Hallo,
Mijn koppakking is nu voor de 2e keer lekgegaan binnen 10.000 km!
Dus ik wil nu geen geld meer steken in het repareren van dit motorblok, want ik denk dat ik het binnenkort dan weer heb.
Dus ik zat te denken om er een andere motor in te leggen, want de gasinstalatie heeft volgens mij alleen betrekking op het inlaatspruitstruk? En die motoren kunnen toch al op loodvrij lopen. of zit ik hier mis?
Maar kan ik er zomaar elke motor inleggen? geeft het problemen als ik een lichtere 1.8 (1732) of een zwaardere 2.0 of t4 inleg. Momenteel heb ik de 1783cc variant.
Ik heb dan met name over de bevestiging en eventueele computers en eventueele vertanding in de versnellingsbak. Heeft iemand hier ervaring mee?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties
motor swap (ruil)
- Pantagorian
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 22.01.2011 - 23:18
- Locatie: Apeldoorn
Hoi ,
Zolang de ruimte er is, kan alles erin. De vraag is alleen hoeveel moeite wil je steken om het te laten werken? Exact dezelfde motor zit er vlug in, terwijl je bij een 2.0 behoorlijk wat leidingen bijv. moet gaan aanpassen en andere zaken. En als ik me niet vergis word gas verhoudingen enzo via de computer geregeld. Dat zou je dus ook aan moeten passen bij een 2 liter dmv OBD. ( Kan bij volvo denk ik wel? )
Als je zelf geen zin hebt om om de zoveel x kilometer met pech of problemen te zitten, kan ik je adviseren gewoon hetzelfde blok erin te zetten. En ook een nieuw of gereviseerd blok kan kapot gaan. Dat snap je denk ik wel
Besef je ook dat je auto op dat moment flink in waarde daalt als je dat doet?
Zolang de ruimte er is, kan alles erin. De vraag is alleen hoeveel moeite wil je steken om het te laten werken? Exact dezelfde motor zit er vlug in, terwijl je bij een 2.0 behoorlijk wat leidingen bijv. moet gaan aanpassen en andere zaken. En als ik me niet vergis word gas verhoudingen enzo via de computer geregeld. Dat zou je dus ook aan moeten passen bij een 2 liter dmv OBD. ( Kan bij volvo denk ik wel? )
Als je zelf geen zin hebt om om de zoveel x kilometer met pech of problemen te zitten, kan ik je adviseren gewoon hetzelfde blok erin te zetten. En ook een nieuw of gereviseerd blok kan kapot gaan. Dat snap je denk ik wel
Besef je ook dat je auto op dat moment flink in waarde daalt als je dat doet?
Nu: Volvo S40 1.8i 16v 1996, ca 188.000.
Vorige: Volvo 440 1.6i 1996, 110.000.
Vorige: Volvo 440 1.6i 1996, 110.000.
- Nald
- 2nd Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 01.01.2010 - 19:49
- Locatie: Brabant
dus voor een andere motor moet de software aangepast worden? dat was mijn vraag, en hoe zit dat met bevestigingspunten zijn die hetzelfde, is de koppelings hetzelfde? slangen en kabels verleggen draai ik mijn hand niet zo voor om.
mijn huidige blok kan niet gerepareerd worden en een ruilblok is aanzienlijk goedkoper dan weer een koprevisie waarna ik zeker weet dat ik het binnenkort weer krijg! 10.000 km is bij mij 3 maanden.
momenteel is mijn auto 500 euro waard, dus ik probeer een waardestijging te creeëren
mijn huidige blok kan niet gerepareerd worden en een ruilblok is aanzienlijk goedkoper dan weer een koprevisie waarna ik zeker weet dat ik het binnenkort weer krijg! 10.000 km is bij mij 3 maanden.
momenteel is mijn auto 500 euro waard, dus ik probeer een waardestijging te creeëren
- Nald
- 2nd Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 01.01.2010 - 19:49
- Locatie: Brabant
1. vorige maal koppakking slecht gemonteerd945i schreef:Waarom gaat die koppakking kapot, dat kan je jezelf beter afvragen.. En dat oplossen.
