Ik zat zelf naar een S40 T4 te kijken, maar weet niet of het handig is om zo'n auto tweedehands te kopen... :S
BRON: http://members.multimania.nl/volvot4/mank.html
Bekende, en minder bekende mankementen van de V40 (T4)Naar aanleiding van de diverse reakties van bezoekers van deze site, ben ik begonnen met een opsomming van de minder sterke punten van de Volvo V40 (T4);
Ik krijg regelmatig e-mails met daarin de vraag: waar moet ik op letten bij de aanschaf van een T4??
Het eerste advies wat ik je kan geven is, om op bovenstaande punten te letten.......
Koop je auto bij een gerenommeerde dealer. (Volvo/Bovag!!!) Hierdoor heb je extra zekerheid en garantie. Indien je twijfelt, laat de auto dan ANWB keuren!
Laat je auto onderhouden door een garage waar je in het verleden goede ervaringen mee gehad hebt. Volvo garages zijn zeker niet heilig!
Welgemeende adviezen van "monteurs" met betrekking tot de te gebruiken olie en benzinesoorten die gebruikt moeten worden, moet je altijd in de wind slaan. Raadpleeg alleen het originele instruktieboekje! (en benzineklepje.........) Een T4 motorblok verdient extra zorg.
Klein tipje: het bekijken van de boordcomputer gegevens (verbruik/gem. snelheid) kunnen je inzicht verschaffen over de vorige eigenaar.......
Indien je in de omgeving van Amsterdam/Zaanstad woont, kan ik de garage waar mijn T4 wordt onderhouden, van harte aanbevelen....mail!
Gezien de (toenmalige) prijs vallen de hoeveelheid klachten mij toch wel behoorlijk tegen...Mijn T4 had in 1999 een nieuwprijs van zo'n slordige 95.000 gulden. (ca. 43.000 Euro, inclusief accesoires) Met de verschillende problemen die hier zijn vermeld, heb ik inmiddels ook te maken gehad.
Nog even ter afsluiting; zo af en toe krijg ik (boze) e-mails over het bovenstaande..Ik put alleen maar uit gemailde problemen en uit mijn eigen ervaringen. Er zijn behoorlijk wat T4's die zonder problemen 200.000 km of meer halen!!Veel gehoorde klacht is de wegligging. (phase 1&2) Dit is naar mijn idee een behoorlijke ontwerpfout. Het bekende wegtrekken, vaag gevoel in de besturing of "swabberen" is een veel gehoord manko. Goede banden, (Michelin!!!) kunnen dit euvel deels elimineren.
Koppeling (T4); is bij een fors aantal bezoekers van deze site vroegtijdig gesneuveld...bij sommige al naar 15.000 km!! Koppeling is en blijft een zeer zwak onderdeel...Druklagers, platen en hydraulische cilinders, houden het vaak geen 100.000 km vol.
Mijn T4 was onlangs aan de beurt....kosten ca. 1000 Euro!! Platen kosten ca. 330 Euro, deze ALTIJD vervangen in geval van problemen met hydrauliek IN de bak (dit i.v.m. demontage versnellingsbak en lekkage olie, men is toch bezig, nietwaar?)
Motormanagement: Deze zijn in de beginjaren van de V40 veelvuldig vervangen. Trekkracht problemen zijn hiervan het gevolg.
Motorsteunen (T4); Dit defekt wordt ook regelmatig gemeld.
Brandstof; Let er op dat er bij de T4 wel oktaangehalte 98 (super ongelood) getankt wordt!! Dit kan motor(management) problemen helpen voorkomen.
Remmen; willen soms wel eens vast gaan zitten (achterwielen), let ook op de hoofdremcilinder!!Remschijven voorwielen T4: ondanks ventilatie trekken originele schijven vrij snel krom. Afdraaien is vaak een remedie, maar als je minder geluk hebt moet je aan een setje nieuwe ......bij o.a. Euromaster zijn deze te koop met een betere prijs/kwaliteit verhouding dan de originele exemplaren. (ca. 340 Euro inclusief montage en verse blokken)
Lekkage; Let op de "reservewielbak" deze kan hierdoor wel eens veranderen in een aquarium!! Oorzaak is soms lastig vast te stellen. Maar vaak betreft het lekkage van de achterlichten. (kranten op/onder de bekleding van de kofferbak kan de oorzaak vaak achterhalen) Let ook op de rubbers!!
Onlangs kreeg een een reaktie van een lezer van deze site betreffende het motormanagement ofwel "de computer" Bij deze T4 was tot 2 keer toe een defekt opgetreden, wat resulteerde in de uitval van cilinders. Bij nadere inspectie bleek de "Siemens computer" de boosdoener te zijn. Het betrof een model uit 1998, en van enige coulance van de kant van Siemens bleek geen sprake......(denk hier eens aan bij de aanschaf van bijvoorbeeld huishuidelijke apparaten van bovengenoemd merk...........) En een gemiste kans voor Volvo, daar er geen service geboden werd.
V40 algemeen: aan de lakstraat schort het nog wel eens....Lakwerk, vooral dak, is gevoelig voor loslaten van de lak. Roest achter deurrubbers komt vaak voor. Harsvlekken zijn, na weghalen, bijna een garantie voor roestplekken.
Home
Volvo T4 Motoren aankoop tips
Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
m_theloosen2
Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”
Ga naar
- Over Volvo Forum
- ↳ FAQ over de werking van het forum
- ↳ Berichten van en over Volvo-forum.nl
- ↳ Volvo en Forum hebbedingen
- Alleen voor leden
- ↳ Alleen voor leden
- ↳ Even Voorstellen
- ↳ Het fotoalbum
- ↳ Foto van mijn Volvo
- ↳ De Volvo Forum Trofee
- ↳ De projecten
- ↳ Persoonlijke weblogs
- ↳ Entertainment
- ↳ Familieberichten
- ↳ Banenbeurs
- ↳ Evenementen
- ↳ Volvo-Forum reizen
- ↳ Voorbije evenementen
- ↳ Evenementen zonder datum
- ↳ Volvo verzamelingen
- ↳ De miniaturen - Volvo modelauto's
- ↳ Publicaties
- ↳ Volvomobilia
- ↳ Volvo Club Nederland
- ↳ VCN nieuwsberichten
- ↳ VCN Evenementen
- ↳ VOLVO-Forum marktplaats
- ↳ Gevraagd
- ↳ Volvo (auto) te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo onderdelen te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo documentatie te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvomobilia te koop - met foto en prijs!
- ↳ Off Topic
- ↳ Links
- ↳ Off Topic rubrieken
- ↳ Off Topic Auto
- ↳ Polestar
- ↳ Lynk & Co
- ↳ Off Topic Algemeen
- ↳ De film van Ome Willem
- ↳ Off Topic IT
- ↳ Naar Scandinavië
- ↳ On(t)roerend goed
- ↳ Toeristische tips