Hoi, Weet iemand wat de meest voorkomende oorzaken van een brandend ABS lampje zijn?
De mijne heeft 150000 gereden.
suggesties?
bvd sleutelaar
ABS probleem: lampje brandt (soms, soms niet)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
Dank voor je reactie. inderdaad mark IV.
Ik zal op een mooie droge dag een keer de wiel sensoren losdraaien en de viezigheid eraf halen.
Is dat moeilijk?
Ik zal op een mooie droge dag een keer de wiel sensoren losdraaien en de viezigheid eraf halen.
Is dat moeilijk?
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
De sensoren krijg je er nooit van ze leven heel uit. Maar waarom lees je niet eerst de diagnose uit voordat je misschien onnodig werk gaat doen? Veel minder werk dan je wielen verwijderen en tandkransen en tip van de sensoren schoonmaken. Dan weet je of het een sensor is en welke sensor het is.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
dank voor je reactie, ik ga het doen zoals je het voorstelt.
Ik hoop dat de regen wat minder wordt, dan ga ik kijken. Alhoewel, uitlezen van de diagnose is snel gedaan, ook bij miezerig weer.
Ik hoop dat de regen wat minder wordt, dan ga ik kijken. Alhoewel, uitlezen van de diagnose is snel gedaan, ook bij miezerig weer.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
IRoll, heb je ervaring met codes
1-4-1 faulty pedal sensor: shorted to ground or supply
1-4-2 faulty stop (brake) lamp switch: open circuit
?
ben benieuwd naar je reactie,
bvd sleutelaar
1-4-1 faulty pedal sensor: shorted to ground or supply
1-4-2 faulty stop (brake) lamp switch: open circuit
?
ben benieuwd naar je reactie,
bvd sleutelaar
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
141 is de sensor die meet hoever het rempedaal is ingetrapt. Deze zit in de rembekrachtiger ingebouwd.
142 is de schakelaar achter het rempedaal die ervoor zorgt dat je remlichten gaan branden als je het rempedaal intrapt. Als eerste zou ik eens kijken of al je remlichten nog branden en of de bedrading en connector van de schakelaar nog goed zijn. Daarna de codes wissen en na een proefrit met een paar keer remmen de codes nogmaals uitlezen. Geeft hij dan weer dezelfde codes dan kan je in het abs markIV manual op de skydrive de codes opzoeken. Daarin staat stap voor stap beschreven wat je moet doen. Manual is wel in het Duits, ik weet niet ofdat een probleem voor je is? De schakelaar en de sensor zijn vrij eenvoudig te vervangen.
142 is de schakelaar achter het rempedaal die ervoor zorgt dat je remlichten gaan branden als je het rempedaal intrapt. Als eerste zou ik eens kijken of al je remlichten nog branden en of de bedrading en connector van de schakelaar nog goed zijn. Daarna de codes wissen en na een proefrit met een paar keer remmen de codes nogmaals uitlezen. Geeft hij dan weer dezelfde codes dan kan je in het abs markIV manual op de skydrive de codes opzoeken. Daarin staat stap voor stap beschreven wat je moet doen. Manual is wel in het Duits, ik weet niet ofdat een probleem voor je is? De schakelaar en de sensor zijn vrij eenvoudig te vervangen.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
Dank voor je reactie IRoll.
Kunnen deze foutcodes verantwoordelijk zijn voor een brandend ABS lampje?
Ik heb de foutcodes namelijk uitgelezen bij koude motor, terwijl het abs lampje nog niet (opnieuw) brandde. Dit gebeurt zo nu en dan.
Uiteraard kan ik de foutcodes nog eens opnieuw uitlezen als het lampje weer aan is gegaan tijdens het rijden.
(duits is trouwens geen probleem, dankje.)
gr. Kaspar
Kunnen deze foutcodes verantwoordelijk zijn voor een brandend ABS lampje?
Ik heb de foutcodes namelijk uitgelezen bij koude motor, terwijl het abs lampje nog niet (opnieuw) brandde. Dit gebeurt zo nu en dan.
Uiteraard kan ik de foutcodes nog eens opnieuw uitlezen als het lampje weer aan is gegaan tijdens het rijden.
(duits is trouwens geen probleem, dankje.)
gr. Kaspar
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen, maar ik denk van wel.Kunnen deze foutcodes verantwoordelijk zijn voor een brandend ABS lampje?
Maakt niet uit, je zal geen andere codes krijgen. Deze storingen zitten opgeslagen in de abs computer en hoeven dus niet perse een actuele storing te zijn. Kan ook gebeuren door sleutelen bijv. Daarom reset de diagnose box of haal de min v.d. accu een paar minuten los. Daarna een testrit maken en weer uitlezen. Heb je dan weer dezelfde codes dan is het een actuele storing.Uiteraard kan ik de foutcodes nog eens opnieuw uitlezen als het lampje weer aan is gegaan tijdens het rijden.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Meestal zit de storing in de ABS ring onder het stuur!
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Herstel,,
In de ABS module bedoel ik natuurlijk,haal twee dingen door elkaar nu..
In de ABS module bedoel ik natuurlijk,haal twee dingen door elkaar nu..

-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik was iets te snel,
Sensoren aan de wielen moeten natuurlijk ook schoon zijn enz,maar meestal is de unit de boosdoener,,,
Sensoren aan de wielen moeten natuurlijk ook schoon zijn enz,maar meestal is de unit de boosdoener,,,
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
bedankt voor alle reacties.
