Binnenverlichting

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Sjeng
2nd Gear member

Nog een update,
Binnenverlichtingsprobleem.

Ik mis op de "relaisplaat/relaishouder" in de motorruimte een relais. N.l.
die van de vertrager voor de binnenverlichting. Althans volgens de schema's, Er is een rode relaisvoet ongebruikt en dit zou van het vertragingsrelais moeten zijn. Of dat dit te maken heeft met de keyless entry box? Ik kan dit nergens terugvinden. Maar feit is wel dat de binnenverlichting op de deurschakelstand blijft branden evenals het deuropen-waarschuwingslampje en srs-lampje op het dashbord.
Iroll
6th Gear member

Welke uitvoering heb je? Zit er een diagnosebox op de linker schokbrekertoren? Daarmee kan je de srs fouten uitlezen.
Sjeng
2nd Gear member

Dit is een '96 440 1.8. automaat.
Ja, ik heb een diagnosebox erin zitten. Ik moet bekennen, dat ik me hierin nog niet heb verdiept. Ik weet dat je sommige metingen met draaiende motor en sommige metingen zónder kunt uitvoeren.
Maar ook welke penaansluiting voor welke meting dient is mij nog onbekend. Is hier een handleiding oid voor geschreven? En ook te vinden ?

Ik heb me wel de elec. schema's uitgeprint en ben vandaag de hele dag in de weer geweest om de aansluitingen onder het dashbord te checken.
Er is daar iets gebeurd wat niet 100% goedgegaan is, maar wat? Ik denk dat de aansluiting van de keyless entry hier een grote rol in speelt.

Zo heb ik b.v. een grijs/witte draad(je) over. Is ergens van losgetrokken, maar waar. In de schema's komt deze kleurcombi. meermalen voor. Ik kan meten wat ik wil, geen resultaat. Ik heb de abs-connector gecheckt, de automaat-startonderbreker,de spiegelbediening noem maar op: niks geen resultaat.Men zou zeggen als er een stukje draad is, moet er nog een ander uiteinde zijn, maar nee. Er komt wel vanaf het contactslot een dikke grijs/ witte draad, en het ziet zo uit alsof de dunne draad aan de dikke was gemaakt. M.a.w. er was aan geknoeid.

Maar ik denk ook dat de srs-fout los staat van het binnenverlichtingverhaal. dat dit per toeval 2 probleempjes op zich zijn.
Maar ik mis gewoonweg een relais op de plaat en ik weet bijna zeker dat dit het vertragingsrelais van de binnenverlichting is. Of dit is aangepast voor het keyless entrykasje.

tot zover mijn relaas
Iroll
6th Gear member

In het srs manual (groep acht) op de skydrive site staat beschreven hoe je de codes uit kunt lezen. De aansluiting daarvoor zit onder de middenconsole voor, dan gebruik je het srs lampje in het dash als reader. Of je kan hem via de dia.box uitlezen, afhankelijk van de uitvoering.
Voor motorstoringen kun je socket 2 van de dia.box gebruiken, de codes en how to daarvan staan beschreven in het (nederlandse) Fenix brandstof manual groep 2, ook op de skydrive. Fenix (van Siemens) is het brandstofsysteem gebruikt in de injectiemodellen, behalve die van de turbo's want die hebben een Bosch injectiesysteem. Het uitlezen is een fluitje van een cent, je hebt ook geen speciaal gereedschap oid nodig. Hou alleen pen en papier bij de hand om de codes te noteren.
Sjeng
2nd Gear member

hallo allemaal,

Ben zojuist klaar met het stoeien met de diagnosebox.
Probleem met het srs/airbag probleem is opgelost. Eerst ge-experimenteerd met uitlezen, en toen aan de slag. Foutcode was 2 1 2.
"steeringwheel module: open circuit in wiring"

Sleepring in de stuurkolom was helemaal van slag. Het stuurwiel is er schijnbaar al eens uitgeweest maar de "airbag-conector"niet vastgezet MET HET SCHROEFJE, dus het lint zat niet op de juiste plek. Dit gecorrigeerd. Het systeem ge-reset en klaar.

Blijft alleen nog de foutmelding van de keylesentry:
foutmelding 2 2 2 Fuse or groundterminal(unlocking). Ik had deze ook al ge-reset, en warempel, "deuropen"waarschuwingslampje is uit. Parkeer de auto, doe de deur open, binnenlicht gaat aan, sluit de auto af. MAAR........VERLICHTING GAAT NIET VANZELF UIT!!!!!

