Auto gaat in noodloop
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
egr heeft me 2 jaar geleden eens een uurtje extra op het werk gehouden omdat ik mocht wachten op de wegenwacht. Egr bleef toen volledig open staan waardoor kort na het starten de motor stikte. Dealer heeft em dan weer los gekregen en heeft de stekker uitgetrokken. Omdat ik echter met vermogenverlies zat toen heb ik nog een plaatje gezet op het deel dat vanaf de uitlaat naar de inlaat gaat (aan de kant van de egr klep) Sindsdien nooit nog problemen gehad, tot dit nu...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY05 V50 2.0D
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
nogmaals herhalen dat ik verder NIKS van problemen heb met de auto. Motor stottert niet, portieren gaan normaal open, verwarming werkt zoals het hoort,... auto gaat gewoon in noodloop.
Vandaag heb ik het probleem totaal niet gehad, zou het dan toch kunnen liggen aan het vacuümslangetje van de wastegate dat wat los zit? Hoewel ikzelf nog steeds een elektronisch probleemt vermoed...
Als het niet zo ver zou zijn zou Ramon zich wel eens mogen uitleven op mijn Volvo :p
Vandaag heb ik het probleem totaal niet gehad, zou het dan toch kunnen liggen aan het vacuümslangetje van de wastegate dat wat los zit? Hoewel ikzelf nog steeds een elektronisch probleemt vermoed...
Als het niet zo ver zou zijn zou Ramon zich wel eens mogen uitleven op mijn Volvo :p
MY05 V50 2.0D
MY05 V50 2.0D
- Exeres
- 6th Gear member
Toen m'n auto ook alsmaar in noodloop ging, was het bij mij ook de EGR..er is dan een nieuwe ingeplaatst.. nu vermits die bij jou helemaal is uitgeschakeld, lijkt het me sterk dat het probleem hier zou liggen. Hopelijk geraakt het (snel) opgelost!
-
- 7th Gear member
meestal is het zo dat bij uitschakeling van de EGR klep of door de stekker te demonteren je een storingsmelding krijgt,hoe heb je dit ondervangen?
de egr klep geeft een terugkoppeling naar het motormanagement,is dit onderbroken,is de kans op storingen aanwezig en zeker bij koude motoren.
de egr klep geeft een terugkoppeling naar het motormanagement,is dit onderbroken,is de kans op storingen aanwezig en zeker bij koude motoren.
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
er komt inderdaad bij het uitlezen een storing van de EGR. Maar geen storing op de boordcomputer. (die komt er wel als ik de stekker van de EGR weer insteek, maar die storing zorgde destijds ook niet voor noodloop, gewoon melding op de BC)
De stekker is al 2 jaar uitgetrokken, zou me verbazen dat het uitschakelen van de EGR nu pas problemen geeft.
Vandaag ging de auto in noodoop na een goeie 30km rijden (reed ong 50 in 4e, en toen ik gas bijgaf ging de motor in noodloop) aan de kant gaan staan, contact uit en weer gestart. viel me op dat de motor toen zeer laag in toeren startte en langzaam opklom naar 800rpm, meestal doet ie gewoon "vroem" en springt direct naar 800. Terug vertrokken, en ging dan bij het optrekken al direct in noodloop in 1e versnelling bij ong. 1500 rpm... dit weekend nog maar eens binnensteken bij de garage en deftig vervangend vervoer vragen...
De stekker is al 2 jaar uitgetrokken, zou me verbazen dat het uitschakelen van de EGR nu pas problemen geeft.
Vandaag ging de auto in noodoop na een goeie 30km rijden (reed ong 50 in 4e, en toen ik gas bijgaf ging de motor in noodloop) aan de kant gaan staan, contact uit en weer gestart. viel me op dat de motor toen zeer laag in toeren startte en langzaam opklom naar 800rpm, meestal doet ie gewoon "vroem" en springt direct naar 800. Terug vertrokken, en ging dan bij het optrekken al direct in noodloop in 1e versnelling bij ong. 1500 rpm... dit weekend nog maar eens binnensteken bij de garage en deftig vervangend vervoer vragen...
MY05 V50 2.0D
MY05 V50 2.0D
- sanco
- 5th Gear member
Ik zou het inderdaad toch zoeken in de EGR want jouw symptomen herken ik van destijds. Nu de stekker terugplaatsen zal inderdaad niet helpen, want die klep zit natuurlijk muurvast.
