Beste mensen,
Ik ga een b23e uit een 92 740 in mijn 71 144 bouwen,
dit doe ik vanwege de automaatbak met od
mijn vraag is als de achteras van een 740 een beetje gemakkelijk onder een 144 past,
Of kan een 144 achteras het extra vermogen gemakkelijk aan,
en lukt het de orginele 144 remmen om mij tijdig stil te laten staan,
ook wel een leukl detail.
groetn
achteras 740 op 144
- admiral
- 5th Gear member
Ga je toch de motor en bak swap uitvoeren??, over hoeveel PK verschil hebben we het eigenlijk. Een diff kan erg veel hebben hoor als ik zie hoe sommige mensen met burnouts tekeer gaan. Maar als je hem over gaat zetten moet je wel heel secuur zijn met de ophangpunten en hou er rekening mee dat de spoorbreedte van een 740 groter is als dat van een 144.De Fryske Volvo Rider schreef:Beste mensen,
Ik ga een b23e uit een 92 740 in mijn 71 144 bouwen,
dit doe ik vanwege de automaatbak met od
mijn vraag is als de achteras van een 740 een beetje gemakkelijk onder een 144 past,
Of kan een 144 achteras het extra vermogen gemakkelijk aan,
en lukt het de orginele 144 remmen om mij tijdig stil te laten staan,
ook wel een leukl detail.
groetn
-
- 2nd Gear member
Naar alle waarschijnlijkheid wel,
ik ben nu eerst van alles aan het uit zoeken.
zeg maar als het haalbaar is ed.
uit mn hoofd heeft de b23 e zon 130 pk,
de b20 injectie die orgineel in mijn auto zat weet ik niet,
k ga zelf van zon 90 a 100 uit.
voor de rest weet ik ook nog niet als het wel mag, k neem aan dat er geen type goedkeuring is voor een 144 met een b23 of is die er wel?
voor de rest weet ik ook nog niet als het wel mag, k neem aan dat er geen type goedkeuring is voor een 144 met een b23 of is die er wel?
Fiat panda 1995
144 1971 758264km
144 grand luxe 1972
Audi a2 1.4
Volvo v40 2.0t phase 2
144 1971 758264km
144 grand luxe 1972
Audi a2 1.4
Volvo v40 2.0t phase 2
- biadman
- 4th Gear member
b20 injectie zal iets meer pk gehad hebben, gok rond de 110/115
op de site van de rdw kan je veel vinden over het ombouwen van motoren ed, maar ik denk dat je hem moet laten omkeuren.
op de site van de rdw kan je veel vinden over het ombouwen van motoren ed, maar ik denk dat je hem moet laten omkeuren.
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
- Iroll
- 6th Gear member
De originele B20E heeft 124 (DIN)pk oftewel 135(SAE)pk. DIN pk's worden gemeten aan de wielen, SAE aan de krukas. Het verschil van 11pk komt dus door de wrijving van versn.bak, aandrijfas, differentieel.
Dit is het antwoord van de RDW over een motorswap.
06-03-2009
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
U vraagt of er bij een motorwijziging een herkeuring moet plaats vinden.
Wanneer er in een gekentekend voertuig een motor wordt aangebracht met een andere motorcode dan moet het voertuig bij een van de keuringsstations van de RDW worden gekeurd om het kenteken en het kentekenregister aan te laten passen.
Wanneer tijdens de keuring blijkt dat het gewijzigde voertuig overeenkomt met een bestaande typegoedkeuring en het voertuig aan de overige eisen voldoet krijgt u een gewijzigde kentekenbewijs uitgereikt. Het overeenkomen met een typegoedkeuring kunt u eventueel aantonen met een verklaring van de fabrikant of zijn gemachtigde importeur.
Wanneer tijdens de keuring blijkt dat het gewijzigde voertuig niet overeenkomt met een bestaande typegoedkeuring dan wordt u doorverwezen naar het Test Centrum Lelystad (TCL), voor het afleggen van een geluidstest. Wanneer de geluidstest met goed gevolg is afgelegd krijgt u een gewijzigd kentekenbewijs uitgereikt.
