Beste volvo-liefhebbers,
Na ruim 4 jaar mijn volvo 440 uit 1995 ingeruild voor een S40 uit 1997. Wat een verschil! Maar echter wel een probleempje: bij de koude start komt er uit de motor een fluitend geluid (misschien enigszins vergelijkbaar met een v-snaar die slipt) -er loopt iets aan-, maar alleen bij een bepaald (laag) toerental en als de motor koud is. Bij warm worden van de motor verdwijnt het geluid snel.
De volvo-dealer en de ANWB er naar laten kijken maar beiden konden het geluid niet lokaliseren en (dus) niet helpen. Ook op het forum zie ik niets vergelijkbaar.
Iemand enig idee? Gr.
Fluittoon bij koude start
- Migaddo
- 2nd Gear member
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 29.06.2010 - 21:31
- Locatie: Amsterdam
Wellicht de luchpomp die je Katalysator verwarmt, als de lager niet lekker meer is, kan hij wel vreemde geluiden geven. Bij mij deed hij het helemaal niet meer, en ik heb hem gewoon afgekoppeld. Hij zit onder je zekeringkastje onder je motorkap.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47
Hier precies hetzelfde. Heb ook een 1.8 '97-er. Fluittoon ook inderdaag bij lage toeren 1000-2000 ongeveer en bij opwarmen motor snel weg. Ik kan 't ook niet goed lokaliseren. Lijkt bij mij ergens bij stuurbekrachtigingspomp weg te komen. De eerder genoemde luchtpomp onder de zekeringskast heb ik niet (vanaf mei '97 zijn deze niet meer gemonteerd).
Heb dit wel al 3 winters lang, verder geen beperking of problemen opgeleverd tot nu toe. Wel benieuwd idd wat het moet zijn.
Zelf al even gedacht aan 'vliegroest' of 'droge multiriem' maar wat vettigheid hierop deed niets...
TIPS??
Heb dit wel al 3 winters lang, verder geen beperking of problemen opgeleverd tot nu toe. Wel benieuwd idd wat het moet zijn.
Zelf al even gedacht aan 'vliegroest' of 'droge multiriem' maar wat vettigheid hierop deed niets...
TIPS??
- blue nautic
- 3rd Gear member
- Berichten: 351
- Lid geworden op: 25.08.2007 - 15:06
- Locatie: omgeving arnhem
Beste volvo-liefhebbers,
Na ruim 4 jaar mijn volvo 440 uit 1995 ingeruild voor een S40 uit 1997. Wat een verschil! Maar echter wel een probleempje: bij de koude start komt er uit de motor een fluitend geluid
ik had ook een fluitje onder de kap,en met een warme motor niet... oorzaak klein scheurtje in het spruitstuk ,werd het warm ging ie dicht . moet er wel bij zeggen dat het bij mijn v70 was.
v50 2.4***** black sapphire metallic-off black dala*****17"; phorbus.--04
v40 desert wind pearl 1.8 2001 (exit) 60-gv-rh
v70 nautic blue metallic 2.5 1998 (exit) tl-rt-01
v40 desert wind pearl 1.8 2001 (exit) 60-gv-rh
v70 nautic blue metallic 2.5 1998 (exit) tl-rt-01
- blue nautic
- 3rd Gear member
- Berichten: 351
- Lid geworden op: 25.08.2007 - 15:06
- Locatie: omgeving arnhem
ijs vorming bij een snaar .....
v50 2.4***** black sapphire metallic-off black dala*****17"; phorbus.--04
v40 desert wind pearl 1.8 2001 (exit) 60-gv-rh
v70 nautic blue metallic 2.5 1998 (exit) tl-rt-01
v40 desert wind pearl 1.8 2001 (exit) 60-gv-rh
v70 nautic blue metallic 2.5 1998 (exit) tl-rt-01
- Pantagorian
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 22.01.2011 - 23:18
- Locatie: Apeldoorn
Ik heb exact hetzelfde! Zelf ook geen last meer na 2 minuten ongeveer van het geluid
Nu: Volvo S40 1.8i 16v 1996, ca 188.000.
Vorige: Volvo 440 1.6i 1996, 110.000.
Vorige: Volvo 440 1.6i 1996, 110.000.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Amsterdam
Dank voor jullie reacties tot nu toe. Geluid is bij het starten inderdaad sterker als het koud is buiten (zoals afgelopen december), maar ook afgelopen zomer had ik er last van. Ik zal in ieder geval jullie suggesties voorleggen aan de dealer.
Groet!
Groet!
Na ruim 4 jaar een 440 1.8i (1995) sinds aug 2010 een Volvo S40 1.8i (1997)
- Pantagorian
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 22.01.2011 - 23:18
- Locatie: Apeldoorn
Ik kan niet in je portomonnee kijken, maar als je dit heel irritant vind moet je het laten maken, in principe kan je hiermee gewoon doorrijden hoor.zeeburger schreef:Dank voor jullie reacties tot nu toe. Geluid is bij het starten inderdaad sterker als het koud is buiten (zoals afgelopen december), maar ook afgelopen zomer had ik er last van. Ik zal in ieder geval jullie suggesties voorleggen aan de dealer.
Groet!
Het maakt niets kapot in je motor, en het is eigenlijk een beetje de blinde darm van de motor.
Nu: Volvo S40 1.8i 16v 1996, ca 188.000.
Vorige: Volvo 440 1.6i 1996, 110.000.
Vorige: Volvo 440 1.6i 1996, 110.000.
Ehm,
dat geluid bij het starten heb ik ook. Het is inderdaad de luchtpomp die je de eerste 136 seconden hoort op het moment dat bij het starten het koelwater tussen de -11 en +35 graden celcius is.
Zodra de kachel van de auto aanslaat zal je horen dat de pomp stopt met werken.
Deze luchtpomp maakt uit van het PAIR systeem. Inderdaad een Secundair catalysatie systeem dat er voor zorgt dat je auto wat schoner rijdt tijdens de koude start. Het is GEEN essentieel onderdeel bij het starten en rijden van de auto heb ik mij op het volvo40forum laten vertellen.
3 opties:
1. MALLOOT! je koopt toch niet echt voor 330,- ex btw ex inbouw een nieuwe pomp!?
2. Je gaat even langs de sloop en sloopt er in 5 minuten eentje uit. Ja, het is zo eenvoudig. (Ik heb het vandaag zelf staan doen)
3. Je trekt het stekkertje los en kijkt er niet meer naar.
Het gaat om deze pomp:

