B23E op LPG

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
De Fryske Volvo Rider
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 28.12.2009 - 19:11

Hallo mensen,

Ik ben van plan om mijn B20A te vervangen met een B23E.
Deze nieuwe motor loopt op benzine, maar ik wil hem graag op LPG laten rijden.
Mijn huidige motor rijdt al op LPG.
Hoe krijg ik de nieuwe motor op LPG?

Graag hoor ik van jullie.

Groeten,
Remco
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Het meest simpele lijkt mij een gas installatie (laten) inbouwen.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
De Fryske Volvo Rider
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 28.12.2009 - 19:11

Dat is de makkelijkste en de duurste oplossing,

Ik vraag me af het moet dan kan ik het zelf doen,
in de auto zit al een gas instalatie, ik weet niet hoe ik die
aan de een injectiemoter moet hangen ipv een carberatie moter
Fiat panda 1995
144 1971 758264km

144 grand luxe 1972
Audi a2 1.4
Volvo v40 2.0t phase 2
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

Heeft een B20A hetzelfde inlaatspruitstuk als een B21A?

Anders is het het makkelijkst en goedkoopst om je spruitstuk met carburateur op de B23E te monteren.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

De Fryske Volvo Rider schreef:Hallo mensen,

Ik ben van plan om mijn B20A te vervangen met een B23E.
Deze nieuwe motor loopt op benzine, maar ik wil hem graag op LPG laten rijden.
Mijn huidige motor rijdt al op LPG.
Hoe krijg ik de nieuwe motor op LPG?

Graag hoor ik van jullie.

Groeten,
Remco
Welk model auto gaat het om, B20A zitten in o.a de amazon en 140 serie.
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Een swap van B20 naar B23 is niet triviaal.
Een B20 is namelijk een rechtopstaand blok, een B23 ligt schuin.
Denk aan benodige aanpassingen m.b.t. motorsteunen, versnellingsbak/koppelingshuis, uitlaat, etc.
Daarnaast zit bij een B23 de inlaat aan de andere kant dan bij een B20.
Bovendien is ook op benzine laten lopen bij een overstap van B20 naar B23E nog een aardige klus (denk aan brandstofpomp, computer, retourleidingen, regelaars, etc).

De nieuwe motor op LPG krijgen is slechts een kwestie van het juiste mengstuk vinden.
Bij mijn B23E zit dat als volgt:
Afbeelding

Een B23E op LPG is relatief gevoelig voor backfires. Het mooiste zou zijn om hem daarop altijd op benzine te laten starten. Maar dat vergt ook een aanpassing aan je LPG installatie.

Nog mooier is LPG injectie in het inlaatspruitstuk, maar dat vergt ook meteen een aardige upgrade van de LPG installatie.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
De Fryske Volvo Rider
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 28.12.2009 - 19:11

De auto waar ik hem in ga bouwen is een 144 grand luxe uit 71.
Ik weet dat hier vroeger een injectiemoter in heeft gezeten.
(ik heb de auto zonder motor gekocht)
dus retourleidingen ed is verder geen probleem, deze zitten ernog, inc de brandstofpomp. Verder heb ik die computer ook nog, het lijkt me handiger om de computer van de nieuwe motor te gebruiken.

Verder zit de versnellingsbak + overdrive bij de nieuwe motor, deze moet nog uit de donorauto worden gehaald( een 740)

Zou het zo kunnen zijn dat er een b23 in heeft gezeten?



weet iemand een adres voor mengstukken ?
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

In een 144 GLE zat een B20E of B20F in combinatie met een D-jet injectiesysteem.

Het blok uit een 740 is dan denk ik eerder een B230E (of F) dan een B23.
Daar hoort sowieso een heel ander aansturingsysteem bij.
In elk geval geen D-jet, maar afhankelijk van het bouwjaar K-jet of LH.

Zoals gezegd staat de motor uit de 740 schuin en stond de B20E recht.
Dit is dus niet even plug and play.
Je zult zelf motorsteunen en een uitlaatspruitstuk moeten lassen.

