Door de jaren een zakt het imago van Volvo met rasse schreden. In de jaren 70-80 had je een "VOLVO": zo'n tank waar alles in mee kon en veiligheid nummer 1 was. Dat was toch echt iets anders dan een opeltje of een kever. BMW en Mercedes waren voor de Duitsers, want die hadden de Autobahn. Volvo was een redelijk exclusief merk, en men had er "achting" voor. Tegenwoordig kijkt niemand er meer van op als je Volvo rijdt. Leasebak, familiewagon, veilgheidsneuroot?
Des te meer er verkocht worden, des te lager zakt het imago. Volvo wordt gewoon, IS "gewoon" geworden. En de modellen gaan mee in de tijd. Niks mis mee, maar het VOLVO-gevoel c.q. imago uit de jaren 70-80 is verdwenen.
DAF heeft het imago behoorlijk verpest door het produceren van de 340. Dat was geen Volvo, maar een opgekrikte Daf 66 met veiligheidskooi.
Ook niks mis mee, maar het ging wel ten koste van het Volvo-gevoel. De 340 was domweg geen Volvo, maar het stond wel op de achterkant. En al die jarretelrijders die hun Dafje inruilden reden plotseling heel trots óók Volvo...ik bedoel maar... imago is gevoel en gevoel is subjectief... denken over iets maakt gevoel, en als je het denken overslaat en meteen doorgaat naar gevoel heb je de obsessie (in dit geval in positieve zin, ik heb geen ziekte-inzicht m.b.t. Volvo), en de "obsessie"maakt het forum en het forum discussieert vervolgens over wat het bezig houdt: juist ja... het imago. Mooi onderwerp. Ik ben gek van Volvo.