Dit na de proefrit checken zodat de olie warm is. En voor onderhoud mocht je er een kopen met automaat, zou ik er een flesje Lubegard bijgooien als je de ATF olie ververst. Geen ander additief, per se deze. Dat verlengd de houdbaarheid van de ZF4 aanmerkelijk en het schakelen gaat een stuk soepeler.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”