Hallo medeforummers,
Ik ben Guido, 18 jaar en woon in de provincie Groningen.
Ik doe deeltijd Havo sprint omdat ik gezakt ben vorig jaar en werk daarnaast bij een handelsbedrijf in tractoren ed en handel daarnaast voor mezelf.
Van auto's weet ik nog weinig, maar ik hoop dat dat niet lang zo blijft. Tractoren/machines/brommers weet ik alles van, sleutel las en slijp alles weer in elkaar dus dat moet met en auto ook te leren zijn!
Goed, ik zoek dus een Volvo 440 of liefst 460. Dit gezien de prijs, de opties en omdat hij 1200 mag trekken (heb een tandemasser)
Ik ga zo'n 1400 km p/maand rijden (werk/school/enz).
Ik heb al wat geinformeerd, rondgevraagd, gezocht enz.
I.v.m. toch wel aardig wat kilometers wil ik er een op LPG-G3.
Het onderhoud is dan wel wat hoger schijnt en iets meer wegenbelasting, maar het kan voor mij dus makkelijk uit als het al ingebouwd is.
Het liefst een 460 ivm de ruimte en omdat ik die toch nog wat mooier vind. ABS en Airbags zou mooi zijn voor de veiligheid en een Airco is ook wel erg lekker! Prijs: max 1000e, ligt aan de opties, km's enz.
Als ik ga kijken neem ik iemand met verstand ervan mee.
Paar vragen:
-algemeen, waar op te letten? (roest wielkasten)
-zuinigheid, met dezelfde rijstijl, is een 2.0L dan nog zuiniger als een 1.8? Wat houdt de 'i' in die je er soms achter ziet staan?
-Wat denken jullie van bijv deze? http://link.marktplaats.nl/399207705
Is het te doen om een koppeling te vervangen samen met iemand die er wat meer verstand van heeft? Ik heb thuis de ruimte en heb vrijwel alle gereedschap wel liggen. Auto heeft namelijk wel alles wat ik wil, alleen de koppeling en de APK dus niet, al is het geen 460.
-hoe gemakkelijk is er een trekhaak op een auto te zetten?
Laat maar horen of jullie goeie tips ed hebben!
Ik heb al wat zitten rondneuzen op het forum.
Alvast bedankt,
Mvg,
Guido
Aanschaf Volvo 440/460
- leip11
- 5th Gear member
- Contacteer:
hoi welkom hier,
nou eerst effe over die advertentie (heeft er iemand ooit een 400 met een regensensor gezien. mij is die iniedergeval niet bekend.
zoals je zelf al zegt roest wielkasten naar kijken.
de i staat voor injectie. of een 2.0 zuiniger is dan een 1.8 geen idee.
trekhaak is goed zelf te doen. heb ik ook gedaan. ik heb het alleen niet goed gedaan met de achterbumper. daar heb in zitten snijden en dat is toen niet helemaal netjes gedaan. maar als je dit beter doet moet het zonder problemen kunnen.
nou eerst effe over die advertentie (heeft er iemand ooit een 400 met een regensensor gezien. mij is die iniedergeval niet bekend.
zoals je zelf al zegt roest wielkasten naar kijken.
de i staat voor injectie. of een 2.0 zuiniger is dan een 1.8 geen idee.
trekhaak is goed zelf te doen. heb ik ook gedaan. ik heb het alleen niet goed gedaan met de achterbumper. daar heb in zitten snijden en dat is toen niet helemaal netjes gedaan. maar als je dit beter doet moet het zonder problemen kunnen.
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
waterpolo a way of life
- leip11
- 5th Gear member
- Contacteer:
ik heb zelf ook een luxe uitvoering. maar ik geloof ook dat dit nooit bij de opties geleverd is dit zou dan zelf later ingebouwd moeten zijn.
hoe het verschil zit tussen injectie en carb kan ik je niet mee helpen. heb daar niet echt verstand van.
hoe het verschil zit tussen injectie en carb kan ik je niet mee helpen. heb daar niet echt verstand van.
TIMO
waterpolo a way of life
waterpolo a way of life
- redrooster
- 3rd Gear member
- Contacteer:
In de anderhalf jaar dat ik de 460 rijdt, na jaren de kleinere Volvo's uit Nederland, ben ik al heel wat te weten gekomen.
Carburateurs zijn er niet zo veel. En vaak is het in het begin hommeles rondom de carburateur.
Let op het algemene onderhoudt van de wagen. Je kan vaak zien of deze goed is onderhouden door nieuwe onderdelen e.a.
Let op de dynamo.
Let op de radiateur.
Let op de vering achter. Deze rust op veerschoteltjes die aan de as gelast zijn. Deze zijn vaak geroest en moeten worden vervangen na bezoekje APK.
Let op schokkerig rijden, wat vaak langs komt in topics hier.
Niet dat het een zwak punt is maar let op de versnellingsbak. Als deze goed is dan heb je in principe een wagen waar je zelf alles aan kunt doen met twee rechterhanden. Het zijn wagens waar je zelf prima aan kunt sleutelen.
Ik vind zelf 220.000 veel voor een wagen die je niet kent. Als je zelf de baas bent over een wagen dan kan je een hoge KM stand halen, omdat je de zaak zelf onder controle hebt. Maar is hij van een zondagsrijder geweest met een goede beurs en waar de garage zijn gang kon gaan dat is het weer geen probleem.
Je moet in de winter toch rekenen op 1 op 10 maar lange ritten natuurlijk minder benzineverbruik.
O, ja, in het midden des lands liggen de prijzen lager.....
Rond het jaar 2000 heb ik een 1e model 440 op gas gereden. Ongeveer 2 a 3 jaar. Nooit startproblemen, ook niet midden in de winter. Wel als ik de wagen op benzine zette. (inhouden) Maar ik reed dus nooit op benzine.
Ik denk dat je met gas het toch in de 440 moet zoeken. dan zijn er meerder keuzes. Deze bijvoorbeeld: http://link.marktplaats.nl/401792504
Zo reed ik deze zomer door Groningen:
http://www.panoramio.com/photo/38594119
Carburateurs zijn er niet zo veel. En vaak is het in het begin hommeles rondom de carburateur.
Let op het algemene onderhoudt van de wagen. Je kan vaak zien of deze goed is onderhouden door nieuwe onderdelen e.a.
Let op de dynamo.
Let op de radiateur.
Let op de vering achter. Deze rust op veerschoteltjes die aan de as gelast zijn. Deze zijn vaak geroest en moeten worden vervangen na bezoekje APK.
Let op schokkerig rijden, wat vaak langs komt in topics hier.
Niet dat het een zwak punt is maar let op de versnellingsbak. Als deze goed is dan heb je in principe een wagen waar je zelf alles aan kunt doen met twee rechterhanden. Het zijn wagens waar je zelf prima aan kunt sleutelen.
Ik vind zelf 220.000 veel voor een wagen die je niet kent. Als je zelf de baas bent over een wagen dan kan je een hoge KM stand halen, omdat je de zaak zelf onder controle hebt. Maar is hij van een zondagsrijder geweest met een goede beurs en waar de garage zijn gang kon gaan dat is het weer geen probleem.
Je moet in de winter toch rekenen op 1 op 10 maar lange ritten natuurlijk minder benzineverbruik.
O, ja, in het midden des lands liggen de prijzen lager.....
Rond het jaar 2000 heb ik een 1e model 440 op gas gereden. Ongeveer 2 a 3 jaar. Nooit startproblemen, ook niet midden in de winter. Wel als ik de wagen op benzine zette. (inhouden) Maar ik reed dus nooit op benzine.
Ik denk dat je met gas het toch in de 440 moet zoeken. dan zijn er meerder keuzes. Deze bijvoorbeeld: http://link.marktplaats.nl/401792504
Zo reed ik deze zomer door Groningen:
http://www.panoramio.com/photo/38594119
De 460 GL carb van Frans
-
- 3rd Gear member
Dankjewel RedRooster! Haha die link, daar ben ik wel een aantal keer langs gegaan, woon daar niet eens zover van af!
Versnellingsbak, gewoon kijken of hij lekker schakelt en weinig speling heeft? Of zijn daar nog andere foefjes voor?
Oke dat wist ik niet van die veerschoteltjes. Ik kan gelukkig zelf goed lassen, hebben een mig/mag apparaat maar dan nog.
Een auto met 3 ton op de teller, zou je zoiets kopen? Kreeg een mailtje met een goed onderhouden 440, met bijna 3 ton erop.
Wat kan ik verder zien aan de dynamo? Ja oftie nieuw is, maar verder?
Die van de link had ik gezien, maar het is maar een 1.6... en zeker omdat ik af en toe met een kar wil gaan rijden en dan zo bij de 1000/1200kg kom weet ik niet of dat verstandig is?
Versnellingsbak, gewoon kijken of hij lekker schakelt en weinig speling heeft? Of zijn daar nog andere foefjes voor?
Oke dat wist ik niet van die veerschoteltjes. Ik kan gelukkig zelf goed lassen, hebben een mig/mag apparaat maar dan nog.
Een auto met 3 ton op de teller, zou je zoiets kopen? Kreeg een mailtje met een goed onderhouden 440, met bijna 3 ton erop.
Wat kan ik verder zien aan de dynamo? Ja oftie nieuw is, maar verder?
Die van de link had ik gezien, maar het is maar een 1.6... en zeker omdat ik af en toe met een kar wil gaan rijden en dan zo bij de 1000/1200kg kom weet ik niet of dat verstandig is?
- chrisje
- 3rd Gear member
IK heb de mijne een paar weken geleden gekocht voor een paar 100 met 220.000 op de teller, je kan het ook wel zien aan de auto hoe er is mee om gegaan.
Maar suc6 met je zoektocht en we horen het wel en zien de foto's verschijnen als je er 1 hebt gevonden
Maar suc6 met je zoektocht en we horen het wel en zien de foto's verschijnen als je er 1 hebt gevonden
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Als je toch regelmatig een karretje moet trekken, kun je voor een diesel gaan. Gewoon meer koppel en door de bank genomen redelijk zuiniger dan rijden op gas.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- redrooster
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Ik heb bij jou zo iets van; ga er gewoon voor.
Met die twee rechterhanden en gereedschap kan je in principe geen buil vallen.
Zorg voor een een tijd APK en rijden maar. En als er iets loos is kan je alleen maar van leren.
Ik zorg er altijd wel voor dat vanuit het hart, de accu, alles goed is. Dynamo, verdelerkap en rotor, bougieskabels en bougies, schone stekkertjes bobine/carburateur en snaren. Bijkomend wat gevuld moet worden. Water e.d. Want als het hartje niet goed is........
Soms kan je zien dat zaken zijn vervangen in de loop der tijd. Ook de dynamo. Onder mijn kap glimt hij tegen mij aan.
Als er drie ton op staat en het zijn allemaal lange ritten geweest dan maakt dat ook weer uit. In positieve zin.
Met die twee rechterhanden en gereedschap kan je in principe geen buil vallen.
Zorg voor een een tijd APK en rijden maar. En als er iets loos is kan je alleen maar van leren.
Ik zorg er altijd wel voor dat vanuit het hart, de accu, alles goed is. Dynamo, verdelerkap en rotor, bougieskabels en bougies, schone stekkertjes bobine/carburateur en snaren. Bijkomend wat gevuld moet worden. Water e.d. Want als het hartje niet goed is........
Soms kan je zien dat zaken zijn vervangen in de loop der tijd. Ook de dynamo. Onder mijn kap glimt hij tegen mij aan.
Als er drie ton op staat en het zijn allemaal lange ritten geweest dan maakt dat ook weer uit. In positieve zin.
De 460 GL carb van Frans
-
- 3rd Gear member
@Chrisje, die komen er zeker dan! Ik zal hier ook wel dingen gaan vragen dan aangezien ik nog weinig verstand van auto's heb maar het liefst wel alles zelf wil doen.
@Msuidgeest, wegenbelasting gaat zo enorm omhoog he... Een oldtimer op diesel zou opzich wel weer leuk wezen, heb ik ook naar zitten kijken maar vind maar 'ns iets fatsoenlijks voor een leuke prijs.
Tja precies redrooster, bovendien al zou er een nieuwe koppeling in moeten, koppeling moet wel goed wezen aangezien er ook nog wel 'ns een kar achter hangt. Én dat je de auto technisch gewoon leert kennen.
Ik heb hem gebeld, auto is 100% alleen het druklager is kapot denken ze, start prima met koppeling in dus, en zodra je die loslaat komt er een enorme herrie. "ns kijken of er wat mogelijk is met inruil van een aanhanger!
@Msuidgeest, wegenbelasting gaat zo enorm omhoog he... Een oldtimer op diesel zou opzich wel weer leuk wezen, heb ik ook naar zitten kijken maar vind maar 'ns iets fatsoenlijks voor een leuke prijs.
Tja precies redrooster, bovendien al zou er een nieuwe koppeling in moeten, koppeling moet wel goed wezen aangezien er ook nog wel 'ns een kar achter hangt. Én dat je de auto technisch gewoon leert kennen.
Ik heb hem gebeld, auto is 100% alleen het druklager is kapot denken ze, start prima met koppeling in dus, en zodra je die loslaat komt er een enorme herrie. "ns kijken of er wat mogelijk is met inruil van een aanhanger!
-
- 3rd Gear member
Jazeker, kijk maar 'ns bij projecten 
Nog wat tips, vraag de verkoper of je hem even op de brug mag zetten bij een garage, kost je een kwartier dus 12,5 euro dan kan die er even goed naar kijken.
