Ik kwam dit lijstje tegen
12 MAART 2010. - Ministeriële Omzendbrief betreffende sommige verbouwde voertuigen (cat. M1)
(B.S. 26.03.2010)
In het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, laatst gewijzigd door het koninklijk besluit van 14 april 2009 (hierna : koninklijk besluit van 15 maart 1968), wordt bepaald in artikel 14, § 1, 3. : « Het in het verkeer brengen op de openbare weg van een voertuig van de categorieën M, N, O, T, C, R en S dat niet in alle opzichten overeenkomt met het goedkeuringscertificaat is verboden. ».
Overeenkomstig artikel 8, § 5, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 wordt elke verbouwing van een voertuig waardoor het niet meer overeenstemt met het goedkeuringscertificaat bekrachtigd met een afwijking ervan. Wanneer de verbouwing echter wordt uitgevoerd door een andere persoon dan de fabrikant of zijn gemachtigde, wordt de aanvraag alleen in aanmerking genomen met de instemming van de fabrikant of van zijn gemachtigde.
Onder verbouwingen verstaat men grondige veranderingen, bijvoorbeeld, ter hoogte van de stuurinrichting, het ophangings-, uitlaat- of remsysteem, of fundamentele veranderingen aan het chassis of het zelfdragend koetswerk, die strijdig zijn met het bestaande goedkeuringscertificaat, proces-verbaal van goedkeuring (PVG) of certificaat van overeenstemming (C.O.C.).
Deze omzendbrief heeft als doel de verbouwingen te omschrijven die niet als dusdanig worden aanzien en waarop bijgevolg artikel 8, § 5, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968, niet van toepassing is. Voor deze verbouwingen is dan ook geen akkoord van de fabrikant of diens gemachtigde vereist.
Deze omzendbrief is uitsluitend van toepassing op de voertuigen van de categorie M1 met uitzondering van voertuigen voor specifiek gebruik zoals voertuigen van politiediensten, gepantserde voertuigen, ziekenauto's, voertuigen voor dringende medische interventie van de dienst 100, brandweervoertuigen, voertuigen van de Civiele Bescherming, lijkauto's, en soortgelijke voertuigen. Voor de andere voertuigcategorieën blijft artikel 8, § 5, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 onverkort van toepassing.
De aanbieder van het voertuig deelt iedere in deze omzendbrief vermelde wijziging of verbouwing mee aan het keuringsstation.
Tijdens de periodieke of niet-periodieke keuring van het voertuig wordt de conformiteit van de gedane wijzigingen en verbouwingen aan de voorschriften van deze omzendbrief vastgesteld door aflevering door het bevoegde keuringsstation van een tuningrapport dat aan het overeenkomstig artikel 23decies, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 afgeleverde keuringsbewijs wordt gehecht.
Voor de afgifte van het tuningrapport geldt het tarief bedoeld in artikel 23undecies, 7°, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968.
De in deze omzendbrief voorziene validatieprocedures beogen de vaststelling van de conformiteit van de verbouwingen of onderdelen aan de hand van een document dat aan het keuringsstation moet worden voorgelegd.
Overwegende dat er voldaan is aan de bepalingen van artikel 8 van Richtlijn 98/34/EG van het Europees Parlement en de Raad van 22 juni 1998 betreffende een informatieprocedure op het gebied van normen en technische voorschriften.
Er zijn drie soorten validatieprocedures :
a) een validatieprocedure voor e- of E goedgekeurde onderdelen aan de hand van een homologatieattest;
b) een validatieprocedure voor niet-e- of E goedgekeurde onderdelen, gevalideerd door een erkend labo of een erkende instelling, aan de hand van een validatieverslag;
c) een validatieprocedure voor sommige verbouwingen aan de hand van een montagehandleiding.
Het erkend labo vermeld in punt b) moet voldoen aan EN 17025 of EN 45004.
De erkende instelling vermeld in punt b) moet voldoen aan de volgende voorwaarden :
V.Z.W. naar Belgisch recht;
ISO 9001 : 2000 gecertificeerd.
Elke validatieprocedure impliceert een administratieve keuring, waarvan het tarief wordt bepaald in artikel 23undecies, 2°, b), van het koninklijk besluit van 15 maart 1968.
De basisprincipes die moeten worden nageleefd voor alle op basis van deze omzendbrief toegelaten wijzigingen en verbouwingen zijn :
1) Het buitenoppervlak van de voertuigen mag geen puntige of snijdende delen bevatten, noch naar buiten uitstekende delen die door hun vorm, afmetingen, richting of hardheid, het gevaar of de ernst van lichamelijk letsel voor een persoon die in geval van botsing door de carrosserie wordt getroffen of aangeraakt, kunnen vergroten.
2) Het buitenoppervlak van de voertuigen mag geen naar buiten uitstekende delen bevatten waaraan voetgangers, fietsers of motorrijders kunnen blijven haken.
