allemaal
de kachelventilator in mijn 240 doet het niet meer
als ik de schakelaar omzet geeft die geen kick
zekering in orde
hij begon een dag of twee geleden ineens te ratelen
net of hij ergens tegenaan draaide
iemand een verklaring voor dit probleem
kachelventilator 240
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59
Heel veel plaatjes, ervaringen, tips, links enz: http://volvolvo.nl/forum/topic,2533.msg ... #msg111491
Persoonlijk zou ik de Volvo Manual opzoeken, eenvoudig en niet-te-missen, TP30282-2 Heater Unit Repairs and Maintenance heet-ie.
Persoonlijk zou ik de Volvo Manual opzoeken, eenvoudig en niet-te-missen, TP30282-2 Heater Unit Repairs and Maintenance heet-ie.
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
koop geen 2e hands want na die klus wil je er voolopig niet meer aan denken. Heb je airco want dan kost ie ff meer. Ik moet er ook aan geloven en mijne kostte nieuw 140 euro dus incl regel weerstand want die zit bij een 240 met airco los van de blower motor en die kunnen ook de geest geven.
- pvannuys
- 1st Gear member
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 06.08.2006 - 09:58
- Locatie: Landgraaf
Hallo Heiko,
Heb dit zelf ook meegemaakt bij mijn vorige auto (Volvo 245) en was bij mijn volvo-dealer een dure reparatie van minimaal €1500,-.
Kachel zit op een lastige plaats midden achter dashbord ingebouwd.
Rekening houdend met 2 dagen werk (dashbord moet eraf), nieuwe kachel en andere materialen (slangen/radiator).
Kon nog duurder worden als er meer vervangen moest worden zoals aircoslangen ed; dashbord ligt er dan toch af en je wilt dit niet 2x doen.
Was toen voor mij de aanleiding om de auto (helaas) in te ruilen na 10 jaar.
PS. maar voor handige jongens wellicht ook goed zelf te doen.
Succes,
Heb dit zelf ook meegemaakt bij mijn vorige auto (Volvo 245) en was bij mijn volvo-dealer een dure reparatie van minimaal €1500,-.
Kachel zit op een lastige plaats midden achter dashbord ingebouwd.
Rekening houdend met 2 dagen werk (dashbord moet eraf), nieuwe kachel en andere materialen (slangen/radiator).
Kon nog duurder worden als er meer vervangen moest worden zoals aircoslangen ed; dashbord ligt er dan toch af en je wilt dit niet 2x doen.
Was toen voor mij de aanleiding om de auto (helaas) in te ruilen na 10 jaar.
PS. maar voor handige jongens wellicht ook goed zelf te doen.
Succes,
mvg,
Paul
va juli 2021: V60 T3 R-design/antraciet metalic, MY 2013
2016-2021: V50 1.8 Edition II/17"Sagitta/Bleu Perl metalic /Leder, MY2007
2009-2016: V50 2.0D Momentum/telefoon/17''Sculptor/Silver metalic, MY2005.
1999-2009: 245 Polar Estate/airco/7 pers./Antraciet metalic, MY1992
Paul
va juli 2021: V60 T3 R-design/antraciet metalic, MY 2013
2016-2021: V50 1.8 Edition II/17"Sagitta/Bleu Perl metalic /Leder, MY2007
2009-2016: V50 2.0D Momentum/telefoon/17''Sculptor/Silver metalic, MY2005.
1999-2009: 245 Polar Estate/airco/7 pers./Antraciet metalic, MY1992
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59
Onderdelen mannetjes houden elkaar goed in de gaten, leveren meest dezelfde spullen en bijna even duur:
http://www.vomd.nl/index.php?main_page= ... cts_id=348
http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=2625
http://volvoonderdelen.com/142144/Kache ... irco-3023/
http://www.vomd.nl/index.php?main_page= ... cts_id=348
http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=2625
http://volvoonderdelen.com/142144/Kache ... irco-3023/
- abbabak1
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
- Locatie: bergneustadt
Ik verkoop mijn nieuwe voor €80 inc verzending, mag je nog kiezen of het met of zonder airco is. Wegens beeindiging 240 tijdperk...
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 07.03.2007 - 15:39
- Locatie: Kruiningen
- Contacteer:
Vervangen is ongeveer een dag werk, ik heb het vorig jaar gedaan.
