hulpveer + kleppen stellen, hoe? NIEUWE vraag onderaan.

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Guidooo
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 04.12.2010 - 13:51

Moi,

Ik keek eens naar m'n achterveren, en in de ene veer ligt een kapotte dunne spiraalveer. De andere kant is nog heel, maar zit er ook wat scheef in. Onder m'n andere 440 (donor, ook op LPG) zitten deze veren niet, deze auto komt uit hetzelfde bouwjaar en is vrijwel gelijk.

Is dit een soort hulpveer oid? Kan ze er gewoon uithalen? Want heb nog geen ander liggen ofzo, en moet eruit voor de APK? Opzich zijn hulpveren geen slecht idee omdat er nog wel 'ns een aanhanger achter komt en er een LPG tank achterin ligt.

Vallen de veren sowieso vrij makkelijk te vervangen?

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Goede kant: (lijkt allemaal beetje krom omdat de auto aan de andere kant een stukkie omhoog staat :P)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NRDYPTOP.jpg


Volgende vraag, ik wil de kleppen eens stellen, hoe moet ik dat doen? Kan ik gewoon algemene 'Howto's' aanhouden die op internet staan of is het bij een 440 weer een stukkie anders?

Alvast bedankt!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

je hebt er plaatjes voor nodig en een apparaatje om de kleppen in te duwen om de plaatjes er tussen uit te halen,zonder die plaatjes gaat het dus niet.
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Is dit een soort hulpveer oid? Kan ze er gewoon uithalen?
Yep, ik had ze op mijn 440 ook. Ik ben er een keer mee op vakantie geweest met volgeladen achterbak + kar erachter. Dan ben je blij dat je die hulpveren hebt. Je kunt ze dus gewoon verwijderen als je dat wilt. Hoe dat moet weet ik niet.

Ik kan me vaag herinneren dat iemand hier een paar maanden geleden eens een filmpje heeft gepost waarop dat gedaan werd.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Guidooo
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 04.12.2010 - 13:51

Hmm dan moet die kant toch maar een ander op, want het is wel handig dan lijkt me. Alleen nog even zien hoe dus.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20934
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Hoe dan ook: eruit halen en snel ook.

Als die veer al rijdend in je band gaat prikken, kun je zomaar van de weg schieten ...
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Guidooo
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 04.12.2010 - 13:51

Heb je ook gelijk in, scheelt dat hij nog geschorst is :P. Maar komt goed, moet eigenlijk een setje zien te vinden en dan kijken hoe ik ze erop zet...
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/v ... volvo.html?
Misschien deze mensen even een berichtje sturen?
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

kleppen stellen...dan zul je eerst moeten meten.
Moet je andere vulplaatjes hebben dan moet je weten welke, dus met een speliale tang de klepstoters naar beneden drukken OF de hele nokkenas even loshalen.

gr Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

wpee schreef:kleppen stellen...dan zul je eerst moeten meten.
Moet je andere vulplaatjes hebben dan moet je weten welke, dus met een speliale tang de klepstoters naar beneden drukken OF de hele nokkenas even loshalen.

gr Wim

De nokkenas hoeft niet los hoor,het is simpel zo te doen,uurtje werk is het,ik heb er een apparaatje voor om de kleppen in te drukken,maar met twee schroevendraaiers lukt het ook.
Guidooo
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 04.12.2010 - 13:51

Oke, dus ik moet het eerst opmeten en dan naar de garage om vulplaatjes te halen?
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Voorbeeld
Stel, je moet een speling hebben van 0.2mm
Je gaat meten en vindt dan bijvoorbeeld 0.1mm, je komt dan 0.1 te kort, je moet dus 0.1 mm meer speling hebben

Dan haal je het bestaande vulplaatje eruit en ziet dat het een vulplaatje van bijvoorbeeld 5.5mm is.
Je moet dan een vulplaatje bestellen van 5.5-0.1 = 5.4mm bestellen, omdat het vulplaatje dunner is krijg je meer speling.

Je kan vulplaatjes wisselen die je nu hebt en zo krijg je wellicht enkele cilinders binnen de marge. Maar ik zou eerst eens controleren, wellicht dat het helemaal niet nodig is.
Het is wel secuur werk. letop: de klep volgorde is dacht ik U-I-U-I-I-U-I-U, dus niet overal gelijk (links tov rechts). "Been there- done that": veel getik tot gevolg, snel weer teruggezet. Tjsa zo wordt je wel wijzer.

Ik heb nog een paar vulplaatjes liggen maar het zou een toeval zijn dat je er iets mee kunt.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

En een nieuwe klepdeksel pakking heb je nodig!
Je kunt het voor die 90 euro beter laten doen denk ik..
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Hier kan je het maintenance manual downloaden. Vanaf blz 21 staat het kleppenstellen beschreven. Ook hoe je met een stel schroevendraaiers de plaatjes kan vervangen ipv met speciaal gereedschap. Wel op eigen risico uiteraard!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Als je 8 klepstelplaatjes moet kopen bij de dealer ,ben je ongeveer al 90 euro kwijt.ook zonde..
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Als je 8 klepstelplaatjes moet kopen bij de dealer ,ben je ongeveer al 90 euro kwijt.ook zonde..
En dan maar hopen dat je goed kan rekenen zodat je de goede bestelt!
Guidooo
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 04.12.2010 - 13:51

Nieuwe pakking moet er toch al sowieso op, ding lekt nogal.

Maar bedankt allemaal, eerst moet ik nog m'n vooruit fixen en de achtervering en daarna ga ik bezig met de kleppen. Ik zal er eerst eens naar kijken hoe het zit en dan beslis ik wel of ik ze zelf haal of het even laat doen. Weet genoeg denk ik nu!

Ik denk dat als ik m'n eigen vooruit er heel uit krijg ik weer ff naar de sloop ga en daar een goede ruit eruit haal en die erin laat zetten bij de garage. Los'zagen' schijnt niet geheel makkelijk te zijn, maar ik kan mooi oefenen met de eerste ruit :P (hopelijk zonder de lak te beschadigen).
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Doet je vooruit het nou nog niet? En je hebt er net een andere bak onder gezet! Of wil je de voorruit vervangen :idea:
Guidooo
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 04.12.2010 - 13:51

Snap je niks van he, m'n achterruit is goed, dan maar achterruit rijden ipv voorruit want met een kapotte voorruit is het weer niet zo handig voorruit :D
Guidooo
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 04.12.2010 - 13:51

Nog een vraagje, ik ben er inmiddels achter dat er een bump stop of doorslagrubber genoemd kapot is. Ik wil sowieso hulpveren, is het dan nog wel nodig die te vervangen? Het onderste 'bolletje' is eraf, voor de rest is hij nog heel.

Want ik neem aan dat je met hulpveren die dingen niet meer raakt ofwel?
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Bumpstop zou ik wel vernieuwen. Dat zorgt ervoor dat je auto niet tever door kan slaan en is behoud van schokbrekers, veren e.d.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”