Advies gevraagd: op zoek naar XC90

Gebruikersavatar
vvrijder
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 12.01.2011 - 19:13
Locatie: Terschuur

Als iemand advies heeft bij het volgende, graag!

We zijn op zoek naar een XC90 2.5T of D5 uit 2003/4 tussen de 12 en 15.000 euro. Dat betekent km-standen boven de 180.000, heb ik al gezien.

Waar ik op moet letten als ik het forum goed doorgespit heb:

- Distributieriem vervangen
- Remmen nagekeken/vervangen
- Versnellingsbak gereviseerd
- Geen interieurnaden gescheurd
- Geen tik- of rammelgeluiden tijdens het rijden

Nu is de D5 ook boven de 200.000km een van de meest probleemloze XC90's heb ik begrepen, maar dan moet al wel het een en ander vervangen/gereviseerd zijn.

Mis ik nog aandachtspunten in de zoektocht?
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Als je onbedoeld geen FWD wilt aanschaffen, zou ik in elk geval dit topic even doorlezen.

Ga ook niet over één nacht ijs. Zo gaan sommige XC90's als een natte krant door de bocht door een defect stuurhuis. Zorg er voor dat je weet hoe een XC hoort te rijden.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
vvrijder
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 12.01.2011 - 19:13
Locatie: Terschuur

Dank je voor de tips! Fijn, hier heb ik wat aan.

We hebben al gereden in een 2.5T. Die stuurde juist in de bocht wel scherp, maar boven de 50/60 wazig. Maar volgens mij is dat 'normaal jeep-gedrag' :wink:

Ik moet dus wat betreft de AWD even checken of ik de cardanas met de hand rond kan draaien. Zal 't onthouden!
Gebruikersavatar
awedzing
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 12.03.2010 - 16:08
Locatie: Edebäck, Zweden
Contacteer:

Hier in Zweden kosten ze tussen de 15000 en 23000 euro. Ik weet echter niet hoeveel bpm je dan nog moet betalen wanneer je er één naar Nederland zou halen.
Onze belevenissen in Zweden zijn hier: http://www.prive.route62.nu te volgen.

Volvo XC90 D5 R-Design II - 200pk -7 zits MY2010 - xeon, geartronic, lightforce zonder E-merk, 220V
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dat wazige stuurgedrag kan dus ook worden veroorzaakt door een defect stuurhuis. Vandaar dat je er in meer dan ééntje moet hebben gereden om dit goed aan te voelen. Een nieuw stuurhuis gaat je namelijk een slordige € 1.500,- kosten.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
vvrijder
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 12.01.2011 - 19:13
Locatie: Terschuur

Dank voor alle tips. Er is er inmiddels één aangeschaft! Een D5 uit 2003 met 2,5 ton op de teller. Maar rij- en stuurgedrag als bij een nieuwe. Die 163pk is misschien niet veel, maar voor het sportieve werk hebben we wel iets anders. De 4x4 werkt nog, het interieur is netjes, de motor loopt goed en de remmen zijn vervangen. Enige wat me zorgen baart is de bak, maar dat risico is dan maar bewust aangegaan, zullen we maar zeggen.

Wat er nu op de planning staat, is een gedeeltelijke ombouw naar de facelift (MY2007). Vooral aan de achterkant. De skidplate van de facelift heb ik al via Marktplaats op de kop getikt. Ik ga nu op zoek naar de chroomstrip voor boven de nummerplaat en naar de achterlichten...

Iemand nog tips???
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ehhhh, foto's?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 357
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Achterlichten, skidplates (voor en achter) etc. Bijna alles is te koop op Ebay. Met name in Duitsland, UK en USA.
Ik heb de volgende net binnen: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWNX:IT

Moeten natuurlijk wel nog gespoten worden.

