Nee Ramon.... Niet het feit dat de stelinrichting kapot is, is reden tot afkeur, maar het feit dat hij de lamp niet juist kan afstellen.
Zal het nog een keer herhalen, als de lampen correct staan wordt de auto niet afgekeurd op het niet werken van de afstelling..
En voor de duidelijkheid, ik heb het niet over de afstelling in de auto maar op de lamp zelf.
afkeur apk op koplamp en evt te blauw(led)stadslicht
-
- 7th Gear member
Alsje de lamp niet juist kan afstellen,is dus de stelinrichting defect:)
Ik heb het ook over de lamp zelf..
Ik heb het ook over de lamp zelf..
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Voor dat ik verder ga wil ik heel nadrukkelijk stellen dat mijn 'eeuwige gedram' over wetten en regelgeving nooit bedoeld is om anderen op welke wijze dan ook te kleineren of afbreuk te doen aan hun bijdrage !!Iroll schreef:Zoals ik het verhaal begrijp klopt de breedte afstelling van de lamp niet en kan de keurmeester de lamp niet goed afstellen omdat de breedte afstelknop dol is. Daarom dus afkeur. Als het lichtbeeld in orde is kijkt geen keurmeester naar de afstelknoppen op de armaturen zelf.
Ik probeer slechts mensen ervan te doordringen dat bepaalde zaken gewoon nooit ter discussie kunnen staan omdat, in dit geval, de wetgever heel duidelijk is door hetgeen hij heeft vastgelegd in de Regeling Voertuigen.
De APK-eisen zijn daar een afgeleide van.
Dat wat in het citaat van Iroll staat niet juist.
De afkeur volgt uit het feit dat de koplamp niet goed is afgesteld, punt !
Onder voorbehoud dat de koplamp wel volgens de eisen is bevestigd d.w.z. deugdelijk *), is het verder niet van belang waardóór die afstelling niet klopt. Nu is de keurmeester vaak ook monteur dus ik kan me goed voorstellen dat hij bij wijze van service even met een stuk gereedschap de koplamp probeert af te stellen...............het testapparaat staat immers voor de koplamp