Wanneer bij de keuring blijkt dat het vermogen van de dan gemonteerde motor vergeleken met het vermogen van de origineel gemonteerde motor met meer dan 40% is toegenomen dan dient er tevens een weggedragtest te worden afgelegd op het TCL. Eventueel kan aan u worden gevraagd het vermogen van de motor aan te tonen. Wanneer de weggedragtest met goed gevolg is afgelegd krijgt u een gewijzigd kentekenbewijs uitgereikt.
De kosten voor de keuring motorwijziging zijn euro 41,50, voor een eventuele weging euro 17,50, voor een geluidstest euro 348,00 en voor een weggedragtest euro 275,00. Een afspraak voor een keuring kan bij een van de keuringsstations van de RDW worden gemaakt. De keuringsstations zijn bereikbaar via www.rdw.nl of telefoon 0900 0739.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
06-03-2009
Wanneer er in een gekentekend voertuig een motor wordt aangebracht met een andere motorcode dan moet het voertuig bij een van de keuringsstations van de RDW worden gekeurd om het kenteken en het kentekenregister aan te laten passen.
Wanneer tijdens de keuring blijkt dat het gewijzigde voertuig overeenkomt met een bestaande typegoedkeuring en het voertuig aan de overige eisen voldoet krijgt u een gewijzigde kentekenbewijs uitgereikt. Het overeenkomen met een typegoedkeuring kunt u eventueel aantonen met een verklaring van de fabrikant of zijn gemachtigde importeur.
Wanneer tijdens de keuring blijkt dat het gewijzigde voertuig niet overeenkomt met een bestaande typegoedkeuring dan wordt u doorverwezen naar het Test Centrum Lelystad (TCL), voor het afleggen van een geluidstest. Wanneer de geluidstest met goed gevolg is afgelegd krijgt u een gewijzigd kentekenbewijs uitgereikt.
Wanneer bij de keuring blijkt dat het vermogen van de dan gemonteerde motor vergeleken met het vermogen van de origineel gemonteerde motor met meer dan 40% is toegenomen dan dient er tevens een weggedragtest te worden afgelegd op het TCL. Eventueel kan aan u worden gevraagd het vermogen van de motor aan te tonen. Wanneer de weggedragtest met goed gevolg is afgelegd krijgt u een gewijzigd kentekenbewijs uitgereikt.
De kosten voor de keuring motorwijziging zijn euro 41,50, voor een eventuele weging euro 17,50, voor een geluidstest euro 348,00 en voor een weggedragtest euro 275,00. Een afspraak voor een keuring kan bij een van de keuringsstations van de RDW worden gemaakt. De keuringsstations zijn bereikbaar via www.rdw.nl of telefoon 0900 0739.
Met vriendelijke groet,
- Boele
- 4th Gear member
Wel een leuk project!
Een 740 is toch onafhankelijk geveerd? Nog nooit onder een 144 gezien, wel onder een 1800.
Een 740 is toch onafhankelijk geveerd? Nog nooit onder een 144 gezien, wel onder een 1800.
Groeten, Boele
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
- biadman
- 4th Gear member
de eerste modellen dacht ik niet... maar weet het niet zeker
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
- admiral
- 5th Gear member
De Dion principe, zit ook onder mijn Opel Admiral van 1974. Geeft een goede wegligging en is qua vering heerlijk. Wel meer slijtage gevoelige onderdelen.Boele schreef:Wel een leuk project!
- admiral
- 5th Gear member
Ik heb nog nooit een APK meegemaakt dat er gekeken werd naar mijn motorcode en de papieren. Hoe zit het met een revisiemotor??Iroll schreef:De originele B20E heeft 124 (DIN)pk oftewel 135(SAE)pk. DIN pk's worden gemeten aan de wielen, SAE aan de krukas. Het verschil van 11pk komt dus door de wrijving van versn.bak, aandrijfas, differentieel.
