Mijn 850 2.5 automaat uit 1996 (467.000km) heeft een probleem dat op onverwachte momenten rijdend op LPG het vermogen plots wegvalt. De auto is niet meer vooruit te branden en ik moet overschakelen naar benzine (waardoor de motor meestal afslaat). Als ik vijf minuten later de motor weer op gas zet is er meestal niets aan de hand.
Mijn garage heeft vandaag de verdamper vervangen maar het probleem is helaas niet opgelost. Heeft iemand van jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn? Mijn dilemma is nu: nog meer geld hier in stoppen of toch maar een andere (Volvo natuurlijk). Ik blijf het liefst in deze auto rijden.....
groet,
Frank
problemen met LPG
- lucardie lpg
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 31.08.2007 - 10:22
- Locatie: zuid-holland
Het lijkt erop dat je bevriezingsproblemen met de verdamper hebt, is het een Necam systeem dan is de verdamper hoog boven de motor gemonteerd en is de koelwatercirculatie daar het eerst in het gedrang met bovenvermeld probleem . Niveau controleren en /of themostaat vervangen .
Ook kan het een verdeelhuisprobleem zijn , schoonmaken kan helpen, maar echt goed is het verdeelhuis demonteren, in onderdelen uiteen nemen, superschoonmaken met remmenreiniger of benzine ,membraam , stappenmotor en DFCO klepje vernieuwen, rigoreus, maar zeer afdoende.
Groet,
Mar
Ook kan het een verdeelhuisprobleem zijn , schoonmaken kan helpen, maar echt goed is het verdeelhuis demonteren, in onderdelen uiteen nemen, superschoonmaken met remmenreiniger of benzine ,membraam , stappenmotor en DFCO klepje vernieuwen, rigoreus, maar zeer afdoende.
Groet,
Mar
V70 freak
- DannyB
- 3rd Gear member
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
- Locatie: Eindhoven
Naast de verdamper wordt meestal ook de stappenmotor vervangen!
Ik had exact hetzelfde probleem met mijn 850!
Ik heb daarna de verdamper en stappenmotor vervangen en géén problemen meer gehad.
Bougiekabels, bougies en reinigen van het gasklephuis zijn ook belangrijk. maar meer voor stationairloop en starten.
Ik had exact hetzelfde probleem met mijn 850!
Ik heb daarna de verdamper en stappenmotor vervangen en géén problemen meer gehad.
Bougiekabels, bougies en reinigen van het gasklephuis zijn ook belangrijk. maar meer voor stationairloop en starten.
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 28.12.2010 - 11:40
- Locatie: Utrecht
Mijn auto (V70 '98 automaat 2.5 10V G3) heeft ongeveer hetzelfde probleem als Frank hierboven beschrijft. Wanneer hij op LPG rijdt, valt af en toe het vermogen weg, het lijkt dan wel even alsof hij op 4 of 3 cilinders rijdt. Na een paar minuten op benzine rijden is dit probleem over en gaat hij weer als de brandweer.
Daarnaast heeft de V70 de eigenaardige gewoonte dat als ik na een ritje van een half uur even naar bijv. de supermarkt ga, en daarna weer start (dus met warme motor) hij zodra hij overschakelt op gas ook geen vermogen heeft. Met koude motor heeft hij dit probleem niet.
Heeft iemand een idee waar ik de oorzaak kan zoeken. Het betreft een Vialle LPG installatie.
Daarnaast heeft de V70 de eigenaardige gewoonte dat als ik na een ritje van een half uur even naar bijv. de supermarkt ga, en daarna weer start (dus met warme motor) hij zodra hij overschakelt op gas ook geen vermogen heeft. Met koude motor heeft hij dit probleem niet.
Heeft iemand een idee waar ik de oorzaak kan zoeken. Het betreft een Vialle LPG installatie.
740 2.3 Estate LPG '87 Wit ['04 - '06]
940 2.3 Estate LPG '92 Donkerblauw ['06 - '08]
850 2.5 Estate 20V AUT LPG '93 Goud ['08 - '10]
V70 2.5 AUT LPG3 '98 Blauw ['10 - '12]
V70 D5 Geartronic '04 Zwart ['12 - '15]
V70 D5 Geartronic '05 Ocean Race Blue ['15 - ]
940 2.3 Estate LPG '92 Donkerblauw ['06 - '08]
850 2.5 Estate 20V AUT LPG '93 Goud ['08 - '10]
V70 2.5 AUT LPG3 '98 Blauw ['10 - '12]
V70 D5 Geartronic '04 Zwart ['12 - '15]
V70 D5 Geartronic '05 Ocean Race Blue ['15 - ]
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Ik verdenk idd in alle gevallen hier de bevroren verdamper. Bij het naar de supermarkt rijden ontwikkelt zich niet genoeg warmte on na herstarten de verdamper te ontdooien..
