Test XC90 FWD

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41033
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Grote SUV’s zijn stoer, comfortabel, luxe én capabel op het onverhard. Met de komst van de Volvo XC90 D3 leveren de Zweden voortaan hun trouwe lobbes ook zonder die laatste stereotiepe eigenschap. De dieseluitvoering gaat namelijk desgewenst met voorwielaandrijving door het leven en dat heeft weer positieve gevolgen voor de aanschafprijs. Is zo’n ‘bescheidener’ versie het overwegen waard?
De nieuwe D3-uitvoering van de Volvo suggereert meer nieuws onder de zon dan de werkelijkheid laat zien. In de XC90 is het label D3 slechts een ‘re-badge’ van de 2.4D dieselmotor met 163 pk en moet het stellen zonder de nieuwe, daarvan afgeleide tweeliterdiesel uit de andere Volvo-modellen die hetzelfde vermogen levert. Blijkbaar vindt Volvo het niet (meer) de moeite waard om hun grootste model ermee uit te rusten. Het ‘nieuwe’ aan de D3-uitvoering schuilt daarom alleen in het ontbreken van vierwielaandrijving (AWD).

Hoewel de XC90 in de Verenigde Staten van meet af (2003) aan met voorwielaandrijving verkrijgbaar is geweest, biedt Volvo in Nederland deze mogelijkheid pas in de ‘nadagen’ van de XC90 aan. Daar zijn ze meteen de enige in, want andere merken van full-size concurrenten zien daar geen brood in. De vraag of een robuust, onverzettelijk SUV-karakter zich (emotioneel) laat verenigen met louter aandrijving op de voorwielen zullen we niet uitgebreid beantwoorden, wel van belang is of de XC90 met ‘FWD’ uit de voeten kan tijdens de dagelijkse kilometers op het vertrouwde asfalt

Toerenmachine met net verbruik
De voorwielaangedreven XC90 D3 is samen met een nieuwe, tot 200 pk opgestookte D5 dieselvariant sinds modeljaar 2011 opgenomen in het leveringsprogramma. De ‘instapper’ staat vanaf 63.995 euro in de prijslijst en is daardoor 5500 euro voordeliger dan de (krachtiger) variant met AWD. Aangezien de D3 identiek is aan de 2.4D dieselmotor staat er 163 pk en 340 Nm tot onze beschikking. Volvo koppelt die krachtbron standaard aan de zestrapsautomaat Geartronic. Hoewel de XC90 in deze specificatie twee ton aan kilo’s in de schaal legt, is de Zweed er onder normale omstandigheden niet mee onderbedeeld.

Vooral op lagere snelheden reageert de dieselkrachtbron adequaat op bewegingen van het rechterpedaal, geholpen door de Geartronic die graag de toeren er in houdt. Die goede bedoelingen van de automaat zijn echter lang niet altijd noodzakelijk. De krachten van de D3 komen namelijk dermate soepel en vroeg vrij dat een hoger verzet ook soelaas biedt. Dat komt ook de stilte in het interieur ten goede, want de vijfcilinder is bij stationair toerental en onder acceleratie altijd hoor- en soms ook voelbaar. Daaruit blijkt de XC90 niet meer de jongste. Helaas is de transmissiesoftware het meestal niet met ons eens zelf een hoger verzet te kiezen in de manuele modus. Op de snelweg raakt de fut er langzaam uit, wat vooral merkbaar wordt bij een inhaalactie; veel praatjes (toeren, vijfcilindersound) maar relatief weinig actie. Eenmaal op de rechterbaan keert de rust direct terug en doet de XC90 waarvoor hij is gemaakt; comfort bieden voor lange afstanden. Dan blijkt ook een verbruik van 1 op 12 nog best haalbaar en dat is wel zo prettig.

Wegzakken in Chestnut
Hoewel de tand des tijds langzaam aan het interieur begint te knagen – dat uit zich vooral in de inrichting van de multimediavoorzieningen en flinke, massieve bedieningsknoppen – valt de stilte en het zitcomfort in de XC90 nog steeds te prijzen. Afrol- en windgeluiden blijven voor dit type auto mooi beperkt. En wie plaatsneemt op de ‘Chestnut Soft leder’ stoelen in deze Summum-uitvoering wil daar voorlopig niet meer uit; door het formaat en de zachte afwerking blijft de Zweed in zijn rol als familiecruiser en is het zeer aangenaam vertoeven. Tijdens deze winterse dagen bieden de zetels bovendien extra gerief door de standaard aanwezige stoelverwarming voorin. Die lekkere fauteuils hebben als keerzijde dat de beenruimte weer niet overdadig is; wie wat langer is komt met de knieën tegen de rugleuning aan. Wel wordt de XC90 standaard geleverd als zevenzitter door de in de bagagevloer geïntegreerde zitjes. Ideaal voor de kleinste gezinsleden, niet voor volwassenen.