3) De bestuurder moet een vrij uitzicht hebben, zonder belemmering door enigerlei voorwerp of opschrift.
4) De voertuigen moeten voorzien zijn van wielafschermingen (carrosseriedelen, spatborden, e.a.).
5) De binneninrichting van het voertuig mag geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten bevatten die het gevaar voor of de ernst van verwondingen van de inzittenden kunnen verhogen in geval van botsing.
6) De onderdelen (knoppen, hendels, enz.) en oppervlakken waaraan de inzittenden zich kunnen stoten, moeten voldoen aan de reglementaire
krommingsstraal en oppervlakte.
7) De binnenkant van het dak mag in het deel boven of voor de inzittenden geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten vertonen die naar achter of naar beneden zijn gericht.
8) Het oppervlak van de achterzijde van de zitplaatsen mag geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten vertonen die het gevaar voor of de ernst van verwondingen van de inzittenden kunnen verhogen.
9) Directe en indirecte verlichting mag enkel op privé-terrein worden gebruikt.
10) De originele motorkapsloten en draairichting van de motorkap dienen behouden te blijven.
Onverminderd de omzendbrief van 19 maart 2004 betreffende de verlaagde voertuigen (cat. M1), gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 19 maart 2004, zijn de hierna vermelde wijzigingen en verbouwingen toegelaten, mits naleving van de basisprincipes en onder de hierna bepaalde voorwaarden :
1) aanbrengen van tinten en folie op achterste zijruit - voorwaarden:
maximale reflectiegraad 25 % (enkel voor folies)
2) aanbrengen van tinten en folie op achterruit - voorwaarden:
twee buitenspiegels
maximale reflectiegraad 25 % (enkel voor folies)
3) aanbrengen van zonneband en belettering op voorruit - voorwaarden:
ondergrens van zonneband niet verder dan onderste lijn van originele tegen voorruit gedraaide zonneklep
niet reflecterend
4) « cleanen », het verwijderen of wegnemen van:
zijdelingse sierstrips op deuren en drempels
afdekkappen rond wielopeningen
sierstrips op voor- en achterbumper
sierstrips op voor- en achterlichten
sierlijsten rond ruiten
sierlijsten op achterdeur (koffer)
dakrails
emblemen op carrosserie
emblemen in voorgrille
antenne
5) verplaatsen van officiële kentekenplaat - voorwaarden:
in midden of aan zijde van bestuurder
niet buiten zijkant van voertuig
onderrand minstens 30 cm boven wegdek
voldoende verlicht
verticaal of maximaal in hoek van 5° gekanteld
goed leesbaar op afstand van 30 m
6) vervangen van voorlicht (geen xenon) - voorwaarden:
e- of E-goedgekeurd
behoud originele kleur (uitstraling)
voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
reglementair verplichte lichten aanwezig
7) vervangen van voorlicht (xenon)- voorwaarden:
e- of E-goedgekeurd
behoud originele kleur (uitstraling)
voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
reglementair verplichte lichten aanwezig
automatische lichthoogteregeling
koplampreinigingsinstallatie
8) vervangen van achterlicht - voorwaarden:
e- of E-goedgekeurd
behoud originele kleur (uitstraling)
voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
reglementair verplichte lichten aanwezig
9) vervangen van voor-, zij- en achterrichtingaanwijzer - voorwaarden:
e- of E-goedgekeurd
behoud originele kleur (uitstraling)
voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
knipperfrequentie tussen 60 en 120 periodes per minuut
behoud functionaliteit
behoud minimale lichtsterkte
10) vervangen en verplaatsen van derde stoplicht - voorwaarden:
e- of E-goedgekeurd
montage volgens bepalingen van artikel 6.7 van het Reglement nr. 48 van Genève
11) vervangen en verplaatsen van achtermistlicht - voorwaarden:
e- of E-goedgekeurd
behoud originele kleur (uitstraling)
aantal
onderrand minimum 25 cm boven wegdek
bovenrand maximum 120 cm boven wegdek
voldoen aan reglementatie eisen inzake plaatsing
12) vervangen en verplaatsen van achteruitrijlicht - voorwaarden:
behoud originele kleur (uitstraling)
aantal
werking enkel bij achteruitrijden
onderrand minimum 25 cm boven wegdek
bovenrand maximum 120 cm boven wegdek
13) vervangen van kentekenplaatverlichting - voorwaarden:
nummerplaat bij volledige duisternis goed zichtbaar op afstand van 30 m
geen direct licht naar achteren
wit
statisch
14) verplaatsen en verwijderen van koffersleutelgat en -greep
15) wegwerken van sleutelgat van deuren
16) verplaatsen van sleutelgat van deuren
17) vervangen van greep van klinken - voorwaarde:
niet raken aan sluitmechanisme
18) verplaatsen van greep van klinken - voorwaarde:
niet wijzigen slot
19) verwijderen van grepen van achterste deuren - voorwaarden:
verwijderen van achterbank
verwijderen van achterste veiligheidsgordels
definitief onbruikbaar maken van de verankeringspunten van de achterbank
20) vervangen en wijzigen van bumper - voorwaarde:
behoud functionaliteit
21) vervangen van carterbescherming - voorwaarde:
stevig en degelijk gemonteerd
22) vervangen van contactoppervlak pedaal - voorwaarden:
antislipbekleding in vorm van rubberuitsteeksels of geribbelde aluminium
stevig en degelijk gemonteerd
voldoende ruimte tussen pedalen
23) monteren van één of meer onafhankelijke versterkers vanaf een totaal vermogen van 500 Watt - voorwaarde:
gepaste zekering of ander gelijkwaardig systeem
24) vervangen en wijzigen van dashbord
25) aanbrengen van instrumentenfolie - voorwaarden:
wijzerplaten goed leesbaar, zowel in donker als bij klaarlichte dag
juiste graduatie van meettoestellen
indicatielampjes goed zichtbaar
geen aanleiding tot foute interpretatie van signalisatie
26) vervangen van achteruitkijkspiegel (binnen) - voorwaarde:
voldoen aan bepalingen van K.B. van 15 maart 1968
27) monteren van sporttankdeksel - voorwaarden:
sluiting tankdop verzekerd
niet raken aan ontluchtingsmechanisme
28) monteren van spoiler - voorwaarden:
materialen met een hoge absorptiegraad (polyester, plastiek, ABS, e.a.)
