Luchtfilter, div. onderhoud

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pjotr_DJ
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 15.05.2006 - 14:23
Locatie: Nieuw-Vennep

Heren,

Op 24 juni vervalt mijn apk, ook zal het tijd zijn voor onderhoud.
1. Wat moet ik aan mijn auto controleren/reparen voordat ik naar de keuring ga?
2. Weet iemand een goed(koper) alternatief voor de volvo dealer als het om onderhoud/apk gaat? (omgeving Hoofddorp)
3. Ik wil zelf onderhoud gaan plegen, ik ben opzoek naar links, literatuur, tips, alles is welkom!

Auto: 460 BU18i 1994
Bestuurder: Ik kan alles met brommers en scooters, doe technische hbo, ik schijn dus technisch te zijn :razz:
Met auto's heb ik echter weinig ervaring

4. Wat kan ik zelf rapareren/afstellen en wat moet ik laten?
5. Ik heb een foto gemaakt van mn "warme lucht inlaat slang", deze is gescheurd, er zitten zoiezo "bedoelde"gaatjes in, is het verstandig deze slang helemaal dicht te tapen of moet ik de gaatjes openlaten?

6. Ik wil graag meer weten over de werking van het luchtfilter, ik wil er eventueel een powerfilter op zetten. :oops:


Afbeelding

Ik hoop dat jullie de scheur zien zitten.
Volvo 460 B18u 1994 en een puch maxi RAG70ALU 1979!
roever
4th Gear member
Berichten: 564
Lid geworden op: 12.01.2005 - 23:03
Locatie: Maasbree

De beste investering die je kunt doen (na de Volvo zelf) is Haynes! Ik heb er al honderden Euro's mee bespaard, boek kost ongeveer 35 euro!

Verder op vraag 1: zelf controleren kun je de zichtbare dingen zoals banden, zijn je gordels nog heel, wellicht je wiel opkrikken en een voelen of je lagers nog goed zijn... Wat dit betreft: google is je vriend, zoek op apk keuringseisen en je moet er wel uitkomen.

Die slang kun je denk ik gewoon dichttapen, je kunt ook even bij een automaterialen zaak binnenlopen en een nieuwe halen, zal geen kapitaal kosten.

Over het luchtfilter: dat doet niks als alleen zorgen dat er geen zooi in je motor komt, een powerfilter doet hetzelfde alleen met minder weerstand. Dat geeft een mooier geluid, en 0.002% meer vermogen... (schijnt bij een turbomotor wel meer voordelen te hebben, maar goed daar heb je niks aan met je B18U)

Voor het vermogen kun je het je dus sparen, maar als je het zuig geluid mooi vindt kun je het daarvoor doen. Ik heb een keer geinformeerd naar een vervangingsfilter (van K&N wat je in de gewone bak van je filter gooit, en dat kostte ongeveer 85 euro)...
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
Gebruikersavatar
Pjotr_DJ
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 15.05.2006 - 14:23
Locatie: Nieuw-Vennep

Dat boekje, Haynes, ga ik iig kopen, bedankt voor de tip.

Met werking luchfilter bedoel ik eigenlijk, waar zit de opening voor de normale inlaat, wanneer laat hij warme lucht in en hoe wordt dat geregeld?

Als ik een open luchtfilter naast mijn radiator achter de roosters plaats, dan moet dit toch wel uitmaken, ram air effect, koude lucht.
Of een lange aanzuigbuis nadelig voor hogere toeren en gasreactie?
Volvo 460 B18u 1994 en een puch maxi RAG70ALU 1979!
roever
4th Gear member
Berichten: 564
Lid geworden op: 12.01.2005 - 23:03
Locatie: Maasbree

Tsja, daar kan ik je zo niet mee helpen, de koudluchtinlaat zit gewoon onder het luchtfliter in het filterhuis, dat weet ik wel.

Met betrekking tot het niet origineel aanpassen van zaken vraag ik mij altijd af of de fabrikant dat dan zelf niet al had gedaan als dat voordelen biedt.
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

RAM air gaat zonder trechter echt niet werken, Werkt bovendien (bij motoren) pas echt bij 160+. Tsja dan heb je nog maar 20 over met een 1800.
Zou het geld liever aan iets anders besteden.

APK: tip doe niets dan vloeistoffen checken, bandenprofiel en roest bij achterspatborden (in de rand die dan dikker wordt) in de gaten houden. Verder weinig mbij 440. En dan de standaard dingen als lekkende schokbrekers, speling in stuurinrichting, versleten remvoeringen.

Ik heb gehad als typische VOLVO 440 kwaaltjes:
- roest achterspatborden
- roest net voor achterspatborden onder sideskirts (dus demonteren voor je het ziet
- de veerschotels van de achterveren doorgeroest, dit zijn de houders op de as, die gebogen plaatjes waar de veer op rust. Als deze zijn doorgeroets zelf nieuwe maken en erop lassen of je moet een andere as nemen (nieuw of sloop).


Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Pjotr_DJ
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 15.05.2006 - 14:23
Locatie: Nieuw-Vennep

Helaas kan ik nog niet lassen :oops:, dat wil ik al een hele tijd kunnen, een vriend van mij gaat het me leren.

Nu had ik nog een vraagje, hoe krijg is het oliefilter (dat vast zit aan de voorzijde van de motor) los. Ik weet dat het moelijk te doen is zonder speciaal gereedschap enwat is dat speciale gereedschap dan?
Volvo 460 B18u 1994 en een puch maxi RAG70ALU 1979!
roever
4th Gear member
Berichten: 564
Lid geworden op: 12.01.2005 - 23:03
Locatie: Maasbree

Met een oliefilterlosdraaiding (weet de echte naam ff niet) is een ijzeren handel met een ketting eraan heb je het zo los.... Is gereedschap om een filter los te draaien, en voor een 2 tientjes bij elke gamma of praxis wel te krijgen denk ik!
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
Gebruikersavatar
Pjotr_DJ
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 15.05.2006 - 14:23
Locatie: Nieuw-Vennep

K heb t net ff met de hand geprobeerd en hij draaide gewoon.
Heb ook meteen de Haynes manuel besteld :P
Volvo 460 B18u 1994 en een puch maxi RAG70ALU 1979!
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”