Er zijn geen orginele kachelmotoren meer, en de niet orginele (ik heb er 1 van scandtech) passen niet altijd perfect. Dus test de hele kachelunit voordat je hem weer in de auto zet. (heb ik ook niet goed gedaan, dus nou raakt de ventilator soms de behuizing)
Je kan het beste ook gelijk de kachelkraan vervangen, de hele unit met kachelkraan moet er toch uit. Ik heb dat dus niet gedaan en nu kan ik deze zomer nog een keer alles eruit halen omdat de kachelkraan rot is en om de ventilator goed te zetten.
Het is op zich goed te doen, maar neem er wel de tijd voor. Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat je het niet in 1 dag klaar moet hebben.
Bij mij zaten de slangen van het schutbord naar de kachelunit/kraan heel erg vast, ik ben een paar uur bezig geweest om die los te krijgen.
Het handigst is een groot deel van het dashboard eruit halen, hoeft niet maar dan kan je wel overal beter bij. Ook de voorstoelen eruit halen is handig, dan kan je onder je dashboard gaan liggen
Er zijn geen orginele kachelmotoren meer, en de niet orginele (ik heb er 1 van scandtech) passen niet altijd perfect. Dus test de hele kachelunit voordat je hem weer in de auto zet. (heb ik ook niet goed gedaan, dus nou raakt de ventilator soms de behuizing)
Je kan het beste ook gelijk de kachelkraan vervangen, de hele unit met kachelkraan moet er toch uit. Ik heb dat dus niet gedaan en nu kan ik deze zomer nog een keer alles eruit halen omdat de kachelkraan rot is en om de ventilator goed te zetten.
Het is op zich goed te doen, maar neem er wel de tijd voor. Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat je het niet in 1 dag klaar moet hebben.
Bij mij zaten de slangen van het schutbord naar de kachelunit/kraan heel erg vast, ik ben een paar uur bezig geweest om die los te krijgen.
Het handigst is een groot deel van het dashboard eruit halen, hoeft niet maar dan kan je wel overal beter bij. Ook de voorstoelen eruit halen is handig, dan kan je onder je dashboard gaan liggen

Volvo 940 lpt 1997 B230FK
Volvo 144 DL 2.0 1973 B20A
Volvo 144 DL 2.0 1973 B20A
- abbabak1
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
- Locatie: bergneustadt
Als je het goed doet zijn het 2 dagen...maar dan heb je ook wat. De laatste keer heb ik er 4 uur over gedaan.(bij -15C in Stockholm)snoertje440 schreef:Vervangen is ongeveer een dag werk, ik heb het vorig jaar gedaan.
Je kan ook overwegen om de kachel 2e hands te kopen en die op je gemak schoon te maken en te testen...
En mocht je dan in de fout gaan en een rubber kapot trekken ben je zo weer een tijd verder

Orgineel Volvo vindt je nog hier:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/in ... r/1014210/
Het belangrijkste is eigenlijk een schone warmtewisselaar,de kraan is ook aan de buitenzijde te vervangen.
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
- gerard1111
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 05.11.2010 - 23:36
- Locatie: groningen
- Contacteer:
Volvo 940 se 1994
Volvo 240 polar station 1992
Buick Special 1950
Volvo 240 polar station 1992
Buick Special 1950
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Duidelijker kan het niet, hoef je niet eens engels te kennen. Ik heb hem al reeds uitgeprint en in mijn 245 mapje gedaan.
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 14.11.2010 - 22:55
heiko schreef:allemaal
de kachelventilator in mijn 240 doet het niet meer
als ik de schakelaar omzet geeft die geen kick
zekering in orde
hij begon een dag of twee geleden ineens te ratelen
net of hij ergens tegenaan draaide
iemand een verklaring voor dit probleem
Dat probleem heb ik nu ook. Heb je inmiddels een oplossing gevonden?
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
oplossing is vervangen van de motor, lees de fora's er maar op na. leuk klusje ga ik binnenkort ook aan beginnen. Hij moet het wel doen als ik besluit de 245 van de hand te doen. Een kenner weet nl dat dit een 240 kwaal is.Kolle1311 schreef:heiko schreef:allemaal
de kachelventilator in mijn 240 doet het niet meer
als ik de schakelaar omzet geeft die geen kick
zekering in orde
hij begon een dag of twee geleden ineens te ratelen
net of hij ergens tegenaan draaide
iemand een verklaring voor dit probleem
Dat probleem heb ik nu ook. Heb je inmiddels een oplossing gevonden?