Boudiekabels en bougies moeten natuurlijk wel in orde zijn, alsook een proper gasklephuis!
Maar een bevroroen verdamper is in deze gevallen bij mij verdachte nummer een. (ervaringsdeskundige
helaas.)
Boudiekabels en bougies moeten natuurlijk wel in orde zijn, alsook een proper gasklephuis!
Maar een bevroroen verdamper is in deze gevallen bij mij verdachte nummer een. (ervaringsdeskundige

Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 28.12.2010 - 11:40
- Locatie: Utrecht
Thijs, dank voor je reactie. Echter uit je reactie lees ik dat je er vanuit gaat dat er eerste een korte rit is (naar de supermarkt) en dan een herstart. Bij mij is het echter andersom, als ik uit m'n werk kom rij ik eerst 30/40 km naar de supermarkt, en dan nog een kort ritje naar huis. De motor is dus al op bedrijfstemperatuur als ik hem herstart.
Andere vraag, als het wel de verdamper is, kan ik hieraan zien dat hij bevroren is? En hoeveel zou het ongeveer kosten om deze te laten vervangen?
Andere vraag, als het wel de verdamper is, kan ik hieraan zien dat hij bevroren is? En hoeveel zou het ongeveer kosten om deze te laten vervangen?
740 2.3 Estate LPG '87 Wit ['04 - '06]
940 2.3 Estate LPG '92 Donkerblauw ['06 - '08]
850 2.5 Estate 20V AUT LPG '93 Goud ['08 - '10]
V70 2.5 AUT LPG3 '98 Blauw ['10 - '12]
V70 D5 Geartronic '04 Zwart ['12 - '15]
V70 D5 Geartronic '05 Ocean Race Blue ['15 - ]
940 2.3 Estate LPG '92 Donkerblauw ['06 - '08]
850 2.5 Estate 20V AUT LPG '93 Goud ['08 - '10]
V70 2.5 AUT LPG3 '98 Blauw ['10 - '12]
V70 D5 Geartronic '04 Zwart ['12 - '15]
V70 D5 Geartronic '05 Ocean Race Blue ['15 - ]
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Je ziet hem aan de buitenkant helemaal wit uitslaan van de rijp. Vervangen is tegen bevriezen geen optie, die nieuwe zal weer bevriezen. Dat zijn nou eenmaal de natuurwetten!
Maar wellicht weten anderen ook nog dingen?
Maar wellicht weten anderen ook nog dingen?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Als hij goed gemonteerd is en de koelvloeistof is goed op niveau,kan hij dus niet bevriezen,het beste is de eerste kilometers op benzine te rijden...
Kijk ook of er geen koelvloeistofslang bekneld zit en of ze goed open zijn,zonder smurrie erin dus.
Kijk ook of er geen koelvloeistofslang bekneld zit en of ze goed open zijn,zonder smurrie erin dus.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 28.12.2010 - 11:40
- Locatie: Utrecht
Nogmaals dank voor de reactie, Thijs en Ramon&Ramon, maar uit het verhaal van Ramon maak ik op dat hij er vanuit gaat dat het probleem zich voordoet bij een koude motor, terwijl dit juist bij een warme motor is. Koud rijdt de V70 prima op LPG.
740 2.3 Estate LPG '87 Wit ['04 - '06]
940 2.3 Estate LPG '92 Donkerblauw ['06 - '08]
850 2.5 Estate 20V AUT LPG '93 Goud ['08 - '10]
V70 2.5 AUT LPG3 '98 Blauw ['10 - '12]
V70 D5 Geartronic '04 Zwart ['12 - '15]
V70 D5 Geartronic '05 Ocean Race Blue ['15 - ]
940 2.3 Estate LPG '92 Donkerblauw ['06 - '08]
850 2.5 Estate 20V AUT LPG '93 Goud ['08 - '10]
V70 2.5 AUT LPG3 '98 Blauw ['10 - '12]
V70 D5 Geartronic '04 Zwart ['12 - '15]
V70 D5 Geartronic '05 Ocean Race Blue ['15 - ]
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
De eerste vraag die je altijd zelf moet uitsluiten, is of de motor hetzelfde reageert als je benzine rijd.
De motor slaat af als je naar benzine overschakelt.
Zijn er dan foutcodes opgeslagen - uitgelezen?.