Mengstukken zou je eens kunnen checken bij Ben Flierman, www.tinustechniek.nl
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

De Fryske Volvo Rider schreef:De auto waar ik hem in ga bouwen is een 144 grand luxe uit 72.
Ik weet dat hier vroeger een injectiemoter in heeft gezeten.
(ik heb de auto zonder motor gekocht)
dus retourleidingen ed is verder geen probleem, deze zitten ernog, inc de brandstofpomp. Verder heb ik die computer ook nog, het lijkt me handiger om de computer van de nieuwe motor te gebruiken.

Verder zit de versnellingsbak + overdrive bij de nieuwe motor, deze moet nog uit de donorauto worden gehaald( een 740)

Zou het zo kunnen zijn dat er een b23 in heeft gezeten?



weet iemand een adres voor mengstukken ?
Vergeet niet dat jou 144 een andere manier van motor steunen heeft als van een blok wat uit een 7 serie komt. Je 144 heeft nog een subframe en vanaf de 2 serie is volvo daar vanaf gestapt waardoor het blok onder een hoek komt te staan. Daar is dus ook de olie pan op aangepast. Je kan dus een B23E niet ingestraft in een 144 zetten. Je zal bepaalde zaken moeten maken en niet onverstandig is dan ook de bak van de 7 serie mee te nemen wat mogelijk ook weer constructieve problemen met zich mee brengt. Alles kan hoor maar denk er niet te licht over en het is ook niet in een weekendje gedaan.

Kijk is op www.tinustechniek.nl die heeft heel veel info over motorswaps.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

[quote="s9606564"]
Een B23E op LPG is relatief gevoelig voor backfires. Het mooiste zou zijn om hem daarop altijd op benzine te laten starten. Maar dat vergt ook een aanpassing aan je LPG installatie.

quote]

Ik heb hetzelfde injectie systeem dus ook een K-jet maar van backfire's totaal geen last. Nu moet ik erbij vertellen dat bij de laatste gasafstelling mij werd verteld dat ik een balansklep heb of dit een onderdeel is die backfire voorkomt weet ik niet maar op benzine starten en overschakelen op gas heb ik met mijn 245 B21 injectie nog nooit gedaan.
De Fryske Volvo Rider
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 28.12.2009 - 19:11

dus een b23 swap wordt afgeraden?

welke motoren laten zich dan wel redelijk gemakkelijk in mijn auto bouwen?

Van een beetje werk ben ik niet vies maar meerjaren projecten zijn iets voor de toekomst vrees ik
Fiat panda 1995
144 1971 758264km

144 grand luxe 1972
Audi a2 1.4
Volvo v40 2.0t phase 2
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Waarom wil je eigenlijk een ander blok? De B20 is een oersterk blok, het staat zelfs in het guiness book met 4 miljoen km's op de klok alles geregistreerd. Onderdelen zijn er volop voor te krijgen en voor heel redelijke prijzen. Verder zijn ze makkelijk en goed te tunen. Zonder echt ingrijpende aanpassingen kan je er zo'n 150pk uithalen. Op de site van Tinustechniek kan je eens rondkijken voor info betreffende de B20.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

De Fryske Volvo Rider schreef:dus een b23 swap wordt afgeraden?

welke motoren laten zich dan wel redelijk gemakkelijk in mijn auto bouwen?

