Keerring versnellingsbak vervangen

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Guidooo
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 04.12.2010 - 13:51

Hallo allemaal,

Zo te zien is de keerring van m'n versnellingsbak nogal lek, het blok lekte erg en nu ik alles open heb is de hele binnenkant heel vettig (het deel waar dus de koppeling ongeveer in zit). Het blok zelf zou ook nog wel kunnen lekken aangezien die ook behoorlijk vies is, maar zover ik kan zien onder de koppeling is dat nog droog dus die keerring zal goed wezen denk ik. Maar het blok hou ik waarschijnlijk toch voor onderdelen.

Koppeling is wonderbaarlijk nog niet vettig.

Kan ik zo een schroefje of 2 in die keerring boren en hem eruit trekken en er een ander in zetten?

Heb nog een bak liggen die kapot is, lijkt me dat hier ook opgaat dat je keerringen altijd nieuw moet kopen?

Alvast bedankt.

Groeten,
Guido
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

die keerring krijg je er zo niet uit,dat is een complete bus waar je gereedschap voor nodig hebt(een speciale trekker).
Meestal zit deze bus erg vast,de enige oplossing is dan om de bak uit elkaar te halen..
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

het is ook geen losse keerring,hij zit gevulcaniseerd in die glijbus waar het druklager overheen schuift.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Als de motor tussen het blok en de koppeling nat is (naar beneden) dan zou ik ook maar deze keerring vervangen, je bent er nu toch bij.
Dit is overigens een "normale" constructie die je met bv een bout eruit kunt halen.
(parker erin en trekken)
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Hij bedoeld de keerrring in de versnellingbak denk ik,die kan er zo niet uit..
Jij hebt het over de krukaskeerring..
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Ramon&Ramon schreef:Hij bedoeld de keerrring in de versnellingbak denk ik,die kan er zo niet uit..
Jij hebt het over de krukaskeerring..
klopt, maar dat was ook de bedoeling. Het is een extra check als je hem toch open hebt
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

De bakkeerring is dus andere koek,dat gaat niet zomaar..
Guidooo
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 04.12.2010 - 13:51

Bedankt Ramon!

Mooi balen dus. Ik heb al even gevraagd bij de garage wat zo'n keering me gaat kosten en zal dan wel even kijken, valt niet mee dus.
Neem dus ook aan dat die dingen vrijwel nooit lek gaan?

Het lijkt me verder dat deze wel lek moet zijn omdat het hele huis zegmaar onder de olie zat, tot bovenaan toe bij het gat waar de koppelings(hevel?) zit.

Het blok waar deze bak tegenaan moet komen lekte niet dus ik vervang de krukaskeering niet, werd me ook afgeraden bij de garage omdat een krukas ook altijd heel ietsje inslijt en hij dus met een nieuwe keerring ook kan gaan lekken als je pech hebt, en als hij nu nog niet lekt zouden hun hem ook mooi laten zitten.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Anders even die bak uit elkaar halen,dan kun je hem wel simpel vervangen die keerring.
Guidooo
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 04.12.2010 - 13:51

Het hoeft gelukkig niet meer. Ik heb de opgevangen olie even in een maatkan gedaan en er kwam ongever 3,3L uit, er kan/mag 3,4 in toch? Ook heb ik nog even contact gehad met de vorige eigenaar en die zei dat hij de bak nog nooit had bijgevuld (man is te vertrouwen, heeft me bij de aankoop tig dingen verteld die kapot waren maar je niet kon zien). Ook zat er nu olie onderaan het blok bij de koppeling dus ik denk dat het alleen van de krukaskeerring kwam.

Die keerring is wel vreselijk lek dan.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Door de wind wordt de olie alle kanten opgeblazen als je op de snelweg rijdt. Dus dat alles onder de olie zit is wel normaal bij een lekkende krukas keerring.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”