niet boven hoogste punt van dak (kofferspoilers)
niet vastgelast aan de dragende structuren (dak- en raamspoilers)
maximum 5 cm uitsteken voor bumper (voorspoilers)
29) verlengen van motorkap - voorwaarden:
functionaliteit
minimale lichtbundel
30) aanbrengen van lichtmask - voorwaarden:
minimale lichtbundel (vooraan)
lichtsterkte niet lager dan minimale lichtsterkte (achteraan)
31) monteren van ruitenwisser - voorwaarden:
minstens één
veegoppervlak minstens gelijk aan of groter dan oorspronkelijk
32) vervangen en wijzigen van versnellingspook - voorwaarden:
niet raken aan mechanisme
degelijk gemonteerd
niet hinderen werking handrem
33) vervangen van remblok - voorwaarde:
e- of E-goedgekeurd
voldoen aan voorschriften van verordening nr. 1400/2002/EG
34) verbreden van spatbord (widebodykits) - voorwaarde:
behoud wettelijke afstand lichten
35) monteren van spatbord - voorwaarden:
naar binnen plooien van rand
voldoende wielafscherming
36) vervangen en wijzigen van handremhendel - voorwaarden:
niet raken aan hefboomwerking
degelijke montage
37) aanbrengen en vervangen van binnendeurpaneel
38) monteren van veerpootbrug - voorwaarden:
montage bovenaan en volgens handleiding, indien aanwezig
stevig en degelijk gemonteerd
39) vervangen van buitenspiegel door e- of E-goedgekeurde buitenspiegel - voorwaarde:
e- of E-goedgekeurd
40) vervangen van buitenspiegel door niet e- of E-goedgekeurde buitenspiegel - voorwaarde:
validatieprocedure
41) vervangen van stuurwiel - voorwaarden:
montage door middel van vervormbare adapter, indien van toepassing
alle bedieningen goed bereikbaar
snelheidsmeter en voornaamste signalisatie goed zichtbaar
signaalhoorn bruikbaar
42) vervangen van zetel door e- of E-goedgekeurde zetel - voorwaarden:
e- of E-goedgekeurd
montage op oorspronkelijke bevestigingspunten
degelijke bevestiging
geschikt voor voertuig
compatibel met gordels en hun verankeringspunten
validatieprocedure
43) vervangen van zetel door niet-e- of E-goedgekeurde zetel – voorwaarden:
montage op oorspronkelijke bevestigingspunten
stevig en degelijk gemonteerd
geschikt voor voertuig
compatibel met gordels en hun verankeringspunten
validatieprocedure
44) vervangen van remschijf - voorwaarden:
voldoen aan voorschriften van verordening nr. 1400/2002/EG
45) vervangen van uitlaat door e- of E-goedgekeurde uitlaat - voorwaarden:
e- of E-goedgekeurd
maximaal zelfde aantal decibels als originele uitlaat
normale emissietest mogelijk
validatieprocedure
46) vervangen van uitlaat door niet originele uitlaat - voorwaarden:
maximaal zelfde aantal decibels als originele uitlaat
normale emissietest mogelijk
validatieprocedure
47) vervangen van motorkap door niet-e- of E- goedgekeurde (kunststoffen) motorkap - voorwaarden:
motorkap heeft dezelfde vorm en afmetingen als de originele
gebruik van originele scharnieren
gebruik van originele sluit- en noodvergrendeling
verzekeren van brandveiligheid
validatieprocedure
48) verwijderen van zijdelingse richtingsaanwijzers - voorwaarden:
voertuig is niet langer dan 6 m
geen koppelingsinrichting aanwezig
49) monteren van luchthapper op flanken - voorwaarde:
in lijn van koetswerk
50) monteren van luchthapper op dak - voorwaarde:
niet raken aan dragende structuren
51) monteren van luchthapper op motorkap - voorwaarden:
behoud afstand tussen motor en motorkap
niet overschrijden maximale uitsparing
52) monteren van vlinderdeur - voorwaarden:
geschikt voertuig
validatieprocedure
53) vervangen van veiligheidsgordel - voorwaarden:
e- of E-goedgekeurd
compatibel met verankeringspunten en zetel
validatieprocedure
54) monteren van veiligheidskooi - voorwaarden:
achter voorste zetels
verwijderen van achterbank en achterste veiligheidsgordels
stevig en degelijk gemonteerd (niet gelast)
geen invloed op integrale en functionele karakteristieken van personencompartiment
validatieprocedure
55) monteren van velg met adapter - voorwaarden:
vaste adapter aan velg
geschikt voertuig
stevig en degelijk gemonteerd
validatieprocedure
