Mijn collega rijdt een phase I v40 1.8i op LPG (Prins VSi). Wanneer de wagen rijdt, no problems... maar in een tijdsbestek van zo'n 2000km zijn er nu ondertussen 4 of 5 bobines defect gegaan.
Heeft iemand een verklaring hiervoor?
Nieuwe steken is een easy job... maar als het in zo'n rap tempo gaat, moet er een andere oorzaak voor zijn dan ouderdom. Ook splinternieuwe, origineel volvo gaan binnen enkele duizend kilometers dus kapot.
V40 vreet bobines...
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Is er wat waarneembaar op de defecte bobines? Of zien deze op het oog er prima uit?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
alleen de bobines die stuk gaan of meerdere dingen zoals de lampen die snel stuk gaan enz enz..
Of de bougiekabels hebben een te hoge weerstand waardoor ze dus stuk gaan de bobines.
Of de bougiekabels hebben een te hoge weerstand waardoor ze dus stuk gaan de bobines.
- Brinky
- 2nd Gear member
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 17:55
- Locatie: Vjenne
Ramon, dank voor je reactie. 't Zijn dingen die ook overwogen heb, maar:
1) of lampen snel stuk gaan... geen idee. Je denkt zeker aan een te hoge laadspanning van de dynamo? Toevallig is die 14 dagen geleden vervangen (de dynamo). Hoe daarvoor de laadstroom was, geen idee. Morgen ga ik met de wagen bezig, zal dan ook even met draaiende motor de boordspanning meten.
2) bougiekabels zijn ook nog vrij nieuw (<6 maanden oud).
1) of lampen snel stuk gaan... geen idee. Je denkt zeker aan een te hoge laadspanning van de dynamo? Toevallig is die 14 dagen geleden vervangen (de dynamo). Hoe daarvoor de laadstroom was, geen idee. Morgen ga ik met de wagen bezig, zal dan ook even met draaiende motor de boordspanning meten.
2) bougiekabels zijn ook nog vrij nieuw (<6 maanden oud).
'84 Saab 900 T16 Sedan
- Brinky
- 2nd Gear member
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 17:55
- Locatie: Vjenne
Hmmm, als het beestje naar de dokter moet is-ie plotsklaps beter, zul je altijd zien. De wagen liep netjes op 4 poten... dus dan is het lastig constateren welke 'defect' is.
Laadstroom is 13,3 volt. Krap aan... maar is zeker niet te hoog.
Afijn, we wachten even af...
Laadstroom is 13,3 volt. Krap aan... maar is zeker niet te hoog.

Afijn, we wachten even af...
'84 Saab 900 T16 Sedan