hulpveer + kleppen stellen, hoe? NIEUWE vraag onderaan.

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De achterkant kan raar reageren als de carrosserie in een bocht en volbeladen met een klap op de achteras slaat of door een diepe rioolput rijdt. De bumpstop vangt de klap op en daardoor hou je 'm beter in de hand. Vandaar dat het ook een apk afkeur is om zonder te rijden. En verder de redenen die kipp88 aangeeft, ook niet onbelangrijk!
Guidooo
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 04.12.2010 - 13:51

Dat snap ik helemaal, maar het ging even met de combinatie met hulpveren ;)
Ik vroeg me af of je ondanks de hulpveren die dingen nog raakt?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ze zijn verplicht zoals ik al zei. Zonder geen apk, maakt geen ruk uit met of zonder hulpveren.
Guidooo
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 04.12.2010 - 13:51

Oke, dan zal ik maar eens gaan beunen!
Guidooo
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 04.12.2010 - 13:51

Is ook weer klaar.

Nieuwe vraag:

Ik heb het idee dat m'n motor vrij los zit. Als ik hem in z'n een zet en de koppeling niet met veel beleid laat opkomen beweegt het blok wat naar achteren, in hoeverre is dit normaal? Dat het wat beweegt oke, daarvoor hangt het op rubbers.

Maar lijkt me wel heel veel beweging eigenlijk. Als ik met de hand het probeer te bewegen krijg ik er ietsje beweging in. Motorsteunen lekken niet, ook de achterste niet.

Als ik tijdens het rijden ook het gas ff loslaat en dan weer vol erop voel je ook een schok, komt ook door het blok wat je dan ziet bewegen (motorkap ligt eraf :P). Alle bouten zitten goed vast.


Ander probleem, de auto liep voor vervangen koppeling/versn. bak goed op benzine en LPG, nu loopt hij alleen nog maar goed op LPG. Stationair blijft hij net lopen op benzine, en tijdens het rijden is het aardig horten en stoten. Net of hij te weinig krijgt. Als ik ineens het gas los laat slaat hij ook bijna/helemaal af. Ligt dus puur aan de benzine want op LPG loopt het best.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Motor ligt nooit 100% vast erin, die moet bewegen zelfs anders gaan er dingen in de aandrijving afbreken. Wat jij beschrijft lijkt me normaal.

Wat betreft benzine, is het oude benzine?
Zitten alle connectoren en slangen weer goed vast op de juiste plek na vervangen van koppeling? Geen scheurtjes in de slangen?
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Schakelen alle versnellingen nog wel soepel in? Als de achterste motorsteun stuk is dan wordt het inzetten van zijn 1 en achteruit een stuk lastiger. Het is niet altijd makkelijk om te zien of de achterste motorsteun lek is, is eigenlijk alleen goed te constateren op een brug.

Wel goed schoon gewerkt, maw kan er vuil in de leidingen gekomen zijn?
Guidooo
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 04.12.2010 - 13:51

1/achterruit gaat nog soepel. Als je hem ook normaal laat opkomen heb je er geen last van. Nouja er is niks vettigs, anders had ik dat wel gezien met montage van de bak ;)

Jawel, dat is ook allemaal niet los geweest. Enigste is dat ik de motor een stuk heb laten zakken voor bak demontage. Ik kan echter niets ontdekken dat klem zit... Benzine is voor een deel redelijk oud (denk ik?), zo'n 3 maand schat ik. Laatst nog 10/15L nieuwe bij in gegooid. Daar ligt het niet aan denk ik.

In hoge toeren loopt hij trouwens wel behoorlijk goed tot goed. Dus vanaf 2300/2500 ofzo.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Wacht even af tot alle oude benzine eruit is, kan heel goed aan de oude benzine liggen. 3 maanden is behoorlijk oud, de moderne benzine begint al na een week of 6 aan kwaliteit te verliezen.
Guidooo
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 04.12.2010 - 13:51

Oke. Mooi lastig want er zit nog behoorlijk wat in, 2/3e ofzo. Valt dat nog ergens af te tappen?
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Aftappen is lastig, leegzuigen met slang of ergens slang losmaken bij de motor en op contact zetten, dan pompt de benzine pomp de benzine wel uit de tank. Even fles eronder
Anders omschakelen op benzine op de langere rechte stukken.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”