en hij zit hier:

Succes!
dat geluid bij het starten heb ik ook. Het is inderdaad de luchtpomp die je de eerste 136 seconden hoort op het moment dat bij het starten het koelwater tussen de -11 en +35 graden celcius is.
Zodra de kachel van de auto aanslaat zal je horen dat de pomp stopt met werken.
Deze luchtpomp maakt uit van het PAIR systeem. Inderdaad een Secundair catalysatie systeem dat er voor zorgt dat je auto wat schoner rijdt tijdens de koude start. Het is GEEN essentieel onderdeel bij het starten en rijden van de auto heb ik mij op het volvo40forum laten vertellen.
3 opties:
1. MALLOOT! je koopt toch niet echt voor 330,- ex btw ex inbouw een nieuwe pomp!?
2. Je gaat even langs de sloop en sloopt er in 5 minuten eentje uit. Ja, het is zo eenvoudig. (Ik heb het vandaag zelf staan doen)
3. Je trekt het stekkertje los en kijkt er niet meer naar.
Het gaat om deze pomp:

en hij zit hier:

Succes!
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Die pomp kun je gewoon laten vervallen,die zijn maar even gebruikt op dit type Volvo,maar bleek geen succes te zijn.
Heeft ook geen toegevoegde waarde voor wat dan ook!
Heeft ook geen toegevoegde waarde voor wat dan ook!
Ik fix hem in dit geval omdat ik hem tegen kwam op de sloop vandaag en dan gaat het vanuit het oogpunt: als het er op zit, zal het werken.
Zo niet: stekker los. Eventueel uitbouwen en waar nodig slangen doorkoppelen. Scheelt weer 3-4kg gewicht onder de kap.
Zo niet: stekker los. Eventueel uitbouwen en waar nodig slangen doorkoppelen. Scheelt weer 3-4kg gewicht onder de kap.
- Pantagorian
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 22.01.2011 - 23:18
- Locatie: Apeldoorn
hmmz denk ook maar dan dat ik stekkertje eruit wip danRamon&Ramon schreef:Die pomp kun je gewoon laten vervallen,die zijn maar even gebruikt op dit type Volvo,maar bleek geen succes te zijn.
Heeft ook geen toegevoegde waarde voor wat dan ook!

Nu: Volvo S40 1.8i 16v 1996, ca 188.000.
Vorige: Volvo 440 1.6i 1996, 110.000.
Vorige: Volvo 440 1.6i 1996, 110.000.
- Pantagorian
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 22.01.2011 - 23:18
- Locatie: Apeldoorn
Edit in Mei 2012:
Je kan het denk ik ook afwachten:
Op de ene manier na mijn vakantie in Oostenrijk vorig jaar,
maakt de luchtpomp een soort klikgeluid.. ( vrij hard. )
Het startgeluid sloeg pardoes af, en daarna nooit meer gehoord.
Het vreemde is: Na controle bleek de pomp in werking te zijn.
Het heeft zichzelf gewoon opgelost.
Blijk ik nu een auto met "Borg" technologie te hebben!
Je kan het denk ik ook afwachten:
Op de ene manier na mijn vakantie in Oostenrijk vorig jaar,
maakt de luchtpomp een soort klikgeluid.. ( vrij hard. )
Het startgeluid sloeg pardoes af, en daarna nooit meer gehoord.
Het vreemde is: Na controle bleek de pomp in werking te zijn.
Het heeft zichzelf gewoon opgelost.
Blijk ik nu een auto met "Borg" technologie te hebben!
Nu: Volvo S40 1.8i 16v 1996, ca 188.000.
Vorige: Volvo 440 1.6i 1996, 110.000.
Vorige: Volvo 440 1.6i 1996, 110.000.