Maar het led-je van het alarm bleef knipperen tijdens het rijden , dus hier zit toch ergens het probleem in.

Wie het weet mag het zeggen.

Trouwens ik heb mijn info van de site van Janusz Gumkowski. En hier staat een zeer duidelijke uitleg hoe je de diagnosebox moet gebruiken cq uitlezen en resetten.
leip11
5th Gear member
Contacteer:

Kijk de grrounds eens na of ze goed vast zitten. Zou het probleem misschien op kunnen lossen
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
Sjeng
2nd Gear member

Wat wordt verstaan onder "grounds" ? Volgens mijn begrip zijn dat de relaisvoetjes op de houder, of niet.

Maar ik hoor ook geen vertragingsrelais klikken bij het openen of afsluiten , iets wat ik bij mijn andere 440 wel hoor. De relaiskastjes verschillen ook van beide wagens ondanks dat er maar één jaar verschil is tussen die twee.
leip11
5th Gear member
Contacteer:

Daar bedoel ik mee: op sommige punten komen meerder min kabels bij elkaar vast gezet met een bout/schroef. Omdat hij aangeeft de het een fuse of groundterminal is. Lijkt het mij zoiets.

Hoe het met de relais zit weer ik niet. Heb dat schema nooit bekeken.
TIMO
waterpolo a way of life
Sjeng
2nd Gear member

De volvo schema's zijn nogal wazig tov "andere "autoschema's

Zo heb ik ook nog een grijs/witte draad van 0.5mm² "over" . Deze was aan een grijs/witte draad gekoppeld van 1mm². Het zag er niet al te zuiver uit. En zo klonk het ook , want als ik hem loskoppelde , ging het toerental iets omhoog. Kortom er is flink mee gekl... Maar ik kan hem nergens aan terugvoeren, er is ook geen ander uiteinde waar die van losgetrokken zou kunnen zijn. Was dat maar zo.

Ik mis alleen nog een schema van de schakeling van de keyless entry(blijft toch als een rode draad door mijn verhaal lopen).Speciaal voor koppeling met de de centrale deurvergrendeling en binnenverlichting.En waarom het ledje blijft knipperen.

Maar goed morgen komt nog een dag,wel eerst even werken. Maar nu eerst naar bed.

Mocht je nog ideëen hebben, laat maar horen. Dan lees ik het morgen wel.

Trusten,,

Jon
leip11
5th Gear member
Contacteer:

ze zijn wel een beetje apart ja.

Ik zal als ik tijd heb morgen eens naar die schemas kijken. Kijken of ik nog iets vind
TIMO
waterpolo a way of life
leip11
5th Gear member
Contacteer:

ik heb net nog gekeken naar de schema's
maar ik heb het alarm gebeuren niet kunnen vinden. wel hoe de centrale sluiting zit maar dat is zonder afstandsbediening. gewoon de standaard versie

misschien dat iemand anders het gevonden heeft waar het schema zit. maar ik heb niet het goede kunnen vinden.

ook heb ik de schema's alleen tot 94 gezien niet daarna

jon,
uit welk jaar komt je auto. is me niet helemaal duidelijk
TIMO
waterpolo a way of life
Sjeng
2nd Gear member

Hoi Timo,

Deze auto is een '96 1,8 automaat.(heerlijk rijden trouwens, iets wat ik in mijn "jonge jaren" oude l*llen stijl vond).

Maar ik heb schijnbaar iets ontdekt wat ik morgen gelijk moet checken.
De schakelaar van de achterklep!
Ik deed vanavond de achterklep open en had geen licht. Toen ik het lampje wilde controleren ontdekte ik dat de kabel los was getrokken. Toen ik deze weer op de conectoren had gestoken en de klep had dichtgedaan, bleef dit lampje branden!!!! Dus dit kan ook betekenen dat hier iets mis is met de schakelaar van de klep. Deze kan ook een "opendeur"signaal aan het systeem geven.Ik moet alleen nog zoeken waar deze zich bevind. Het kan bij het slot zijn, maar ook in de stijl van de klep. En daarom zal dan ook het alarm-led blijven knipperen tijdens het rijden, hoop ik.