06-03-2009
Met vriendelijke groet,
- admiral
- 5th Gear member
Ik zou me er niet zo druk om maken, want als jij je B20 flink op port zit je ook aan de 190 PK dus zou je dit ook moeten melden, doet niemand.De Fryske Volvo Rider schreef:Naar alle waarschijnlijkheid wel,
- Iroll
- 6th Gear member
Volgens mij komt het er in de praktijk op neer dat er alleen gekeken wordt naar het aantal cilinders. En een revisiemotor heeft een typegoedkeuring, dus dan wordt er al helemaal niet naar gekeken. Als je er een andere 4 cilinder inzet kraait er geen apk keurmeester naar.Ik heb nog nooit een APK meegemaakt dat er gekeken werd naar mijn motorcode en de papieren. Hoe zit het met een revisiemotor??
-
- 7th Gear member
Is ook geen keuringseis het motornummer checken..Iroll schreef:Volgens mij komt het er in de praktijk op neer dat er alleen gekeken wordt naar het aantal cilinders. En een revisiemotor heeft een typegoedkeuring, dus dan wordt er al helemaal niet naar gekeken. Als je er een andere 4 cilinder inzet kraait er geen apk keurmeester naar.Ik heb nog nooit een APK meegemaakt dat er gekeken werd naar mijn motorcode en de papieren. Hoe zit het met een revisiemotor??
het staat ook niet op je kenteken.
Zou wel beter zijn om omkatten tegen te gaan.....
-
- 7th Gear member
Officieel mogen andere sportwielen,afwijkend van de type goedkeuring ook niet volgens de RDW regels,net als een sportuitlaat en een verlagingsset,niemand die daar bij de apk dus op let..
als je deze vraag stelt aan verschillende RDW medewerkers,krijg je ook verschillende antwoorden.
maw,ze weten het vaak zelf niet.
als je deze vraag stelt aan verschillende RDW medewerkers,krijg je ook verschillende antwoorden.

maw,ze weten het vaak zelf niet.
- Iroll
- 6th Gear member
Ik dacht dat alleen de Belgen en Duitsers dat gezeur met tuv goedkeuring hadden, maar hier dus officieel ook. Da's nieuw voor me, laten we het maar zo houden dat ze er hier in Nl niet opletten!Officieel mogen andere sportwielen,afwijkend van de type goedkeuring ook niet volgens de RDW regels,net als een sportuitlaat en een verlagingsset,niemand die daar bij de apk dus op let..
-
- 4th Gear member
ik heb bij de rdw navraag (vals email adres
) gedaan over de turbo verbouwing van mijn 164. na 4 verschillende mensen gesproken te hebben was de conclusie dat als de inhoud en cilinder aantal niet veranderd er niets in de boeken staat, behalve de vermogens toenamen van maximaal 40% (op mijn kenteken staat geen vermogen.....)

-
- 2nd Gear member
inhoud neemt wel toe,
bij de apk kijken ze id nergens na,
de b20 die er nu in zit komt uit mn vorige 144
Heeft iemand ervaring met de verzekering?
wat zeggen die er van als je een zwaardere motor hebt en
je veroorzaakt een ongeluk?
bij de apk kijken ze id nergens na,
de b20 die er nu in zit komt uit mn vorige 144
Heeft iemand ervaring met de verzekering?
wat zeggen die er van als je een zwaardere motor hebt en
je veroorzaakt een ongeluk?
Fiat panda 1995
144 1971 758264km
144 grand luxe 1972
Audi a2 1.4
Volvo v40 2.0t phase 2
144 1971 758264km
144 grand luxe 1972
Audi a2 1.4
Volvo v40 2.0t phase 2
- admiral
- 5th Gear member
Echter als je als een bezetene gaat lopen jakkeren en de politie heeft zoiets van nou nou dat oude beestje gaat wel erg hard dan kunnen ze als het niet vertrouwen je auto innemen en op de testbank laten zetten. Je bent volgens mij ook niet verzekerd volgens mij.B-lennium schreef:ik heb bij de rdw navraag (vals email adres) gedaan over de turbo verbouwing van mijn 164. na 4 verschillende mensen gesproken te hebben was de conclusie dat als de inhoud en cilinder aantal niet veranderd er niets in de boeken staat, behalve de vermogens toenamen van maximaal 40% (op mijn kenteken staat geen vermogen.....)