2. vorige reparatie scheurtje over het hoofd gezien
3. vorige eigenaar heeft vaker koppaking vervangen en kan dus niet verder gevlakt worden
4. kromme kop
kies maar, het komt niet door mijn rijstijl want die auto is mijn trots, maar nu even backj on topic, de motor is niet reparabel.
Dus moet ik bij een motorruil persee hetzelfde type gebruiken
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
om dure problemen te voorkomen,zou ik in dit geval
kiezen voor hetzelfde type.
je kunt anders wel een voor verassingen komen te staan.
denk aan kabelboom,computer, ophangpunten,versnellingsbak,aandrijfassen
enz,enz.
dit kan zomaar anders zijn,en voor hoge bijkomende kosten zorgen.
kiezen voor hetzelfde type.
je kunt anders wel een voor verassingen komen te staan.
denk aan kabelboom,computer, ophangpunten,versnellingsbak,aandrijfassen
enz,enz.
dit kan zomaar anders zijn,en voor hoge bijkomende kosten zorgen.
geen glans zonder wrijving
- Pantagorian
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 22.01.2011 - 23:18
- Locatie: Apeldoorn
Tja voor 500 kan je die overweging wel maken, alleen waardestijging?Nald schreef:dus voor een andere motor moet de software aangepast worden? dat was mijn vraag, en hoe zit dat met bevestigingspunten zijn die hetzelfde, is de koppelings hetzelfde? slangen en kabels verleggen draai ik mijn hand niet zo voor om.
mijn huidige blok kan niet gerepareerd worden en een ruilblok is aanzienlijk goedkoper dan weer een koprevisie waarna ik zeker weet dat ik het binnenkort weer krijg! 10.000 km is bij mij 3 maanden.
momenteel is mijn auto 500 euro waard, dus ik probeer een waardestijging te creeëren
verkopen lukt misschien wel, maar niet iedereen is blij met een ?? onbekend blok erin. je weet nooit hoeveel km die gelopen heeft etc etc. Het verkoopt gewoon moeilijker.
Vaak zijn auto's zoals de s40 of v40 uit 1 mal gemaakt, of je nou een 2 liter hebt, een T4 , of 1.8 met en zonder 16 kleppen. het heeft vaak dezelfde bevestigings-punten. ( of dat er al rekening mee is gehouden met de constructie zodat je alleen gaten moet tappen. ) Houdt altijd rekening met uitzet van een blok. metaal zet uit/ vast of wat dan ook, maar geen 1 motor is hetzelfde. Voordat je zoiets gaat doen, Meten is weten!! ( loop voor de gein is naar een dealer en meet een andere blok op. of vraag iemand hier op het forum hoe en wat?!
Nu: Volvo S40 1.8i 16v 1996, ca 188.000.
Vorige: Volvo 440 1.6i 1996, 110.000.
Vorige: Volvo 440 1.6i 1996, 110.000.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Is het niet mogelijk om de hele voortrein van een donor over te zetten, maw zit er hetzelfde subframe onder? Dan rij je 'm er zo onder met bak, motor, aandrijving en al. Blijft over software of ecu plus kabelboom, uitlaat? Dan is het een optie om een wrak te kopen met een goed blok. Weet je gelijk zeker dat je alles bij de hand hebt.
- Pantagorian
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 22.01.2011 - 23:18
- Locatie: Apeldoorn
ja je kan ook de computer van die andere erop knallen en vingers kruizenIroll schreef:Is het niet mogelijk om de hele voortrein van een donor over te zetten, maw zit er hetzelfde subframe onder? Dan rij je 'm er zo onder met bak, motor en aandrijving en al. Blijft over software of ecu plus kabelboom, uitlaat? Dan is het een optie om bijv. een wrak te kopen met een goed blok. weet je zeker dat je alles bij de hand hebt.