Voor de acherlichten van de facelift moet je wel e.e.a. aan de fittingen aanpassen. Deze zitten op een andere plek dan van voor de facelift.
Gebruikersavatar
vvrijder
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 12.01.2011 - 19:13
Locatie: Terschuur

Dank je pimsam. Er staat op Ebay inderdaad veel meer te koop via internet dan bij ons in NL.
Enige wat ik aan de voorkant wil doen is een andere grill (of de nieuwste met nieuw logo, of de V8 grill...).
Voor de achterkant ben ik dus al een eind met de skidplate en ook die chroomstrip zal niet zo moeilijk zijn. De achterlichten wordt inderdaad het lastigste...
Gebruikersavatar
vvrijder
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 12.01.2011 - 19:13
Locatie: Terschuur

Voor oceanracer nog even een foto van de nieuwe huiszweed alhier:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Mooi bakkie! Geniet ervan!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Met privacyglas? Gaaf hoor!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Zo, nette wagen. Ik vraag me wel af waarom je je zorgen maakt om de bak? Wat is de aanleiding daarvoor?
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
vvrijder
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 12.01.2011 - 19:13
Locatie: Terschuur

Dankjulliewel!

De bak baart me zorgen, omdat tijdens de proefrit het volgende naar voren kwam:

Als je op constante snelheid ergens tussen de 50 en 60 het gas even loslaat en hem even laat 'zeilen' om vervolgens meteen daarna weer wat gas bij te geven, zit er een momentje van nietsdoen tussen waarna de motor voel en hoorbaar (een tik) aangrijpt. Alsof hij er inklikt of alsof de versnelling er met een kloenk invalt. Sorry, ik kan het niet veel beter uitleggen dan dit... Hij deed dat trouwens op geen enkele andere snelheid.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Software-update of flushen wil nog wel eens helpen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Dieselross
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 30.11.2006 - 20:17
Locatie: Zwolle

Mooie auto, veel plezier ermee!

Groet,
een XC70 rijder (met 330.000 km!)
XC90 T6 Inscription 2018 115.000 km
XC90 3.2 Sport 2007 270.000 km
850 2.5 20v 1994
850 T-5 automaat 1995
S70 2.0 LPG automaat 1997 410.000 km
V70 2.5D automaat luxery-line 1999
XC70 D5 AWD geartronic, Inscription, Prestige/Mobility Line, zwart 2004, 500.000 km
Volvo V70 2.5 Automaat 2005
Ford S-Max 2.5T 2008 265.000 km
Gebruikersavatar
Chiel
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 16.09.2009 - 17:34
Locatie: Ermelo

altijd mooi zo'n XC90, veel plezier ermee.
grtn
Chiel
V70 2.4D Edition Geartronic 2006
V60 D4 Momentum 2014
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

Iemand nog tips???
Doe ook je spiegels als je gaat faceliften!
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
vmcc
2nd Gear member
Berichten: 145
Lid geworden op: 02.09.2007 - 20:40

wat jij voelt is normaal voor een D5. dat gevoel heb ik ook, dat ie even wat later pakt zeg maar...en niet alleen op de 50 en 60 kilometer.

die tik die je hoort is de aandrijving van de as naar de achterwielen...

als iemand er anders over denkt hoor ik het graag;-)

maar Software-update of flushen wil idd nog wel eens helpen. het is verstandig dat gewoon te laten doen, als geruststellen en als onderhoud
Met groet,
Patrick

Nu:XC90 D5 2004
Toen: V70 2.4 2001
850 station
940 en de good old 240 een paar keer
Gebruikersavatar
vvrijder
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 12.01.2011 - 19:13
Locatie: Terschuur

Dank voor alle leuke reacties! Hij staat hier nu een weekje en het bevalt ontzettend goed. Dit is uberhaupt de beste snelwegauto die ik ooit gereden heb. Een zwevende huiskamer.

Wat betreft de versnellingsbak; ik ben er inmiddels achter dat hij die vertraging en kloink op elke snelheid heeft inderdaad. Ik zal even achter die update/flushen aangaan.

Wat betreft de facelift; ik heb inmiddels de chroomstrip op de achterklep geplakt en ik ben nu bezig de skidplate van de facelift te bevestigen. De achterlichten zijn helaas niet te vinden voor een redelijke prijs...
Aan de voorkant doe ik niets, behalve dat ik misschien nog de grill in V8-stijl spuit.

Ten slotte heb ik bij Volvo nog wel even een nieuwe botsbalk/skidplate besteld voor de voorkant en gemonteerd. Zo'n nieuwe is wel een heel verschil ten opzichte van een oude afgebladderde!

Ik merk trouwens dat gebruikte onderdelen voor de carrossie voor de XC90 nauwelijks te vinden zijn... (ik heb Elferink, Marans, Nordicar, Rima, etc geprobeerd).
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”