Gisteren winterbanden eronder, en zag dat de sensoren op zich redelijk schoon zijn.
De foutcodes: zie boven. Geen codes over de sensoren.
Ik denk dat ik nog eens ga proberen de connectoren van 1. de remlichtschakelaar te verwijderen en terug te zetten, en 2. van de pedaalsensor in de hoofdremcylinder.
Aan IRoll: de remlichten doen het (gelukkig) wel.
Kan het zijn dat als de remlichtschakelaar te laat reageert (dus pas bij vrij diep indrukken van de rempedaal) je dan een dergelijke storing krijgt?
Gisteren winterbanden eronder, en zag dat de sensoren op zich redelijk schoon zijn.
De foutcodes: zie boven. Geen codes over de sensoren.
Ik denk dat ik nog eens ga proberen de connectoren van 1. de remlichtschakelaar te verwijderen en terug te zetten, en 2. van de pedaalsensor in de hoofdremcylinder.
Aan IRoll: de remlichten doen het (gelukkig) wel.
Kan het zijn dat als de remlichtschakelaar te laat reageert (dus pas bij vrij diep indrukken van de rempedaal) je dan een dergelijke storing krijgt?
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Stel de reml.sch. even opnieuw af, wel zo veilig als je achterligger je remlichten wat eerder kan zien oplichten. Zou best eens kunnen dat het een met het ander te maken heeft en dat je storing weg is. Na het afstellen niet vergeten om de codes te wissen!Kan het zijn dat als de remlichtschakelaar te laat reageert (dus pas bij vrij diep indrukken van de rempedaal) je dan een dergelijke storing krijgt?
Hier onder kan je zien hoe het afstellen te werk gaat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
heb de remlicht schakelaar eruit gehad. nu blijft het abs lampje permanent branden! hij zit er wel weer in en fuctioneert verder goed. de remlichten branden nu prima als ik de pedaal indruk. wat is er loos?
de foutcodes zijn net na resetten wonderwel nu nog steeds nul. heb overigens nog niet gereden.
mijn indruk is dus dat er nu sowieso een fout in deze schakelaar zit.
of kan het zijn dat er nu een lekstroom is via de pedaal naar de pedaalhoogte sensor in de abs unit? misschien door versletengeleidebussen van de pedaalas?
de foutcodes zijn net na resetten wonderwel nu nog steeds nul. heb overigens nog niet gereden.
mijn indruk is dus dat er nu sowieso een fout in deze schakelaar zit.
of kan het zijn dat er nu een lekstroom is via de pedaal naar de pedaalhoogte sensor in de abs unit? misschien door versletengeleidebussen van de pedaalas?
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
inmiddels gaat het abs lampje altijd weer uit na start. het gaat wel altijd na een stuk rijden weer aan. dat moment is altijd onverwacht, dus niet speciaal bij remmen of zo. ook bij constante snelheid op de snelweg.
de foutcodes zijn er wel weer: idem.
misschien is er een samenhang met een ander probleem:
nu heb ik nl. ook de dynamo moeten vervangen. er was al eerder voorgevallen dat er te weinig laadstroom was. daarna weer een periode dat ie wel bijlaadde, alleen bij stationair te weinig (acculampje ging dan zacht branden).
Met de nieuwe dynamo hoop ik dat wellicht de abs foutmelding ook is opgelost.
Opmerkelijk was trouwens ook dat met de stukke dynamo het srs (airbag) lampje af en toe knipperde.
ik zal zien.
iemand met een stukke dynamo ook iets dergelijks gehad?
de foutcodes zijn er wel weer: idem.
misschien is er een samenhang met een ander probleem:
nu heb ik nl. ook de dynamo moeten vervangen. er was al eerder voorgevallen dat er te weinig laadstroom was. daarna weer een periode dat ie wel bijlaadde, alleen bij stationair te weinig (acculampje ging dan zacht branden).
Met de nieuwe dynamo hoop ik dat wellicht de abs foutmelding ook is opgelost.
Opmerkelijk was trouwens ook dat met de stukke dynamo het srs (airbag) lampje af en toe knipperde.
ik zal zien.
iemand met een stukke dynamo ook iets dergelijks gehad?
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
het lag niet aan de dynamo, "als stoorzender". nu eerst de rempedaalsensor vervangen.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
er zit nu een nieuwe remlichtsensor in, maar het euvel blijft.
Het handboek geeft aan dat dan wellicht de hele abs-tracs computer vervangen moet worden. hmpf.
Heb jij dit wel eens bij de hand gehad IRoll?
Op Ebay zijn de 2e hands gebruikte stuurunits (mét TRACS, ze zijn er ook zonder) zo rond de 190 euro. Rima moet ik nog bellen. Ben benieuwd wat ze vragen. Het zal ongetwijfeld niet mals zijn.
Het handboek geeft aan dat dan wellicht de hele abs-tracs computer vervangen moet worden. hmpf.
Heb jij dit wel eens bij de hand gehad IRoll?
Op Ebay zijn de 2e hands gebruikte stuurunits (mét TRACS, ze zijn er ook zonder) zo rond de 190 euro. Rima moet ik nog bellen. Ben benieuwd wat ze vragen. Het zal ongetwijfeld niet mals zijn.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic