Alhoewel ik nu op winterbanden rij moet ik binnenkort een keuze maken welke zomerbanden en in welke maat ik om mijn 17" Sagitta's ga leggen. Tot op heden heeft daar onder gezeten een setje Continentals in de maat 205/50/17 (de officiele maat). Deze banden zijn nu aan vervanging toe.
Van een aantal mede-forummers, met dezelfde velgen onder hun V50, is het mogelijk om over te stappen naar de maat 225/45/17. Dat spreekt mij op zich wel aan, al is het maar omdat dat formaat band goedkoper in aanschaf is.
Tegenover de prijs staan vermoedelijk ook wel wat nadelen. Zo zal het verbruik ongetwijfeld iets toenemen (ten opzichte van 205/50). Daarnaast vraag ik mij nog af hoe het weggedrag is met 225/45, met name spoorgevoeligheid en 'stuitergedrag'. Kunnen jullie daarover iets zeggen?
Verder ben ik wel benieuwd wat voor bandenmerk jullie aanraden?
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties, welke allemaal zeer gewaardeerd worden!
Welke bandenmaat/-merk adviseren jullie?
- ewing
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Volvo en Michelin is imo een goede samenwerking, rond de €150 per stuk is ook niet het meeste.
Ik heb met deze maat geen last van spoorgevoeligheid alleen het verbruik is forser.
Ik heb met deze maat geen last van spoorgevoeligheid alleen het verbruik is forser.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Ik ga dit topic volgen want zat ook te denken aan 225-45/17
of aan 215-50/17
@diesel01 : kun je cijfers plakken op "...verbruik is forser..."
T.
of aan 215-50/17
@diesel01 : kun je cijfers plakken op "...verbruik is forser..."
T.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
7l/100km voor 225/45/17 toz van 5.2l/100km voor 205/55/16 gemeten op de BC van onze vorige S60.tjompe schreef:Ik ga dit topic volgen want zat ook te denken aan 225-45/17
of aan 215-50/17
@diesel01 : kun je cijfers plakken op "...verbruik is forser..."
T.
Ook het merk/type band heeft invloed op het verbruik zo is een sportieve band, Michelin Pilot Sport3 zachter en zal een hoger verbruik hebben dan bijv de Primacy HP die harder is en langer mee zal gaan.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- ewing
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34
Die toename in verbruik is wel redelijk fors inderdaad.
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Yep.
Maar ook het weggedrag ging met sprongen vooruit door het breder rubber en de minder hoge wang.
Het hoger verbruik is inherent en nam ik voor lief.
De auto was niet van de wijs te brengen met snelle lastwisselingen, uitwijken voor wild bijv.
De eerste km's met de 15" winterband was altijd dik wennen(understatement)
Voor de duidelijkheid ik heb ook een paar maanden op 16" zomerbanden gereden voordat ik de 17" kon overnemen.
Maar ook het weggedrag ging met sprongen vooruit door het breder rubber en de minder hoge wang.
Het hoger verbruik is inherent en nam ik voor lief.
De auto was niet van de wijs te brengen met snelle lastwisselingen, uitwijken voor wild bijv.
De eerste km's met de 15" winterband was altijd dik wennen(understatement)
Voor de duidelijkheid ik heb ook een paar maanden op 16" zomerbanden gereden voordat ik de 17" kon overnemen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Jumpman
- 4th Gear member
- Berichten: 604
- Lid geworden op: 27.09.2010 - 20:20
- Locatie: Noord-Brabant
Gezien de kosten, gewoon gaan voor de 225/45R17 (band is veel couranter) dan de 205/50R17. De "nadelen" wegen niet op tegen het financieel voordeel lijkt me zo. De voordelen daarin tegen, stabieler, beter bochtengedrag is heerlijk. Want zeg nou zelf zo'n V50 kan je heerlijk mee rijden.
Over het merk band kan ik kort en krachtig over zijn: MICHELIN Pilot Sport3 (superband heb ik gehad in de maat 225/45R17 onder mijn vorige auto, echt lekker sportief, maar wel goed met de kilometers, een super compromis).
Heb ze ook weer besteld voor mijn zomerset, maar dan in 225/40R18.
Succes met je keuze!
Over het merk band kan ik kort en krachtig over zijn: MICHELIN Pilot Sport3 (superband heb ik gehad in de maat 225/45R17 onder mijn vorige auto, echt lekker sportief, maar wel goed met de kilometers, een super compromis).
Heb ze ook weer besteld voor mijn zomerset, maar dan in 225/40R18.
Succes met je keuze!
2022: Volvo XC40 Pure Electric SM Plus Fjord Blue 20" MY Early 2023
2019: Mercedes-Benz A180d Business Solution AMG Limousine
2016: Renault Talisman 1.6 dCi 130pk Intense Limousine.
2013: Volvo V40 D2 R-Design MY14
2010: Volvo V50 D2 Sport MY11
2007: Honda Civic 2.2 cdti Executive
2019: Mercedes-Benz A180d Business Solution AMG Limousine
2016: Renault Talisman 1.6 dCi 130pk Intense Limousine.
2013: Volvo V40 D2 R-Design MY14
2010: Volvo V50 D2 Sport MY11
2007: Honda Civic 2.2 cdti Executive
Staan de banden niet "te bol" op een 7J velg ?
Ik bedoel hiermee nu met een 205 band zit ie mooi strak op de velg. Is het niet zo dat door een bredere band te monteren hierdoor de band wat uitpuilt aan de zijkanten waardoor :
1. het uitzicht zowiezo minder is
2. het weggedrag toch minder is door de min of meer "vervormde" wang ?
Kan zijn van niet, maar dit zijn enkele gedachten die in me opkomen...
T.
Ik bedoel hiermee nu met een 205 band zit ie mooi strak op de velg. Is het niet zo dat door een bredere band te monteren hierdoor de band wat uitpuilt aan de zijkanten waardoor :
1. het uitzicht zowiezo minder is
2. het weggedrag toch minder is door de min of meer "vervormde" wang ?
Kan zijn van niet, maar dit zijn enkele gedachten die in me opkomen...
T.
- ewing
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34
Daar heb ik in het geheel niet over nagedacht. Ik zou geen idee hebben of de band 'te bol' op de velg staat en of dat gevolgen zou kunnen hebben? Iemand?tjompe schreef:Staan de banden niet "te bol" op een 7J velg ?
Ik bedoel hiermee nu met een 205 band zit ie mooi strak op de velg. Is het niet zo dat door een bredere band te monteren hierdoor de band wat uitpuilt aan de zijkanten waardoor :
1. het uitzicht zowiezo minder is
2. het weggedrag toch minder is door de min of meer "vervormde" wang ?
Kan zijn van niet, maar dit zijn enkele gedachten die in me opkomen...
T.
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
- Discovery
- 5th Gear member
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
- Locatie: Delft
Ik weet niet hoe je erbij komt dat je meer gaat verbruiken, want je gaat minder verbruiken. De banden die je nu krijgt hebben een kleinere omtrek en dus een lager verbruik. Daarnaast zou ik altijd een iets bredere band nemen wanneer dit mogelijk, dan raken je velgen minder snel beschadigd en het ziet er ook nog eens dik uit.
- ewing
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34
Ik ging er, wellicht ten onrechte, van uit dat een bredere band automatisch betekent dat het verbruik omhoog gaat.Discovery schreef:Ik weet niet hoe je erbij komt dat je meer gaat verbruiken, want je gaat minder verbruiken. De banden die je nu krijgt hebben een kleinere omtrek en dus een lager verbruik. Daarnaast zou ik altijd een iets bredere band nemen wanneer dit mogelijk, dan raken je velgen minder snel beschadigd en het ziet er ook nog eens dik uit.
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
- ewing
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34
Na enig speurwerk op het forum heb ik het volgende topic gevonden, waaruit zou volgen dat de bandenmaat 225/45/17 wel past op een 7J velg:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9962
Ik vraag me dan alleen nog af of dit niet gaat aanlopen, omdat mijn V50 3cm verlaagd is.
Voorts ben ik nog wel benieuwd naar de ervaringen met bepaalde bandenmerken.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9962
Ik vraag me dan alleen nog af of dit niet gaat aanlopen, omdat mijn V50 3cm verlaagd is.
Voorts ben ik nog wel benieuwd naar de ervaringen met bepaalde bandenmerken.
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
- Maus-met-Volvo
- 4th Gear member
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
- Locatie: Zoetermeer
Hey JR Ewing,
Kijk eens op deze site: http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl
Dit is een duitse groothandel met hoofdletter G: zo goedkoop krijg je in NL je banden niet. Wel als voordeel dat je een bedrijf in NL kan uitzoeken waar ze de banden naar toe struen en die ze voor je monteert, hout rkening met € 10 - € 13 per band incl.
Ik zou bij 205 blijven, anders krijg je een naar mijn mening een laag profielband met uitstulpende wangen, ziet er niet uit, vind ik. Ik heb zelf erg goede ervaring Met Gislaved, enorme waterafvoer en relatief lang doorrijden in de winter. Daarnaast erg stil en slijtvast. Ben benieuwd wat je keuze wordt!
Groet,
Maurice
Kijk eens op deze site: http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl
Dit is een duitse groothandel met hoofdletter G: zo goedkoop krijg je in NL je banden niet. Wel als voordeel dat je een bedrijf in NL kan uitzoeken waar ze de banden naar toe struen en die ze voor je monteert, hout rkening met € 10 - € 13 per band incl.
Ik zou bij 205 blijven, anders krijg je een naar mijn mening een laag profielband met uitstulpende wangen, ziet er niet uit, vind ik. Ik heb zelf erg goede ervaring Met Gislaved, enorme waterafvoer en relatief lang doorrijden in de winter. Daarnaast erg stil en slijtvast. Ben benieuwd wat je keuze wordt!
Groet,
Maurice
- ewing
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34
Thx voor de tip! Ik ga zeker eens kijken!Maus-zonder-Volvo schreef:Hey JR Ewing,
Kijk eens op deze site: http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl
Dit is een duitse groothandel met hoofdletter G: zo goedkoop krijg je in NL je banden niet. Wel als voordeel dat je een bedrijf in NL kan uitzoeken waar ze de banden naar toe struen en die ze voor je monteert, hout rkening met € 10 - € 13 per band incl.
Heeft iemand misschien een foto van een V50 met 17" met 225/45/17 ?Maus-zonder-Volvo schreef: Ik zou bij 205 blijven, anders krijg je een naar mijn mening een laag profielband met uitstulpende wangen, ziet er niet uit, vind ik.
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
- Discovery
- 5th Gear member
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
- Locatie: Delft
Sorry, niet goed gelezen. Je gaat van 205 naar 225, dat levert inderdaad weer een iets hoger verbruik op omdat je een hogere weerstand krijgt op je banden, maar je hebt wel een kortere remweg.ewing schreef:Ik ging er, wellicht ten onrechte, van uit dat een bredere band automatisch betekent dat het verbruik omhoog gaat.
Tja die banden zitten wel om een 7,5J velg. Bij de TS is er sprake van een 7J velg.
Ik denk persoonlijk dat de middenweg 215/50-17 een goede keuze moet zijn....
En een meerverbruik van +/- 2liter waar diesel01 over sprak, dat is nu ook weer niet de bedoeling...
T.
Ik denk persoonlijk dat de middenweg 215/50-17 een goede keuze moet zijn....
En een meerverbruik van +/- 2liter waar diesel01 over sprak, dat is nu ook weer niet de bedoeling...
T.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 15.07.2010 - 22:25
Ik ben onlangs overgestapt van Michelin Primacy HP naar Michelin Pilot Sport 3 in 205/55 R16 maat.
Duidelijk verschil in wegligging in het voordeel van de PS3, maar ik heb de indruk dat hij lichtjes luidruchtiger is. 'k Heb er nog niet veel km's mee gereden (+- 1000 km), dus over verbruik kan ik nog niet veel zeggen, en wie weet moeten de banden wel ingereden worden om stiller te worden.
Moet er wel bij vermelden: heb ze enkel vooraan liggen, achteraan zijn't nog Primacy HP's.
Duidelijk verschil in wegligging in het voordeel van de PS3, maar ik heb de indruk dat hij lichtjes luidruchtiger is. 'k Heb er nog niet veel km's mee gereden (+- 1000 km), dus over verbruik kan ik nog niet veel zeggen, en wie weet moeten de banden wel ingereden worden om stiller te worden.
Moet er wel bij vermelden: heb ze enkel vooraan liggen, achteraan zijn't nog Primacy HP's.
- ewing
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34
In het kader van mijn 'research' heb ik ook nog even navraag gedaan bij Handelshuis De Vos (www.volvovelgen.com), bij wie ik de velgen/banden eerder gekocht heb. Volgens hem is 225/45 zonder meer mogelijk.
Ik ben nog steeds in dubio. Voordelen:
- prijs;
- wegligging;
- looks (?);
Nadelen/onduidelijkheden:
- band wellicht 'te bol' op de velg (?);
- verbruik gaat omhoog;
- aanlopen in de wielkasten bij volledige stuuruitslag (?).
Afijn, ik ga er nog eens rustig over nadenken. Mochten jullie nog enige inbreng hebben dan hou ik me van harte aanbevolen. Tot dusver in ieder geval hartelijk dank voor jullie reacties!
Ik ben nog steeds in dubio. Voordelen:
- prijs;
- wegligging;
- looks (?);
Nadelen/onduidelijkheden:
- band wellicht 'te bol' op de velg (?);
- verbruik gaat omhoog;
- aanlopen in de wielkasten bij volledige stuuruitslag (?).
Afijn, ik ga er nog eens rustig over nadenken. Mochten jullie nog enige inbreng hebben dan hou ik me van harte aanbevolen. Tot dusver in ieder geval hartelijk dank voor jullie reacties!
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27337
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
De banden zullen ongetwijfeld iets bol komen te staan op de velg, maar denk dat het nog wel mee gaat vallen.
Bijkomend voordeel daarvan is wel dat je velgen "beschermd" zijn tegen stoepranden. Alleen niet te vaak uitproberen
Ik heb zelf met nog wat groters onder mijn V50 gereden, het verbruik schoot hierdoor wel omhoog.. reed op mijn zomerbanden ongeveer 1 op 14,5 en hoefde daar niet eens het gas hard voor in te trappen.
Wel vond ik de wegligging serieus verbeterd, ook stond het mooier dan de smalle 205 bandjes die ik 's winters had.
En zie nu je laatste punt staan bij de nadelen/onduidelijkheden, ik reed met 235/40/18 en een verlaging van 3 cm en heb serieus nog nooit last gehad van aanlopende wielen bij volledige stuuruitslag.
Het enige dat ik met 235 wel had en met 225 breed niet was dat de achterwielen heel soms de wielkassen raakten.
Bijkomend voordeel daarvan is wel dat je velgen "beschermd" zijn tegen stoepranden. Alleen niet te vaak uitproberen

Ik heb zelf met nog wat groters onder mijn V50 gereden, het verbruik schoot hierdoor wel omhoog.. reed op mijn zomerbanden ongeveer 1 op 14,5 en hoefde daar niet eens het gas hard voor in te trappen.
Wel vond ik de wegligging serieus verbeterd, ook stond het mooier dan de smalle 205 bandjes die ik 's winters had.
En zie nu je laatste punt staan bij de nadelen/onduidelijkheden, ik reed met 235/40/18 en een verlaging van 3 cm en heb serieus nog nooit last gehad van aanlopende wielen bij volledige stuuruitslag.
Het enige dat ik met 235 wel had en met 225 breed niet was dat de achterwielen heel soms de wielkassen raakten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D