Enkele weken geleden ging ik met m'n V50 2.0d uit 2004 naar de dealer voor het 160k km onderhoud. De airconditioning is hervuld en de remblokken vooraan vervangen. Verder geen abnormale dingen.
Getallenfreak als ik ben hou ik het verbruik van m'n wagen nauwgezet bij in Excel. Wat nu erg opvalt is dat ik 2000 km na m'n onderhoud 10 % meer verbruik dan vlak ervoor (6,3 l/100 km = 1 op 15,9 in plaats van 5,7 l/100 km = 1 op 17,5). Mijn rijgedrag is niet veranderd. Veel snelwegkilometers aan een heel constante 130 km/u (geen cruise control, spijtig genoeg ...)
Ook vorig jaar deed het verbruik na het onderhoud erg raar, maar toen is de software van de motor vervangen, en weet ik het daaraan.
Zijn er nog 2.0d-rijders die dit hebben opgemerkt? Of is dit abnormaal en ga ik best terug naar de garage?
Toename verbruik na onderhoud
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 15.07.2010 - 22:25
Ik vermoed dat het een combinatie is van kort na het onderhoud effectief iets visceuzere olie. Nadien zal het echter de koude zijn die gaat spelen.
Doordat ik iets meer dan 20k km rijd per jaar, valt mijn onderhoud ongeveer samen met de begin van de koudere dagen van het jaar. Dus nadat de stijging door de nieuwe olie voorbij is, zorgt de koude ervoor dat het verbruik de eerste 10 km (veel) hoger ligt, wat gemiddeld voor een gematigde, maar toch significante stijging zorgt ...
Is maar een hypothese, natuurlijk. Intussen is het verbruik ongeveer stabiel, op 6,3 à 6,5 l/100 km, gelijk aan het verbruik van vorige winter. Niets ongewoons met andere woorden.
Toch bedankt voor de antwoorden!
Doordat ik iets meer dan 20k km rijd per jaar, valt mijn onderhoud ongeveer samen met de begin van de koudere dagen van het jaar. Dus nadat de stijging door de nieuwe olie voorbij is, zorgt de koude ervoor dat het verbruik de eerste 10 km (veel) hoger ligt, wat gemiddeld voor een gematigde, maar toch significante stijging zorgt ...
Is maar een hypothese, natuurlijk. Intussen is het verbruik ongeveer stabiel, op 6,3 à 6,5 l/100 km, gelijk aan het verbruik van vorige winter. Niets ongewoons met andere woorden.
Toch bedankt voor de antwoorden!
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Dat effect krijg je in elk geval als je er 5W40 in hebt zitten in plaats van 5W30.
Bin there done that...
Bin there done that...
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
5W40 in de auto gehad ipv 5W30, verbruik 5-10% hoger
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Bin is een prullenbak, misschien dat 945i dat bedoeld.
Als je meer wilt weten over het gezegd Been there, done that...
http://www.phrases.org.uk/meanings/been ... -that.html
Als je meer wilt weten over het gezegd Been there, done that...
http://www.phrases.org.uk/meanings/been ... -that.html
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Is de distributieriem ook vervangen?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 15.07.2010 - 22:25
@Ramon&Ramon: De distributieriem moet pas op 240k km vervangen worden. Daar zit ik voorlopig nog niet (nu 170k km op de teller).
@MartenS40: andere olie, zou kunnen, maar ik heb er geen idee van, de garage heeft het niet vermeld. Aangezien het vlak voor de winter was dat ik m'n onderhoud liet doen, zou je denken dat ze net lichtere olie zouden gebruiken die het verbruik zou verminderen?
Ter info, hierbij de grafiek die het verloop van m'n verbruik geeft over de anderhalf jaar dat ik nu met m'n Volvo rijd:
@MartenS40: andere olie, zou kunnen, maar ik heb er geen idee van, de garage heeft het niet vermeld. Aangezien het vlak voor de winter was dat ik m'n onderhoud liet doen, zou je denken dat ze net lichtere olie zouden gebruiken die het verbruik zou verminderen?
Ter info, hierbij de grafiek die het verloop van m'n verbruik geeft over de anderhalf jaar dat ik nu met m'n Volvo rijd:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 11.02.2011 - 08:49
Is de batterij afgekoppeld geweest tijdens het onderhoud?
Als ik me niet vergis heeft deze ook een motormanagement dat 'leert' hoe een bestuurder ermee rijdt en past zich daarop aan, als de wagen echter een tijd zonder batterij heeft gezeten (of wat updates heeft gekregen) kan het zijn dat die terug gereset is en dus weer moet beginnen aanleren. Normaal moet je verbruik na verloop van tijd gewoon weer gaan zakken.
Als ik me niet vergis heeft deze ook een motormanagement dat 'leert' hoe een bestuurder ermee rijdt en past zich daarop aan, als de wagen echter een tijd zonder batterij heeft gezeten (of wat updates heeft gekregen) kan het zijn dat die terug gereset is en dus weer moet beginnen aanleren. Normaal moet je verbruik na verloop van tijd gewoon weer gaan zakken.
Vrouwtje: V50 DrivE Start/Stop, MY12, R-design, Xenon, regensensor, gelamineerd glas, BLIS,park sensoren achter & voor, LED daglichten, zwart leder, kinderzitjes achter, RTI, kinderbeveiliging, alarm
Zelf: Citroen C5 Tourer, Firmawagen (anders koop je geen fransman
)
Resto project: '95 480 GT Turbo
Zelf: Citroen C5 Tourer, Firmawagen (anders koop je geen fransman

Resto project: '95 480 GT Turbo
- S40 Momentum
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:47
Dacht ik eigenlijk ook meteen aan. Misschien lopen ze TE veel aan? (remblokjes lopen altijd wel wat aan op de remschijven zonder dat er geremd wordt, maar teveel kan lijden tot een hoger verbruik)tjompe schreef:...Misschien slepen je nieuwe remblokjes ?....
Is hij niet toevallig wat langzamer geworden?
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998