Nu: Volvo S40 1.8i 16v 1996, ca 188.000.
Vorige: Volvo 440 1.6i 1996, 110.000.
Vorige: Volvo 440 1.6i 1996, 110.000.
- Nald
- 2nd Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 01.01.2010 - 19:49
- Locatie: Brabant
Pantagorian schreef:Tja voor 500 kan je die overweging wel maken, alleen waardestijging?Nald schreef:dus voor een andere motor moet de software aangepast worden? dat was mijn vraag, en hoe zit dat met bevestigingspunten zijn die hetzelfde, is de koppelings hetzelfde? slangen en kabels verleggen draai ik mijn hand niet zo voor om.
mijn huidige blok kan niet gerepareerd worden en een ruilblok is aanzienlijk goedkoper dan weer een koprevisie waarna ik zeker weet dat ik het binnenkort weer krijg! 10.000 km is bij mij 3 maanden.
momenteel is mijn auto 500 euro waard, dus ik probeer een waardestijging te creeëren
verkopen lukt misschien wel, maar niet iedereen is blij met een ?? onbekend blok erin. je weet nooit hoeveel km die gelopen heeft etc etc. Het verkoopt gewoon moeilijker.
Vaak zijn auto's zoals de s40 of v40 uit 1 mal gemaakt, of je nou een 2 liter hebt, een T4 , of 1.8 met en zonder 16 kleppen. het heeft vaak dezelfde bevestigings-punten. ( of dat er al rekening mee is gehouden met de constructie zodat je alleen gaten moet tappen. ) Houdt altijd rekening met uitzet van een blok. metaal zet uit/ vast of wat dan ook, maar geen 1 motor is hetzelfde. Voordat je zoiets gaat doen, Meten is weten!! ( loop voor de gein is naar een dealer en meet een andere blok op. of vraag iemand hier op het forum hoe en wat?![/quote]
daar ben ik nu mee bezig, en als ik er eventueel een t4 inleg, wordt hij veel aantrekkelijker om nog wat langer te houden
- Pantagorian
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 22.01.2011 - 23:18
- Locatie: Apeldoorn
Nald schreef:Snuggere henkie , ik bedoel dan vraag je wat MATEN op van diverse blokken. het spuist hier van de s40 rijders.Pantagorian schreef:Tja voor 500 kan je die overweging wel maken, alleen waardestijging?Nald schreef:dus voor een andere motor moet de software aangepast worden? dat was mijn vraag, en hoe zit dat met bevestigingspunten zijn die hetzelfde, is de koppelings hetzelfde? slangen en kabels verleggen draai ik mijn hand niet zo voor om.
mijn huidige blok kan niet gerepareerd worden en een ruilblok is aanzienlijk goedkoper dan weer een koprevisie waarna ik zeker weet dat ik het binnenkort weer krijg! 10.000 km is bij mij 3 maanden.
momenteel is mijn auto 500 euro waard, dus ik probeer een waardestijging te creeëren
verkopen lukt misschien wel, maar niet iedereen is blij met een ?? onbekend blok erin. je weet nooit hoeveel km die gelopen heeft etc etc. Het verkoopt gewoon moeilijker.
Vaak zijn auto's zoals de s40 of v40 uit 1 mal gemaakt, of je nou een 2 liter hebt, een T4 , of 1.8 met en zonder 16 kleppen. het heeft vaak dezelfde bevestigings-punten. ( of dat er al rekening mee is gehouden met de constructie zodat je alleen gaten moet tappen. ) Houdt altijd rekening met uitzet van een blok. metaal zet uit/ vast of wat dan ook, maar geen 1 motor is hetzelfde. Voordat je zoiets gaat doen, Meten is weten!! ( loop voor de gein is naar een dealer en meet een andere blok op. of vraag iemand hier op het forum hoe en wat?![/quote]
daar ben ik nu mee bezig, en als ik er eventueel een t4 inleg, wordt hij veel aantrekkelijker om nog wat langer te houden
Nu: Volvo S40 1.8i 16v 1996, ca 188.000.