Echter feit is en blijft dat de reden van afkeur is: koplamp niet goed afgesteld !
Iroll geeft het eigenlijk zelf al aan door te zeggen dat als het lichtbeeld in orde is dat dan de keurmeester niet naar de afstelschroeven kijkt. M.a.w. de werking van de afstelschroeven is geen punt dat gekeurd wordt en is ook niet als zodanig opgenomen in de Regeling Voertuigen ! :roll:
*)
Artikel 5.2.55
Eisen
2. De lichtarmaturen en de onderdelen daarvan moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd. Indien er sprake is van corrosie is het bepaalde in bijlage VIII, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3, van toepassing.
Wijze van keuren
Lid 2 en 3: visuele controle.
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
-
- 8th Gear member
Juist, elke keurmeester doet een poging een lamp even goed te zetten als het lichtbeeld niet klopt. (en anders is het een zakkenvuller).
Als dat niet kan..(het kan altijd maar dat vergt iets meer tijd), dan is de reden tot afkeur het verkeerde lichtbeeld en niet het niet kunnen stellen om welke reden dan ook.
Als dat niet kan..(het kan altijd maar dat vergt iets meer tijd), dan is de reden tot afkeur het verkeerde lichtbeeld en niet het niet kunnen stellen om welke reden dan ook.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- den toerist
- 5th Gear member
in mijn geval stonden volgens mijn dealer mijn lichten wel correct afgesteld ('k heb het zelf kunnen vaststellen trouwen.).
En op de autokeuring stonden ze volgens hun toestel niet goed afgesteld (dit heb ik eveneens visueel kunnen vaststellen via hun toestel.
Dus zit er blijkbaar toch een verschil op de toestelen zelf.
En op de autokeuring stonden ze volgens hun toestel niet goed afgesteld (dit heb ik eveneens visueel kunnen vaststellen via hun toestel.
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Zo moet er gekeurd worden met goedgekeurde/geijkte apparatuurden toerist schreef:in mijn geval stonden volgens mijn dealer mijn lichten wel correct afgesteld ('k heb het zelf kunnen vaststellen trouwen.).
Artikel 113
Het dimlicht moet zodanig zijn afgesteld dat bij controle met een koplamptestapparaat dan wel een lichtscherm het geprojecteerde beeld, na fixatie van het apparaat dan wel het scherm, voldoet aan de volgende eisen:
a. het lichte vlak moet zich onder het donkere vlak bevinden;
b. een duidelijke, geheel of ten dele horizontale scheidingslijn tussen licht en donker moet zichtbaar zijn;
c. het horizontale gedeelte van de scheidingslijn moet zich bevinden tussen of op de lijnen op het scherm van het koplamptestapparaat dan wel op het lichtscherm, die overeenkomen met een daling van de lichtbundel ten opzichte van de horizontale middenlijn van de koplamp van 5 tot 40 mm/m;
d. indien een ten dele horizontale scheidingslijn zichtbaar is:
1. moet het horizontale gedeelte van de scheidingslijn zich grotendeels links bevinden van de verticale hartlijn op het scherm van het koplamptestapparaat dan wel op het verlichtingsscherm;
2. mag het snijpunt van het horizontale en het niet-horizontale gedeelte:
a. bij controle met een koplamptestapparaat niet links van de verticale hartlijn op het scherm van het koplamptestapparaat vallen, dan wel
b. bij controle met een lichtscherm maximaal 20 mm/m links van de geprojecteerde verticale hartlijn van de koplamp op het lichtscherm vallen.
Artikel 114
1. De stand van de lichtbundel van het dimlicht wordt gecontroleerd met behulp van een koplamptestapparaat dat juist voor het voertuig moet zijn opgesteld en waarbij:
a. de voorwielen van het voertuig in de stand van rechtuitrijden staan;
b. de handrem van het voertuig los staat, en
c. het voertuig en het koplamptestapparaat op een vlakke en horizontale vloer zijn geplaatst.
2. Indien het voertuig is uitgerust met een inrichting waarmee de dimlichtafstelling eenvoudig aan de beladingstoestand kan worden aangepast, moet tijdens de controle deze afstelinrichting staan op de stand die overeenkomt met de beladingstoestand.
3. Indien het voertuig is uitgerust met een automatische niveauregeling, wordt de controle uitgevoerd met stationair draaiende motor. Een eventuele bedieningsmogelijkheid moet in de normale rijstand staan.
4. Voertuigen die zijn voorzien van een kenteken bevattende de lettergroep CD of CDJ of de lettergroep BN of GN en twee groepen van twee cijfers dan wel een vermelding inzake afwijkende koplampen onder bijzonderheden in het kentekenregister, mogen zijn voorzien van dimlichten met een afwijkend lichtbeeld. Het dimlicht wordt niet als verblindend aangemerkt indien deze als volgt is afgesteld:
a. globaal mag het geprojecteerde lichtste vlak, voor zowel een beladen als een onbeladen voertuig, zich niet bevinden boven de horizontale lijn die overeenkomt met een daling van 2 cm/m van de lichtbundel ten opzichte van het midden van de koplamp;
b. tevens mag het midden van dit vlak zich niet duidelijk links bevinden van de verticale hartlijn op het scherm van het koplamptestapparaat.
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
-
- 8th Gear member
Ja dat klopt, je kan echter die dingen (die van Hella iig), zelf instellen op een bepaalde marge. De een zet hem op een krappere marge dan een ander.
Als klant ben je vaak overgeleverd aan de bereidwilligheid van een keurmeester om ook een beetje mee te denken...
Als klant ben je vaak overgeleverd aan de bereidwilligheid van een keurmeester om ook een beetje mee te denken...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
- euerw
- 5th Gear member
Nou vrijdag JL Herkeuring gehad,breedte instelling van lamp was prima voor elkaar (zelf gedaan)
, tevens maar geen risico gelopen en gewone stads lampjes er maar in gedaan :? , was wel opvallend dat de keurmeester bij roetmeten vond dat de motor zooooo schoon was!
met het afmelden kon ik niet weg want ....JA HOOR STEEKPROEF!!sh*t HEB IK WEER.
1.5uur wachten en daar was ie dan hij was ook erg te spreken over het roetmeten en riep ook direct "chippen", tja hij begreep niet dat de fabriek dat niet zelf zou doen auto zou schoner en zuiniger zijn dan normaal en was dus blij met mij, o ja de auto was goed :headbang:

met het afmelden kon ik niet weg want ....JA HOOR STEEKPROEF!!sh*t HEB IK WEER.
1.5uur wachten en daar was ie dan hij was ook erg te spreken over het roetmeten en riep ook direct "chippen", tja hij begreep niet dat de fabriek dat niet zelf zou doen auto zou schoner en zuiniger zijn dan normaal en was dus blij met mij, o ja de auto was goed :headbang:
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
-
- 5th Gear member
Ik kreeg ook de opmerking dat de blauwe led stadslampen niet mochten. Derhalve heb ik deze vervangen. En ach, staat eigenlijk net zo mooi 

- euerw
- 5th Gear member
de leds gaven meer licht dan de gewone lampjes
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
-
- 5th Gear member
Ben ik het niet helemaal mee eens. Ze waren meer betrouwbaar, en het past beter bij (fabrieksaf-) xenon, maar meer lucht dat durf ik te betwijfeleneuerw schreef:de leds gaven meer licht dan de gewone lampjes

Had jij die LED's met een witte voet, a 10 euro per paar...?