De voorwaarden e- of E-goedgekeurd en alle in deze omzendbrief vermelde validatieprocedures gelden uitsluitend voor voertuigen met een Europees gelijkvormigheidsattest of C.O.C. en niet voor voertuigen met een nationale goedkeuring. Deze regel is niet van toepassing voor de rubrieken 6), 7), 8), 9), 10), 11), 12) en 53), behoudens voor wat de voertuigen ouder dan 25 jaar op het ogenblik van de inwerkingtreding van deze omzendbrief betreft.
Voor de met e- of E-goedgekeurde onderdelen verbouwde voertuigen wordt bij afwezigheid van het bijhorende homologatieattest een keuringsbewijs met een beperkte geldigheid van drie maanden uitgereikt.
De in deze omzendbrief vermelde validatieprocedures gelden niet voor eerder gevalideerde verbouwingen, verricht onder verantwoordelijkheid van de constructeur.
De met niet e- of E-goedgekeurde onderdelen waarvoor geen validatieverslag kan worden voorgelegd verbouwde voertuigen krijgen ofwel een keuringsbewijs met een normale geldigheid ofwel een keuringsbewijs met een beperkte geldigheid van vijftien dagen en krijgen de onderdelen respectievelijk ofwel een definitieve goedkeuring ofwel een definitief verbod.
De geldigheid van het keuringsbewijs kan worden verlengd tot op het ogenblik van de definitieve goedkeuring of het definitief verbod.
Leveranciers of producenten die onderdelen op de markt brengen die niet e- of E- zijn goedgekeurd en die overeenkomstig de bepalingen van deze omzendbrief aan een validatieprocedure zijn onderworpen dienen voorafgaandelijk contact op te nemen met de FOD Mobiliteit en Vervoer. Zij worden verzocht een volledig dossier over te maken. Op basis van dit dossier zal de FOD Mobiliteit en Vervoer oordelen of deze onderdelen al dan niet in aanmerking komen voor een validatieverslag.
Elk niet-e- of E-goedgekeurd onderdeel dat op de markt wordt gebracht en dat overeenkomstig de bepalingen van deze omzendbrief aan een validatieprocedure is onderworpen en waarvoor geen validatieverslag kan worden voorgelegd of waarvoor geen volledig dossier aan de FOD Mobiliteit en Vervoer is overgemaakt, krijgt een definitief verbod.
Voertuigen die met dergelijke onderdelen zijn uitgerust en die ter keuring worden aangeboden, krijgen een keuringsbewijs met een beperkte geldigheid van vijftien dagen.
Zijn in elk geval verboden:
1) aanbrengen van tinten en folies op voorste zijruit en voorruit (uitgezonderd zonneband)
2) aanbrengen van zonneband op voorste zijruit
3) wegnemen van sluitmechanisme van koffer
4) wegnemen van greep van als passagiersdeur gebruikte koffer
5) wegnemen van sluitmechanisme van deuren
6) wijzigen van structuur van motorkap
7) wijzigen van afstand tussen motor en motorkap
8) vervangen van motorkapscharnier
9) spoilers in materialen met lage absorptiegraad (aluminium, carbon, hout, enz.) (tenzij vermeld op tuningrapport, afgeleverd voor 1 september 2007)
10) topchops
11) afzagen van origineel spatbord dat deel uitmaakt van dragende structuren
12) hinderen of onmogelijk maken van werking van airbag
13) verwijderen van airbag
14) driepuntsveiligheidsgordel vervangen door tweepuntsgordel
15) afdekken van signalisatie
16) monteren van NOS-fles
17) plaatsen van startknop
18) wegnemen van derde stoplicht
19) plaatsen van vierde stoplicht
20) bevestigen van wiel door middel van kit met centrale bevestiging
21) wijzigingen van remsysteem
22) vergroten van spoor door middel van spoorverbreder
23) wijzigen of monteren van stabilisatorstangen
24) monteren van ander type ophangingsrubber
25) wijziging van diameter van uitgang van originele uitlaatdemper
26) monteren van versnellingsbak met andere overbrengingsverhoudingen
27) motortuning
28) monteren van niet-wegklapbare zetel vooraan in twee- en driedeursvoertuigen, tenzij achterbank en veiligheidsgordels verwijderd en verankeringspunten van achterbank definitief onbruikbaar
29) monteren van velgen met adapter los van velg
30) monteren van een stuurwiel met niet-vervormbare adapter
De bepalingen van deze omzendbrief zijn van toepassing vanaf de eerste dag van de maand na afloop van een termijn van tien dagen te rekenen van de dag volgend op bekendmaking van deze omzendbrief in het Belgisch Staatsblad.