In jouw geval zou ik het plaatje weghalen, voorzichtig proberen of je de klep weer gangbaar kunt krijgen en dan het geheel aansluiten. Overigens, moet de rest van het inlaattraject wel schoon genoeg zijn (misschien zit er al eerder in het traject iets dichtgeslibt, juist omdat je de zaak al lange tijd hebt afgeblind) maar daarover kunnen de deskundigen hier waarschijnlijk beter iets zeggen. Ik zou het advies van R&R serieus nemen, ervanuit gaande dat de turbo regeling verder goed functioneerd.
In jouw geval zou ik het plaatje weghalen, voorzichtig proberen of je de klep weer gangbaar kunt krijgen en dan het geheel aansluiten. Overigens, moet de rest van het inlaattraject wel schoon genoeg zijn (misschien zit er al eerder in het traject iets dichtgeslibt, juist omdat je de zaak al lange tijd hebt afgeblind) maar daarover kunnen de deskundigen hier waarschijnlijk beter iets zeggen. Ik zou het advies van R&R serieus nemen, ervanuit gaande dat de turbo regeling verder goed functioneerd.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
-
- 7th Gear member
EGR
Ik maak er geen woorden meer aan vuil,aan bovenstaand topic,hij stelt een vraag en weet het eigenlijk toch allemaal beter,wat moet je er verder nog mee dan vraag ik me af.
Zonde van de tijd die je er aan besteedt,aan dit soort vragen.
Ramon..
sanco schreef:Ik zou het inderdaad toch zoeken in de EGR want jouw symptomen herken ik van destijds. Nu de stekker terugplaatsen zal inderdaad niet helpen, want die klep zit natuurlijk muurvast.
Ik maak er geen woorden meer aan vuil,aan bovenstaand topic,hij stelt een vraag en weet het eigenlijk toch allemaal beter,wat moet je er verder nog mee dan vraag ik me af.
Zonde van de tijd die je er aan besteedt,aan dit soort vragen.
Ramon..
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
hey Ramon, ik heb nergens gezegd dat ik aan je oordeel twijfel hoor. Ik vind het gewoon vreemd dat zelfs een afgedopte EGR problemen kan geven. Dan moet het toch wel zijn dat er zich aan de uitlaatzijde van de EGR zodanig veel roet ophoopt dat de uitlaat verstopt geraakt ofzo? En als dat dan zo is, hoe komt het dan dat ik geen vermogenverlies heb? Anyway, ik ga er zaterdag mee naar de garage en zal de garage ook wat sturen richting EGR. Als hij het niet ziet zitten om daaraan te werken ga ik wel naar een andere garage...
MY05 V50 2.0D
MY05 V50 2.0D
- Philken
- 5th Gear member
toen mijn vrouw met een V50 2.0d reed, gaven ze mij de raad om de EGR niet af te koppelen maar om het staafje af te nijpen zodat de EGR open bleef staan(auto had de neiging bij rustig rijden om te stotteren)
bij jou las ik hebben ze hem toegezet waardoor de roetdeeltjes niet meer weg kunnen en zo de boel verstoppen
bij jou las ik hebben ze hem toegezet waardoor de roetdeeltjes niet meer weg kunnen en zo de boel verstoppen
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
-
- 2nd Gear member
Ik heb een tijdje geleden ook problemen gehad met mijn auto. Vergelijkbaar met deze maar niet helemaal. Vooral de laatste post komt wel overeen. Het bleek dat mijn gasklephuis kapot was. De gasklep hing los in het huis en kon daardoor niet goed werken. Misschien kunnen ze daar ook even naar kijken.
Volvo v40 18 bi-fuel
Volvo v50 1.6d kinetic met mobility pack
Volvo v70 2.5d automaat met leer, 16inch
Volvo v50 2.0d kinetic, handbak 6v, Parc Assist.
Volvo v50 2.0d edition 2 r-design, leer, afkoppelbare trekhaak, 17";
Volvo s60 d5 manual edition met rti navigatie, etc
Hyundai i30 en i40
Volvo s60 2010, d3 intro edition 17”
Volvo s40 2013, summum met business pack pro
Tijdje geen Volvo's
V60 D3 automaat met businesspack, lederen sportstoelen en losse extra's"
Hyundai i30 en i40
Tijdje geen Volvo's
- MartenS40
- 4th Gear member
Gasklep? In een diesel?
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
-
- 2nd Gear member
jazeker. Ook hier wordt de luchttoevoer met een serie van kleppen geregeld.