Vorige: Volvo 440 1.6i 1996, 110.000.
Vorige: Volvo 440 1.6i 1996, 110.000.
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Vergeet die T4 maar.
Je remmen ga je ook aanpassen?
Ook even langs de RDW voor een nieuwe keuring?
De hele kabelboom en computer ook vernieuwen he......
Je remmen ga je ook aanpassen?
Ook even langs de RDW voor een nieuwe keuring?
De hele kabelboom en computer ook vernieuwen he......
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Pantagorian
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 22.01.2011 - 23:18
- Locatie: Apeldoorn
En dat voor een auto van 500 euro?945i schreef:Vergeet die T4 maar.
Je remmen ga je ook aanpassen?
Ook even langs de RDW voor een nieuwe keuring?
De hele kabelboom en computer ook vernieuwen he......
Ik had het zelf ook niet gedaan hoor, maar als hij wil klussen

Nu: Volvo S40 1.8i 16v 1996, ca 188.000.
Vorige: Volvo 440 1.6i 1996, 110.000.
Vorige: Volvo 440 1.6i 1996, 110.000.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Dat is de meest gebruikte en praktische methode, ik heb het zelf zo bij een 460 gedaan van een 1.8 naar een 2.0. 9 v.d. 10x kan je het zo overzetten.Pantagorian schreef:ja je kan ook de computer van die andere erop knallen en vingers kruizenIroll schreef:Is het niet mogelijk om de hele voortrein van een donor over te zetten, maw zit er hetzelfde subframe onder? Dan rij je 'm er zo onder met bak, motor en aandrijving en al. Blijft over software of ecu plus kabelboom, uitlaat? Dan is het een optie om bijv. een wrak te kopen met een goed blok. weet je zeker dat je alles bij de hand hebt.
En bij pas bij een vermogens toename van meer dan 40% moet de auto opnieuw gekeurd worden bij het RDW.
- Nald
- 2nd Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 01.01.2010 - 19:49
- Locatie: Brabant
@ 945i wees even concreet.
ik heb besloten om een ruilmotor erin te bouwen, geen ruilkop. dit ivm de prijs. 2600 euro voor een ruilkop en de auto zal toch geen waarde krijgen boven de 3000 euro. nu krijg ik 500 euro zonder iets te doen.
een ruilmotor heb je voor ongeveer 500 euro, als ik geen software hoef te doen kan ik dit zelf, het blijft een princiepe van bouten vastdraaien en slangen wisselen. dan kan de auto misschien weg voor €2500.
Waarom zou ik remmen aanpassen? ik heb nog geen verschil tussen remmen gezien binnen de x40 serie. kabelboom zal wel te vinden zijn uit een sloopauto. maar hoe dat met de rdw zit weet ik niet.
ik heb besloten om een ruilmotor erin te bouwen, geen ruilkop. dit ivm de prijs. 2600 euro voor een ruilkop en de auto zal toch geen waarde krijgen boven de 3000 euro. nu krijg ik 500 euro zonder iets te doen.
een ruilmotor heb je voor ongeveer 500 euro, als ik geen software hoef te doen kan ik dit zelf, het blijft een princiepe van bouten vastdraaien en slangen wisselen. dan kan de auto misschien weg voor €2500.
Waarom zou ik remmen aanpassen? ik heb nog geen verschil tussen remmen gezien binnen de x40 serie. kabelboom zal wel te vinden zijn uit een sloopauto. maar hoe dat met de rdw zit weet ik niet.