Op 3-4 cilinders lopen, hoe is het met de ontsteking gesteld?.
De motor slaat af als je naar benzine overschakelt.
Zijn er dan foutcodes opgeslagen - uitgelezen?.
Op 3-4 cilinders lopen, hoe is het met de ontsteking gesteld?.
- volvo-jan
- 4th Gear member
- Berichten: 832
- Lid geworden op: 15.01.2008 - 21:43
- Locatie: Drenthe
rijdt inderdaad eerst eens een weekje op benzine. dat kan je een hoop zoekwerk/kosten schelen
V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Kan zijn dat hij op een dubbel mengsel loopt als hij koud is,dat kan verschillende oorzaken hebben.Tom_V70 schreef:Nogmaals dank voor de reactie, Thijs en Ramon&Ramon, maar uit het verhaal van Ramon maak ik op dat hij er vanuit gaat dat het probleem zich voordoet bij een koude motor, terwijl dit juist bij een warme motor is. Koud rijdt de V70 prima op LPG.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Als hij warm is bedoel ik dus,je kunt er een paar testjes op los laten.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 28.12.2010 - 11:40
- Locatie: Utrecht
Vandaag had ik eindelijk weer eens een wat langere rit voor de boeg, dus tijd om een en ander weer eens te testen.
Van Utrecht naar Rotterdam: De auto reed prima op gas, tot het punt waar ik van de snelweg af moest. Daar begon hij opeens te stotteren en daarna was hij niet meer op gas te krijgen.
Van Rotterdam naar Amsterdam: Na 2,5 uur in R'dam geweest te zijn ging ik naar Amsterdam. De motor was dus weer aardig afgekoeld, maar op gas rijden zat er niet in. Bij een tankstation (waar ik erachter kwam dat de euro 95 tegenwoordig ruim boven de 1,50 zit) even onder de kap gekeken, maar kon niets zien. Bij m'n 740 zat de verdamper nog aardig in het zicht, maar hier kon ik hem zo 1.2.3 niet vinden, en gezien mijn kleding (in pak) had ik ook weinig zin om m'n handen vies te maken, dus verder gereden op benzine.
Nadat de auto zo'n 4-5 uur had stilgestaan in Amsterdam weer naar Utrecht gegaan. Hier leek de auto het even op gas te doen, maar al snel viel het vermogen dermate terug dat hij niet meer op gas te rijden was, dus maar weer op (veel te dure) benzine naar Utrecht gereden.
De stukken die ik op benzine reed, reed de V70 prima.
Wat me vandaag opviel is dat de motor op Gas minder warm wordt dan op Benzine. Op Gas komt de thermometer ongeveer een kwart (dus tussen 4-5 uur) en op Benzine op de helft of iets daaronder. Geen idee of dit er iets mee te maken heeft.
Ik krijg nu wel behoorlijk het vermoeden dat de verdamper de geest heeft gegeven, ik herken een en ander van toen de verdamper van m'n 740 ermee staakte.
Destijds heb ik de verdamper (van de 740) zelf vervangen voor een OMVL exemplaar, maar zoals gezegd, deze zat mooi bovenin en bovendien was in de 740 veel meer ruimte.
De vragen die ik nu heb zijn de volgende:
- Op basis van bovenstaand verhaal, is het inderdaad de verdamper?
- Zo ja, is het te doen om de verdamper van een V70 zelf te vervangen (en waar in de buurt van Utrecht kan ik er eentje kopen)?
- Zo nee, wie heeft er een tip voor een goede lpg-reparateur in de buurt van Utrecht die niet de hoofdprijs rekent?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Van Utrecht naar Rotterdam: De auto reed prima op gas, tot het punt waar ik van de snelweg af moest. Daar begon hij opeens te stotteren en daarna was hij niet meer op gas te krijgen.
Van Rotterdam naar Amsterdam: Na 2,5 uur in R'dam geweest te zijn ging ik naar Amsterdam. De motor was dus weer aardig afgekoeld, maar op gas rijden zat er niet in. Bij een tankstation (waar ik erachter kwam dat de euro 95 tegenwoordig ruim boven de 1,50 zit) even onder de kap gekeken, maar kon niets zien. Bij m'n 740 zat de verdamper nog aardig in het zicht, maar hier kon ik hem zo 1.2.3 niet vinden, en gezien mijn kleding (in pak) had ik ook weinig zin om m'n handen vies te maken, dus verder gereden op benzine.
Nadat de auto zo'n 4-5 uur had stilgestaan in Amsterdam weer naar Utrecht gegaan. Hier leek de auto het even op gas te doen, maar al snel viel het vermogen dermate terug dat hij niet meer op gas te rijden was, dus maar weer op (veel te dure) benzine naar Utrecht gereden.