Brussel, 12 maart 2010.
De staatssecretaris voor Mobiliteit,
E. SCHOUPPE
Tuning in Belgie
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40394
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Leuke opsomming en erg beperkend als je je auto wilt 'verbouwen' maar het het heeft niets te maken met wat men in Nederland onder 'tuning' verstaat.
Of wilde je dat er juist mee aangeven ?
Rob
Of wilde je dat er juist mee aangeven ?

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40394
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ja, dat het er in Belgie iets anders aan toe lijkt te gaan dan in NL.
b.v. dat motortuning verboden is.
b.v. dat motortuning verboden is.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40394
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Dat laatste, dat motortuning verboden is, daar doelde ik eigenlijk op. Ik heb het niet uit de tekst kunnen halen maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien.Ben schreef:Ja, dat het er in België iets anders aan toe lijkt te gaan dan in NL.
b.v. dat motortuning verboden is.
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40394
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ik heb het nu een kleurtje gegeven.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik zou mij voor kunnen stellen dat wanneer een auto betrokken is bij een ongeval, men gaat kijken of er al dan niet iets is veranderd aan de auto.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Nu heb ik het ook gezien. 2x overheen gelezen :oops: (Gaat goed zo met de ouweBen schreef:Ik heb het nu een kleurtje gegeven.
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- wtr_s60
- 4th Gear member
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58
No newsflash, grosso modo waren alle regels al zo voordien ook.
Uiteraard moet dit alles met een korrel (lees zak) zout genomen worden, anders waren de Belgische wegen ondertussen voor 50% minder bevolkt of zo
Het hangt er n.b. ook van af welk keuringsstation je binnenstapt, je hebt er waar ze laks zijn, en je hebt er waar ze de puntjes op i willen zetten.
Waarom per sé motortuning en stabi-stangen in 't rood gezet zijn in de beginpost, is een vraagteken voor mij, volgens mij zijn dit dingen die nog het makkelijkst van al door de mazen van 't net zullen glijden.
Bij een zwaar ongeval worden auto's noch door de politie noch door de verzekering gechecked op motortuning(chiptuning), zelfs niet als het ongeval zware gevolgen heeft, heb dit nog nooit gehoord noch gezien.
Dat het "onmogelijk" is dat ze het doen, zeg ik niet, als er bvb. een link/aanleiding zou kunnen zijn met de chiptuning, al lijkt me dat lastig om te gaan bewijzen.
Ivm de stabistangen, zie een paar alinea's hierboven -> ga je naar een keuringsstation waar ze niet té streng zijn dan raak je daar zonder problemen door.
Heb weet van auto's met grotere turbo, grotere FMIC, volledig andere uitlaatlijn zonder cats enz.. en dat is ook door de keuring geraakt.
Het is wel zo dat vanaf je een "niet-toegestane" verandering toebrengt aan je auto, of er is ook maar iets dat niet meer in orde is je wel een groter risico loopt om al dan niet gedekt te zijn / in je recht te zijn bij een ongeval natuurlijk, vooral als het dingen zijn die makkelijk / makkelijker kunnen waargenomen worden.
Bvb. niet genoeg profiel op banden, (iets) te veel gedronken, verzekeringspapieren niet in orde, andere bestuurder dan opgegeven op het verzekeringspapier, lichten die slecht afgesteld staan, spacers hebben zitten, enz enz.. Als de verzekering je echt wilt lynchen en dus niet dekken door de een of andere reden (bvb. verleden met veel ongevallen) dan zullen ze sowieso wel IETS vinden waardoor ze je niet "hoeven" te dekken, dat denk ik er toch van. Hangt ook sterk af van de goodwill van je verzekeraar natuurlijk!
In 2005 heb ik een ongeval gehad (ik was - ondanks er discussie was -in mijn recht) met best wat schade aan beide auto's, ze hadden toen waargenomen dat er blijkbaar net niet genoeg profiel meer zat op mijn banden (ik moet eerlijk zeggen dat ik mij er eigenlijk niet van bewust was, maarja vijgen na pasen natuurlijk).
Toch ben ik toen gedekt geweest (was wel geld van de tegenpartij natuurlijk die ik heb getrokken).