Van een beetje werk ben ik niet vies maar meerjaren projecten zijn iets voor de toekomst vrees ik
Ligt eraan. Als je de auto een poosje kunt missen en je hebt beschikking over een goede ruimte met brug en gereedschap zou ik persoonlijk de motorswap niet uit de weg gaan. Maar een B20 is een best blok hoor en zoals reeds vermeld goed en verantwoord op te voeren zonder problemen voor in de toekomst.
De Fryske Volvo Rider
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 28.12.2009 - 19:11

dat is zonder meer waar, ik ben ook tevreden met mijn huidige b20, alleen er zitten gaten in waar ze niet horen(zie topic waterpompcrisis)

dan zou ik een ander onderblok op moeten scharrelen en een t5 nokkenas daarin moeten zetten,

weet iemand nog een onderblok te liggen?>
Fiat panda 1995
144 1971 758264km

144 grand luxe 1972
Audi a2 1.4
Volvo v40 2.0t phase 2
Madman
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 28.09.2008 - 13:02
Locatie: Scharnegoutum
Contacteer:

Hoi,

Kijk eens bij Pim Koopmans in Raerd, die weet er veel van en heeft ook nog het nodige liggen.
Zijn tel is 0566 601655

Groet,

Mathieu.
Volvo 142E 1971
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 142 deluxe 1973 KIA 2 januari 2010.
Volvo 144E automaat 1974 RIP maart 2010
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

weet dat die knakker in zundert er een hoop heeft liggen wilpac heet z'n bedrijf geloof ik
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
De Fryske Volvo Rider
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 28.12.2009 - 19:11

ok bedankt voor de info,

ik heb ben flierman een mail gestuurd met de vragen die ik had,
dat ga ik even afwachten, een b 23 is namelijk niet mijn droommotor
(gewoon omdat hij er niet in hoort) maar de automaaat met overdrive die aan de motor hangen die ik kan kopen is wel heel fijn.

ik neem aan dat ik de versnellingsbak van een b 23 niet zonder meer achter mijn b20 kan hangen
Fiat panda 1995
144 1971 758264km

144 grand luxe 1972
Audi a2 1.4
Volvo v40 2.0t phase 2
De Fryske Volvo Rider
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 28.12.2009 - 19:11

ok bedankt voor de info,

ik heb ben flierman een mail gestuurd met de vragen die ik had,
dat ga ik even afwachten, een b 23 is namelijk niet mijn droommotor
(gewoon omdat hij er niet in hoort) maar de automaaat met overdrive die aan de motor hangen die ik kan kopen is wel heel fijn.

ik neem aan dat ik de versnellingsbak van een b 23 niet zonder meer achter mijn b20 kan hangen
Fiat panda 1995
144 1971 758264km

144 grand luxe 1972
Audi a2 1.4
Volvo v40 2.0t phase 2
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik denk dat je een stuk goedkoper uit bent en een hoop tijd en ergernis uitspaart door een B20 te kopen en te tunen dan een ander blok te plaatsen.
Zoek even op Volvo B20 op Marktplaats. Daar staan verschillende blokken te koop. Je kan het ook bij bijv, Nordicar, Scandcar of in Barneveld bij Dries van volvoklassiekers.nl proberen, dat zijn betrouwbare adressen.
Een volvo penta B20 kan je ook zonder problemen kopen, andere nokkenas en wat onderdelen van je oude blok overzetten en je bent ook klaar. En wat je over hebt kan je weer op MP zetten
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

De Fryske Volvo Rider schreef:ok bedankt voor de info,

ik heb ben flierman een mail gestuurd met de vragen die ik had,
dat ga ik even afwachten, een b 23 is namelijk niet mijn droommotor
(gewoon omdat hij er niet in hoort) maar de automaaat met overdrive die aan de motor hangen die ik kan kopen is wel heel fijn.

ik neem aan dat ik de versnellingsbak van een b 23 niet zonder meer achter mijn b20 kan hangen
Of de 3 traps met OD automaat gaat passen weet ik niet, en als ie past dan hangt ie scheef omdat nl een B21 of B23 scheef in de motorruimte hangt. Wat er wel bestaat voor een 5 handbak zijn verlasde vliegwielhuizen zodat je pook weer recht komt te staan. Of dit voor de automaat ook in de handel is weet ik niet. Misschien weet Tinus Techniek het wel. Vraag ook dan of je vliegwiel groot genoeg is want als het goed is hangt er normaal een BW 55 aan.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”