aanjager, ventilator of aansturing verwarming stuk?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
b-j
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 08.01.2011 - 15:53

Hallo,

Ik rij een v70 2.4 op lpg uit 2000. Ik ben mijn mijn v70 naar de dealer geweest alleen hun konden niet vertellen wat het was.

Het draaiknopje om de verwarming in te stellen en daarmee de snelheid lijkt het gewoon te doen. Het oranje lichtje en de de rij groene leds doen het gewoon maar er gebeurt niks. Ik het het handschoenenkastje eruit gehaald. Stekkers los gehaald, alles zuiver gemaakt maar geen resultaat.

Voordat er helemaal niks meer gebeurde leefde de verwarming zijn eigen leventje.

De temperatuur werkt wel gewoon. De lucht uit de ventilatieroosters is warm. Er is alleen geen luchtverplaatsing.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Controleer of je wel spanning heb op de ventilator stekker, 12 volt op de dikke draden en 0 tot 5 volt op de blauwe draad.

De ventilator heeft een aparte voeding, check de zekering hiervan.

Wel raar dat de dealer hier niet uit komt
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
emiel62
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 08.10.2009 - 22:32

In het ventilatorhuis zit een spanningsregelaar die het toerental van je ventilator bepaalt. (aluminium blokje met koelribben en transistor etc). Deze regeling is bij mij ook een keer stuk geweest. Ventilator gewisseld met 1 van de sloop voor 70 euro. Genoemde check van Johan is een goede start naar het zoeken van de oorzaak. Is dat allemaal oke, dan kan genoemde probleem de oorzaak zijn.

succes,
grt
V 70 bj sept 2001, 170 pk, vialle LPI
b-j
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 08.01.2011 - 15:53

Super bedankt. Ik ga dit snel testen en laat het dan jullie weten.

Het handschoenenkastje ligt er nog uit, kan er dus snel bij. Moet ik nog iets in de gaten houden als ik de ventilator los schroef?

Ik had de bediening van de verwarming eruit gehaald. Schoongemaakt, het thermostaatje stof vrij gemaakt. Toen deze bediening er nog niet in zat wilde de cv het niet meer doen. Nadat ik het bedieningspaneel terug had geplaats deed deze het wel weer. maar een van de twee schermpjes bij de km-teller doed het nu niet???

Misschien moet mijn software geupdated worden??
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Begrijp ik uit bovenstaande tekst dat je het ECC-paneel hebt verwijderd zonder de accu los te hebben gekoppeld? :shock:
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
b-j
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 08.01.2011 - 15:53

Uit jouw reactie blijkt dat dat niet zo slim was.... :(
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Niet zo slim is in deze voorzichtig uitgedrukt...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
b-j
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 08.01.2011 - 15:53

wat nu?
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Wat gebeurd is, is gebeurd.

Met de losgekoppelde accu alles weer aansluiten, contact op stand II en accu weer aansluiten. Dan de motor starten en kijken wat er gebeurt.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
b-j
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 08.01.2011 - 15:53

Oke ga ik morgen meteen proberen. Bedankt voor de tip
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Oceanracer schreef:Wat gebeurd is, is gebeurd.

Met de losgekoppelde accu alles weer aansluiten, contact op stand II en accu weer aansluiten. Dan de motor starten en kijken wat er gebeurt.
En 10 minuten wachten ná het loskoppelen van de accu.
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

Zodra je de onderkant ventilator los hebt kan je de 2 stekkers zien:
1x naar voorschkelweerstand
1x naar kachelmotor

Je kan de kachelmotor dan voeren met 12 V dan weet je welk onderdeel je nodig hebt. De weerstand is dacht ik €70 nieuw dus daarvoor zou ik niet naar de sloop gaan.

suc6
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Zo ziet de stekker eruit en het is er maar een, ik zou niet zo gauw ergens spanning op gaan zetten, beter is eerst even meten met een goede multi meter.

12 volt over de rode (+) en de zwarte (-) en 0 tot 5 volt over de blauwe en zwarte, afh vd stand van aanjager knop

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
b-j
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 08.01.2011 - 15:53

Ik heb jullie tips opgevolgd. Eerst doorgemeten, rood 12 volt blauw krijgt bijna 9 volt???
Accu tip ook geprobeert, geen resultaat.
Mijn rechterdisplay doet het ook niet. Ramen funtioneren wel goed.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

[quote="b-j"]Ik heb jullie tips opgevolgd. Eerst doorgemeten, rood 12 volt blauw krijgt bijna 9 volt???
Accu tip ook geprobeert, geen resultaat.
Mijn rechterdisplay doet het ook niet. Ramen funtioneren wel goed.[/quo


Op de blauwe 9 volt,dat kan dus niet..dan is de kachelweerstand stuk.
zet op de rode draad een plus en op de blauwe een min,eerst stekkertje loshalen en kijk dan of de motor draait.zoniet,dan is de motor stuk..
b-j
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 08.01.2011 - 15:53

Dat hebben we geprobeerd...de motor draait niet. Kan ik die weerstand zelf vervangen en weten jullie waar ik die het beste kan kopen?
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Als je 9 volt op de blauwe draad meet dan is dat niet goed.

Neem de stekker los en meet op de blauwe draad tov de min deze moet van 0 tot 5 volt gaan afh. vd de draai knop vd de verwarmings bedienings unit.

Als deze dan nog 9 volt aangeeft is de bed. unit stuk
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Gezien het feit dat voor die tijd de aanjager al een eigen leven leidde, acht ik die kans bijzonder groot.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

Johan s60 schreef:Zo ziet de stekker eruit en het is er maar een, ik zou niet zo gauw ergens spanning op gaan zetten, beter is eerst even meten met een goede multi meter.
Ok, ik had het dus niet over ERGENS spanning op zetten noch over 1 stekker. Als men via het forum iets zelf wil aanpakken is lezen en vragen stellen bij twijfel een eerste voorwaarde.
Ook het testen met aangesloten kabels in een kapot systeem raad ik ten zeerste af ! En wie weet wat er gebeurd als je bus-kabels en aansturing met aangesloten accu een vroeger ogenschijnlijke onschuldige weerstandsmeting doet ? Ik iig niet...

Mijn advies ging dus over het DIREKT aansluiten van de MOTOR, NIET over de voorschakelweerstand ! Wat nu dus wel is gedaan.....

Bij mij kon ik de motor direkt aansturen dus zonder voorschakel weerstand maar dat was zonder zwart kapje. De 2 stekkers zitten namelijk op de voorschakelweerstand en daar zie je direkt 2 draden naar de motor gaan.
Dat zou ik toch eerst controleren voor ik iets aan zou schaffen.

ECC €600, weerstand €70 en motor weet ik niet meer...
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat had ik ook al aangegeven,maar helaas..
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”