- Pantagorian
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 22.01.2011 - 23:18
- Locatie: Apeldoorn
als je een 1.8 hebt heb je andere remmen, en andere remkracht deling dan met een 2.0 of T4. snapje. je moet een hoop veranderen, software matig, maar soms een technisch. Daarom zei ik ook al, je moet ervoor zorgen dat je een zelfde blok hebt. Je klinkt een beetje zoals mijn collega met een Subaru impreza WRX. die vind het geweldig om de kleine dingen waanzinnig te overdrijven, en uiteindelijk lukt het niet en haakt af.. ( en hoop centjes armer )Nald schreef:@ 945i wees even concreet.
ik heb besloten om een ruilmotor erin te bouwen, geen ruilkop. dit ivm de prijs. 2600 euro voor een ruilkop en de auto zal toch geen waarde krijgen boven de 3000 euro. nu krijg ik 500 euro zonder iets te doen.
een ruilmotor heb je voor ongeveer 500 euro, als ik geen software hoef te doen kan ik dit zelf, het blijft een princiepe van bouten vastdraaien en slangen wisselen. dan kan de auto misschien weg voor €2500.
Waarom zou ik remmen aanpassen? ik heb nog geen verschil tussen remmen gezien binnen de x40 serie. kabelboom zal wel te vinden zijn uit een sloopauto. maar hoe dat met de rdw zit weet ik niet.
Ik heb mijn 1.8 16 klepper na goed en rustig zoeken op het internet voor onder de 1200 euro kunnen kopen, vrijwel probleemloos op paar kleinigheden na. Dus dan heb je wel weer alles origineel en betrouwbaar.
T4 is qua onderhoud NIET te doen, zeker niet ingebouwd in een ander chassis.
Nu: Volvo S40 1.8i 16v 1996, ca 188.000.
Vorige: Volvo 440 1.6i 1996, 110.000.
Vorige: Volvo 440 1.6i 1996, 110.000.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Dit is het antwoord van het RDW:maar hoe dat met de rdw zit weet ik niet.
06-03-2009
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
U vraagt of er bij een motorwijziging een herkeuring moet plaats vinden.
Wanneer er in een gekentekend voertuig een motor wordt aangebracht met een andere motorcode dan moet het voertuig bij een van de keuringsstations van de RDW worden gekeurd om het kenteken en het kentekenregister aan te laten passen.
Wanneer tijdens de keuring blijkt dat het gewijzigde voertuig overeenkomt met een bestaande typegoedkeuring en het voertuig aan de overige eisen voldoet krijgt u een gewijzigde kentekenbewijs uitgereikt. Het overeenkomen met een typegoedkeuring kunt u eventueel aantonen met een verklaring van de fabrikant of zijn gemachtigde importeur.
Wanneer tijdens de keuring blijkt dat het gewijzigde voertuig niet overeenkomt met een bestaande typegoedkeuring dan wordt u doorverwezen naar het Test Centrum Lelystad (TCL), voor het afleggen van een geluidstest. Wanneer de geluidstest met goed gevolg is afgelegd krijgt u een gewijzigd kentekenbewijs uitgereikt.
Wanneer bij de keuring blijkt dat het vermogen van de dan gemonteerde motor vergeleken met het vermogen van de origineel gemonteerde motor met meer dan 40% is toegenomen dan dient er tevens een weggedragtest te worden afgelegd op het TCL. Eventueel kan aan u worden gevraagd het vermogen van de motor aan te tonen. Wanneer de weggedragtest met goed gevolg is afgelegd krijgt u een gewijzigd kentekenbewijs uitgereikt.
De kosten voor de keuring motorwijziging zijn euro 41,50, voor een eventuele weging euro 17,50, voor een geluidstest euro 348,00 en voor een weggedragtest euro 275,00. Een afspraak voor een keuring kan bij een van de keuringsstations van de RDW worden gemaakt. De keuringsstations zijn bereikbaar via www.rdw.nl of telefoon 0900 0739.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
- Pantagorian
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 22.01.2011 - 23:18
- Locatie: Apeldoorn
Weer wat geleerd!Iroll schreef:Dit is het antwoord van het RDW:maar hoe dat met de rdw zit weet ik niet.