Toch zal 't mij niet meer gebeuren dat ik rondrijd met banden met te weinig profiel..
Anyways; in theorie ben je dus niet in orde vanaf het moment dat er een bepaald defect / modificatie aan je auto is die er voor zorgt dat je voertuig niet overeenstemt met je gelijkvormigheidsattest/CoC. Idd, in theorie.. daar zijn ze hier in België wel zeer goed in en hebben ze tijd voor. De praktijk daarentegen is wel een stuk anders, gelukkig maar ? Ik weet 't niet.
Best ironisch btw ivm dat chiptunen als je weet dat een pak van de Belgische flikkenkarren zelf gechipped zijn
, hun karren stemmen dus ook niet meer overeen met hun gelijkvormigheidsattest! 
Uiteraard moet dit alles met een korrel (lees zak) zout genomen worden, anders waren de Belgische wegen ondertussen voor 50% minder bevolkt of zo

Het hangt er n.b. ook van af welk keuringsstation je binnenstapt, je hebt er waar ze laks zijn, en je hebt er waar ze de puntjes op i willen zetten.
Waarom per sé motortuning en stabi-stangen in 't rood gezet zijn in de beginpost, is een vraagteken voor mij, volgens mij zijn dit dingen die nog het makkelijkst van al door de mazen van 't net zullen glijden.
Bij een zwaar ongeval worden auto's noch door de politie noch door de verzekering gechecked op motortuning(chiptuning), zelfs niet als het ongeval zware gevolgen heeft, heb dit nog nooit gehoord noch gezien.
Dat het "onmogelijk" is dat ze het doen, zeg ik niet, als er bvb. een link/aanleiding zou kunnen zijn met de chiptuning, al lijkt me dat lastig om te gaan bewijzen.
Ivm de stabistangen, zie een paar alinea's hierboven -> ga je naar een keuringsstation waar ze niet té streng zijn dan raak je daar zonder problemen door.
Heb weet van auto's met grotere turbo, grotere FMIC, volledig andere uitlaatlijn zonder cats enz.. en dat is ook door de keuring geraakt.
Het is wel zo dat vanaf je een "niet-toegestane" verandering toebrengt aan je auto, of er is ook maar iets dat niet meer in orde is je wel een groter risico loopt om al dan niet gedekt te zijn / in je recht te zijn bij een ongeval natuurlijk, vooral als het dingen zijn die makkelijk / makkelijker kunnen waargenomen worden.
Bvb. niet genoeg profiel op banden, (iets) te veel gedronken, verzekeringspapieren niet in orde, andere bestuurder dan opgegeven op het verzekeringspapier, lichten die slecht afgesteld staan, spacers hebben zitten, enz enz.. Als de verzekering je echt wilt lynchen en dus niet dekken door de een of andere reden (bvb. verleden met veel ongevallen) dan zullen ze sowieso wel IETS vinden waardoor ze je niet "hoeven" te dekken, dat denk ik er toch van. Hangt ook sterk af van de goodwill van je verzekeraar natuurlijk!
In 2005 heb ik een ongeval gehad (ik was - ondanks er discussie was -in mijn recht) met best wat schade aan beide auto's, ze hadden toen waargenomen dat er blijkbaar net niet genoeg profiel meer zat op mijn banden (ik moet eerlijk zeggen dat ik mij er eigenlijk niet van bewust was, maarja vijgen na pasen natuurlijk).
Toch ben ik toen gedekt geweest (was wel geld van de tegenpartij natuurlijk die ik heb getrokken).
Toch zal 't mij niet meer gebeuren dat ik rondrijd met banden met te weinig profiel..
Anyways; in theorie ben je dus niet in orde vanaf het moment dat er een bepaald defect / modificatie aan je auto is die er voor zorgt dat je voertuig niet overeenstemt met je gelijkvormigheidsattest/CoC. Idd, in theorie.. daar zijn ze hier in België wel zeer goed in en hebben ze tijd voor. De praktijk daarentegen is wel een stuk anders, gelukkig maar ? Ik weet 't niet.
Best ironisch btw ivm dat chiptunen als je weet dat een pak van de Belgische flikkenkarren zelf gechipped zijn


- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Er is een wet gemaakt door een democratisch gekozen parlement mogelijk in het belang van het algemeen en we hebben er met zijn allen schijt aan, wel een byzondere attitude idd.....
Volvo for life
- wtr_s60
- 4th Gear member
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58
Dat zal in Nederland niet veel anders zijn hoor.
Denk trouwens dat ze er in NL meer hun "laars aan lappen" dan in België. Hoeveel (al dan niet fout getunede) hokken er daar in NL rondrijden met slecht afgestelde aftermarket xenons :evil: . Dat zie je in BE toch minder vaak, DAT is pas - imo - gevaarlijk, daarbovenop iets wat overduidelijk (door bvb. politie) kan waargenomen worden, blijkbaar kan dat daar toch allemaal ?!
