Als ik met de cruise control aan rijd wil ik soms net even een tandje sneller. Hiervoor dient de plus-knop op het stuur. Het valt mij op dat ik de knop een tijdje (1 à 2 sec.) ingedrukt moet houden voordat de cruise control reageert. En als hij dan reageert, dan springt de auto ineens nogal lomp vooruit.
Is dit volgens jullie normaal gedrag voor een V50 (S40/C30)?
Gedrag cruise control
- BillyBob
- 5th Gear member
- Berichten: 1060
- Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42
Denk dat dit normaal is, de mijne doet dat ook.
Waarschijnlijk is dit omdat het electronisch geregeld wordt?
Waarschijnlijk is dit omdat het electronisch geregeld wordt?
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
- Peter-V50
- 4th Gear member
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
- Locatie: Twente
Bij mijn vorige auto (een Citroën) hoefde ik de toets maar even in te drukken en was de versnelling geleidelijker. Dat vond ik wat prettiger.
Misschien is het bij Volvo op deze manier geregeld zodat je niet versnelt als je met je hand per ongeluk op de knop ligt.
Misschien is het bij Volvo op deze manier geregeld zodat je niet versnelt als je met je hand per ongeluk op de knop ligt.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09
“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Volvo V50 2.0 Edition I MY09
“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 28.01.2009 - 20:16
- Locatie: Juliandorp
Per seconde gaat de CC 1km/u omhoog heb ik eens gelezen.
Dan kan het kloppen dat als jij hem even ingedrukt houdt dat hij in 1x naar die snelheid gaat.
En ik kan me voorstellen dat met zo'n sterke motor als de de 2.0D je dit behoorlijk voelt. Dat het ik bij mijn 1.6 D ook al.
Dus 1x kort drukken betekend 1km/u omhoog (voel je niet) en ingedrukt houden betekent versnellen totdat je hem loslaat. En dat voel je nogal.
Dan kan het kloppen dat als jij hem even ingedrukt houdt dat hij in 1x naar die snelheid gaat.
En ik kan me voorstellen dat met zo'n sterke motor als de de 2.0D je dit behoorlijk voelt. Dat het ik bij mijn 1.6 D ook al.
Dus 1x kort drukken betekend 1km/u omhoog (voel je niet) en ingedrukt houden betekent versnellen totdat je hem loslaat. En dat voel je nogal.
Volvo XC60 2.4D FWD Momentum DRIVe 07-2009
Volvo XC60 D5 AWD Kinetic, Automaat, BLIS, Adaptive Cruise control, Front en Back camera, Standkachel. 3-2012
Volvo XC90 D5 AWD Inscription MY2017
Volvo XC60 D5 AWD Kinetic, Automaat, BLIS, Adaptive Cruise control, Front en Back camera, Standkachel. 3-2012
Volvo XC90 D5 AWD Inscription MY2017
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 28.05.2008 - 13:08
Ik kan in mn s40 my09 de + 10x los achter elkaar indrukken... mijn auto gaat dan precies 10km harder..
bij het constante indrukken duurt het even 1 seconden voordat íe reageerd.. maar een 1.8 is niet zo lomp
dat kan 'ie niet 
bij het constante indrukken duurt het even 1 seconden voordat íe reageerd.. maar een 1.8 is niet zo lomp


-
- 3rd Gear member
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 08.12.2008 - 23:42
- Locatie: Apeldoorn
Bij mij is het ook zo, dat als ik hem ingedrukt hou, het even duurt voordat deze reageert (of het een volle seconde is weet ik niet), maar als ik slechts 1 maal kort op de knop druk gaat deze wel gelijk harder (inderdaad ca 1 km per uur)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 28.05.2008 - 13:08
Dat is waarschijnlijk gedaan om te bepalen of je nou 1 keer 'kort' indrukt of dat je hem ingedrukt houdt.
Ze hebben waarschijnlijk 1 keer kort indrukken gedefinieerd als <1 seconden. Alles >1 seconden is 'ingedrukt houden'. Je moet ergens de grens neer leggen.
In windows is dit ook zo, een dubbel klik kan je langzaam uitvoeren of snel. maar doe je het té langzaam, dan wordenhet 2 afzonderlijke muisklikken..