Trouw op de weg
Het aandrijven van alleen de voorwielen brengt de XC90 D3 onderweg niet van zijn stuk. Daarvoor is de punch van de diesel niet stevig genoeg om de voorwielen bij het minste of geringste aan het dansen te krijgen. Bovendien is de Geartronic vooral subtiel in het vrijlaten van de kracht naar de wielen. Slechts bij kletsnat wegdek en onder vollast is slechts hier en daar een kleine ingreep van de tractiecontrole noodzakelijk. De wegligging van zo’n grote lobbes stelt evenmin teleur, want ondanks zijn nadrukkelijk comfortabele inslag helt de carrosserie niet dramatisch over en hebben de voorwielen maar beperkt de neiging de buitenkant van een bocht op te zoeken. Wat dat betreft staat deze grootste Volvo nog steeds zijn mannetje tegenover de concurrentie, ondanks dat zijn geboortejaar alweer ruim zeven jaar achter de rug ligt. Toch liever iets meer dynamiek in plaats van ontspannen zoeven? Dan heeft Volvo de R-Design uitvoering met sportonderstel. Toch zouden wij niet voor deze versie opteren; zijn comfort is juist een heel sterke factor in de beleving van de XC90. Door niet te investeren in het sportief te laten zijn van een auto met dit formaat en gewicht heeft Volvo een Comfort Utility Vehicle in handen. Vinden de Amerikanen ook wel prettig, één van de belangrijkste afzetmarkten van de Zweed.

Conclusie
Is de Volvo XC90 D3 FWD een zinvolle toevoeging aan het gamma? Rationeel gezien wel, omdat het lagere prijskaartje een aardige slok op de borrel scheelt en de rijeigenschappen op het vertrouwde asfalt er niet zo zeer onder te lijden hebben. Daardoor blijft de XC90 onverminderd een buitengewoon comfortabele reisauto in zijn klasse. De D3 dieselmotor doet graag zijn best en koppelt redelijke prestaties aan een net brandstofverbruik, al lonkt de krachtiger D5 door zijn grotere daadkracht en reserves. Ook dat is immers een vorm van comfort en luxe.
Specificaties: Volvo XC90 D3 Geartronic

Lengte: 481 cm
Breedte: 194 cm
Hoogte: 178 cm
Wielbasis: 278 cm
Gewicht: 2041 kg
Inhoud kofferruimte: 249-1837 liter

Motorinhoud: 2400 cc
Brandstof: diesel
Vermogen: 163 pk / 4000 toeren
Koppel: 340 Nm / 1750 toeren
Aandrijving: voor
Acceleratie 0-100 km/h: 11.8 seconden
Topsnelheid: 190 km/h

CO2 uitstoot: 216 gr/km (E-label)
Verbruik: 8.2 l/100 km
Testverbruik: 8.3 l/100 km
Prijs vanaf: 63.995 euro
Bijtelling: 25%

bron: AutoVandaag
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Wat er niet op zit, kan ook niet kapot. Maar een verkoophit gaat het in elk geval niet worden.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21440
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Tja, je kon er op wachten ... Net als de KIA Sportage die ook als FWD leverbaar is, zijn dit uitvoeringen die bij mij geen goedkeuring kunnen dragen.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Vroeg of laat krijgt elke XC toch FWD, nu met korting vanaf het begin, goeie ontwikkeling.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

Oceanracer schreef:Wat er niet op zit, kan ook niet kapot. Maar een verkoophit gaat het in elk geval niet worden.
Toch zijn de verkopen omhoog gegaan door de D3, de XC90 verkoopt ook stukken beter dan de nieuwe Touareg.
Gebruikersavatar
bjacobs
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 08.08.2010 - 21:32
Locatie: Melick

De meeste lease kopers kopen de XC90 niet vanwege de terrein eigenschappen maar vanwege het uiterlijk (wat overigens binnenkort toch echt wel vernieuwd moet worden) en veiligheid. Dit maakt de XC90 voor enkele mensen meer bereikbaar.
Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline 2011
Toyota Corolla 1.6 VTT-i Aut. 2001

Volvo XC70 2.5 T Geartronic 2004
Ford Focus 1.8 Collection Wagon 2001
Lancia Ypsilon 1.1 Elefantino Blu 1998
Fiat Cinquecento 1.1 Sporting 1995
Daihatsu Charade 1.0 1989
Mini 1000E 1984
Datsun 120A FII Coupe de Luxe 1979
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Vraag me af hoeveel procent van de XC90's geleased worden.
Bij XC60 geloof ik dat graag, al moet ik zeggen dat mijn ouders erg blij zijn met de AWD.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Voelt toch een beetje als iemand die de marathon wil lopen met een houten been. Ik vind dat op een xc 4wd hoort.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Een XC90 met AWD is stilaan onbetaalbaar aan het worden door de relatief hoge CO2 uitstoot en de daar aan gekoppelde BPM, het verschil D3 versus D5-AWD is € 5.500,--
Volvo for life
Gebruikersavatar
Autogek
5th Gear member
Berichten: 1322
Lid geworden op: 30.12.2007 - 12:29
Locatie: De Lutte
Contacteer:

XC90 is nog steeds een mooie auto maar mijns inziens een beetje gedateerd.
Ik denk echter wel dat een D3 fwd het prima doet in een xc90.
Zal geen snelheidsmonster zijn maar ik denk dat de meeste xc90 rijders dit ook niet verwachten.
Verbruik is op dit moment toch ook wel erg belangrijk.
Edwin.

S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's

Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”