Mensen,
Toen ik m'n Volvo 440 ('94 2.0i handbak) kocht ging het schakelen eigenlijk altijd prima. Wel wat speling en kon wat soepeler voor m'n gevoel, dus ik heb toen die busjes + bakolie vervangen (voor juiste origineel Volvo olie). Schakelen verliep daarna inderdaad wat strakker en soepeler.
Vervolgens heb ik kort geleden gedonder gehad met m'n koppeling. Van de ene op andere dag ontkoppelde hij soms niet meer, waardoor schakelen zeer moeizaam en problematisch verliep. Ik heb toen de koppeling laten vervangen.
Sindsdien zit ik eigenlijk met het probleem dat op- en terugschakelen naar tweede versnelling bij koude motor / olie significant zwaar / moeizaam verloopt. Bij andere versnellingen geen problemen. Als de motor eenmaal warm is gedraaid gaat het schakelen goed, zonder problemen, ook in die tweede versnelling.
Wat kan dit zijn? Ik hoor geen bijgeluiden uit de bak, en er is me ook verteld dat er niets mis is met de bak, maar toch, waarom dan dat gezeik met die tweede versnelling bij koude motor?
Alvast bedankt.
Zwaar schakelen bij koude motor / olie
- kip88
- 3rd Gear member
Als je dit probleem hebt sinds het vervangen van je koppeling is er waarschijnlijk aan de afstelling van de schakelpook/stang gerommeld. Opnieuw afstellen zou dat probleem op moeten lossen.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
- MartenS40
- 4th Gear member
Ik denk even mee... Zou het ook zo kunnen zijn dat in die tijd dat je koppeling stuk was, je bak het wat meer te verduren heeft gekregen en je daarbij de laatste druppel slijtage hebt veroorzaakt waardoor de synchromesh van de 2 nu niet helemaal jofel meer is?
Mijn ervaring is dat de 2 sowieso altijd het meest te verduren krijgt en het eerst gaat haperen. Bovendien als een synchromesh slecht is merk je dat altijd het eerst bij kou, later blijft ie permanent slecht.
Mijn ervaring is dat de 2 sowieso altijd het meest te verduren krijgt en het eerst gaat haperen. Bovendien als een synchromesh slecht is merk je dat altijd het eerst bij kou, later blijft ie permanent slecht.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
- Iroll
- 6th Gear member
Op zich schakelen deze bakken altijd zwaar bij dit koude weer en dan met name de 2e versnelling. Zodra de olie warm is gaat dat een stuk soepeler. Dus het kan ook zijn dat je je weer eens voor niets zorgen maakt.
Het kan zijn dat het aangrijppunt van de koppeling misschien erg laag in het pedaal zit. Zo ja de kabel iets strakker afstellen bij de gaffel onder de kap. Er zit een moer en contramoer aan het eind van de kopp. kabel om hem mee aftestellen.
Het kan zijn dat het aangrijppunt van de koppeling misschien erg laag in het pedaal zit. Zo ja de kabel iets strakker afstellen bij de gaffel onder de kap. Er zit een moer en contramoer aan het eind van de kopp. kabel om hem mee aftestellen.
-
- 3rd Gear member
Je weet hoe ik ben he IrollIroll schreef:Dus het kan ook zijn dat je je weer eens voor niets zorgen maakt.

Maar serieus, er is een verschil tussen zwaar en ongemakkelijk. Wat ik nu vaak doe bij koude motor is van 1 naar vrij, dan naar 2, omdat van 1 direct naar 2 bij koude motor een soort voelbare "tik" geeft, alsof ik ergens met de pook tegenaan kom alvorens hij werkelijk in de 2e zit.
-
- 3rd Gear member
Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Ik heb inderdaad zelf de olie vervangen en weer later is de koppeling vervangen, waarbij hoogstwaarschijnlijk de olie is afgetapt en weer is teruggegoten.
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
-
- 7th Gear member
Natuurlijk is de olie niet terug gegoten,deze bakken schakelen met koud weer vaak moeilijk.sven- schreef:Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Ik heb inderdaad zelf de olie vervangen en weer later is de koppeling vervangen, waarbij hoogstwaarschijnlijk de olie is afgetapt en weer is teruggegoten.
Na het vervangen van de koppeling is er verse olie in gegaan.
-
- 7th Gear member
Die koppeling is gemonteerd door een zeer ervaren Volvo monteur die ook weet waar hij over praat en wat hij doet.
Wat nu zo vervelend is aan dit topic,dat je eerst hier een heel verhaal neerzet en geen contact opneemt met de betreffende persoon die het voor je gedaan heeft.
Wat duidelijk met je afgesproken is,mochten er vragen zijn of problemen optreden,neem dan contact op.
Als je zo,n verhaal hier neerzet,krijg je dus allerlei antwoorden die nergens over gaan,de monteur heeft de schakelstangen verbogen,de oude olie is er weer in gegaan enz enz.
Vindt je het zelf niet een beetje vreemd wat je doet?
Wat nu zo vervelend is aan dit topic,dat je eerst hier een heel verhaal neerzet en geen contact opneemt met de betreffende persoon die het voor je gedaan heeft.
Wat duidelijk met je afgesproken is,mochten er vragen zijn of problemen optreden,neem dan contact op.
Als je zo,n verhaal hier neerzet,krijg je dus allerlei antwoorden die nergens over gaan,de monteur heeft de schakelstangen verbogen,de oude olie is er weer in gegaan enz enz.
Vindt je het zelf niet een beetje vreemd wat je doet?