Volvo v40 18 bi-fuel
Hyundai i30 en i40
Tijdje geen Volvo's
Hyundai i30 en i40
Tijdje geen Volvo's
- MartenS40
- 4th Gear member
Als je het over de smoorklep of EGR hebt begrijp ik je, maar een gasklep in een diesel is voor mij nieuw...
De luchtinlaat van een diesel is voor zover mij bekend niet voor zien van een gasklep. Ook niet noodzakelijk omdat de inspuiting het toerental regelt. Vandaar ook dat een diesel op hol kan slaan en op de olie kan gaan lopen zoals in een ander topic op dit moment word verhaalt. Er is dan geen voorziening om de luchttoevoer af te sluiten, en de brandstof word geleverd door de olie.
De luchtinlaat van een diesel is voor zover mij bekend niet voor zien van een gasklep. Ook niet noodzakelijk omdat de inspuiting het toerental regelt. Vandaar ook dat een diesel op hol kan slaan en op de olie kan gaan lopen zoals in een ander topic op dit moment word verhaalt. Er is dan geen voorziening om de luchttoevoer af te sluiten, en de brandstof word geleverd door de olie.
Mijn Volvo's
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
Er zit inderdaad een klep in de inlaat. Zit vlak voor het stuk waar de temperatuur -en luchtdruksensor opzitten en wordt bediend dmv vacuüm.
Even melden dat ik helaas nog geen tijd heb gehad om bij de garage langs te gaan. Eergisteren heb ik wel zelf mijn stoute schoenen eens aangetrokken en wat dingen bekeken.
Allereerst merkte ik direct bij het wegnemen van de beschermkap boven de motor dat er zeer veel zwarte aanslag aanplakte, net boven het koppelstuk waar de darm vanaf de intercooler naar het bovengenoemde stuk met de klep gaat. Ik heb de buis er eens helemaal afgehaald en stevig bevestigd. Vreemd overigens dat de garage dit niet gezien heeft toen ze ernaar keken, ofwel hebben ze ook die buis eraf gehad en de koppeling niet goed teruggezet...
Daarna heb ik even de egr-buis er weer afgehaald en het plaatje dat ik er ooit tussengezet heb eens bekeken, weinig spectaculairs te zien daar, maar als ik met mijn vingers in de egr ga voel ik wel zeer veel roetaanslag. Toen ik mijn vingers bekeek zag ik bovendien dat er tussen het roet een oranje-achtige droge troep zat, absoluut geen idee wat dat kan zijn...
Om eens te proberen heb ik de egr connector weer aangesloten, maar wel het plaatje laten zitten.
Tot nu toe rij ik al 2 dagen storingvrij. En eigenlijk klopt dat ook niet, want toen ik net het plaatje tussen de egr had gezet kreeg ik een melding op de BC, maar die verdween weer als ik de kabel losmaakte...
Even melden dat ik helaas nog geen tijd heb gehad om bij de garage langs te gaan. Eergisteren heb ik wel zelf mijn stoute schoenen eens aangetrokken en wat dingen bekeken.
Allereerst merkte ik direct bij het wegnemen van de beschermkap boven de motor dat er zeer veel zwarte aanslag aanplakte, net boven het koppelstuk waar de darm vanaf de intercooler naar het bovengenoemde stuk met de klep gaat. Ik heb de buis er eens helemaal afgehaald en stevig bevestigd. Vreemd overigens dat de garage dit niet gezien heeft toen ze ernaar keken, ofwel hebben ze ook die buis eraf gehad en de koppeling niet goed teruggezet...
Daarna heb ik even de egr-buis er weer afgehaald en het plaatje dat ik er ooit tussengezet heb eens bekeken, weinig spectaculairs te zien daar, maar als ik met mijn vingers in de egr ga voel ik wel zeer veel roetaanslag. Toen ik mijn vingers bekeek zag ik bovendien dat er tussen het roet een oranje-achtige droge troep zat, absoluut geen idee wat dat kan zijn...
Om eens te proberen heb ik de egr connector weer aangesloten, maar wel het plaatje laten zitten.
Tot nu toe rij ik al 2 dagen storingvrij. En eigenlijk klopt dat ook niet, want toen ik net het plaatje tussen de egr had gezet kreeg ik een melding op de BC, maar die verdween weer als ik de kabel losmaakte...
MY05 V50 2.0D
MY05 V50 2.0D