06-03-2009
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
U vraagt of er bij een motorwijziging een herkeuring moet plaats vinden.
Wanneer er in een gekentekend voertuig een motor wordt aangebracht met een andere motorcode dan moet het voertuig bij een van de keuringsstations van de RDW worden gekeurd om het kenteken en het kentekenregister aan te laten passen.
Wanneer tijdens de keuring blijkt dat het gewijzigde voertuig overeenkomt met een bestaande typegoedkeuring en het voertuig aan de overige eisen voldoet krijgt u een gewijzigde kentekenbewijs uitgereikt. Het overeenkomen met een typegoedkeuring kunt u eventueel aantonen met een verklaring van de fabrikant of zijn gemachtigde importeur.
Wanneer tijdens de keuring blijkt dat het gewijzigde voertuig niet overeenkomt met een bestaande typegoedkeuring dan wordt u doorverwezen naar het Test Centrum Lelystad (TCL), voor het afleggen van een geluidstest. Wanneer de geluidstest met goed gevolg is afgelegd krijgt u een gewijzigd kentekenbewijs uitgereikt.
Wanneer bij de keuring blijkt dat het vermogen van de dan gemonteerde motor vergeleken met het vermogen van de origineel gemonteerde motor met meer dan 40% is toegenomen dan dient er tevens een weggedragtest te worden afgelegd op het TCL. Eventueel kan aan u worden gevraagd het vermogen van de motor aan te tonen. Wanneer de weggedragtest met goed gevolg is afgelegd krijgt u een gewijzigd kentekenbewijs uitgereikt.
De kosten voor de keuring motorwijziging zijn euro 41,50, voor een eventuele weging euro 17,50, voor een geluidstest euro 348,00 en voor een weggedragtest euro 275,00. Een afspraak voor een keuring kan bij een van de keuringsstations van de RDW worden gemaakt. De keuringsstations zijn bereikbaar via www.rdw.nl of telefoon 0900 0739.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
Nu: Volvo S40 1.8i 16v 1996, ca 188.000.
Vorige: Volvo 440 1.6i 1996, 110.000.
Vorige: Volvo 440 1.6i 1996, 110.000.
- Nald
- 2nd Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 01.01.2010 - 19:49
- Locatie: Brabant
kijk dat is een antwoord waar ik wat aan heb.
De mijne loopt wel op gas. Er zijn ten tijde van mijn auto 2 verschillede 1.8's gemaakt (de mitshubishie motor genegeerd) een 1731cc en een 1783cc respectievelijk de B4184S en de B4184S2/3. Ik heb laatsgenoemde.
Dus om zo weinig mogelijk problemen te krijgen moet ik een B4184S2/3 terugkopen. Heeft een motorruil nog gevolgen voor de papieren?
en een gasinstallatie zit toch alleen in het inlaatspruitstuk? Ik kan toch gewoon dezelfde benzinemotor terugkopen en het inlaatspruitstuk verwisselen?
Lees ik net: zodra ik de motor heb laten vervangen door hetzelfde type dan moet ik bij het rdw de papieren aan laten passen
De mijne loopt wel op gas. Er zijn ten tijde van mijn auto 2 verschillede 1.8's gemaakt (de mitshubishie motor genegeerd) een 1731cc en een 1783cc respectievelijk de B4184S en de B4184S2/3. Ik heb laatsgenoemde.
Dus om zo weinig mogelijk problemen te krijgen moet ik een B4184S2/3 terugkopen. Heeft een motorruil nog gevolgen voor de papieren?
en een gasinstallatie zit toch alleen in het inlaatspruitstuk? Ik kan toch gewoon dezelfde benzinemotor terugkopen en het inlaatspruitstuk verwisselen?
Lees ik net: zodra ik de motor heb laten vervangen door hetzelfde type dan moet ik bij het rdw de papieren aan laten passen