Weer eens een ritje in de V40 en...

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Hallo,

ivm noodzakelijk onderhoud aan de V70 ben ik vandaag in de V40 van mijn vrouw naar het werk gereden. Het viel mij op dat de temperatuurmeter na 25 km pas twee streepjes "los" was van de 0, en dat hij ook na wat "snellere" snelweg km's ook niet verder steeg. Bij mijn 2.4D staat deze meter zelfs na die 25 km provinciale weg al in het midden (en die motor staat erom bekend "lastig" op temperatuur te komen).

Klopt mijn vermoeden dat de thermostaat misschien open blijft staan, of zou dit te maken kunnen hebben met het feit dat de auto origineel in zwitserland is geleverd en daar op is afgesteld ivm de bergweggetjes?

iemand suggesties?
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Wordt de kachel wel goed heet? Zo niet dan is het ws de thermostaat.
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Tsja, wat is goed heet, uiteindelijk word hij wel warm, maar heet...

Hoort de indicator niet gewoon in het midden te staan, ook bij de V40? Of is er extra koelcapaciteit vanwege de automaat?
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

De temperatuurmeter hoort inderdaad gewoon strak in het midden te staan. Bij mij is dat na een paar minuten al zo. De kachel hoort flink warm te worden; als ik die op z'n hoogste stand zet, drijf ik de auto bij wijze van spreken uit. Ik denk ook dat de thermostaat kapot is.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De metertjes kunnen afwijken door defecte sensor of metertje. De kachel warmte is daarom een goede indicator. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om de thermostaat te vervangen als je twijfeld. Makkelijk klusje en de thermostaat kost je ook de kop niet.
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Wat kost zoiets en waar kan ik een "how to" vinden? Ik heb niet de beschikking over een brug oid, kan ik het gewoon op de oprit doen?

p.s. kan dit ook invloed hebben op het verbruik van de auto? Dat bijvoorbeeld de inspuiting niet aangepast word omdat de temperatuur sensor niet op "bedrijfstemperatuur" komt?
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1296
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

De V40 van m'n vrouw had onlangs hetzelfde. Een termostaat kost 69,- gaf de baliemedewerker door. Geen idee of dat in/ex inbouw en BTW is. De factuur moeten we nog krijgen. Je merkt direct verschil, de kachel spuwt veel sneller en veel warmere (met ecc gewoon op 21) lucht uit. Omdat het defect raken geleidelijk gaat, wen je aan de verminderde kachelcapaciteit, maar ze is er weer helemaal blij mee, de koukleum.
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

S80 Executive schreef:De V40 van m'n vrouw had onlangs hetzelfde. Een termostaat kost 69,- gaf de baliemedewerker door. Geen idee of dat in/ex inbouw en BTW is. De factuur moeten we nog krijgen. Je merkt direct verschil, de kachel spuwt veel sneller en veel warmere (met ecc gewoon op 21) lucht uit. Omdat het defect raken geleidelijk gaat, wen je aan de verminderde kachelcapaciteit, maar ze is er weer helemaal blij mee, de koukleum.
@ S80 Executive: Nou, ben wel benieuwd of dat inclusief montage is of niet. Want voor dat geld ga ik niet zelf lopen rommelen op de oprit... :P

Iemand nog commentaar op het al dan niet een relatie hebben tussen het hoge verbruik (1 op 10) en een kapotte thermostaat?
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Als de motor niet op bedrijfstemp. komt doordat de thermostaat open blijft staan dan zal het verbruik wat omhoog gaan. Maar niet echt dramatisch.
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Ik denk dat 1 op 10 niet slecht is. Mijn 1.8 automaat doet 1 op 11 tot een kleine 1 op 13, afhankelijk van de rijstijl en het jaargetijde.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
Pantagorian
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 22.01.2011 - 23:18
Locatie: Apeldoorn

1.8 handgeschakeld zou 1 op 13,5 moeten rijden op snelweg,
weet niet hoezeer dat veranderd met automaat, ( zeker wel wat, aangezien hij stukken zwaarder is )
1 op 10 is idd niet slecht. ( algemeen gesproken )

Zelf denk ik ook aan de thermostaat trouwens, mijn 440 had destijds ook die kwaal, en met een nieuwe thermostaat was het verdwenen.
Als je kachel echt een half uur duurt met warm worden licht het daaraan.
Als je na ca. 10 minuten rijden als enigszins warmte voelt komen, en het daarna vrij snel warm word in de auto, dan zou ook je metertje kapot kunnen zijn. Ik heb het nog niet gehad met de s40, maar weet wel dat de 440 niet altijd nauwkeurig in het midden staat, vaak er zelfs nog iets onder. ( maar dat had waarschijnlijk te maken met het metertje )
Nu: Volvo S40 1.8i 16v 1996, ca 188.000.
Vorige: Volvo 440 1.6i 1996, 110.000.
HP
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 07.02.2010 - 14:00

Had laatst ook mijn thermostaat kapot van mijn V40,zelfde klachten als die je omschrijft.
Bij mij kostte de nieuwe thermostaat 25 euro.
Monteur heeft me de oude nog laten zien,bleef idd open staan.
Metertje staat weer keurig (na ongeveer 5 minuten) in het midden.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”