Jullie moeten toch ook in orde zijn voor de APK, RDW, verzekering, enz. ?
M.b.t. vermogenswinst in NL: behalve dat jullie tot een aantal % marge hebben (hoeveel % was dat nou ook al weer.. vind ik trouwens niet eens zo'n slecht idee) is chiptuning afaik daar ook verboden hoor, maak jullie geen illusies lol.
Dus bepaalde mensen op dit forum moeten echt 's gaan stoppen met de heilige af te hangen en (in deze context hoe 't er in BE aan toe gaat) af te schilderen. Dit komt nogal diep gefrustreerd maar vooral hypocriet over.
Denk trouwens dat ze er in NL meer hun "laars aan lappen" dan in België. Hoeveel (al dan niet fout getunede) hokken er daar in NL rondrijden met slecht afgestelde aftermarket xenons :evil: . Dat zie je in BE toch minder vaak, DAT is pas - imo - gevaarlijk, daarbovenop iets wat overduidelijk (door bvb. politie) kan waargenomen worden, blijkbaar kan dat daar toch allemaal ?!
Jullie moeten toch ook in orde zijn voor de APK, RDW, verzekering, enz. ?
M.b.t. vermogenswinst in NL: behalve dat jullie tot een aantal % marge hebben (hoeveel % was dat nou ook al weer.. vind ik trouwens niet eens zo'n slecht idee) is chiptuning afaik daar ook verboden hoor, maak jullie geen illusies lol.
Dus bepaalde mensen op dit forum moeten echt 's gaan stoppen met de heilige af te hangen en (in deze context hoe 't er in BE aan toe gaat) af te schilderen. Dit komt nogal diep gefrustreerd maar vooral hypocriet over.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik zit eigenlijk best met verbaaaaazing het standpunt van @wtr_s60 te lezen.
Ik heb een aantal keren kennis mogen maken met bijv. de ring van Antwerpen en het wordt mij direct duidelijk hoe de belgen tegen verkeer en veiligheid aankijken,of schrijf ik nu te generaliserend.
Loopt NL af te fakkelen maar vergeet hand in eigen boezem te steken.
Als het werkelijk zo toe gaat in belgische keuringsstations dan moeten ze zich de ogen uit het hoofd schamen.
Imo de foute stations direct sluiten en keurmeester die corrupt zijn een ban geven zodat ze nooit weer auto's mogen keuren.
Ik heb een aantal keren kennis mogen maken met bijv. de ring van Antwerpen en het wordt mij direct duidelijk hoe de belgen tegen verkeer en veiligheid aankijken,of schrijf ik nu te generaliserend.
Loopt NL af te fakkelen maar vergeet hand in eigen boezem te steken.
Als het werkelijk zo toe gaat in belgische keuringsstations dan moeten ze zich de ogen uit het hoofd schamen.
Imo de foute stations direct sluiten en keurmeester die corrupt zijn een ban geven zodat ze nooit weer auto's mogen keuren.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4265
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Je hebt gelijk, hier wordt soms beschamend slecht gereden, en vaak ook gevaarlijk. Het is altijd een beetje een opluchting om in Duitsland en Oostenrijk te rijden, en zeker in Scandinavië. Maar in Spanje, Frankrijk en Italië is het niet beter dan bij ons.diesel01 schreef:Ik heb een aantal keren kennis mogen maken met bijv. de ring van Antwerpen en het wordt mij direct duidelijk hoe de belgen tegen verkeer en veiligheid aankijken,of schrijf ik nu te generaliserend.
Als je op de Antwerpse ring een correcte afstand houdt, dan flitsen ze er langs alle kanten voor.
Ik durf best de hand in eigen boezem steken, maar op de Antwerpese ring zijn het heel erg vaak auto's met geel-zwarte nummerborden die veel te snel rijden.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik snap dat het stukje te generaliserend is maar als ik lees dat keuringstations in Belgié gewoon oogjes dicht knijpen vindt ik dat niet best, het is in orde of afkeur.
Ik heb als (vrachtwagen)chauffeur regelmatig jullie ring doorkruist(één van de weinigen die wél afstand hield) en regelmatig meegemaakt dat mensen halverwege de oplegger al naar rechts of naar links wilden.
Mijn verdere ervaringen zijn dat, met name in Wallonie soms overtredingen terplekke werden verzonnen door overheidsdienaren om zo hun eigen te korten weg te poetsen.
Wanneer je om een protocol vroeg werd je in slecht Vlaams gevraagd hoe vaak je door de Ardennen kwam, maw niet zeuren.
Maar dat is voer voor een ander topic
Ik denk dat het bovenstaand stukje weinig ruimte geeft voor een eigen interpertatie, dat WT_s60 dat wat minder leuk vindt is mij duidelijk gezien zijn berichten.
Ik heb als (vrachtwagen)chauffeur regelmatig jullie ring doorkruist(één van de weinigen die wél afstand hield) en regelmatig meegemaakt dat mensen halverwege de oplegger al naar rechts of naar links wilden.