De stukken die ik op benzine reed, reed de V70 prima.
Wat me vandaag opviel is dat de motor op Gas minder warm wordt dan op Benzine. Op Gas komt de thermometer ongeveer een kwart (dus tussen 4-5 uur) en op Benzine op de helft of iets daaronder. Geen idee of dit er iets mee te maken heeft.
Ik krijg nu wel behoorlijk het vermoeden dat de verdamper de geest heeft gegeven, ik herken een en ander van toen de verdamper van m'n 740 ermee staakte.
Destijds heb ik de verdamper (van de 740) zelf vervangen voor een OMVL exemplaar, maar zoals gezegd, deze zat mooi bovenin en bovendien was in de 740 veel meer ruimte.
De vragen die ik nu heb zijn de volgende:
- Op basis van bovenstaand verhaal, is het inderdaad de verdamper?
- Zo ja, is het te doen om de verdamper van een V70 zelf te vervangen (en waar in de buurt van Utrecht kan ik er eentje kopen)?
- Zo nee, wie heeft er een tip voor een goede lpg-reparateur in de buurt van Utrecht die niet de hoofdprijs rekent?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
740 2.3 Estate LPG '87 Wit ['04 - '06]
940 2.3 Estate LPG '92 Donkerblauw ['06 - '08]
850 2.5 Estate 20V AUT LPG '93 Goud ['08 - '10]
V70 2.5 AUT LPG3 '98 Blauw ['10 - '12]
V70 D5 Geartronic '04 Zwart ['12 - '15]
V70 D5 Geartronic '05 Ocean Race Blue ['15 - ]
940 2.3 Estate LPG '92 Donkerblauw ['06 - '08]
850 2.5 Estate 20V AUT LPG '93 Goud ['08 - '10]
V70 2.5 AUT LPG3 '98 Blauw ['10 - '12]
V70 D5 Geartronic '04 Zwart ['12 - '15]
V70 D5 Geartronic '05 Ocean Race Blue ['15 - ]
- Snellebaksteen
- 2nd Gear member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 27.05.2007 - 14:10
- Locatie: Standdaarbuiten
Als het een Vialle verdamper installatie is (te herkennen aan het vierkante LPG/GPL knopje) zit de verdamper hoogst waarschijnlijk onder je accu. Heb je de gascomputer al eens laten uitlezen? Dit kan bij Messman in Son, de echte vialle specialist van nederland. Ze kunnen direct zien wat er mis is.
Dummy's love Volvo's!
940 2.3 LPG 1992, 850 2.5 10v LPG 1994, V70 D5 2003 Blackstone, Estate-line, Comfort-line, V60 D6 PiH 2014 Pearlblack, Summum, winterline, Saaie Silver S40 '99 on the Side
940 2.3 LPG 1992, 850 2.5 10v LPG 1994, V70 D5 2003 Blackstone, Estate-line, Comfort-line, V60 D6 PiH 2014 Pearlblack, Summum, winterline, Saaie Silver S40 '99 on the Side
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 14.11.2007 - 20:21
- Locatie: Dronten
is de lpg pomp al eens vervangen?
Heb hier bij mijn V40 rond 200.000 km problemen gehad en bij mijn huidige
V70 is de pomp rond 370.000 vervangen.
succes!
Heb hier bij mijn V40 rond 200.000 km problemen gehad en bij mijn huidige
V70 is de pomp rond 370.000 vervangen.
succes!
V40 1997 Europa
V70 T5 1997 LPI
780 Bertone Coupe
V40 2001 Azure Blue Leder / HU1205 IMIV/ LPI
V50 2008 2.0D Geartronic
V70 1998 2.5 10V Vialle LPI Leder
V70 T5 1997 LPI
780 Bertone Coupe
V40 2001 Azure Blue Leder / HU1205 IMIV/ LPI
V50 2008 2.0D Geartronic
V70 1998 2.5 10V Vialle LPI Leder
- C70 Cabrio
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 24.04.2010 - 08:46
- Locatie: GLD
Ik had exact hetzelfde probleem, bij uitlezen bleek dat er onvoldoende gasdruk was en dat de spanning wel eens wegviel. de accu is vervangen en het relais naar de gaspomp. Probleem lijkt verholpen.
Heb er geen verstand van maar wat mij betreft een goedkope oplossing voor iets wat een groter probleem leek.
Heb er geen verstand van maar wat mij betreft een goedkope oplossing voor iets wat een groter probleem leek.