Ze hebben waarschijnlijk 1 keer kort indrukken gedefinieerd als <1 seconden. Alles >1 seconden is 'ingedrukt houden'. Je moet ergens de grens neer leggen.
In windows is dit ook zo, een dubbel klik kan je langzaam uitvoeren of snel. maar doe je het té langzaam, dan wordenhet 2 afzonderlijke muisklikken..
- marsm104
- 5th Gear member
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
- Locatie: Harderwijk
- Contacteer:
Ik heb nog een oud model S40, die gaat per tikje 2km/u sneller.
Dus 2 keer aantikken, is langzaam 4km/u sneller.
Dus 2 keer aantikken, is langzaam 4km/u sneller.
Groeten, Rick Marsman

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3140
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Wat ik nog veel lomper vindt, is dat als je de CC vooringestelde snelheid inschakelt ineen lage versnelling hij wel eens tot 55-60km/u optrekt en dan weer terugzakt naar de ingestelde 50km/u. Zo bijna een keer geflitst bij een stoplicht.
- SonnyBBQ
- 2nd Gear member
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 04.04.2008 - 16:33
@ Egidius, dat is uit veiligheid anders zou de wagen nog langzaamaan gas geven terwijl je bijvoorbeeld wil afremmen.
Ik plaats altijd al mijn voet, geef langzaam gas totdat de auto lichtjes harder gaat en zet dan de CC af. voel je er niets van.
Ik plaats altijd al mijn voet, geef langzaam gas totdat de auto lichtjes harder gaat en zet dan de CC af. voel je er niets van.
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3140
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Stel de cc op 50km/u in. Stop en trek daarna stevig op, zodra je in drie zit, de cc inschakelen en de auto automatisch laten versnellen tot 50km/u.Mir schreef:@lancer: Dat heb ik echt nog nooit gehad. Wat doe je dan precies? En wat bedoel je met je lage versnelling?
Meestal heeft 'ie dan een "overshoot" van 3-5km/u. Tot nu toe een keer gehad dat 'ie bijna optrok tot 60km/u, alvorens weer terug te zakken naar 50km/u
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27335
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dit zelfde lukt je ook op de snelweg
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- kmser
- 4th Gear member
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 05.10.2007 - 10:07
- Locatie: de westhoek
Ik dacht dat mijn cc reageert bij een kort drukje, maar ik gebruik dat meestal niet vaak. Ik stuur de cc meestal kort bij met het gas. Als je op de cc hervat duwt reageert die meestal wel tamelijk bruusk, maar dat heeft onze bmw ook. De overshoot beperkt zich meestal tot een 2km/u. Als ik een maal op de plus duw hoor ik de motor wel eventjes iets harder werken (zelfde dat je hebt op een helling omhoog).
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
- corne
- 2nd Gear member
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 05.05.2007 - 08:07
- Locatie: Moergestel
Stel de cc op 50km/u in. Stop en trek daarna stevig op, zodra je in drie zit, de cc inschakelen en de auto automatisch laten versnellen tot 50km/u.
Meestal heeft 'ie dan een "overshoot" van 3-5km/u. Tot nu toe een keer gehad dat 'ie bijna optrok tot 60km/u, alvorens weer terug te zakken naar 50km/u[/quote]
ik moet zeggen dat cc met een geartronic heel lekker werkt.
120 op cc afremmen voor een file 40 op een knop drukken en hij gaat zo naar 120 je hoeft dan niks meer te doen
maar 1x op + drukken dat je dan 1km/u harder gaat wist ik niet
Meestal heeft 'ie dan een "overshoot" van 3-5km/u. Tot nu toe een keer gehad dat 'ie bijna optrok tot 60km/u, alvorens weer terug te zakken naar 50km/u[/quote]
ik moet zeggen dat cc met een geartronic heel lekker werkt.
120 op cc afremmen voor een file 40 op een knop drukken en hij gaat zo naar 120 je hoeft dan niks meer te doen
maar 1x op + drukken dat je dan 1km/u harder gaat wist ik niet
V50 Summum 2.4i 170pk Geartronic 2006
Honda civic 1.4i 1999
suzuki alto 1990 900cc
Honda civic 1.4i 1999
suzuki alto 1990 900cc
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21368
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Elke aanraking van de +knop is bij mij 1,6 km/uur sneller. En dat gaat heel geleidelijk ...
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]