Mijn verdere ervaringen zijn dat, met name in Wallonie soms overtredingen terplekke werden verzonnen door overheidsdienaren om zo hun eigen te korten weg te poetsen.
Wanneer je om een protocol vroeg werd je in slecht Vlaams gevraagd hoe vaak je door de Ardennen kwam, maw niet zeuren.
Maar dat is voer voor een ander topic

Ik denk dat het bovenstaand stukje weinig ruimte geeft voor een eigen interpertatie, dat WT_s60 dat wat minder leuk vindt is mij duidelijk gezien zijn berichten.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- wtr_s60
- 4th Gear member
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58
Ik krijg pijn aan mijn ogen van al die dt fouten.
Maar goed; blijkbaar ben je weer zo'n type die enkel leest wat 'ie wilt lezen. Speciaal voor jou nog even herhalen: in Nederland zijn ze nóg VEEL lakser dan in BE op 't gebied van de conformiteit van wagens, behalve de APK is er in Nederland volgens mij zo goed als geen enkele controle op de auto's, als ik jouw woorden gebruik, diesel01, dan is dat "beschamend".
Verder ga ik hier echt strijk van 't lachen. Ik wil ook niet generaliseren, maar als er nu 's slechte chauffeurs zijn dan zijn 't toch helaas vaak wel Nederlanders.
En nee, in België zijn 't zeker ook allemaal geen heiligen en worden er veel fouten gemaakt, ze staan zeker ook niet in de top qua "goede chauffeurs". Maar als je op de Duitse autobahn aan een stevige snelheid aan 't rijden bent dan is 't wel 2 van de 3 keren voor een Nederlander dat ik vol in de ankers mag gaan omdat 'ie uitwijkt naar 't linkervak ofwel zonder te pinken, ofwel op 't moment dat ik nog op 20 meter van hem zit.
Zoals Fulaks zegt, hoe meer je naar 't Oosten van Europa gaat hoe "relaxter" het rijden is.
Maar goed; blijkbaar ben je weer zo'n type die enkel leest wat 'ie wilt lezen. Speciaal voor jou nog even herhalen: in Nederland zijn ze nóg VEEL lakser dan in BE op 't gebied van de conformiteit van wagens, behalve de APK is er in Nederland volgens mij zo goed als geen enkele controle op de auto's, als ik jouw woorden gebruik, diesel01, dan is dat "beschamend".
Verder ga ik hier echt strijk van 't lachen. Ik wil ook niet generaliseren, maar als er nu 's slechte chauffeurs zijn dan zijn 't toch helaas vaak wel Nederlanders.
En nee, in België zijn 't zeker ook allemaal geen heiligen en worden er veel fouten gemaakt, ze staan zeker ook niet in de top qua "goede chauffeurs". Maar als je op de Duitse autobahn aan een stevige snelheid aan 't rijden bent dan is 't wel 2 van de 3 keren voor een Nederlander dat ik vol in de ankers mag gaan omdat 'ie uitwijkt naar 't linkervak ofwel zonder te pinken, ofwel op 't moment dat ik nog op 20 meter van hem zit.
Zoals Fulaks zegt, hoe meer je naar 't Oosten van Europa gaat hoe "relaxter" het rijden is.
- Pritchard
- 5th Gear member
- Berichten: 1287
- Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
- Locatie: Gent
Zijn in elk geval verboden:
1) aanbrengen van tinten en folies op voorste zijruit en voorruit (uitgezonderd zonneband)
2) aanbrengen van zonneband op voorste zijruit
Spreken elkaar al tegen en we zijn nog maar bij nummertje 2
Welcome to Belgium...
Wat betreft tunen: volgens mijn verzekeringsmakelaar mag het wel, maar dan moet de wagen opnieuw ingeschreven worden en moet de verzekering aangepast worden...
1) aanbrengen van tinten en folies op voorste zijruit en voorruit (uitgezonderd zonneband)
2) aanbrengen van zonneband op voorste zijruit
Spreken elkaar al tegen en we zijn nog maar bij nummertje 2

Welcome to Belgium...
Wat betreft tunen: volgens mijn verzekeringsmakelaar mag het wel, maar dan moet de wagen opnieuw ingeschreven worden en moet de verzekering aangepast worden...
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
- wtr_s60
- 4th Gear member
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58
Daarom dat je je hier met een goede advocaat overal kunt uitlullenPritchard schreef:Zijn in elk geval verboden:
1) aanbrengen van tinten en folies op voorste zijruit en voorruit (uitgezonderd zonneband)
2) aanbrengen van zonneband op voorste zijruit
Spreken elkaar al tegen en we zijn nog maar bij nummertje 2
Welcome to Belgium...

Los hiervan: tijd dat ze die incompetente Etienne Schouppe eens gaan afvoeren, hij had beter bij z'n treintjes gebleven.