Ik zal morgen weer aan de slag gaan, maar moet nu helaas weer naar bed(vroege dienst). Ik hou je op de hoogte, want ik denk dat ik dicht in de buurt ben van de oplossing.

trusten,,

Jon
leip11
5th Gear member
Contacteer:

Kijk nou kom je ergens.
Als ik een automaat had gehad had ik er ook met veel plezier in gerreden.

Schakelaar zit in de klep. Kap eraf halen is met een fittingschroevendraaier(3keer woord waarde) goed te doen. Dopjes omhoogwippen. Dan zou je de schakelaar moeten zien zitten.

Suc6

P.s. Mijn werk begint morgen ook vroeg maar weer veels te laat naar bed
TIMO
waterpolo a way of life
Sjeng
2nd Gear member

Hallo Timo,

Het was niet de schakelaar van de achterklep, wat het wel was, dat vertel ik je dit weekend wel. Druk druk druk!!!

Ik geef je een uitvoeriger verslag in het weekend. Het is me nou ook weer te laat geworden.

Maar de binnenverlichting doet het nu wel weer op de unlock- en lock stand van de afstandbediening.( Ik heb wel één afstandsbedieningssleutel vernield: laten vallen!*!*!**!)

Ik probeer het ook wat te illustreren met foto's

Alvast een prettig weekend en tot lezens,

Jon
Sjeng
2nd Gear member

Hey Timo,

Hier ben ik weer even.

Het verlichtingsprobleem is opgelost. De binnenverlichting werkt weer. Alles is oké, behalve dat het "deuropen"-waarschuwingslampje niet op de bestuurdersdeur reageert. Maar dat is niet zo'n probleem.

Het probleem zit 'm in het feit dat er ,aldanniet fabrieksmatig, op de keyless aansluiting een geel/wit en een geel/rode kabel aan elkaar gekoppeld waren. Of de vorige eigenaar had ontzettend geknoeid met de bedrading zoals met de rest. Omdat ik deze connectie nergens kan terugvinden op het schema, heb ik de stekkerverbindning ontkoppeld en.. violá. Was ook trouwens een rare combinatie: geel/wit is van een deurschakelaar, blijkbaar van de linkervoordeur dus.

Maar voorlopig laat ik het nu zoals het is. Ik heb er al teveel tijd ingestoken.

Alleen een negatieve bijkomstigheid was/is, dat een afstandsbediening niet goed tegen schokken of VALLEN kan. Ik heb er n.l. 1 op zeep geholpen, die werkt dus niet meer. Zal hem dus als reserve laten liggen.
Want de unlockknop doet het wel nog. Dus in geval van nood kan ik nog wel altijd de auto starten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
leip11
5th Gear member
Contacteer:

hey sjeng,

ik heb je laatste post gemist blijkbaar.
maar wat dit doet geen idee. ik weet nog geen eens of het er bij mij inzit. wat meet je op die verbinding of ken je de draden volgen?? ik zie die connector wel bij rutger zitten misschien dat hij erachter is wat het inhoud.

nou zeg je in het andere topic (hier maar verder omdat het een probleem van jou is) dat je hem heb doorgemeten en wat meet je. ik had dit namelijk eerst ook verkeerd gemeten. je weet zeker dat de schakelaar goed maakt en verbreekt??
TIMO
waterpolo a way of life
Sjeng
2nd Gear member

Hoi Timo,
Je bedoeld de relais van de startonderbreker?

Ik kon hem én doormeten én volgen, maar om heel eerlijk te zijn, vraag me niet meer naar de waardes of de impacts op het systeem. Maar ik mis gewoon het stukje electronica in de verschillende schema's over de keyless entry.

En ja, de schakelaar is 100%.

Maar het was volgens mij meer geluk dan wijsheid dat ik een oplossing gevonden heb, denk ik. We konden bepaalde connecties ook niet terug vinden op de schema's. Dus dat was soms "koel" beredeneren. Maar ik heb het gevoel dat we toch ook in het straatje van Rutger zitten. Dus alle info en praktijkervaringsuitwisseling naar elkaar toe is, denk ik, zeer welkom voor ieder van ons.

maar helaas is het voor mij weer bedtijd, ik bekijk morgen eventuele reacties of vragen. Ook eventuele antwoorden van Rutger op mijn "lampjesvragen"

Voor nu welterusten,

Jon
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”