cruise control ETM

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
xc-70awd
Starter

De laatste tijd valt mijn c.c. uit op het moment dat ik hem wil vast zetten. Ik heb in de topics gelezen waar het aan kan liggen. Vaak blijkt het aan een niet goed werkende elektronische gasklep te liggen, nu is het bij mij zo dat de motor wel mooi loopt ook stationair. Ik heb nu de volgende vragen: er zit op de etm een gele stikker (nr 8644347) klopt het dat dit al een andere is dan de originele? (witte stikker nr 9186793). Als ik de etm zelf wil schoonmaken hoe kan ik dit het beste doen, ik heb al veel tips gezien maar die gaan voor mij niet op aangezien de etm onder het spruitstuk zit (turbo) daar kun je slecht bij. Ik heb de auto laten uitlezen hierop was niet veel te zien alleen een keer “valse lucht”
Het gaat om een xc-70 uit 2000 met 150.000 km
monteur
Starter

het kan ook zijn dat de rempedaal stand sensor defect is,de gasklep huis is niet de euvel
xc-70awd
Starter

effe wezen bellen met garage waar de volvo gekocht is de ETM zit er nu 40.000 km in
Gast

xc-70awd schreef:Ik heb de auto laten uitlezen hierop was niet veel te zien alleen een keer “valse lucht”
Het gaat om een xc-70 uit 2000 met 150.000 km
1 keer valse lucht? Waar dan? Hoe gemeten?

Gele sticker: Vervangende gasklephuis. Al vele malen gehoord dat de deze nog slechter zijn als de originelen. Gaan tussen de 15 en 60.000 km mee.
Hoelang is geleden is het geleden dat hij vervangen is?

Ik denk ook eerder aan een rem (ABS) sensor.
xc-70awd
Starter

de klep is in 2004 geplaatst en zit er nu 40.000 km in. de melding valse lucht is een melding die is gelezen op het uilees apperaat bij volvo. wat waar en hoe stond er volgens mij niet bij.
vanaf het luchtfilter hebben we toen perslucht op het geheel gezet en vonden een klein lekje bij een T-stuk. deze zit aan de slang naar de etm en volgens mij het remsysteem? dit T-stuk gaan we morgen vervangen??? ik denk zelf niet dat het veel uit maakt maar oke
Gast

xc-70awd schreef:vanaf het luchtfilter hebben we toen perslucht op het geheel gezet en vonden een klein lekje bij een T-stuk. deze zit aan de slang naar de etm en volgens mij het remsysteem? dit T-stuk gaan we morgen vervangen??? ik denk zelf niet dat het veel uit maakt maar oke
Daar zou ik niet te zeker van zijn, ze zijn behoorlijk gevoelig voor valse lucht.
xc-70awd
Starter

Sinds gisteravond gaat de motor stationair toch onregelmatig lopen, schommelen tussen 500 toeren tot 1500 toeren. Cruise control werkt wel gewoon perfect.
Mijn vraag is of iemand weet hoe je de gasklep kan verwijderen/vervangen, het gaat om een turbo dus de klep zit onder het spruitstuk. Alvast mijn dank
hogie
3rd Gear member

Ook ik heb sinds een ruime week opeens "last" van het feit dat de CC niet altijd aanwil.
Als ik de auto opnieuw start "doet ie het weer"
Nu is onlangs zoals elders vermeld in dit Forum mijn ventilator gewisseld, en pas na deze actie is deze storing begonnen.
Kan het zijn dat tijdens het wisselen van deze ventilator ergens iets los geraakt is?
Zodat er bv ergens valse lucht in het systeem terechtkomt, zie ook opmerkingen hierboven?
De auto zelf rijdt prima het betreft een V70 2.4T van 2001 met circa 88000 km op de teller (dus nog niet eens in gereden)

Hogie
Volvo XC40 Inscription MY 2021
Mercedes C180 (MY2015]
Volvo V70 2.5T Automaat 2007 (MY2008)
Volvo S80 2.5T Automaat Summum Graphite 2006 (MY2006)
Citroen C4 Grand Picasso
Volkswagen touran
V70 2.4D GT edition II 2005 (MY2006 )
Volkswagen passat 2006
V70 2.4T. 2001
Audi A4 Avant
Toyota Verso 2001
Volvo 850 20 GLT
Volvo v40
Audi 80
Mitsubishi Lancer
Nissan Sunny coupe

Austin metro
Gast

Langs de ventilator lopen leidingen die met tussenkomst van een klepje aangesloten zit op op het inlaat spruitstuk.
Van CC springen kan meerdere oorzaken hebben.

Tip: uit laten lezen en eventueel even onder druk laten zetten.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”