Want het is mij smerig tegengevallen hoeveel je eigenlijk niet kan zien en waar ik later allemaal achter kwam, controleer ALLES. Ik handel zelf in landbouwmachines, maar pas op met vertrouwen, een groot deel van de mensen verteld niet alles...
Zoek je een op gas of gewoon benzine? Marktplaats iedere dag in de gaten houden en rustig zoeken, komen af en toe prachtige wagens voorbij met weinig km's en van de eerste eigenaar... daar betaal je dan 750 voor, en voor een in mindere staat 500, dan weet ik het wel...

Nog wat tips, vraag de verkoper of je hem even op de brug mag zetten bij een garage, kost je een kwartier dus 12,5 euro dan kan die er even goed naar kijken.
Want het is mij smerig tegengevallen hoeveel je eigenlijk niet kan zien en waar ik later allemaal achter kwam, controleer ALLES. Ik handel zelf in landbouwmachines, maar pas op met vertrouwen, een groot deel van de mensen verteld niet alles...
Zoek je een op gas of gewoon benzine? Marktplaats iedere dag in de gaten houden en rustig zoeken, komen af en toe prachtige wagens voorbij met weinig km's en van de eerste eigenaar... daar betaal je dan 750 voor, en voor een in mindere staat 500, dan weet ik het wel...
-
- 2nd Gear member
Ik zal zo eens gaan kijken 
Zelf zoek ik gewoon een met benzine, niet te veel gelopen maar hoeft niet extreem weinig te zijn. Apk moet gewoon recent zijn, anders hoeft het voor mij ook niet. En uiteraard zelf ook naar de garage om een keer onderhoud te plegen.
Heb inmiddels een paar auto's op het oog, ga volgende week eens kijken
Bedankt voor de tips!

Zelf zoek ik gewoon een met benzine, niet te veel gelopen maar hoeft niet extreem weinig te zijn. Apk moet gewoon recent zijn, anders hoeft het voor mij ook niet. En uiteraard zelf ook naar de garage om een keer onderhoud te plegen.
Heb inmiddels een paar auto's op het oog, ga volgende week eens kijken

-
- 2nd Gear member
En ik maar denken dat een automaat betrouwbaarder is... (kans dat een beunhaas de koppeling verknalt is namelijk wat kleiner...)Iroll schreef:Ik raad je aan om de 1.8i automaat te laten staan. Daar zit altijd een CVT bak in en die zijn nou niet bepaalt betrouwbaar om het maar eens zacht uittedrukken. De andere automaten (ZF4) zijn prima.
Onderstaand een 460 die ik niet verkeerd vind:Guidooo schreef:Linkjes Tonkey? Kunnen ze hier eens een oordeel vellen erover haha!
http://www.handelsprijzen.nl/advertenti ... ne-gl.html
Deze nog gezien:
http://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/440/7536521
En qua kleur moet ik deze toch wel het voordeel van de twijfel geven:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=bi3gfdbgwoat

Wat info:
Rode volvo 440 2.0i GLT, de meest luxe uitvoering. Met o.a. elektrische ramen voor, centrale deurvergrendeling, lichtmetalen velgen, ABS, stuurbekrachtiging, half-lederen bekleding en airbags.
Kilometerstand: 222400
Brandstof: benzine
Vermogen: 110 pk
Carrosserie: Hatchback
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: rood
Motorinhoud: 1998 cc
Voor zijn leeftijd ziet de auto er erg goed uit en is motorisch helemaal in orde. Er ligt sinds een paar weken een nieuwe accu in.
Is het geen probleem dat het in dit topic doorgaat?

-
- 3rd Gear member
Vind de eerste vrij duur, al heb je wel een grote beurt enz erbij. En is natuurlijk het oude model he 
Eigenlijk alle drie wel nette auto's, zeker de laatste vind ik erg leuk. Plus dat alle onderhoudsboekjes erbij zitten en hij van een particulier komt.
Ik zou eens vragen of de koppeling als eens vervangen is en wanneer de D-riem weer moet.
En ja, ga maar door met dit topic, ik heb al een gevonden dus wat mij betreft ist prima!

Eigenlijk alle drie wel nette auto's, zeker de laatste vind ik erg leuk. Plus dat alle onderhoudsboekjes erbij zitten en hij van een particulier komt.
Ik zou eens vragen of de koppeling als eens vervangen is en wanneer de D-riem weer moet.
En ja, ga maar door met dit topic, ik heb al een gevonden dus wat mij betreft ist prima!