Alarm

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
EVV
5th Gear member

M@rcel schreef:Zal ik ook nog een duit in 't zakje doen? ;)

Volgens mij...creëert de module achter het klepje in het dak (aka het interieuralarm) een electromagnetisch veld en registreert vervolgens het reflectiepatroon (de "echo") . Verandering in het gereflecteerde electromagnetisch veld betekent dat er "iets" binnen het bereik van de sensor is bijgekomen of weggegaan dat elektro-magnetische refelecteert en/of absorbeert. Alles waar water inzit (dus ook mensen/dieren) of metaal (plaatwerk van portieren) is van invloed op het gemeten patroon. De snelheid en intensiteit van verandering van het reflectiepatroon zullen wel medebepalend zijn bij het wel/niet afgaan van het alarm (trigger-algoritme).

Het creëerde/gemeten veld wordt snel zwakker naarmate je verder van de sensor af meet, maar houdt niet op bij de ramen (wel bij het plaatwerk). Een aluminium folie op de voorruit zogt dus voor een ander reflectiepatroon. Een vochtige krant trouwens ook...

Het zou me niet verbazen dat als je de folie erop legt voordat je het alarm inschakelt, en het is windstil (folie beweegt niet) dat het alarm dan niet afgaat. Gaat het waaien (of trilt de folie door een voorbijrijdende auto ofzo) dan verandert het reflectiepatroon en kan/zal het alarm afgaan.

Mijn after-market niet-ultrasoon parking-distance-control werkt op dezelfde wijze met een antenne aan de binnenkant van de bumper.
Probeer je nu in Jip en Janneke taal radar uit te leggen?
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
rdkraker
3rd Gear member

Grappig; had idd hetzelfde. M'n vrouw komt uit dr werk en zegt; Je auto knippert (hoe Jip en Janneke wil je t hebben..).

Kon idd ook niet anders verzinnen dan de net voor t eerst geplaatste vorstbeschermer. Alarm op beperkt was idd de oplossing!
Citroen c4 grand picasso zwart, 1.6thp my 2012
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
M@rcel
6th Gear member

EVV schreef:

Volgens mij...creëert de module achter het klepje in het dak (aka het interieuralarm) een electromagnetisch veld en registreert vervolgens het reflectiepatroon (de "echo") . Verandering in het gereflecteerde electromagnetisch veld betekent dat er "iets" binnen het bereik van de sensor is bijgekomen of weggegaan dat elektro-magnetische refelecteert en/of absorbeert. Alles waar water inzit (dus ook mensen/dieren) of metaal (plaatwerk van portieren) is van invloed op het gemeten patroon. De snelheid en intensiteit van verandering van het reflectiepatroon zullen wel medebepalend zijn bij het wel/niet afgaan van het alarm (trigger-algoritme).

Het creëerde/gemeten veld wordt snel zwakker naarmate je verder van de sensor af meet, maar houdt niet op bij de ramen (wel bij het plaatwerk). Een aluminium folie op de voorruit zogt dus voor een ander reflectiepatroon. Een vochtige krant trouwens ook...

Het zou me niet verbazen dat als je de folie erop legt voordat je het alarm inschakelt, en het is windstil (folie beweegt niet) dat het alarm dan niet afgaat. Gaat het waaien (of trilt de folie door een voorbijrijdende auto ofzo) dan verandert het reflectiepatroon en kan/zal het alarm afgaan.

Mijn after-market niet-ultrasoon parking-distance-control werkt op dezelfde wijze met een antenne aan de binnenkant van de bumper.
Nee, radar is zeker niet hetzelfde.
EVV
5th Gear member

M@rcel schreef:
EVV schreef:

Het klinkt wel heel erg naar CW radar
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
M@rcel
6th Gear member

EVV schreef:
M@rcel schreef:
EVV schreef: Probeer je nu in Jip en Janneke taal radar uit te leggen?
Het klinkt wel heel erg naar CW radar
Ja, daar lijkt het wél op. Waarom dit CW radar (de tweede r staat voor ranging, afstand bepalen) heet terwijl ranging niet kan bij CW radar, ontgaat me even.

Ik kende de term CW radar niet. Weer wat geleerd :)
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”